Aihe: Pulun Miksauskäsikirja
1 2 3
superfly
23.01.2005 20:32:01
Aikasen oiva =)

Vaan noinkohan jostain löytyisi vastaavaa "parhaat käytännöt" opusta/selostusta/ketjua live-tilanteen miksaamisesta ja siinä eteen tulevien ongelmien patenttiratkaisuista?

Totta, varmaan aika monella olisi tällä käyttöä.
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
Notefix
30.01.2005 22:40:28 (muokattu 30.01.2005 22:42:18)

Ihan mielenkiintoinen artikkeli. Ihmetytti vaan, että miksi laulu pitää tuoda miksaukseen niin myöhäisessä vaiheessa, vaikka se on kappaleen tärkein asia.

Mä olen sun kanssa samaa mieltä. Laulu pitää mun mielestä tuoda aikasin meseen, koska se todellakin on mun mielestä usein tärkeä osa biisiä ja sen ympärille tulee rakennettua sitten muu sälä. Mutta, tapoja on monenlaisia.
Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta"
kivi
02.02.2005 09:44:19
Mä olen sun kanssa samaa mieltä. Laulu pitää mun mielestä tuoda aikasin meseen, koska se todellakin on mun mielestä usein tärkeä osa biisiä ja sen ympärille tulee rakennettua sitten muu sälä. Mutta, tapoja on monenlaisia.

Laulussa on sekin, että se yleensä kuulostaa parhaalta vain yhdellä ainoalla asetuksella, joten kun se kuulostaa hyvältä, se on siinä, ja kaikki muu pitää siirtää sivuun.

Siltikin, kun on kysymys rokkilevyistä, joissa laulajat eivät ehkä niin solisteja ole, aika usein aloitetaan sieltä rummuista ja jätetään laulu loppuun. Vaikka tiedetään, että laulu pitäis tuoda samaan aikaan basson kanssa tonteille, tehdään toisin. Tää ei ehkä oo kuitenkaan niin vakavaa, kunhan muistetaan ottaa sitä (säätämätöntä) laulua mukaan kuunteluun aika ajoin, silloin korva ikäänkuin osaa varata sille tilaa ...ehkä.

Filosofointia aamun ensimmäisen kahvikupillisen ääressä. Kohta alan siivota tomiraitoja.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
askomiko
23.02.2005 10:57:10
Miulla ei kestä hermo kuunnella kovin pitkään laulajan määkymistä, ihmisaivo kun tykkää keskittyä ihmisääneen. Elikkäs jaksaa säätää rummun pauketta ja kitaran surinaa paljon paremmin jos se määkyminen on poissa.
"Helevetin nopia kairata, ku on näin ohut jiä!" RÖYTÖ!!1
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
Mikael
15.03.2005 15:53:09

Miulla ei kestä hermo kuunnella kovin pitkään laulajan määkymistä, ihmisaivo kun tykkää keskittyä ihmisääneen. Elikkäs jaksaa säätää rummun pauketta ja kitaran surinaa paljon paremmin jos se määkyminen on poissa.

Saahan sen aina mutelle enimmän säädön ajaksi. Järkevää on kuitenkin sit tsekata se killerikitarazoundi valmista laulua vasten... helposti menee vaan sitten sieltä täältä randomilla sohimiseksi eq:n kanssa, kun laulun lisää lopuksi ja huomaa ettei se mahdukaan.
Juzzu: "Vire on vain suositus, ei pakko."
jhakwe
26.03.2005 15:29:46

Vaan noinkohan jostain löytyisi vastaavaa "parhaat käytännöt" opusta/selostusta/ketjua live-tilanteen miksaamisesta ja siinä eteen tulevien ongelmien patenttiratkaisuista?

Samaa olen etsinyt, kun silloin tällöin joutuu pienimuotoisia livetilanteita hoitamaan ja ongelmia tuppaa tulemaan yhden jos toisenkin asian kanssa. Joku perusasiat ja -tekniikat selittävä opas olisi erittäin tervetullut. Kukaan törmännyt moiseen?
Roberto
26.03.2005 20:04:03

Se menee silleen, et musat kuuluu ja jengit joraa. Laulut ja kitarat kovalle ja rummut hiljaselle.

Electro Voicella on se PA-bible, mut se on enempi systeemisuunnittelua yms. http://www.prosoundweb.com/install/ … ntary/kc/ev/pabible/pab_01_p1.shtml
cedox
07.09.2005 12:44:17
Missäs tämä miksauskäsikirja nyt sijaitsee? Näyttää olevan koko Pulun hakemisto tyhjä.

- Cedox
passe
13.09.2005 12:16:40
Tämä meni suoraan printtaukseen ja sohvalukemiseksi! Aivan loistava opus ja suorastaan käsittämätöntä, että löytyy näin epäitsekkäitä ihmisiä. Suuri kiitos, hatun nosto ja syvä kumarrus (otsa hipoisi polvilumpioita jossei olisi tätä paskamahaa..).
myslique
24.10.2005 23:46:13

Tämä meni suoraan printtaukseen ja sohvalukemiseksi! Aivan loistava opus ja suorastaan käsittämätöntä, että löytyy näin epäitsekkäitä ihmisiä. Suuri kiitos, hatun nosto ja syvä kumarrus (otsa hipoisi polvilumpioita jossei olisi tätä paskamahaa..).

Yhtiömme kiittää näin vuolaista kiitoksista :-). Miksauskäsikirjaa on ladattu jo ihan käsittämättömät määrät, joten tarvetta tällaiselle on näköjään ollut.

Seuraavana työn alla on Äänityskäsikirja. Pitäisi ensin tietää, mitä kirjoittaa. Jos joku haluaa auttaa, niin homman voisi tehdä yhteisöllisenä projektina. Kirjoita pikaviestiä jos löytyy aikaa, kiinostusta ja osaamista.

-Panu
--- Hei oikeesti, mul ei oo aikaa tällaiseen.
askomiko
30.10.2005 20:42:42
Tuli mieleen notta kantsiiko sinne loppuun kirjottaa Copyright X, kun alkutekstin kirjoittaja on Y? :)
Elämä on röytämistä.
myslique
31.10.2005 13:40:36

Tuli mieleen notta kantsiiko sinne loppuun kirjottaa Copyright X, kun alkutekstin kirjoittaja on Y? :)

Kannattaa toki, kirjassa on myös omaa tekstiä ja oikeudet pidän käännöstekstiinkin (ettei esim. joku ahne kustantaja päätä tehdä halvalla ja nopeasti suomenkielistä miksauskirjaa). Tosin mainetta kummempaa hyötyä koko pumaskasta ei kerry, ellei sitten omien miksaustottumusten paraneminen, kun tuli aiheeseen perehdyttyä.
--- Hei oikeesti, mul ei oo aikaa tällaiseen.
orfus
15.02.2006 01:02:00
Mitenkäs toimisi äänityskäsikirjan tekeminen Wikipediaan?
Anarkiapurilainen
07.06.2006 18:01:51

Mielummin WikiBooksiin kuin -pediaan. Hirveä homma siinä tietysti olisi, mutta tällä kun näyttää muutenkin olevan porukkaa jolla on liikaa vapaa-aikaa..

http://fi.wikibooks.org/wiki/Etusivu
myslique
23.02.2007 13:58:25

Tekstiin on tehty 'vuosihuolto'.
Ja ei kun imppaamaan uusin versio. Linkki löytyy ketjun ekasta viestistä.
--- Avaruus on täynnä tahtilajifunkkia, jota kukaan ei kuule.
gösplstorm
15.04.2007 11:17:23
Miten se äänityskirja jaksaa? Semmoselle ois kyllä kysyntää ainakin multa :D
Kirjoittaja on asiastaan tietämätön hölmö.
myslique
29.07.2007 02:30:09 (muokattu 13.09.2007 00:09:09)

Olen ajatellut ottaa Miksauskäsikirjan pois nettijakelusta.
Onko tuolloin mahdollista saada ketju pois pysyvistä?

Mod.huom. Ole hyvä.
shovi
29.07.2007 08:49:42
Onko tuolloin mahdollista saada ketju pois pysyvistä?

Oma tuotoksesihan tuo on joten sillä saat tehdä mitä haluat, mutta ikävä juttu siltä kantilta että tästä on varmasti ollut hyötyä monelle. Ainakin mulle :)
Welcome to my website this site is normal guitar site and if you have some suggestions you can go to **** -Ushmir
rintapek
31.07.2007 13:05:04

?

Oma on tuotoksesi, kuten sanottiin. Syitä en halua udella, mutta ei kai tuon olemassaolosta mitään vahinkoa aiheudu? Opushan on vallan mainio ja hauskasti kirjailtu.
One kind of music only - the good kind
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)