Aihe: Suomi-bossa
1 2 3
R.Syke
15.03.2005 21:56:00
lailan one note samba ja desafinado on kyllä vetoina niin kylmät väreet nostattavia ettei mitään järkeä.

-Tässsä komppaan varsinkin tuon Desafinadon osalta. LK oli suorastaan bossanovan lähettiläs Suomessa.
Sertzo S
16.03.2005 07:56:56
-Tässsä komppaan varsinkin tuon Desafinadon osalta. LK oli suorastaan bossanovan lähettiläs Suomessa.

Olisipa ollut upeaa aikoinaan lukea tai mielummin kuulla jostain, jos esim. A.C. Jobim ja Laila olisivat joskus tavanneet toisensa ja laulaneet yhdessä.
savoy dlx
16.03.2005 08:01:49

Noista vanhoista bossanovista kyllä ehdottomasti nousee esille Olavi Virran tulkitsema "Meditation", suomeksi "Hymy, KUkka ja Rakkaus". Otettiin se just ohjelmistoon kaupunkilaistanssimusiikki-triollemme.
Musiikilla on tarkoitus viihdyttää - ei parantaa maailmaa?
half
16.03.2005 08:14:42
(Osti mun vanhan 78 levysoittimen vain tätä varten)

Ja sä menit myymään.
Väärin ? Kyllä tämmöinenkin biisi kai on.
baron
16.03.2005 08:50:33 (muokattu 16.03.2005 08:52:01)

(Osti mun vanhan 78 levysoittimen vain tätä varten)
Ja sä menit myymään.

Kun mun pikkuveljet oli rikkoneet kaikki mun savikiekot. Kun ne heitteli niitä ikkunasta, niin ne lensi pitemmälle kuin vinyylit ja sitten kivasti murskaantuivat asfalttiin.
The Steinway piano - with its beauty and power - is the perfect medium to express the performers's art, drama and poetry
Sertzo S
16.03.2005 08:53:06
Kun mun pikkuveljet oli rikkoneet kaikki mun savikiekot. Kun ne heitteli niitä ikkunasta, niin ne lensi pitemmälle kuin vinyylit ja sitten kivasti murskaantuivat asfalttiin.

No voi prkle, minkä tekivät nuo vandaalit!!!
Riksteri
16.03.2005 09:51:05
Tämä on nyt hieman ehkä asian vierestä, mutta kun tanssimusiikkipalstalla ollaan niin muistuttaisin siitä, ettei bossanova taida olla tanssilaji ollenkaan. Niin ihmeelliseltä kuin se kuulostaakin, niin minkäänlaisia vakioituja askelia ei bossanovaan ole tietääkseni olemassa. Taustamusiikkina se palvelee oikein hyvin ja voihan sitä jotenkin fiilistellä, varsinkin pikkutunneilla ahtailla ravintolaparketeilla.
Mama always said life was like a box of chocolates, never know what you're gonna get.
baron
16.03.2005 10:09:15

Tämä on nyt hieman ehkä asian vierestä, mutta kun tanssimusiikkipalstalla ollaan niin muistuttaisin siitä, ettei bossanova taida olla tanssilaji ollenkaan. Niin ihmeelliseltä kuin se kuulostaakin, niin minkäänlaisia vakioituja askelia ei bossanovaan ole tietääkseni olemassa. Taustamusiikkina se palvelee oikein hyvin ja voihan sitä jotenkin fiilistellä, varsinkin pikkutunneilla ahtailla ravintolaparketeilla.

En oo tunkenut niitä tanssisetteihin, vaan ne on bändin "esiintymisosastolla".
The Steinway piano - with its beauty and power - is the perfect medium to express the performers's art, drama and poetry
savoy dlx
16.03.2005 11:25:32

Luulisin Bossa-Novan olevan juuri parhaimmillaan sitä, mitä Erik Lindströmkin nimittää "kaupunkilaistanssimusiikiksi" swing-foxien ohella. Täytyykö kaikkiin aina olla valmiit "kuviot", jotta voi tanssia? Tuli taas mieleen se vanha MV-filmi (italia/ranska) jossa bändi soittaa tangoa ja tanssijat twistaa tangon tahdissa...
Musiikilla on tarkoitus viihdyttää - ei parantaa maailmaa?
mack the knife
16.03.2005 11:38:40
Luulisin Bossa-Novan olevan juuri parhaimmillaan sitä, mitä Erik Lindströmkin nimittää "kaupunkilaistanssimusiikiksi" swing-foxien ohella. Täytyykö kaikkiin aina olla valmiit "kuviot", jotta voi tanssia? Tuli taas mieleen se vanha MV-filmi (italia/ranska) jossa bändi soittaa tangoa ja tanssijat twistaa tangon tahdissa...

Tuo on totta. Soitettiin Riihimäen Riutalla kaunista hidasta valssia, niin kaksi paria rytkytti jenkkaa siinä.
Viimeinenkin sulku Nickin veneelle auki!
Sertzo S
16.03.2005 11:42:50
Tuo on totta. Soitettiin Riihimäen Riutalla kaunista hidasta valssia, niin kaksi paria rytkytti jenkkaa siinä.

EEEEEEIIIIIIIIIII PRKLE!!!!
mack the knife
16.03.2005 11:49:54
EEEEEEIIIIIIIIIII PRKLE!!!!

Se oli varmaan joku mielenosoitus, kun ei heti pyynnöstä ilmeisesti soitettu jenkkaa. Eipä sitä aina pysty jukeboksina olemaan. Kun lähdet siihen, että soitat kaikki pyynnöt, niin se on loputon suo sen jälkeen. "Kun kerran sen soititte, niin soitatte kyllä tämänkin."
Viimeinenkin sulku Nickin veneelle auki!
Sertzo S
16.03.2005 11:59:04
Se oli varmaan joku mielenosoitus, kun ei heti pyynnöstä ilmeisesti soitettu jenkkaa. Eipä sitä aina pysty jukeboksina olemaan. Kun lähdet siihen, että soitat kaikki pyynnöt, niin se on loputon suo sen jälkeen. "Kun kerran sen soititte, niin soitatte kyllä tämänkin."

No johan minä aattelin, että...
Martso
16.03.2005 11:59:38

Tanhuhovilla kerran yks pari rykäs kaikki pelit sambana.
"Tärkeintä ei ole hyvä keikka, vaan nopea poistuminen!"
Pula-Aho
16.03.2005 19:03:52
Niin ihmeelliseltä kuin se kuulostaakin, niin minkäänlaisia vakioituja askelia ei bossanovaan ole tietääkseni olemassa. .

Eikös siihen istu tämä perinteinen hihas-hidas-nopea-nopea samalla tavoin kuin 80 prosentiin muuhunkin tanssipaikoilla soitettavaan musiikkiin.
Maailman toiseksi hauskin asia on kännissä soittaminen.
clave
16.03.2005 19:08:21 (muokattu 16.03.2005 19:37:20)

Niin ihmeelliseltä kuin se kuulostaakin, niin minkäänlaisia vakioituja askelia ei bossanovaan ole tietääkseni olemassa. .

Musta tuntuu, että brasilialaiset on jotain tanssikuvioitakin bossaan kehittänyt. tiedä nyt kuitenkaan niiden virallisuudesta.

EDIT: http://www.samba.fi/jutut/brasrytm.html
"Täytyy varoa, ettei turhaan tehty työ mene hukkaan"
tala
16.03.2005 19:22:37
lailan one note samba ja desafinado on kyllä vetoina niin kylmät väreet nostattavia ettei mitään järkeä.

Noiden Yhden nuotin samban ja Epävireisten sydämien lisäksi
Lailan myös esittämät: Yön äänet (-Recado-) ja Kun (-Du-)
Puita kaminaan ja vauhtia tupaan!
Dinke
16.03.2005 19:50:57
Pakko tässä vaiheessa mainita myös ruotsi-bossa ja erityisesti Monica Zetterlundin 60-luvun alun tuotanto. Ruotsissahan Bossa-nova oli tuolloin kovassa suosiossa ja Monica ehdottomasti ykkönen.
Riksteri
17.03.2005 11:07:59
Musta tuntuu, että brasilialaiset on jotain tanssikuvioitakin bossaan kehittänyt. tiedä nyt kuitenkaan niiden virallisuudesta.

EDIT: http://www.samba.fi/jutut/brasrytm.html

Bossahan syntyi 50 -luvulla Riossa laulusamban ja WestCoast -jazzin pohjalta. Muutama kuukausi sitten löysin netistä gafieirasta kertovan artikkelin, jossa mainittiin riolaisten paritanssipaikkojen olleen aikamoisessa käymistilassa tuohon aikaan, kun uuteen bossanova -musiikkiin ei löytynyt luontevaa tapaa tanssia.

Olen itse kyllä jazziakin tanssinut, pidän bossanova -musiikista ja kykenen kyllä bossanovaan jonkinlaista askellusta kehittämään, mutta kovin luontevalta se ei tunnu muuten kuin laahustettuna slowarina.

FAQ Rec.Arts.Dance mainitsee asiasta lyhyesti:

http://www.eijkhout.net/rad/dance_specific/bossanova.html
Mama always said life was like a box of chocolates, never know what you're gonna get.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)