Aihe: Basarin äänitys/miksaus
1
Niskamies
14.03.2005 19:17:12
Eli miten saisi basarista miksattua kunnon lätinän? Nyt tuntuu jävään vähän munattomaksi lätinäksi. Mikkinä on käytetty SM58:a, jolla olen kuullut saavan ihan hyvää jälkeä. Pitäisikö käyttää aikaa mikin asetteluun? Rummuista ei pitäisi olla kiinni, Yamaha Maple Custom 22"x17" basari ja 2x Remo PS3. Miten miksauksessa? Kompurointia, limitointia, eq:ta? Mitä itse teette?
Meitsi on meshissä.
Groovi
14.03.2005 19:37:32
Eli miten saisi basarista miksattua kunnon lätinän? Nyt tuntuu jävään vähän munattomaksi lätinäksi. Mikkinä on käytetty SM58:a, jolla olen kuullut saavan ihan hyvää jälkeä. Pitäisikö käyttää aikaa mikin asetteluun? Rummuista ei pitäisi olla kiinni, Yamaha Maple Custom 22"x17" basari ja 2x Remo PS3. Miten miksauksessa? Kompurointia, limitointia, eq:ta? Mitä itse teette?

no kalvon vire, pedaalin nuija ja mikin sijoitus. Kaitpa niillä sen lätinän saa. Mikki ei ole ehkä tarkoitukseen se kaikkein paras, mutta kokeile laittaa rummun sisään ihan lyöntikalvon lähelle, kuitenkin siten ettei mikin kapseli ole kohtisuoraan kalvoonpäin.

Mikin sijoitteluun käytetty aika kyllä kannattaa, ja parhaillaan virittelyllä ja mikin siirtelyllä saa aikaan sen ettei tarvi juuri edes miksata. Mikkiä on hyvä siirrellä ja samalla vaikka kaverin avustuksella kuunnella kuulokkeilla pöydästä tulevaa ääntä.
Koskaan et osaa kaikkea. Jos opit uutta, unohdat vanhat. Ja kukaan ei ole paras, aina joku osaa jotain mitä sä et.
hgr
14.03.2005 20:37:49 (muokattu 14.03.2005 20:38:07)
No kun SM58 on kyseessä, eq:ta tarvitaan takuuvarmasti. Ensin pahimmat kuminat pois 150-300 Hz alueelta ja sitten parin tonnin kieppeiltä etsimään klikkiä. 70-80 Hz hujakoilta kannattanee hieman buustata myös.
HeavyMachinery
15.03.2005 12:22:20

Ei sm58 kaksista jälkeä saa. Itse käytän yleensä b52 ja sm57. 52 sisälle ja 57 etu kalvoon niin kiinni kun voi ja hiema reunaan niin tulee kireyttä soundiin. mutta jos oot jo nauhoittanut sen raidan niin tuplaa se muistelisin että sulla oli toolssi käytössä. Teet 2raitaa josta toisella rakennat botnen ja toisella läpsyn, yhdellä raidalla se lähtee herkästi kumisemaan. EQ:n se vaatii mutta LE:n mukana tulee ihan hyvä jos ei tiskiä ole käytössä.
Minä tiedän - siis pelkään !
triplis
15.03.2005 13:46:21

Laitat sen mikin n. puoleen väliin basaria silleen vinottain osoittamaan iskukohtaa/kohtia. Sitten pöydästä "skidisti" equtusta...yläpäätä ja niin pirusti, keskiäänet suunilleen nollissa ja alapäätä silleen maun mukaan...kyllä lätisee!

Ps. Painin samojen ongelmien kanssa itsekkin vähän aikaa sitten ja edellämainitulla metodilla sain ainakin omaan korvaan mieleisen basarisaundin. =)
"Soitetaanko vaihteeksi heviä?"
Tracer
15.03.2005 14:09:14 (muokattu 15.03.2005 14:10:44)
Offaria, mutta aiheeseen sopivasti liittyen:
haussa olisi lisää napsua ja erottuvuutta basarisoundiin, mutta millä nuijilla?
Nyt käytössä Yammun tuplien originaalit huopanuijat ja kalvossa (PS3) Gibraltarin paksu ja pehmoinen lätkä.
PA:na FBT:n pienet aktiivikajarit valitettavasti ilman subbasta. Basarimikkinä halpis Shure PG52.
Ideoita, kiitos!
Mikko/DE
15.03.2005 14:32:01

Offaria, mutta aiheeseen sopivasti liittyen:
haussa olisi lisää napsua ja erottuvuutta basarisoundiin, mutta millä nuijilla?
Nyt käytössä Yammun tuplien originaalit huopanuijat ja kalvossa (PS3) Gibraltarin paksu ja pehmoinen lätkä.
PA:na FBT:n pienet aktiivikajarit valitettavasti ilman subbasta. Basarimikkinä halpis Shure PG52.
Ideoita, kiitos!

Kalvolla voit vaikuttaa soundiin eniten, sitten pikkusen viilailla sitä nuijilla ja lätkillä...
Sitten haet ohjeet sen napsun kaivamiseen studiotyöskentely osastolta:)
Roberto
15.03.2005 14:48:17

Se napsu tulee kompressoimalla kuin itsestään. Älä kuitenkaan kompressoi äänitysvaiheessa ettei tule kädetettyä.
Drummer666
15.03.2005 15:27:29
Ihte täs just jokunen päivä ihan aijjaan kuluuks aloin leikkii ja nauhottelin ja ettein nauhotus säätöjä basarille...

Mikkinä pelitti Shure 57( etu kalvoon melkein kiinni ja ei ihan kohti suoras) ja site mikserii siitä vaa sitte siitä jonnin verra korkeita ja keskiääntä hituse ja jonku verran matalia vähä vähemmän ku korkeita niin kylä lätisi...

ja sitte ku virität vie basarin pareemmin sellasseeks lätinämäiseks niin aah...

mulla toimi ainaki noin tuli hyvät saundit...
Ei vittu... iha sairasta...
Bacchus
15.03.2005 16:53:34
Ainakin pikkaisen napsua saa lisää, jos vaihtaa huopanuijat puisiin, ja lätkäksi vaikka Danmarin metal kickin. Itselläkin ostoslistalla.

Itse olen kuullut sellaistakin kokemusta, että Danmarin Metal-lätkä on silponut Iron Cobran puu-nuijan alta aikayksikön. Et jos tuollaista kombinaatiota haluaa käyttää, niin kannattaa hankkia puu-nuijat joissa on hieman enemmän sitä puuta ympärillä.
-
A.R.P.
15.03.2005 17:48:05
Itse olen kuullut sellaistakin kokemusta, että Danmarin Metal-lätkä on silponut Iron Cobran puu-nuijan alta aikayksikön. Et jos tuollaista kombinaatiota haluaa käyttää, niin kannattaa hankkia puu-nuijat joissa on hieman enemmän sitä puuta ympärillä.

Kiitoksia vinkistä... Pitää harkita vielä.
Use the haku & google & FAQ! =)
VicFirth
15.03.2005 18:08:17
Ite en kauhesti äänittämisestä tiedä mutta basariin vois kokeilla SHURE beta 52 mikkkiä, oon ainakin saanu sellasen käsityksen että se toimis hyvin basarissa. Kun sitten halutaan sitä lätinää niin yks keino vois olla se että valittis vähemmän alataajuuksia ja enemmän keskitaajuuksia toistavan mikin niin se korostais sitä nuijan ääntä , joka olisi se puisella nuijalla saatu ääni. En sitten tiä että toimiiko samanlailla EQ:ssa eili että käyttää sellasta EQ:ta että se vaimentaa ylä ja ala taajuuksia ja se keski taajuus pääsisi paremmin oikeuksiinsa? Voin olla täysin väärässä :) , et korjatkaa jos puhuin paskaa...
welho
15.03.2005 19:12:31

Monesti asiallisen lätinän saa aikaan myös vaikkapa Rolandin tai Alesiksen Moduleilla:D:D

Nojoo! Asiton kommentti, mutta samplejä etc. käytetään kyllä nykyään tosi paljon sekä livenä että levyllä...

Toisaalta harmi, mutta jos se on ratkaisu hyvään lopputulokseen niin mikä jottei!

Mutta kyllä joskus on harmittanut kun ei hirmu kalliin ja "omasta sekä äiteen mielestä" loistavasti viritetyn ja soitetun rummun soundi jostain syystä ole kelvannut vaan het vaan pökätään sample tilalle??
Noh! Ehkäpä lopputulos on sitten ollut kuiteskin parempi tai nopeempi tehä! Aika on rahaa!

JA ei nyt nykyään enää niin harmita moinen toiminta jos vaan soitto kelpaa ja puhelin soi!!:D

Joskus on muuten irronut märkä soundi tosi ohuella kalvolla! Kannattaa tesmailla.
Ennemmän, Nopiempaa, Lujempata!!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)