Aihe: Efektilooppi ja pedaaleiden järjestys
1
Les Paul
15.03.2005 14:21:07
Elikkäs mulla on tossa vashvistimessa (Marshall8100) efektilooppi ja nyt pitäs tietää et toimiiko se ihan sillä tavalla, että sieltä piuha ulos pedaalit väliin ja piuha takas..?? Voisitteko valaista tyhmää jolla on ilmeisesti liian monimutkaiset laitteet.. :)

Ja toinen kysymys..Mulla on pedaaleina Boss sd-1, boss cs-3, wahwah-pedaali ja volume-pedaali..Olen pitänyt niitä tuossa järjestyksessä eil volume viimeisenä ennen vahvistinta..Onko ok vai tekisittekö jonkun toisin.
Dumb
15.03.2005 14:27:04

pitäs tietää et toimiiko se ihan sillä tavalla, että sieltä piuha ulos pedaalit väliin ja piuha takas..??

Kyllä. Juuri noin. Sendistä piuha ensimmäisen pedaalin inputiin ja viimeisen pedaalin outputista returniin.

Mulla on pedaaleina Boss sd-1, boss cs-3, wahwah-pedaali ja volume-pedaali..Olen pitänyt niitä tuossa järjestyksessä eil volume viimeisenä ennen vahvistinta..Onko ok vai tekisittekö jonkun toisin.

Itse laittaisin CS3 - Wah - SD-1 ja volume-pedaalin sitten sen mukaan, mitä sillä haetaan.
Joq
15.03.2005 14:28:13 (muokattu 15.03.2005 14:28:48)
Elikkäs mulla on tossa vashvistimessa (Marshall8100) efektilooppi ja nyt pitäs tietää et toimiiko se ihan sillä tavalla, että sieltä piuha ulos pedaalit väliin ja piuha takas..?? Voisitteko valaista tyhmää jolla on ilmeisesti liian monimutkaiset laitteet.. :)

Kyllä, se toimii juuri näin. FX loop send -> pedaalit -> FX loop return

Ja toinen kysymys..Mulla on pedaaleina Boss sd-1, boss cs-3, wahwah-pedaali ja volume-pedaali..Olen pitänyt niitä tuossa järjestyksessä eil volume viimeisenä ennen vahvistinta..Onko ok vai tekisittekö jonkun toisin.

Itse laittaisin pedaalit näin: CS-3 -> wah -> SD-1 -> vahvistin -> volume-pedaali lenkkiin. Järjestys on kuitenkin hyvin pitkälle mielipidekysymys.

EDIT: Dumb ehti ensin...
Hannu H.
15.03.2005 14:28:32 (muokattu 15.03.2005 14:29:29)

wah - sd1 - vahvistin - effect out/send - volume -effect in/return

tosta kompressorista en osaa sanoo. Ehkä viimeiseksi ennen vahvistinta? Joku kompuroihin perehtyny kertokoon tarkemmin.

EDIT: Dumb ja Jog ehtivätkin jo kaiken tärkeen sanomaan. Hidas minä...
"Well, you get the dumb instrument and you learn how to tune it and just learn to go from one thing to another." -Jimmy Page-
Exhausted
15.03.2005 17:27:41

jos haluat tietää efektilenkin merkityksen, se siis tulee vahvistimen etuasteen ja pääteasteen väliin. jos haluat laittaa joitain efektejä, esimerkiksi delay tai chorus, vahvistimessa tehdyn särön jälkeen, niin ne tulee laittaa efektilenkkiin. Samoin, linjatasoista enemmän tykkäävät räkkiprosessorit kannattaa laittaa efektilenkkiin. mutta jos käytät säröä pedaalista niin pärjäät ihan hyvin laittamalla kaikki efektit suoraan inputtiin. ja volumepedaalin paikka vaikuttaa sen efektiin. ennen säröä (pedaalia tai etuastetta) se kontrolloi lähinnä särön määrää. särön jälkeen (tai vahvistinsärön kanssa efektilenkissä) se on enemmänkin volumepedaali
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)