dazed 14.03.2005 17:46:33 | |
---|
No niin, kun tuo hakukin on pois käytöstä niin avataampa taas tämä keskustelu nauhojenvaihdosta. (laiska) Eli nauhat pitäisi uusia ja koska soitinrakentajilla on monien viikkojen jonot ja hinnatkin n.200e..ajattelin tehdä sen itse. En ole ihan peukalokeskelläkämmentä, rakennuspuuseppälinja on käyty ym. Mutta, silti mielessä pyörii muutama kysymys johon toivon vastauksia. 1. Nauhojen irroitus. Pitääkö otelautaa "kostuttaa" kun nauhoja aletaan irroittamaan? 2. Kun uudet nauhat naputellaan paikoilleen..EIHÄN sinne alle laiteta mitään liimaa? Näihin kahteen asiaan olis kiva saada selvennys ennen projektin aloitusta. Kiitos jo etukäteen vastanneille. I`m not a great player, but I can make it howl. |
LaXu 14.03.2005 18:12:49 | |
---|
1. Nauhojen irroitus. Pitääkö otelautaa "kostuttaa" kun nauhoja aletaan irroittamaan? Itse lämmitin nauhoja kolvilla. Jotain öljyjä eebenpuuotelaudasta ainakin tuli ulos. Sitten puukolla irrotin nauhojen päät (kannattaa tehdä yksi puoli, kääntää kitara ympäri ja irrottaa toinen) ja sopivilla pihdeillä puristin niin nauhat nousivat aika siististi. 2. Kun uudet nauhat naputellaan paikoilleen..EIHÄN sinne alle laiteta mitään liimaa? Jos nauhat pysyvät paikallaan pelkkänään niin ei tarvi liimailla, jos taas eivät niin juoksevaa liimaa väliin ja puristukseen. Tein puupalikasta, johon tehty otelaudan radiuksen muotoinen kolo ja siihen liimatusta pellinpalasta köyhän miehen nauhaprässin. Ruuvipuristimella sitten sai nauhat pysymään alhaalla liimatessa. Muutenkin tuntuu, että tuolla prässimenetelmällä olisi saanut siistimpää jälkeä kuin vasaralla. Kannattaa ottaa ainakin yksi nauha irti ennen uusien hommaamista, tuli kantapään kautta koettua ekaa nauharemppaa tehdessä, että alkup. nauhojen väkäset olivat isommat kuin missään nykynauhassa. Eli kannattaa yrittää hommata mahdollisimman samanlaiset nauhat niin leveydeltään, tangin paksuudelta ja väkästen koon puolesta. PS. Tosimies(tm) pätkii nauhat puutarhasaksilla. ;) PPS. En suosittele puutarhasaksia nauhojen leikkelyyn. ;) |
rijopu 14.03.2005 18:18:28 | |
---|
1. Nauhojen irroitus. Pitääkö otelautaa "kostuttaa" kun nauhoja aletaan irroittamaan? Mä en ole kostuttanu omia otelautojani irrotusvaiheessa. Mutta jos nauhat on liimattu paikoilleen, niin kolvilla ole lämmitellyt nauhan päältä. Sitten vaan tasapäisillä pihdeillä nauhat varovasti toisesta reunasta lähtien pienin pihdin siirroin irti. 2. Kun uudet nauhat naputellaan paikoilleen..EIHÄN sinne alle laiteta mitään liimaa? Tässäkin on monta eri koulukuntaa. Toiset laittavat ja toiset eivät. Oikeaa ja parasta tapaa ei taida olla. Itse laitan varovasti nauhauraan neularuiskulla geelimäistä pikaliimaa. Tämä täyttää mukavasti nauhauran ja omalta osaltaan pitää nauhan paikoillaa. Toiset laittavat tavallista puuliimaa ja jotkut kaksikomponenttiliimaa. Kaksikomponenttiliima on hyvä siinä tilanteessa, jos sahattu ura on liian leveä nauhalle. Tässä tapauksessa nauhat joutuu jättämään puristukseen. No, se on semmoista suomalaista...
kalamies#14 >-)))> |
poppamies 14.03.2005 18:51:21 | |
---|
..Toiset laittavat tavallista puuliimaa ja jotkut kaksikomponenttiliimaa. ... Jos joutuu laittamaan liimaa niin joku aikaisempi vaihe on mennyt osittain päin persettä. Jos uudelleennauhoituksessa ilmenee että urat on liian leveät niin löytyy nauhaa eri mittaisella tangilla. Kun käyttää sopivaa nauhaa ja tekee sopivia uria ei tarvitse pelleillä liiman kanssa. Arvatkaa miltä tuntuu aloitaa nauharemontti sellaiseen kitaraan mihin joku aikaisempi nikkari on käyttänyt epoksia. Nauhojen irroittamiseen ei ole parempaa keinoa kuin hiotut hohtimet. "G-strings are for strippers" |
fox 14.03.2005 20:05:56 | |
---|
Nauhojen irroittamiseen ei ole parempaa keinoa kuin hiotut hohtimet. Tuo on totta..Sen vuoksi lainasin, että saa lisättyä yhden jutun, joka ei varmaan tähän projektiin liity.. 70-luvun Fenkkuihin nauhoja ei lyöty eikä puristettu ylhäältä päin, vaan ne "vedettiin sivusta" jolloin niitä ei voi myöskään ylöspäin poistaa, tai toki voi, mutta repeilee otelauta.
|
rattledad 14.03.2005 20:40:00 (muokattu 14.03.2005 20:41:53) | |
---|
Great guitars, amps, and microphones are a must. Crappy guitars, amps, and microphones are another must. (EQ 2/2005) |
LaXu 14.03.2005 21:04:21 | |
---|
Tämä oli aika mielenkiintoista: http://muusikoiden.net/keskustelu/p … c=31&t=83350&o=0&co=120 ...mutta tuskinpa olisin muutenkaan ryhtynyt nikkaroimaan. Juu. Paljon siistimmin olisi onnistunut, jos olisi tullut ostettua sopivat nauhat ekalla kerralla. Kitara kuitenkin pelaa oikein hyvin, pitäisi vaan satula vaihtaa. |
rijopu 14.03.2005 22:35:55 | |
---|
Jos joutuu laittamaan liimaa niin joku aikaisempi vaihe on mennyt osittain päin persettä. Jos uudelleennauhoituksessa ilmenee että urat on liian leveät niin löytyy nauhaa eri mittaisella tangilla. Kun käyttää sopivaa nauhaa ja tekee sopivia uria ei tarvitse pelleillä liiman kanssa. Arvatkaa miltä tuntuu aloitaa nauharemontti sellaiseen kitaraan mihin joku aikaisempi nikkari on käyttänyt epoksia. Niin edelleen painotan sitä, että tässä nahoituksessa on eri koulukuntia. Jos lukee eri soitinrakentajien jukaisuja ja eeppoksia niin huomaa, että toiset pitkän kokemuksen paahtamat soitinrakentajat käyttävät liimaa ja toiset eivät. Uudelleen nauhoituksen kanssa on sama juttu. Mutta joo on se Epoksi aika moista myrkkyä, mutta eikö lähes kaikki liimat (paitsi lämmön kestävät) ala sulamaan jossain 70 asteessa? No, se on semmoista suomalaista...
kalamies#14 >-)))> |
takape 15.03.2005 00:07:03 | |
---|
Sama linja kuin edellisillä. Kuumensin ensin kolvilla nauhan päältä ja sitten varovasti naputtelin piikki ja vasara apuna nauhoja irti. Piikki, vasara, tasapäinen ruuvimeisseli ja pihdit. Niillä lähti hyvin. Jos nauhat vaan pysyy paikallaan hyvin ilman liimaa niin helpottaahan se seuraavaa nauhojen vaihtoa. |
rattledad 15.03.2005 00:41:51 | |
---|
Kitara kuitenkin pelaa oikein hyvin, pitäisi vaan satula vaihtaa. Kiva kuulla. Ajattelin vain, että olit kai ennenkin tehnyt kitarahommia, ja silti tuli monta mutkaa matkaan. Myös potentiaalisena käytetyn kitaran ostajana pisti mietityttämään. Great guitars, amps, and microphones are a must. Crappy guitars, amps, and microphones are another must. (EQ 2/2005) |
Kiva kuulla. Ajattelin vain, että olit kai ennenkin tehnyt kitarahommia, ja silti tuli monta mutkaa matkaan. Myös potentiaalisena käytetyn kitaran ostajana pisti mietityttämään. No, muita hommia kyllä mutta ekaa kertaa nauhoja olin vaihtamassa. Pakko myöntää, että ei siitä ihan täydellinen tullut ja vähän tuli naarmujakin, sekä soittimeen että tekijään. Vaan kun kitara oli jo valmiiksi kulunut sieltä sun täältä niin ei tuo mikään maailman loppu ole. Seuraavasta nauharempasta tulee varmasti jo siistimpi ja parempi. Lopputuloksena kitaraa on parempi soittaa, hieman mutkalla ollut kaula suoristui ja soundi on ihan yhtä hyvä kuin aiemminkin. Ymmärrän kyllä hyvin miksi tuosta hommasta pyydetään 200+ euroa, ei ole kuitenkaan ihan yhden illan homma. Nauhojen hiomisessa, päiden tasaamisessa ja pyöristämisessä sekä nauhojen mitoittamisessa ja leikkaamisessa menee kyllä ihan hyvin aikaa, varsinkin kun ei ole asianmukaisia (kalliita) työkaluja saatavilla. Loppujen lopuksi hinnaksi tuli varmaan jotain vähän alle satasen luokkaa, johon kuuluu nauhamateriaalit (josta siis jäi yhdet ylimääräiset, kun niissä oli liian pienet väkäset eivätkä pysyneet otelaudassa kiinni), työkaluja (päätyleikkurit nauhojen katkaisuun, nauhaviila, pieniä viiloja ym.), liimaa, hiomatarvikkeita ja sen sellaista. Vastaisuudessa selviää toki halvemmalla joten sen puoleen tuon opettelu kannatti. PS. Törmäsin aika moneen tällä sivulla käsiteltyyn ongelmaan, onneksi en sentään niihin kaikkein pahimpiin: http://www.frets.com/FRETSPages/Lut … /Frets/FretTrouble/frettrouble.htmlTuolta frets.com:sta löytyy muuten pari juttua nauharempan teosta kuvien kera. Ja tietysti paljon muutakin. |
samantien 15.03.2005 09:51:51 | |
---|
minä olen joskus tehnyt sellaisia pieniä "väkäsiä" nauhan tangiin kärkileikkureilla, jos nauha tuntuu löysältä urassa. ei tarvi liimata ja lähtee nauharempassa vaivattomasti irti. |
Thunderthumb 15.03.2005 10:16:41 | |
---|
pihdeillä irti,kuumentamisesta en huomaa mitäänhyötyä, ja vasaralla naputtelee kiinni pikaliimaa tippa kummassakin nauhan päässä. |
kulmahiomakone 15.03.2005 11:08:27 | |
---|
Ymmärrän kyllä hyvin miksi tuosta hommasta pyydetään 200+ euroa, ei ole kuitenkaan ihan yhden illan homma. Nauhojen hiomisessa, päiden tasaamisessa ja pyöristämisessä sekä nauhojen mitoittamisessa ja leikkaamisessa menee kyllä ihan hyvin aikaa, varsinkin kun ei ole asianmukaisia (kalliita) työkaluja saatavilla. Kun oot ton pari kertaa tehnyt ja homma onnistuu jo alle tuntiin, niin siihen loppuu ymmärrys :-) Tosin sulla oli vissiin reunalista kaulassa? Se vähän hidastaa - aika paljonkin... |
Juzzu 15.03.2005 11:28:34 | |
---|
Kun oot ton pari kertaa tehnyt ja homma onnistuu jo alle tuntiin, niin siihen loppuu ymmärrys :-) Ne tekee ketkä osaa, ja hinta on sen mukainen. Jos tuo kerran on niin ihmeellinen pisnes niin kyllähän kaikki kynnelle kykenevät voivat alkaa tuota tekemään. "Olin lähettäny täysin kännissä kaveritytölle alkuviikosta viestin "taidan olla homosensuelli" ja ihmettelin aamulla vastausta "en usko että oot homo". Ehkä tota juttua ei pitäisi viljellä niin palio." -Vilhelmus |
PL 15.03.2005 11:38:35 | |
---|
Kun oot ton pari kertaa tehnyt ja homma onnistuu jo alle tuntiin, niin siihen loppuu ymmärrys :-) Tosin sulla oli vissiin reunalista kaulassa? Se vähän hidastaa - aika paljonkin... Ja jos ymmärtää ja osaa hieman liiketoiminnan periaatteita, niin ymmärrys ko. hintaluokkaan palautuu hyvin nopeasti. Harrastushommat ja hyväntekeväisyys erikseen. |
kulmahiomakone 15.03.2005 13:28:49 | |
---|
-> miten vaan. Kukin maksaa sen minkä sopivaksi näkee tai sitten tekee itse. En sitten tiedä, että onko siellä pääkaupunkiseudulla niin kovat liiketilavuokrat, että pitää nauhojenvaihdosta pyytää tuplahintaa... onko? Eikä mulla ole mitään intressejä pistää mitään nauhanvaihtofirmaa pystyyn, niin huonosti siitä maksetaan - mutta eipä ole kummoinen hommakaan. Harrastusmielessä sen tekee mielellään itse. Onko täällä soitinrakennuspuolella kaikki ammatiltaan käsityöläisiä, kun tuntuu tuo kalikka aina nostattavan niin helvetillisen metelin? Ja jos sitä hommaansa pitää niin paskana, niin kannattaisiko tehdä jotain elämälleen? Josko lopetan ivaamisen tähän. |
Juzzu 15.03.2005 13:43:55 (muokattu 15.03.2005 13:46:56) | |
---|
Onko täällä soitinrakennuspuolella kaikki ammatiltaan käsityöläisiä, kun tuntuu tuo kalikka aina nostattavan niin helvetillisen metelin? Ja jos sitä hommaansa pitää niin paskana, niin kannattaisiko tehdä jotain elämälleen? Josko lopetan ivaamisen tähän. Mun kohdalla lähinnä toisin päin, omat työ on melko kaukana käsityöstä. Tai oikeastaan hyvin kaukana. Ehkä sen johdosta arvostankin näitä soitinrakennuskäsityöläisiä. Ja mitä tulee ko. nauhojen vaihtoon/paikalleen laittamiseen, niin itse olen muutamaan kaulaan nauhat laittanut. Periaatteessa on tiedossa miten homma tehdään, mutta en lähtisi 200 eurolla tekemään tuota. Hirvee stressi ainakin mun taidoille olisi saada siitä edes jotenkin siedettävä ja varmasti sellainen että kelpaa asiakkaalle. Tosin ehkä olen vain huono laittamaan nauhoja, 200+ nauhojen laittoa varmaan toisi uskalluksen tehdä tuota vaikka sitten 200 eurolla... 200 ekua ois ihan hyvä tuntitaksa, vai eikö lucifer? "Olin lähettäny täysin kännissä kaveritytölle alkuviikosta viestin "taidan olla homosensuelli" ja ihmettelin aamulla vastausta "en usko että oot homo". Ehkä tota juttua ei pitäisi viljellä niin palio." -Vilhelmus |
Trebla 15.03.2005 13:59:25 | |
---|
Muutenkin tuntuu, että tuolla prässimenetelmällä olisi saanut siistimpää jälkeä kuin vasaralla. Pakko mainostaa: Paloi käämi, kun aiemmassa rojektissani naputtelemalla yritin saada nauhat nätisti paikalleen. (Vasara+ oikealla radiuksella varustettu puupalikka). Tilasin StewMacilta tuollaisen työkalun: http://www.stewmac.com/shop/Frettin … stallation/Fret_Pressing_Arbor.htmlKauppaavat prässiäkin, mutta pylväspora ajaa saman asian. Käytin tuota tämänhetkisessä projektissani. Jälki on kyllä ihan ykköslaatua ja tekeminen helppoa. "Before you play two notes learn how to play one note - and don't play one note unless you've got a reason to play it." - Mark Hollis (1998) |
kulmahiomakone 15.03.2005 14:30:19 | |
---|
Tosin ehkä olen vain huono laittamaan nauhoja, 200+ nauhojen laittoa varmaan toisi uskalluksen tehdä tuota vaikka sitten 200 eurolla... 200 ekua ois ihan hyvä tuntitaksa, vai eikö lucifer? No riippuu vähän siitä, mikä on tuntitaksa leipätyössä... Ja tosta 200 eetusta menee todennäköisesti kaikennäköisiin kuluihin, kuten vuokraan ja työkaluihin, niin suuri osa, että tuskin siitä mitään käteen jää - tappiolla noita nauhoja varmaan suurin osa kitaranrakentajista vaihtaa. Varmaan vain sitä ajattelevat, että jos palvelee "nauhojenvaihtoasiakasta" hyvin, niin se ehkä jonain päivänä haluaa kustomkitaran, jonka voi sitten rakentaa sille myös tappiolla. Ntäs yrittäjiä? Hirvee stressi ainakin mun taidoille olisi saada siitä edes jotenkin siedettävä ja varmasti sellainen että kelpaa asiakkaalle. Ilmeisesti kahdensadan nauhoitetun kaulan jälkeen pystyy semmoiseen työjälkeen, että uskaltaa pyytää hommasta 200 euroa. Sitten kun on vaihtanut nauhat yli tuhanteen kitaraan, niin uskaltaa pyytää sen 200 euroa ja tehdä kuinka paskaa jälkeä hyvänsä... Hymiö? |