möhköfanttimies 14.03.2005 14:33:30 | |
---|
Soitan enimmäkseen etusormella ja keskisormella mutta välillä käytän myös nimetöntä. Peukaloa käytän släppäyksessä ja oktaavi ja sointujutuissa. "If bullshit was music, that fellow would be a brass band."
Paddy Crosbie. |
basistinalku 14.03.2005 15:07:44 | |
---|
yleensä kahta, mutta tarpeen tullen kolmella tai jopa neljällä . :) Nakkila on vaahtomuovipamaus. |
Spawn 14.03.2005 15:51:13 | |
---|
Etu- ja keskisormea sekä nimetöntä. Elikkäs kolme sormea käytössä. |
unorthodox 14.03.2005 16:17:03 (muokattu 14.03.2005 16:20:06) | |
---|
Yleensä kahdella, ja niillä onnistuu tavallisesti ihan riittävää vauhtia. Joskus soitan kolmella sormella aika erikoisesti, eli 1-2-3-2 (jos 1=etu-, 2 keskisormi ja 3 nimetön). Laukkakompissa käytän kuitenkin 3-2-1 - järjestystä. Jos joskus on tarvis soittaa todella nopeasti, niin plekua käytän, amatööri kun olen. |
2 sormea + peukalo. Totally Addicted To Bass |
Teijo K. 14.03.2005 21:11:41 | |
---|
Miten milloinkin. Etusormi ja keskisormi vuorotahtiin, tai kolmella sormella (harvemmin tosin, joskus joku trioli), pikkurilliä olen käytänyt joskus demppaamaan. Peukalolla peukutan ja sillälailla "Stingisti" pyyhkin kun imitoin kondraa. Plektrasta pidän kiinni tukevasti kolmella sormella. |
maelstrom 14.03.2005 23:11:09 | |
---|
Enimmäkseen kyllä kahdella, trioleja tai muita lyhyempiä ryöpsäytyksiä kolmella. Jos pitää soittaa paljon eri kieliltä, esim. oktaaveja niin kitaramaisesti pikkailen peukalolla, etusormella, keskisormella ja nimettömällä. En peukuta kuin joskus vitsinä. Pitäisi varmaan alkaa sitäkin treenata. On ässäarpa syntyä Suomeen.
IMIK #12 |
BassBeast 17.03.2005 22:05:02 | |
---|
Kolmella sormella oon alkanu treenaan melkein alusta asti. Silloin hurahdin Iron Maideniin ja piti saada soitella sitä trooperia. Kauan on kyllä menny aikaa että on ihan kunnolla alkanu tahdit napsahteleen kohdalleen kolmen sormen jutuissa jos vetää ihan 3-2-1 pohjalta ja nopeasti. Hitaammat biisit kyllä malttaa soitella kahdellakin sormella. Soittelen myös 3-2-1-2, 2-1-3-1 ja 2-1-3-2-1-3-2-1. Viimesimmällä pystyy vetämään ihan sikanopeeta! Oktaavijutut menee sitte aina sillä sormella mikä sinne niistä kolmesta ehtii. parasta mitä voi housut jalasa tehä on basson soitto. ja sitä voi tehä kyllä iliman housujaki! |
unable 28.11.2006 09:44:58 | |
---|
Monella sormella te soitatte? Itse soitan 2 sormella. Tarviiko sitä kolmatta sormea vai pärjääkö kahdella? Taitaa olla musiikki tyylistä kiinni. Taisinpa vastata omaan kysymykseen. :) No kahdella pärjää niin kauan, kunnes aletaan mennä sellasiin 16-osia 160 bpm nopeuksiin. |
Ihme Basisti 28.11.2006 10:10:46 | |
---|
No kahdella pärjää niin kauan, kunnes aletaan mennä sellasiin 16-osia 160 bpm nopeuksiin. Noh noh eipäs yleistellä. Allekirjoittanut pääsee ainakin huomattavasti nopeampiin tykityksiin kahdella sormella. Ja ennen kuin kukaan rupeaa kyselemään todisteita, niin sanon jo nyt että demo on juuri nauhotuksen alla; rummut ja bassot vedetty purkkiin. |
sunder 28.11.2006 10:38:56 | |
---|
Ihime basisteja. "tuo soundi oli niinku ois kissanpennuilla soittanu" -Lemmes |
Lammikkovalas 28.11.2006 10:41:22 (muokattu 28.11.2006 10:43:16) | |
---|
No kahdella pärjää niin kauan, kunnes aletaan mennä sellasiin 16-osia 160 bpm nopeuksiin. Kahdella pärjää vielä paljon nopeammissakin tempoissa. Ja sitten itse asiaan. Kahdella sormella pääsääntöisesti itse vetelen, mutta olen yrittänyt alkaa käyttää kolmea sormea, mutta tämä ei oikein ota onnistuakseen muilla kuin e-kielellä (jos haluaa saada edes tasaiseen viittaavan kuuloista soittoa aikaan). Soitan kaikki nopeat sahaukset soittamalla "edestakaisin", eli sormi näppää kieltä molempiin suuntiin liikkuessaan. Tätä tekniikkaa käyttämällä sahaukset ja laukkaamiset sujuvat nopeissakin tempoissa (>170bpm). Laukkaamiset tosin sormituksella 1-2-2, jossa etusormi on 1 ja keskisormi 2. Laukkaaminenhan on ainakin itselläni sahaamista, jossa jätän etusormen toisen iskun väliin. (1-1-2-2) Joskus tosin näppäilyjärjestys 1-2-1-2 on käytössä myös. Hitaammissa jutuissa, kuten kaikki 8-osien näppäilyt ja 16-osat alle 120bpm. 8-osat tosin taittuisivat yhdelläkin sormella johonkin 150bpm asti, mutta tätä ei tule paljoa käytettyä. Edit: Tuleehan sitä peukaloakin käytettyä :D I broke my G-string while fingering A minor |
Tatuo 28.11.2006 10:52:08 | |
---|
2 yleensä (joskus 3) ja släpätessä peukku keskari etusormi kombinaatio on toimiva. :D "tissien ja rintojen ero on että tissit ovan kuin valtavat utareet ja rinnat voivat olla myös hyvin treenatut rintalihakset" |
Varaani 28.11.2006 10:58:05 | |
---|
Kaikille sormille on kyllä käyttöä. Mutta näppäilen pääsääntöisesti kahdella sormella. Joskus tulee nimetön mukaan. Pelkällä peukulla "näppäillen" taas pehmeämpää soundia ja sitten kun haluaa shokeerata, niin peukulla tulee hakattua kieliä. |
Bläck Joutsen 28.11.2006 11:38:56 | |
---|
Kolmella sormella on hyvä soitella. Kahdella sormella ote on hieman hutera. Viidellä sormella voisi soitella, jos löytyisi tarpeeksi suuri plektra. Keskisormella ja peukulla on taas hyvä koitella. |
Santukka 28.11.2006 12:26:32 | |
---|
joskus kauan sitten opettelin soittamaan kolmella sormella.. mutta nykyään tulee soiteltua "vain" kahdella. www.myspace.com/theblueeyedjanes |
TommiW. 28.11.2006 14:52:30 | |
---|
No kahdella pärjää niin kauan, kunnes aletaan mennä sellasiin 16-osia 160 bpm nopeuksiin. Tämän takia aihe kannatti nostaa. "You're learning to play music- that's it! It doesn't mean you get a band, it doesn't mean you hook up with friends ... it doesn't mean dick!" - Scott Thunes |