Aihe: Autossa laulaminen
1 2 3 4
Pelsi
12.12.2004 03:22:15
mutta jos laulat laita kaikki räppänät kiinni ja tuuletus ja ilmastointi pois päältä. tämä on faktaa!

Emminä ainakaan ikkunat auki kehtaakaan laulaa. Kuuluu pian.
"Bakteerien juhlaa on se: ensin kärpäset tanssii kakassa ja sitten ne lentävät siihen ranskalaisen leipään, bzz. Siinä ei paljon viinit ja juustot auta: alati riippuu ripulikiro Gallian kukon yllä kuin Gordonin miekka!" -Markus Kajo
merde
21.12.2004 19:01:19
Car Singing Rules!
Wittu vaan että autossa saan vapautuneella meiningillä vedettyä mitkä vaan hevifalsetit rennosti, mutta annas olla kun ollaan treenikämpällä koittamassa vastaavaa matzkua niin äänen tuotanto on väkinäistä (vaikkapa olisi sama biisi) ja samoihin korkeuksiin ei ole mitään asiaa... Tiedän kyllä tekniikkajutut teoriassa jne. mutta tässä täytyy olla kyse henkis-pshyykkisestä dilemmasta... Onkohan muilla vastaavia probleemia?

NIINPÄ! Kyllä vain löytyy samankaltaisia onkelmia myös multa, ei oo toivoakaan treeneis että pääsis samoihin korkeuksiin! :)
tanjuli
27.12.2004 12:58:36
siis auton vetoisuus, tuuletus ja kaikista pahin eli ilmastointi on se asia minkä takia ei kannata autossa järin paljon laulaa.

niin totta, niin totta... lisäksi tosiaan se taustamelu, tulee rääkättyä äänihuulia ihan eri tavalla kuin esim. treenikämpällä, vaikka huutolaulua harrastaiskin.
[i hear voices but at least they're on tune]
jonskuliini
02.01.2005 19:40:34

Autossa laulaminen on parasta...ainakin jos kaikki muut kuuntelee;)*mä tykkään enkä usko mitään vaara juttuja, kuskihan ajaa enkä minä ja laulaminen rentouttaa:)
Varmaan laulasin sillonkin jos ajasin itekin autoo, ei se mua häiritsis...
...Kaikkiin ihmisten ongelmiin on olemassa ratkaisu; nopea, hyvältä kuulostava ja TÄYSIN väärä.
LNA
03.01.2005 08:45:25

Autossa laulaminen on parasta...ainakin jos kaikki muut kuuntelee;)*mä tykkään enkä usko mitään vaara juttuja, kuskihan ajaa enkä minä ja laulaminen rentouttaa:)
Varmaan laulasin sillonkin jos ajasin itekin autoo, ei se mua häiritsis...

Laula ihmeessä. Laula! Etenkin ennen keikkaa. Ja vaikka syksyllä. Se on tosi hyvä. Ja ajelkaa maanteitä keikkapaikalle: ääneen tulee kiva "vibra" - ja ihan automaattisesti. Kyllä kannattaa.

En viitsi enää valistaa teitä tästä aiheesta, koska jotkut eivät ota uskoakseen - eihän se minun asiani ole, ja sitäpaitsi itsehän te oman äänenne pilaatte. Onneksi useimmat ovat aiheesta tietoisia, tai ainakin tästä threadista ottaneet tiedon vastaan, sillä tämä on ns Asialanka, jossa kerrotaan Faktaa, eikä mitään ylisuojelevia, turhia tai "tyhmiä" varoituksia.

Toisaalta toki olisi hienoa, jos olisin ainoa joka aiheesta tietää: voisin vaikka järjestää laulajille maastorallin johon kaikki Suomen laulajat (minua siis lukuunottamatta) osallistuisivat - ralli kestäisi sen kolme-neljä tuntia, ja koko tuo aika maastoajoneuvon kyydissä istuvan laulajan/laulajien pitäisi laulaa (ei hyräillä eikä hymistä tai inistä vaan Laulaa) - hoilotella jonninjoutavia, huutaa radion tahtiin tai harjoittaa osaamiaan tekniikoita parhaansa mukaan.
Näin suuri osa osallistujista menettäisi äänensä ainakin kuukaudeksi - ja minulle (ja informoimalleni sisäpiirille, josta kukaan ei myöskään olisi osallistunut) riittäisi keikkaa. Tai torvisektioille.

Uskomatonta.

Laulakaa vaan ihan rauhassa. Omat ovat äänijänteenne. Minä pidän työvälineistäni huolta kuin kalleimmasta aarteestani, sillä en monilahjakkuudestani huolimatta ;) tietäisi mitä tekisin, ellen enää voisi laulaa. Se olisi ehkä pahempaa kuin sokeutuminen, raajan amputoiminen tai kaljuuntuminen - ehkä jopa kauheampaa kuin läheisen menettäminen. Se veisi niin sanotusti elämältä mehut.
You have 13 hours in which to solve this Labyrinth..
tiina62
03.01.2005 12:03:46
Laulakaa vaan ihan rauhassa. Omat ovat äänijänteenne. Minä pidän työvälineistäni huolta kuin kalleimmasta aarteestani, sillä en monilahjakkuudestani huolimatta ;) tietäisi mitä tekisin, ellen enää voisi laulaa.

Hyvä LNA! Älä välitä "lahjattomien" kommenteista. Meille, joille laulaminen on tärkeää, pidämme todella huolta instrumentistamme. Vaikka luoja onkin sen ilmaiseksi meille antanut, niin taitaa se olla meille kuitenkin yksi niistä kaikkein arvokkaimmista asioista. Annetaan kaikkien kukkien kukkia!
LNA
04.01.2005 09:14:46

Hyvä LNA! Älä välitä "lahjattomien" kommenteista. Meille, joille laulaminen on tärkeää, pidämme todella huolta instrumentistamme. Vaikka luoja onkin sen ilmaiseksi meille antanut, niin taitaa se olla meille kuitenkin yksi niistä kaikkein arvokkaimmista asioista. Annetaan kaikkien kukkien kukkia!

Toi on mun äiti ;)

Olet rakas!
jepunki
04.01.2005 23:15:08
Itse laulan autossa usein keuhkot syliini, eikä se ihan turvallista ole. On ollut paljon vaarallisia tilanteita kun olen fiilikseen päässyt. Pahin oli 120km/h -> 0km/h kun matkaa oli n. 100m. Repikää siitä. Ei ole turvallista.
Eat my dick you fuckin' fuck. Religions are sickness.
paavi
05.01.2005 11:00:39

En viitsi enää valistaa teitä tästä aiheesta, koska jotkut eivät ota uskoakseen - eihän se minun asiani ole, ja sitäpaitsi itsehän te oman äänenne pilaatte. ..
Uskomatonta...

LNA hyvä...on muitakin tapoja laulaa kuin sinun tapasi ja on erilaisia ääniä ja äänijänteitä. Kuten jo itse tuolla aiemmin mainitsin, klassiselle lauluäänelle autossa laulaminen saattaa olla hyvin vaarallista!

Itselläni on sellainen peltikurkku, että voin laulaa pari tuntia moottoritiellä ja mennä sen jälkeen rockikeikalle. Toisaalta ennen a cappella keikkaa en sellaista tekisi. :) Jos olisin täyspäiväisempi laulaja ja tekisin enemmän humppa/klasarikeikkaa, olisin melko hiljaa autossa...sellainen hyminä/äänenavaus toimii kyllä autossakin kun on totutellut itsensä siihen.
Wau! onpa syvällistä... Eikun siis syvältä.
LNA
05.01.2005 12:18:58

LNA hyvä...on muitakin tapoja laulaa kuin sinun tapasi ja on erilaisia ääniä ja äänijänteitä. Kuten jo itse tuolla aiemmin mainitsin, klassiselle lauluäänelle autossa laulaminen saattaa olla hyvin vaarallista!

Itselläni on sellainen peltikurkku, että voin laulaa pari tuntia moottoritiellä ja mennä sen jälkeen rockikeikalle. Toisaalta ennen a cappella keikkaa en sellaista tekisi. :) Jos olisin täyspäiväisempi laulaja ja tekisin enemmän humppa/klasarikeikkaa, olisin melko hiljaa autossa...sellainen hyminä/äänenavaus toimii kyllä autossakin kun on totutellut itsensä siihen.

Paavi hyvä.

Hienoa, jos sinulla on peltikurkku. Toivottavasti siitä on sinulle elämässäsi enemmän hyötyä kuin haittaa.
Mahdottoman monella muulla (mukaanlukien myös useat kiputekniikoita käyttävät rokkenrol-treenaajat) ei kuitenkaan peltikurkkua valitettavasti ole.

Tottahan toki ihmiset ovat erilaisia. Kummastuttaa vaan, jos yli puolet lankaan vastanneista ovat harvinaisia peltikurkkuja. Pikemminkin voisi kuvitella äänen runsaan (ja mahdollisesti turhan) rääkkäämisen johtuvan monessa tapauksessa tietämättömyydestä. Erilaisuus kunniaan - kyllä: laulakaa autossa. Enkö jo niin aiemmin kirjoittanut?

(For the record: Minulla on monia, monia tapoja laulaa. En tiedä, vaikutanko pelkästään klasarityypiltä, mutta vakuutan, että myös räkärokki soi ja paukkuu. Soittakaa paranoid.)
LNA
05.01.2005 12:23:11

Lukkoo ja bannii..
paavi
05.01.2005 14:16:15
Lukkoo ja bannii..

Heh. Eikai sitä tarvi aina pistää lukkoo, jos ei sillä hetkellä tunnu enää mitään aiheeseen lisää tulevan? Ehkä jollakin on vielä sanottavaa... :) Äääh, oon siis samaa mieltä, että kannattaa kyllä olla tosi varovainen ja kuulostella mitä se autossa laulaminen saa aikaan. Se on tehnyt minullekin hallaa. Mulla on sellanen fiilis, että se "jäykistää" ääntä...tottuu käyttämään liikaa voimaa, jolloin herkkyys ja rentous katoaa.

Onhan se asentokin hieman huono laulamisen kannalta.

Hyviä puoliakin täällä on löytynyt. Itse asiassa autossa laulaminen vastaa hieman bändin kanssa laulua. Ei kuule niin hyvin omaa ääntä ja pakosti laulaa aika kovaa. Siinä pysyy se fiilis vaikka varsinaiset treenit oliskin harvoin.

Parhaitenhan laulu tuntuu kulkevan silloin kun on ollut muutaman päivän laulamatta, nukkunut hyvin ja ajan kanssa tekee varovaisen venyttelyn ja äänenavauksen...aijai sitä tunnetta...
Wau! onpa syvällistä... Eikun siis syvältä.
LNA
05.01.2005 14:54:05

Hyviä puoliakin täällä on löytynyt. Itse asiassa autossa laulaminen vastaa hieman bändin kanssa laulua. Ei kuule niin hyvin omaa ääntä ja pakosti laulaa aika kovaa. Siinä pysyy se fiilis vaikka varsinaiset treenit oliskin harvoin.
...

Tuo on harvinaisen totta. Kokeilin vaan lähinnä, mitä tapahtuu kun kirjoittaa lukkoo ja bannii ;)
Jani The Rock
05.01.2005 15:22:52

Tuo on harvinaisen totta. Kokeilin vaan lähinnä, mitä tapahtuu kun kirjoittaa lukkoo ja bannii ;)

Siinä voi tapahtua semmosta, että joku kypsyy siihen ja sitten tuo joku bannataankin oikeasti. Kannattaa myös muistella sitä vanhaa tarinaa paimenpojasta, joka huusi "susi"! turhan monta kertaa.
The road never ends for me, kid.
Tellervo
05.01.2005 19:00:00
Itse autoilen muutaman jakson vuodessa, joten jos/kun silloin päästelen, ei siitä ole mitään haittaa. :) Nytkin joulun tienoilla oli mainiota treenata keikkoja varten kaikessa rauhassa tien päällä; eipä tarvinnut rääkätä perhettä moisella. Mutta ajoturvallisuuden kustannuksella en tietenkään ulvo. Enkä kurkun. Kun on hyvä ja hiljainen auto, ei tarvi karjua :)
Minimumo.
Hunter
20.02.2005 23:32:09
Lauloin autossa pää heiluen ja jalka vipattaen punkkibiisiä ja risteyksessä meinasin saada kylykeeni pirssin, kolmiontakaa tietenkin tulin.

Vaarallista tuo laulaminen.

Komppaan kyllä, että ääni toimii parhaiten autossa, sitä kehtaa enemmän kun kukkaan ei ole kuulemassa. Kaupungissa kohtaan kyllä joskus kummaksuvia katseita kun pysähyn punasiin ruuhaksella keskustan kadulla ja pää punasena päästelen korkeeta seetä.
Kitara ja kitarisat
Kalmo
15.06.2005 10:27:31
Valistunut arvaukseni on, että jatkuva autossa laulaminen saattaa olla haitaksi, koska etenkin talviasaikaan auton sisäilma on hiton kuivaa. Kuskien ainainen nenänkaivuuhan on vakiovitsi, mutta totta. Sekin johtuu juuri siitä, että nenä kuivuu lämppäristä tulevan ruutikuivan ilman vuoksi.
Voisin kuvitella koko ajatuksen lähteneen nimenomaan 100 000 kilometriä vuodessa ajavalta keikkalaulajalta, joka on treenaillut settiään ratin takana, ja illalla huomannut, että kurkku on kuin muumioituneen vuohen peräsuoli.
tähtivaeltaja
15.06.2005 20:15:46
Jos itse Mark Baxter sanoo että autossa kannattaa silloin tällöin treenailla niin turhahan siinä on jupista vastaan.

Kannattaa valita mootoritie tai muu valtaväylä jossa ei tartte kauheasti miettiä ajamista. Turha keskellä ruuhkaa on käydä sekoilemaan. Pitkät liikennevalot!
Coach
18.06.2005 18:20:44

Valistunut arvaukseni on, että jatkuva autossa laulaminen saattaa olla haitaksi, koska etenkin talviasaikaan auton sisäilma on hiton kuivaa. Kuskien ainainen nenänkaivuuhan on vakiovitsi, mutta totta. Sekin johtuu juuri siitä, että nenä kuivuu lämppäristä tulevan ruutikuivan ilman vuoksi.

Tämä tuntuu kyllä jotenkin nurinkuriselta. Voin olla väärässä, mutta mielestäni asia on juuri päinvastoin. Eikös se mene ennemminkin niin että talvella hengityksestä tuleva kosteus ei pääse kunnolla haihtumaan. Tai no, riippuu tietysti millaista ajoa on. Pitkää matkaa ajaen se varmaan meneekin juuri noin kuin kirjoitit.
Itselläni ainakin kosteus autossa on talvisin riesa. Aina on ikkunat sisältä ihan umpijäässä jos on pakkasta.
http://www.sci.fi/~coach/
Arvostelkaa "Petturi lempeni vei" ja muita demostudioon laitettuja laulujamme.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)