Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pari kyssäriä Laney AOR Pro Tube 100W putkinupista
1 2
PIM
13.03.2005 22:56:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannoin pari viikkoa sitten lähikaupasta kotiin otsikossa mainitun heräteostoksen ja tänään ehdin ekaa kertaa laittamaan sen päälle kokeillakseni että lähteekö siitä edes ääntä. Koneen mukana tuli kylkiäisenä 230 - 110V muuntaja koska jostain syystä vahvistimen jännitevalitsin oli fiksattu parilla liimatipalla 110V asentoon. Varsin erikoiseksi tämän tekee se että vahvistimen chassiksen päädyssä olevassa tarkistuslipukkeessa lukee selvästi mm. FINLAND ja 110V ja päiväys 19.8.1988. Mistähän ihmeen syystä Suomeen on roudattu joskus 110V verkkojännitteelle tarkoitettuja vahvareita? Ei ymmarra.
 
No eniveis, kaavin ruuvarinkärjellä ylimääräiset liimatöhnät jännitevalitsesta ja iskin vahvistimen Vattenfallin verkkoon muuntajan välityksellä ja mittailin yleismittarilla hehkujännitteitä sekä jännitevalitsemen 110V että 230V asennoilla ja koska hehkujännitteet näytti skaalautuvan oletusten mukaisesti niin uskalsin laittaa vahvistimen suoreen kiinni 230 volttiin. Vajaan tunnin verran siinä soittelin kerrostalovolymmeillä eikä sinä aikana ainakaan ilmaantunut mitään vikaoireita.
 
Toinen ihmetyksen aihe on että miten tämän vahvistimen volumesäätöjen pitäisi oikeasti toimia. Vahvistimessa on kaksi kanavaa, mutta volumesäätöpotikoita löytyy seuraavasti: Master Volume, Preamp1 level, Preamp 2 volume, Preamp 1 volume. Ykköskanava päällä eli Preamp Vol1 potikka ulosvedettynä kaikki(!) neljä potikkaa vaikutta särön ja volumen määrään ja luonteeseen ja kakkoskanava päällä vain Preamp 1 level säädöllä ei ole vaikutusta lopputulokseen. Selvempiäkin käyttöliittymiä olen tavannut, mutta kuten voi ehkä kuvitella niin ykköskanavan neljällä säädöllä saa särön luonnetta muokattua todella monipuolisesti ja tähän kun lisää vielä sen että tonesäädöissä on joka taajuusalueella myös buustausmahdollisuus niin koossa on moneen tyyliin taipuva paketti.
 
Näiden teknisten seikkojen lisäksi ihmetyttää myös se että miksei tämä lähes uudenveroisessa kunnossa ollut Laney ollut kenellekään muulle kelvannut vaikka se oli kai jo ehtinyt useamman viikon ollat myynnissä. Ei olisi luullut ainakaan 150 euron hintalapun ketään säikäyttäneen.
 
...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS...
Volle
13.03.2005 23:15:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toinen ihmetyksen aihe on että miten tämän vahvistimen volumesäätöjen pitäisi oikeasti toimia. Vahvistimessa on kaksi kanavaa, mutta volumesäätöpotikoita löytyy seuraavasti: Master Volume, Preamp1 level, Preamp 2 volume, Preamp 1 volume.
 
Mulla on pro tube 30, jossa on samat säätimet. Skemoja tutkiskeltuani tulin tulokseen, että Preamp volumet ovat molemmat gainin säätöön ja ne ovat "peräkkäin", välissä on vain yksi putken puolikas vahvistamassa. Käytettäessä low inputia signaali menee preamp 2 -säätimelle ja yksi putki ja preamp 1 volume jää pois käytöstä. Preamp level on taas ikään kuin toinen master volume etuasteen jälkeen ja vaikuttaa vain boostin ollessa päällä.
 
Nam.
PIM
14.03.2005 11:07:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko sulla noita skemoja jossain sähköisessä muodossa tai löytyykö ne jostain netistä?
 
...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS...
Volle
14.03.2005 11:11:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ne löytyy esim. Laneyn sivuilta (joskaan suoraa linkkiä ei olekaan):
 
http://www.laney.co.uk/html/Downloads/Services/
 
Nam.
JuSu
14.03.2005 13:18:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei olisi luullut ainakaan 150 euron hintalapun ketään säikäyttäneen.
 
No voe elämä. Olis mullekin kelvannut kyllä... Jos löytyy enempi näitä tuohon hintaan, niin yhteyksiä vaan tännepäin... =)
 
Mulla oli 50 W versio muutama vuosi takaperin. Hyvä peli oli tuo, mutta tosiaan niistä etusen säädöistä ei oikein meinannut tulla tolkkua... Siitähän irtoaa tarvittaessa ihan tolkuton määrä surinasäröä, ainakin omastani sai.
 
Jotenkin ne säädöt meni niin, että vaihtoehtoina oli joko crunch ja lead tai clean ja crunch, vehjettä ei saanut säädettyä niin, että toinen kanava olisi säilynyt puhtaana ja toisessa olisi ollut lead-särö. Aika tavallinen tapaus siis siinä suhteessa.
 
Itse päädyin säätämään Laneyn puhtaalle, ja rosot H&K Tube Factorista. Oiva yhdistelmä, toimi kivasti. Yritän tässä vaan muistella, että miksi tuli myytyä...
 
JuSu
 
Minä olen myyrä.
McNulty
14.03.2005 15:00:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näiden teknisten seikkojen lisäksi ihmetyttää myös se että miksei tämä lähes uudenveroisessa kunnossa ollut Laney ollut kenellekään muulle kelvannut vaikka se oli kai jo ehtinyt useamman viikon ollat myynnissä. Ei olisi luullut ainakaan 150 euron hintalapun ketään säikäyttäneen.
 
Mitä? maksoiko se nyt 150e? Jos se on se helvatan iso Laneyn vanha putkinuppi niin ainakin jokusen VUODEN se on tevarissa hillunut. Välillä siellä rumpujen takanakin piilossa. En muista kenen myyntitilissä ko. nuppi ainakin jossain vaiheessa oli kun itse sitä testailin. Hyvät cleanit mutta murinoista en tykännyt. Halvalla sait jos 150e lähti... kun siinä oli 480e lappukin jossain välissä kiinni :)
 
SiwamieS
14.03.2005 15:05:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei olisi luullut ainakaan 150 euron hintalapun ketään säikäyttäneen.
 
Ehkä se säikäyttäjä olikin tuo AOR -kirjainyhdistelmä... :)
 
----
tunkki
14.03.2005 15:51:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Halvalla kyllä lähti. Mulla oli kans yhessä aiheessa tuollainen ja mukana oli samanlainen erillinen muuntajamurkula. Ruuvasin sitä pitkän aikaa hikeen asti enkä saanut oikein mitään järkevää ulos. Särömaailma oli semmoista kummalista repivää surinaa. Ehkä silloinen soundi-ihannekin oli erilainen kuin nyt. Tuohon hintaan olisin kyllä itsekin ostanut vaikka projektiksi.
 
-Strapping young lad-
PIM
14.03.2005 16:32:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Projektialustaksi mä sen pääasiassa ostinkin ja kohta taitaa lähteä tilaus London Powerille Power scaling kitistä. Pitäisi vaan selvittä että mikä noista kiteistä tähän käy, varmaankin toi PSK-1. Ja lisäsuunnitelmiakin jo on, mutta niistä sitten myöhemmin jos ne näyttävät toteuttamiskelpoisilta.
 
...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS...
Niq
14.03.2005 19:20:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muistaakseni joku modasi aika rankalla kädellä vähän köykäisempää versiota tuosta, kertomusta löytyy paljonkin uraltonen foorumilta: http://uraltone.com
 
Kyseessä taisi olla jäsen nimeltä Leka....
 
"Jos päätä hakkaa seinään tarpeeksi kauan, se menee siitä läpi" -Chemo
el asombro
18.04.2013 09:13:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löytyykö vielä Pro Tube 100:n käyttäjiä?
 
RikuKS
18.04.2013 10:36:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

el asombro: Löytyykö vielä Pro Tube 100:n käyttäjiä?
 
Täällä yksi. Ainakin siihen asti kunnes löytyy sellanen Fenkku-kombo mitä etsin..
Itsellä siis juurikin tuo AOR Pro Tube 100 nuppi (olisko ollu 1986?), kiinni 2x12" kaapissa.
 
el asombro
18.04.2013 10:59:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RikuKS: Täällä yksi. Ainakin siihen asti kunnes löytyy sellanen Fenkku-kombo mitä etsin..
Itsellä siis juurikin tuo AOR Pro Tube 100 nuppi (olisko ollu 1986?), kiinni 2x12" kaapissa.

 
Oletko ollut tyytyväinen tai onko tarvinnut modailla? Laneyt kiinnostelee mutta hirveästi noista ei ole viime aikoina ollut puhetta täällä.
 
RikuKS
18.04.2013 12:27:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

el asombro: Oletko ollut tyytyväinen tai onko tarvinnut modailla? Laneyt kiinnostelee mutta hirveästi noista ei ole viime aikoina ollut puhetta täällä.
 
Ihan sitähän se ei ole mitä mä soundillisesti haen (bluesrock genrenä), mutta kyllä siitä ruuvaamalla saa aika monelaistakin soundia jopa. On vaan vähän kummallinen säätää noin pääpiirteittään.
Mun (nykyiseen) soittotyyliin siinä loppuu mun makuun vähän dynamiikka kesken. Ite ajan sitä low-inputtiin ja cleanina pedaali-alustana. Sen verran olen modauttanut, että Triodipajan Lassi Ukkonen teki treble-säätimestä tehokkaamman, kun ei tuntunut ihan hirveästi leikkaavan yläpäätä, ja orkkiskunnossa oli ainakin mulle liian kirkas sointinen.
 
Meitin bändin sivuilla on muutama live-video, joissa tuo Lanikka on mulla käytössä.
www.somethingblueband.fi
 
el asombro
18.04.2013 13:31:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RikuKS: Ihan sitähän se ei ole mitä mä soundillisesti haen (bluesrock genrenä), mutta kyllä siitä ruuvaamalla saa aika monelaistakin soundia jopa. On vaan vähän kummallinen säätää noin pääpiirteittään.
Mun (nykyiseen) soittotyyliin siinä loppuu mun makuun vähän dynamiikka kesken. Ite ajan sitä low-inputtiin ja cleanina pedaali-alustana. Sen verran olen modauttanut, että Triodipajan Lassi Ukkonen teki treble-säätimestä tehokkaamman, kun ei tuntunut ihan hirveästi leikkaavan yläpäätä, ja orkkiskunnossa oli ainakin mulle liian kirkas sointinen.
 
Meitin bändin sivuilla on muutama live-video, joissa tuo Lanikka on mulla käytössä.
www.somethingblueband.fi

 
OK. Itsellä hakusessa raskaampi soundi tyyliin Sabbath, Sleep, Electric Wizard, Melvins. Hyvä clean + pedaalien syöminen plussaa.
 
RikuKS
18.04.2013 13:59:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

el asombro: OK. Itsellä hakusessa raskaampi soundi tyyliin Sabbath, Sleep, Electric Wizard, Melvins. Hyvä clean + pedaalien syöminen plussaa.
 
Varmaan sopii kun nenä päähän tollaseen musaan!
 
el asombro
18.04.2013 15:01:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RikuKS: Varmaan sopii kun nenä päähän tollaseen musaan!
 
Ilmoittele sitten, kun olet luopumassa omastasi!
 
RikuKS
18.04.2013 16:13:11 (muokattu 19.04.2013 10:28:52)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

el asombro: Ilmoittele sitten, kun olet luopumassa omastasi!
 
Todennäköisesti pidän sen vaikka uuden ostankin, mutta eihän sitä koskaan tiedä!
 
slapvete
18.04.2013 19:46:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PIM: Mistähän ihmeen syystä Suomeen on roudattu joskus 110V verkkojännitteelle tarkoitettuja vahvareita? Ei ymmarra.
 
Nää on mystisiä asioita. Mun -75 1987 MKII:n jännitevalitsin on molestoitu jollain vahatyylisellä paikoilleen ja hardwiretettu 220V-asentoon. Ilmeisesti 70- ja 80-luvuilla tuontisäädökset olivat nykyvinkkelistä omituiset ja osaamisen kanssa vähän niin ja näin.
 
150 € on kyllä erittäin hyvä hinta tuosta koneesta. Hauskoja tweakkaushetkiä!
 
"There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people." - Slipperman
uusiipe
18.04.2013 21:24:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen kerran modannut yhden tuollaisen 50W version suomisähköille. Muuntaja oli ihan aito 115V ilman muita ensiöitä. Uusi muuntaja nosti hieman anodijännitteitä, jolloin pääteputkiksi valittiin 6L6:set. Aivan jumalattoman hyväsoundinen kone tuli siitä. Muistaakseni verkkokytkin piti vaihtaa 250VAC malliin ja tietysti verkkosulake puolittaa.
 
Lauluääni kuin perskarva - ohut ja epäpuhdas.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «