Aihe: Kannattaako putkiradiosta tehdä kitaravahvistinta?
1 2 3
Tubeman
19.03.2003 14:27:43

Radio on niin vanha että siinä näkyy olevan loctal (muistini mukaan) putket. Uusia ei ole saatavilla oikeastaan olleenkaan, eikä taatusti halvalla. Kannattaa jättää radio rauhaan ja ostaa sellainen jossa on pääteputkena EL84, josta sitten tekee vahvistimen.

Bassolle radioiden tehot ei taida riittää...

Mikko Kankaanpää
http://www.bmelectronics.tk

Joo,tuo on 40-luvun lopulta,putkien kantatyyppien kirjavuus
on sitä luokkaa (loctal,rimlock,ja sotaa edeltäviä tyyppejä..)
Paljon olis kolvattavaa,vaan ei aikaa..
Gimba
19.03.2003 14:50:49

Eikö tuon ikäiseen saa ns. soviteputkiakaan? (En kyllä tiedä, millaisia ne ovat, mutta termi vaikuttaa lupaavalta...) Onko teillä muuta kokemusta eri vuosikymmenten laitteista soundien, kestävyyden ym. suhteen - jos joskus tulee toinen radio vastaan?
Tubeman
20.03.2003 12:44:46 (muokattu 20.03.2003 12:50:13)
Eikö tuon ikäiseen saa ns. soviteputkiakaan? (En kyllä tiedä, millaisia ne ovat, mutta termi vaikuttaa lupaavalta...) Onko teillä muuta kokemusta eri vuosikymmenten laitteista soundien, kestävyyden ym. suhteen - jos joskus tulee toinen radio vastaan?

Ei saa sovite putkia,ja tässä alkuperäisessä puheena olleessa radiossa olisi ensimmäinen hajoava komponentti
uskoakseni tasuriputki AZ1,sitä ei saa mistään enää,tilalle joko puolijohde diodit tai sovitus esim EZ81 putkelle.

Tässä kuolattavaksi radio joka olisi putkiradioharrastajien toive saati skittavahvariksi... 4 kpl EL 86:siä pääteputkina (nämä
saisi vaihdettua EL84:ksi pienellä vaivalla...

katsokaas...
http://home.t-online.de/home/Eike.Grund/capel663.html
Hater
20.03.2003 14:28:20
Kuulostaa toi vahvariks moduloiminen tosi mielenkiintoiselta. Muutama kipara kysymys:

Jos alkaa metsästää radionruhoja, millaisia putkimalleja radion olisi hyvä sisältää? Onko muitakin kuin toi EL84?
Toiseksi, niissä on useampia putkia, mistä erotan pääteputket muista putkista?
"Beware...beware! Beware of the big green dragon that sits on your doorstep. He eats little boys...puppy dog tails, and big, fat snails. Beware, take care....beware!"
Tatu
20.03.2003 14:34:57
Kuulostaa toi vahvariks moduloiminen tosi mielenkiintoiselta. Muutama kipara kysymys:

Jos alkaa metsästää radionruhoja, millaisia putkimalleja radion olisi hyvä sisältää? Onko muitakin kuin toi EL84?

Joo muakin kiinnostais noi jutut kun oon aika untuvikko noissa putkijutuissa. Mutta kiinnostus on herännyt.
Tubeman
20.03.2003 15:26:13

Vahvariprojektiin ei oikeastaan tarvi muuta kuin toimivan
pääteasteen,yleisimmät putkiradiomallit oli toteutettu äänitaajuusvahvistimen (radiossa on ulaetuaste (vhf-taajuudella) ,välitaajuusvahvistin ja sen jatkeena pääteaste
ilmaisimen jälkeen.Pääteasteen hommia yleensä hoiti EABC80 ja pääteputkena EL84,eli aika pienellä virityksellä toteutettu.

Suomalainen Creamsound vahvari on toteutettu esim aivan
Salora Rivieraan pohjaten,siinä on putkina ECC83 (kaksoistriodi) ja pääteputkena EL84,tehoa lähtee 6 wattia eli aivan tarpeeksi pieniin tiloihin. Combon teko kävisi helpoiten siten että teettäisi kotelon jossain ammiksen puulinjalla,
itse vetäisi Tolex-päällysteen siihen ja kulmahelat ja mahd. pienet pyörät ,pläkkirungon pystyy esim ammiksen plootuasentajalinja vääntämään,,noh,,nyt karattiin itse asiasta,ainoat varteenotettavat putkityypit mitä putkiradioista
kannattaa huomioida,on pääteputki EL84 ja tasasuuntaajaputki EZ80 ja EZ81,EABC80:stä ei kannata miettiä ellei käytä radiota sellaisenaan vahvarina.
Pääteputkia ei oikeastaan EL84:n markkinoille tulon jälkeen
muita käytetty,tosin 50-luvun lopulla tuli ELL80 (?) joka oli
kaksoispentodi samassa lasikuoressa,sitä käytettiin joissain stereo-vahvareissa push-pull kytkennöissä.

Jos itse alkaisin nyt rakentamaan pientä putkivahvaria,alkaisin aivan alusta,hankkisin muuntajat ja putket,teettäisin rungon ja kopan,sitten point-to-point tekniikalla komponentit kolvaten ja siinä se olisi.Ja millaisen sitten tekisin...tuollaisen Creamsound tyyppisen kapineen,
nuo isomman teholuokan vehkeet ei tule varmaankaan halvemmaksi kuin käytetyn hankkiminen.
Hater
20.03.2003 15:46:07
Kiitoksia neuvoista. Jos mä ikinä nyt saankaan mitään aikaan (oon aika saamaton :), aion kyllä säilyttää alkuperäisen radiokotelon, kun ne tuppaavat olemaan niin kauniita. Pitääpi pistää noi putkimallit takaraivoon.
"Beware...beware! Beware of the big green dragon that sits on your doorstep. He eats little boys...puppy dog tails, and big, fat snails. Beware, take care....beware!"
Tubeman
21.03.2003 08:51:07 (muokattu 21.03.2003 10:19:32)
Kiitoksia neuvoista. Jos mä ikinä nyt saankaan mitään aikaan (oon aika saamaton :), aion kyllä säilyttää alkuperäisen radiokotelon, kun ne tuppaavat olemaan niin kauniita. Pitääpi pistää noi putkimallit takaraivoon.

Totta puhut,putkiradioita tehtiin osaksi sisustusta,ja ovat
pieniä taideteoksia nykyisiin digitaalihimmeleihin verrattuna.

Koteloita tehtiin puusta,bakelliitista,ja jopa pellistä,venäläiset
kopioivat erään ranskalaisradion sellaisenaan,kuoret oli
alkuperäisessäkin pellistä,tosin neuvostotuotanto lisäsi siihen
etupaneeliin punaisen tähden jota asteikkolamppu valaisi,ja
tämä loisti sitten komeasti.Radion merkki oli Zvezda (tähti)..

Vinkiksi radion hankintaan:Jos asut Hesassa,saattaa löytyä
Malmin suurilta kirppiksiltä (Ormusmäentie..) putkiradioita.
Itse olen katsellut siellä useampaakin,vaihtuvuus näissä aika
suuri,eli kannattaa käydä välillä tsekkaamassa jos ei heti löydy mieleistä.Keskustassa LKA:n kirppis Hämeentie 31:ssa,sekä yleensä suurimmat kirppikset,sekä Huuto.net,hakusanaksi "putkiradio" tai "radio" niin alkaa homma hoitumaan.

PS.Laitoin tuonne "Elektroniikka..." osastolle pari linkkiä putkivahvariasiasta,lähinnä suunnitteluteoriasta ja päätemuuntajan valinnasta.
Gimba
21.03.2003 10:30:00

Tietysti se on juuri AZ1-putki, jota ei enää saa mistään :(
On meinaan niin komean muotoinen ja kokoinen putki, että olisi mukava kuulla sitä tositoimissa..
Tubeman
21.03.2003 11:14:12 (muokattu 21.03.2003 11:14:24)
Tietysti se on juuri AZ1-putki, jota ei enää saa mistään :(
On meinaan niin komean muotoinen ja kokoinen putki, että olisi mukava kuulla sitä tositoimissa..

Tuo AZ1-pilli on tasasuuntausputki,eli se muodostaa anodijännitteen radion putkille.Se EBL21 on pääteputki,mutta siinä on näköjään kaksoisdiodi myös,eli taitaa olla am-ilmaisin ja automaattisen voimakkuudensäädön diodi
samassa kuoressa.Jos jostain löydät AZ1.sen,kannattaa
ostaa/ottaa talteen,AZ11 käy myös AZ1:n tilalle.
Klemetti
22.03.2003 20:12:37
Nyt alko kyllä kiinnostamaan minuakin. Onkos kenelläkään tietoa putkiradiosta nimeltä helkama? En pääse sitä katselemaan ainakaan muutamaan päivään. Se on muuten täysin toimiva paitsi sulake on ilmeisesti palanut. Jos siitä saisi jotain kiinnostavaa aikaan?
SirWilho
23.03.2003 13:19:11
Mulla on tiedossa kaksi täysin toimivaa putkiradiota toinen mummolla ja toinen mökillä. Kertokaa miten niistä saa vähimmällä työllä kitara käyttöön???
Tubeman
24.03.2003 09:01:20
Nyt alko kyllä kiinnostamaan minuakin. Onkos kenelläkään tietoa putkiradiosta nimeltä helkama? En pääse sitä katselemaan ainakaan muutamaan päivään. Se on muuten täysin toimiva paitsi sulake on ilmeisesti palanut. Jos siitä saisi jotain kiinnostavaa aikaan?

Itselläni oli Helkama joskus muinoin,myös skitan jatkeena,,
ei Helkama mitenkään eksoottinen ole,lienee aivan
samanlaisella putkituksella kuin suurin osa ikätovereitaan.

Jos sulake on palanut,voi olla tasasuuntaajan vika syynä.
Näissä oli seleenitasuri ´,joka poksahti aika herkästi,kuten omassanikin kävi...
Gimba
24.03.2003 09:43:47

Mulla kun on tuo teknisesti liian vanha, mutta komean näköinen Philips, niin oliskohan pyhäinhäväistys, jos tunkisi sen sisuksiin esim. Kustomin tube 12:n tekniikan..? Sehän ei paljon maksa, mutta mahtaako sillä toisaalta mitään tehdäkään?
Klemetti
24.03.2003 13:04:20
Kun täällä tuntuu olevan asiasta tietävää porukkaa niin mikä olisi todella hyvä / ideaalisin putkiradio vahvarin aihioksi, tietysti sellainen mikä olisi kohtuudella löydettävissä? Watti määrän huidellessa siinä 5w pinnassa. Ja olenko ymmärtänyt oikein ettei kaikissa ole tasasuuntausputkea, eikös tuo olisi hyvä olla?
Tubeman
24.03.2003 14:30:44
Mulla kun on tuo teknisesti liian vanha, mutta komean näköinen Philips, niin oliskohan pyhäinhäväistys, jos tunkisi sen sisuksiin esim. Kustomin tube 12:n tekniikan..? Sehän ei paljon maksa, mutta mahtaako sillä toisaalta mitään tehdäkään?

Alunperin putkiradioita käytetiin vahvareina siksi,kun niitä
oli joka torpassa,ja raha oli tiukalla,,mutta en itse lähtisi
raastamaan Philipsin sisuskaluja pihalle ja Kustomia tilalle,,
voi äkkiä olla entinen puukoppa,ne on liimaamalla tehty..
Tubeman
24.03.2003 14:35:25
Kun täällä tuntuu olevan asiasta tietävää porukkaa niin mikä olisi todella hyvä / ideaalisin putkiradio vahvarin aihioksi, tietysti sellainen mikä olisi kohtuudella löydettävissä? Watti määrän huidellessa siinä 5w pinnassa. Ja olenko ymmärtänyt oikein ettei kaikissa ole tasasuuntausputkea, eikös tuo olisi hyvä olla?

Jaa'a,hyvä kysymys,,suurimmassa osin kaikki 50-luvun putkikset on toistensa kaltaisia,,eli jää kyllä jokaisen omaan
näkemykseen tuo..

Mitä tuohon tasuriputkeen tulee,laitetaan aluksi lyhyt kehityskaari tasurien osalta...

Tasasuuntausputki---->Seleenitasuri----->piidiodi/tasasuuntaussillat.

Eli seleenitasurilla korvattiin putki,putki kestää tosin paremmin,sen ikä tosin on rajallinen,tosin omassa radiossani on alkuperäinen tasuriputki vuodelta 1955,joten ei ne nyt niiin lyhytikäisiä ole..
pira
19.02.2005 19:35:23
Paljonkos suunnilleen kannattaa maksaa toimivasta putkiradiosta? Niitä tuntuu olevan eri kokoisia liikenteessä.. Mahtuuko pienimpiin radioihin vahvariksi modaukseen tarvittavat tavarat?
sihvoh
19.02.2005 19:48:32 (muokattu 19.02.2005 19:49:05)
Noin 30-70 EUR näyttävät yleisesti nuo hintapyynnöt olevan. Mitä komeampi ja hyväkuntoisempi, sitä enemmän hintaa. Jos radio on erittäin hyvässä kunnossa, niin ei sitä silloin pidä mennä rikkomaan.

Raadoista voi tehdä kitaravahvistimia paremmalla omallatunnolla. Jos muuntajat ovat ehjät, niin ei tarvita kovin montaa komponenttia, jotta siitä saa kitaravahvistimen. Myös kaiuttimet ovat yleensä todella hyviä kitaran soundiin.
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)