Aihe: Kitarakaiutinkaapin rakentaminen
1 2 3 4 5
kulmahiomakone
13.03.2005 00:05:37
Josko täsä ennen zen cafeta jotain vielä kirjoittelisiokin...

mitäs tapahtus jos pistäs kaapin sivut vaikka 50mm liimalevystä ja pohjan ja kannen vaikka 20mm ?

Tulisi ainakin ihan pirun painava kaappi. 50 milliä on kyllä ihan turhan paksua tavaraa... Ei tuollaisilla paksuuksilla saavuteta kitarakaapissa enää mitään. Jossain subbareissa 20 millinen levy voi vielä olla aavistuksen liian ohutta, meuttei enää kitaran taajuuksia toistavassa kaapissa. 20 millinen riittää ihan hyvin, niin koteloon kuin etu ja takalevyynkin.

mites sitten jos tekee takaa avoimen kaapin nii pistetäänkö sinne taakse minkäänlaista levyä ?

No avoin kaappihan on takaa avoin...

mitä eroja vaikka puoliks avoin tai kokonaan avoin jne jne...

Puoliksi avoin kaappi on jonkinlainen kompromissi avoimen ja sujletun kaapin väliltä. JOs tekee takalevylle pulttikiinnityksen, niin noita eri vaihtoehtoja on helppo kokeilla (eri levyillä). Tärkeitnä lienee se.että kotelo on elementille sopiva: karkeasti ottaen (todella karkeasti) herkät elementit (löysä jousi ja ripustus) tykkäävät suljetuista kaapeista ja vähemmän herkät avoimista. Kannattaa lukea internetin ihmeellisiä foorumeita, joissa ihmiset kertovat kokemuksiaan elementeistä ja niiden sopivuudesta erityylisiin kaappeihin. Elementin spekseistä ei kuitenkaa voi päätellä sitä, mitä korva tulee mistäkin tykkäämään.

Mietin 1*12" kaapin tekoa ensi kesänä Uraltone Jr:n kaverina. Mikä tuo ohmimäärä tuossa kaapissa pitäisi olla?
Koitin kysellä uraltone foorumilla, mutta ei vastailtu.

Kysy sähköpostilla Herra Uraltonelta. Luultavasti uraltone jr:n päätemuuntajasta saa pihalle niin 4, 8 kuin 16 (tai 15) ohmistakin signaalia, joten on ihan yhdentekevää, minkäohmisen elementin tilaat. Periaatteessa on kuitenkin niin, että 8 ohminen on kaikkein yhteensopivin mikäli joskus haluat käyttää kaappiasi muidenkin vahvistimien kanssa.
Tim
13.03.2005 09:56:59

Kiitti, taidan pistää 8 ohmisen tilaukseen. 8 ohmista näemmä vaan myynnissä uraltonellakin.
Ocku
07.04.2005 14:38:26

Todella tyylikkäitä kaappeja Ocku! Diffuusori on ilmeisesti se vanerikuvio siinä elementi edessä? Muotoilitko tuntumalla vai oikeen tieteellisesti?

Sorry että en ole vastannut aikaisemmin. En ole nähnyt kysymystäsi aikaisemmin. Mutta vastaus on joo ja ei. Eli diffuusorin muotoilu lähtee ihan vain siitä että pölykopan edessä on pyöreä, eli pölykopan muotoinen laatta. Se pyöreä laatta tekee itse "hajoittamisen". Koko on 4 tuumaa, ja koon pöllin ihan Weberin vastaavasta Beam Blockersista. Voi varmaan olla sekä isompi että pienempi myöskin.

Ne muut muotoilut on ihan omasta päästä. Ajattelin että kun se pyöreä laatta täytyy saada jotenkin pysymään siinä edessä, niin samalla voi vähän vahvistaa etulevyä vetämällä rimoja ruuvikohtien välillä, ja siinä sivussa vähän toteuttaa itseään.
Puoskari
07.04.2005 18:17:23
onko väliä miten etulevy kiinnitetään ? tulossa 9mm etulevy itselleni.

miten porukat on kankaat kiinnittäny kaappeihin ?
hyviä kitaristeja mahtuu kymmenen tusinaan kun taas hyviä biisin tekijöitä yksi... ...sikäli harmi etten kuulu kumpiinkaan
Hirvi
07.04.2005 19:38:28 (muokattu 07.04.2005 20:41:07)

miten porukat on kankaat kiinnittäny kaappeihin ?

Mä olen tehnyt mäntyrimoista tukevan kehyksen, joka sujahtaa mukavasti etulevyn syvennykseen. Tuohon kehykseen voi sitten iskeä kankaan kiinni niiteillä. En ole vielä päättänyt laitanko kankkaan vai teräsverkon.

Tässä vielä kuvat sanojen tueksi:
http://www.onni-info.net/sekalaista/kaappi_01.jpg
http://www.onni-info.net/sekalaista/kaappi_02.jpg
http://www.onni-info.net/sekalaista/kaappi_03.jpg
Rokkaa kuin hirvi!
BulletProof
11.04.2005 13:35:07
Yksi kysymys vielä hieman epäselvä, eli millainen se liitäntäsysteemi on johon vahvistin kytketään?
Onko se ihan perus plugi/jakki yhdistelmä ja miten elementin johdot tulee tähän kytkeä?
kulmahiomakone
11.04.2005 14:26:38
Yksi kysymys vielä hieman epäselvä, eli millainen se liitäntäsysteemi on johon vahvistin kytketään?
Onko se ihan perus plugi/jakki yhdistelmä ja miten elementin johdot tulee tähän kytkeä?

Ihan perus plugi/jakki -yhdistelmä. Elementin navat kytket johdon kanssa (kaapin) jakin kuumaan ja maahan. Mielellään tietysti plusnapa kuumaan ja miinus maahan, mutta sillä ei ole oikeastaan väliä, kunhan kaikki ämyrit on asennettu samoin päin. Mutta ehkä juuri siksi ne on hyvä asentaa oikein päin.

Ja liitäntäjohdoiksi eivät käy instrumenttikaapelit.
Laiskiainen
30.11.2005 12:36:21 (muokattu 30.11.2005 21:51:32)
Alkoi kiinnostamaan tuollaisen detuned kaapin rakentaminen mutta muutama seikka jäi epäselväksi:

Onko kaapin syvyydellä merkitystä?
Entä kaiuttimen ja refleksiaukon etäisyys?

Voiko etupaneeli olla viisto tai täytyykö takaseinän olla linjassa etuseinän kanssa?
(edit: Mahdollisten seisovien aaltojen tojumiseksi)

Aiemmista kirjoituksista ja nettiä selaillen saa käsityksen että mitoilla ei ole niin väliä. Voisiko sopivat ulkomitat olla n. 75x100x45 (WxHxD)?
jarialhanen
30.11.2005 15:46:57
minun koneessani ei toimi tämä uusi hakukone, joten kysyn hakematta että mistä saa ostaa huopakangasta koteloihin?

käykö tavallinen kangaskaupan huopa? (käy jos ei kolhi roudatessa...)

onko paljon värivaihtoehtoja?

hintaosviittaa?
kitarasoolot voisi kieltää jossain asetuksessa. rumpusooloissa voisi olla normi, joka rajoittaisi kuviot sellaisiin ...jotka jytkyttävät persausta.
MPU
30.11.2005 22:37:50
Biltsu. Tummanharmaa. Ei kallis.
Marko
Laiskiainen
01.12.2005 10:40:13
Alkoi kiinnostamaan tuollaisen detuned ... Voisiko sopivat ulkomitat olla n. 75x100x45 (WxHxD)?

Nostan kun tekee mieli lautaputiikkiin jo päästä :P
pjl
01.12.2005 10:56:54 (muokattu 01.12.2005 10:58:01)

Voisiko sopivat ulkomitat olla n. 75x100x45 (WxHxD)?

Vahva ehkä. Kertovat että isompi parempi ja vähintään tavallisen 2x12" kaapin kokoinen. Mitään varmaan tietoa ei ole... Londonpowerilta kirja tilaukseen. Sieltä se kuulemma selviää.
ravensoul
01.12.2005 13:18:37
Kysynpä tässä ketjussa, kun ei omaa viitsi aloittaa. Onko kellään kokemuksia noista Uraltonellakin myytävistä Eminence Legend V12:sta? Miltä soundaavat? Hinnan ja tehonkeston puolesta houkuttaisivat. Oon ajatellu 2x12" -kaapin pykätä Lanikan (TF300, 120W) perään.
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Romantikkoitkijät #27 :'-)
Luojan kiitos, olen ateisti!
kulmahiomakone
01.12.2005 19:57:52
Onko kaapin syvyydellä merkitystä?
Entä kaiuttimen ja refleksiaukon etäisyys?

Voiko etupaneeli olla viisto tai täytyykö takaseinän olla linjassa etuseinän kanssa?
(edit: Mahdollisten seisovien aaltojen tojumiseksi)

Aiemmista kirjoituksista ja nettiä selaillen saa käsityksen että mitoilla ei ole niin väliä. Voisiko sopivat ulkomitat olla n. 75x100x45 (WxHxD)?

Pjl:n mainitsemaa London Powerin opusta mulla ei ole, ainoastaan omat kokemukseni. Mä olen rakentanut pääsääntöisesti tavallisia, joskin reilun kokoisia, 2*12 kaappeja ja testaillut niitä niin sanotusti eri asetuksilla, myös yhdellä ämyrillä toinen reikä paljaana, sekä reiän kokoa muutellen. Ja täytyy sanoa, että erojen havaitseminen mainitsemiesi muuttujien osalta menee viininmaisteluksi. Etulevyn viistouksella en ole havainnut olevan merkittävää eroa. Joskin viisto etulevy toimii mielestäni kaapeissa yleensä ottaen jostain kumman syystä paremmin kuin takalevyn suuntainen eli suora etulevy. Syytä en ole keksinyt, mutta epäilen sen liittyvän yksinkertaisesti elementin suuntaukseen. Laatikon syvyydellä en ole huomannut olevan merkitystä detuned kaapin saundiin (kaapit ovat tosin olleet 35 - 50 senttisiä, joten erot eivät ole olleet merkittäviä).

"Refleksiaukon" sijainnin vaikutusta ei ole käynyt edes mielessä testata. Takaa avoin kaappi kuulostaa kyllä erilaiselta kuin edestä avoin kaappi (joskin ehkä kuviteltua vähemmän - toki kaapin sijainti tilassa vaikuttaa, kuten myös tila), mutta jos reikä on edessä, en usko olevan suurtakaan merkitystä sillä, mikä on reiän sijainti suhteessa elementtiin. Reiän koolla taas on merkitystä, joskaan senttien erot eivät ole vielä mitään. Puhutaan mieluumminkin eroista "edestä kokonaan avoin kaappi, jossa elementti roikkuu ristikkäisissä puurimoissa" ja "kaapin etulevyssä reikä halkaisijaltaan 20 cm". Tälläisten konstruktioden saundieron huomaa puurokorvakin.

Kaapin mitoilla ei ole juuri väliä, joskin olen taipuvainen kannattamaan teoriaa "mitä suurempi, sen parempi". Tämä pätee kuitenkin vain siihen saakka, että elementin ominaisuudet tulevat vastaan. Pienimagneettiset elementit vaativat suhteellinen pienen kotelon, mikäli niistä halutaan saada kontrolloitua saundia pihalle. Jadajada.

Ja loppuun on todettava, että kaikki testini olen tehnyt tiloissa, jotka eivät ole testitiloiksi missään määrin kelvollisia. Siinä mielessä sanomiseni eivät missään määrin ole yleispäteviä. Ne pätevät ainoastaan niihin tiloihin, jossa olen testini tehnyt. Tila vaikuttaa saundiin yhtä paljon kuin kaappikin. Sitä eivät monet ymmärrä.
ECL82 pääteputkella varustetun putkiradion haluan mä. Tarjoa!
Laiskiainen
01.12.2005 21:19:30
Kiitoksia

Oma laatikko alkaa hahmottua, luultavasti 75x60x40 viistolla etulevyllä ja aukot vinottain. Elementiksi ajattelin jotain Eminencen sinipunasarjalaista, esim Wizard.
Laiskiainen
18.01.2006 21:38:10
Vaikka projekti muuten on mennyt ihan kiitettävästi täytyy tässä vaiheessa todeta että 18mm liimapuulevy, männystä, ei sovellu etulevymateriaaliksi.

Ensinnäkin liimapuu vääntyy korkkiruuville kuivuessaan sisäilmassa. Toiseksi se halkeilee kun sitä pakotetaan suoraksi. Kolmanneksi se ei kestä ruuvailua ja mutteriviritelmiä, ainakaan reunojen lähellä. Halkeilua ja lohkeilua.

Itse laatikoksi materiaali sopii mielestäni hyvin, mutta en pystynyt käyttämään tappiliitoksia koska poranterä mursi levyn päädystä vain palasia. Eli ruuvailuksi meni.
Vaikka laatikolle tuli kokoa (jonkinlainen detuned malli), ei painoa kerrtynyt kauheasti.

Nyt vaan uusi etulevy (esim. mdf:stä).
- The late bird catches a nap -
kulmahiomakone
18.01.2006 22:50:03
Vaikka projekti muuten on mennyt ihan kiitettävästi täytyy tässä vaiheessa todeta että 18mm liimapuulevy, männystä, ei sovellu etulevymateriaaliksi.

Ensinnäkin liimapuu vääntyy korkkiruuville kuivuessaan sisäilmassa. Toiseksi se halkeilee kun sitä pakotetaan suoraksi. Kolmanneksi se ei kestä ruuvailua ja mutteriviritelmiä, ainakaan reunojen lähellä. Halkeilua ja lohkeilua.

Jees. Nuo valmiit kaupan liimapuulevyt ovat usein kosteita ja niihin pätee siksi yleiset "puunkuivatussäännöt". Eli puulevy(t) tulisi kuivattaa rimojen päällä vaakatasossa. Jos levyn toinen pinta on jotain tasoa vasten (vaikka toista levyä), kosteutta haihtuu ainoastaan toiselta pinnalta ja levy vetää itsensä kieroon.

Itse tuppaan kasaamaan nuo levyt liimauksen jälkeen samoin tein kaapeiksi, joten ne eivät ehdi kieroutua, eivätkä sitten muotoon pakotettuina (liimattuina) enää kieroudu. Jos käytettävä puulevy on kovasti tuoretta, niin pintakäsittely kannattaa tehdä sekä kaapin sisä että ulkopinnalle. Ehkäisee elämistä.

Itse laatikoksi materiaali sopii mielestäni hyvin, mutta en pystynyt käyttämään tappiliitoksia koska poranterä mursi levyn päädystä vain palasia. Eli ruuvailuksi meni.

Moni millisellä poralla porailit? Ja kai käytit puuporaa? Tuon vahvuiseen levyyn suositellaan muistaakseni yleisesti 8 millisiä tappeja, mutta kyllä siinä pitäisi vielä 10 millisenkin ongelmitta ja ilman lohkeiluja mennä...
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
Zeni
18.01.2006 22:56:08

Vaikka laatikolle tuli kokoa (jonkinlainen detuned malli), ei painoa kerrtynyt kauheasti.

Nyt on termit vähän hukassa, mutta jos liimapuu on sitä mikä on useista "laudoista" liimalevyksi niin mullakin on kokemusta. Itse jossain kotikaiuttimien rakentamisessa törmäsin samaan ongelmaan, että halkeili. Siitä selviää kun alottaa pienellä terällä ja poraa sitten isommalla, jos reikä on iso niin välissä kannattaa käyttää vielä yhtä terää.

Tuosta kuivumisesta mulle ei ole koitunut ongelmia. Yksi tuli "baaritiskiksi" huvimajaan ja on siellä siis kesät talvet ja hyvin on kestänyt. Toisesta tuli kaiutinkoteloita ja yhdestä olen tehnyt leikkuulaudan. Kaikki ovat kestäneet, toisaalta olen tehnyt siis tuon liimalevyn itse, eli ei ole kaupan sälää.
Laiskiainen
18.01.2006 23:21:32 (muokattu 19.01.2006 01:09:31)
Moni millisellä poralla porailit? Ja kai käytit puuporaa? Tuon vahvuiseen levyyn suositellaan muistaakseni yleisesti 8 millisiä tappeja, mutta kyllä siinä pitäisi vielä 10 millisenkin ongelmitta ja ilman lohkeiluja mennä...

Kymmenmillisillä, erilaisilla kokeilin, mitä nyt kaapeista löytyi. Olisi pitänyt ostaa niitä 4mm tappeja niin ehkä olisi onnistunut. Ja paremmat terät.

Isoin ongelma oli kuitenkin se että kaiuttimen yritin pultata lyöntimuttereihin. No, kun ne lyöntimutterit oli isolla vaivalla upotettu ja porattu kaiutinreiän reunaan (jo silloin halkeilua jne.) niin alkoivat pyörimään ja rikkomaan reunaa pultattaessa. Eli hajottivat etulevyn. (Ja koko kaappi oli jo melkein halkokasan päällä palasina.)

Kaikki ovat kestäneet, toisaalta olen tehnyt siis tuon liimalevyn itse, eli ei ole kaupan sälää.

Joo, itse tehdyt, kunnon puusta liimatut levyt on eri asia. Muistan koulun puutyötunneilta ne ainaiset leikkuulaudat.

edit: kuvia linkissä
http://www.elisanet.fi/janne.brunberg/skobe/skobe.html
- The late bird catches a nap -
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)