Aihe: Kaularaudan säätäminen?
1 2
Sleepless
22.03.2003 18:25:51
Lueskelin vanhoja kaularaudan säätämiseen liittyviä topicceja ja sain sieltä sen verran selvää ,että kun painaa 1. ja 17. nauhalta (minun kitaran kaula liittyy bodyyn tuolla kohtaa) niin n.8. nauhan kohdalla kielen pitäisi olla irti nauhoista noin 0.5-1.0mm. Ilmeisesti säätämisen tulokset ei tule heti näkyviin (tai tulee jos käänttää liikaa ;D) ja ruuvia ei kannata ruuvata kun 1/16-1/8 kierros(ta) kerralla.

Korjatkaa jos olen väärässä!

Omassa kitarassa kun painaa noin niin kieli on nauhoissa kiinni (on siinä ehkä 0.1mm väliä) ja tatsi on aivan p*ska. Se meni ilmeisesti v*tu*ks kun vaihon kielisetin kokoa. Elikkäs sustainia kaivattas ja lähinnä aattelin kysyä kannattako ostaa kaupasta sellanen kaularaudan säätöön sopiva avain (hinta?) ja tehdä homma itse eikä viedä kitaraa kauppaan säädettäväksi. Kitara on floikka Jaska, mutta eikös se ole ihan sama mikä se on?
Sleepless
22.03.2003 20:51:11 (muokattu 22.03.2003 20:57:41)

Odota rauhassa yön yli. 1/8 kierrosta aluksi, myöhemmin lisää jos on vielä tarvis. Ei kannata hosua.

Kiitti vinkistä. Kaulan saa varmaan helposti pilalle jos jatkaa ruuvailua, kun tuloksia ei ala tulla.

Se on varmaankin kuusikoloavain, semmosen haet kaupasta, se ei maltaita maksa.

Sehän tässä hauskaa onkin kun en ole tämmöstä säätö ruuvia ennen nähnyt ;D

http://koti.mbnet.fi/henris/Lapa.jpg

Kokeilin tuohon normaalia lenkki avainta... ei sopinut eikä piippu avainkaan. Kertokaas nyt millä tota saa säädettyä?

Edit: laitoin kuvan
poppamies
22.03.2003 22:24:31

Kokeilin tuohon normaalia lenkki avainta... ei sopinut eikä piippu avainkaan. Kertokaas nyt millä tota saa säädettyä?

En tiedä mikä on piippuavain, mutta tuohon ei sovi lenkki eikä tavallinen hylsyavainkaan. Ainoa malli mikä sopii on tuollainen ohutseinämäinen pitkä hylsy peltiputkesta tehty. Niitää tulee polkupyörien, mopojen ja datsunien mukana. Jos ei oo kotona mikään näistä kulkuneuvoista kannattaa kysyä pyöräliikkeestä (tai miksei musiikkikiikkeestäkin).
"G-strings are for strippers"
jarkko l
22.03.2003 22:31:58

Jep.. eli jos ymmärsin oikein niin haluat kaulan ja kielten väliin enenmän tilaa. Jos näin on sinun pitää löysätä kaula rautaa ja näyttää et sun kitarassa on ns. yksitoiminen kaularauta eli sitä mutteria voit aivan huoletta avata enenmankin... mistä sitten saat sellaisen avaimen siihen mutteriin niin luultavasti kitaran maahantuojalta tai toinen vaihtoehto on et viet sen säädettäväksi soitinrakentajalle.
Operaatio ei pitäsi olla hintava, nimimerkillä itse soitinrakentaja. kerroppa mistä päin suomea oot niin voin ehkä kertoa sinulle lähinmän soitinrak. johon voit ottaa yhetyttä.
Sleepless
23.03.2003 08:18:46 (muokattu 23.03.2003 08:20:34)
En tiedä mikä on piippuavain, mutta tuohon ei sovi lenkki eikä tavallinen hylsyavainkaan.

En tiedä kyllä sen avaimen virallista nimeä, mutta se on kuin lenkki avain jonka kärki on nivelellä taipuva hylsy ja yleensä ne hylsyt on molemmissa päissä avainta.

kerroppa mistä päin suomea oot niin voin ehkä kertoa sinulle lähinmän soitinrak. johon voit ottaa yhetyttä.

Joo ymmärsit aivan oikein. Kerran käytin yhtä toista kitaraa säädettävänä niin hinta oli 50euroa. Jäi vähän sellanen maku suuhun et homman olis voinut ehkä tehdä itsekin niin olis säästynyt rahaa ja sillähän minä nyt täällä vinkkejä kyselinkin... Asun Karttulassa ja lähin kaupunki on Kuopio.
askomiko
23.03.2003 10:02:21
Piippuavaintahan tuommoinen haluaa. Kunhan on vain sopivan kokoinen niin toimii.
"Paskasta ei saa konvehtia" - Leila P. Makkonen
jarkko l
23.03.2003 20:04:09 (muokattu 23.03.2003 20:22:56)

Niinpä... oli hinta keksitty. Avainta voit kysellä sellaisesta liikkeestä kuin Millbrook Musiikki Helsinki ja sieltä kannattaa kysyä puhelimen päähän sellasta kaveria kuin Laakkonen..
Avain kulkee nimellä Kaularaudanavain. Sun vaan pitää tietää
minkä kokoinen mutteri on. Se saattaa olla myös tuuma kokoa koska soitin on ilmeisesti jenkeistä... Eiköhän ne siellä osaa auttaa kun kerrot kitaran merkin... avain maksaa muuten 3,35€. Toki voit kysellä avainta myös maahantuojalta
eli Muistaakseni kyseistä merkkiä tuo maahan ja myy helsingissä musamaailma. Välttämättä ihan tavallinen piippuavain ei hommaan sovellu. Sen saa kyllä sinne sopimaan mut monasti joutuu löysäämään kieliä ja sit tarkka säätäminen ei kyllä onnistu...
Socialite
23.03.2003 20:24:15
Ter.
Millä tavalla tatsi on paska? Huonon tatsin antaa yleensä liian löysälle asetettu kaularauta, jolloin kaulassa on liikaa "reeliefiä" eli koveruutta ja kielet jäävät liian korkealle, tämä saattaa joskus aiheuttaa myös rätinöitä 14. nauhalta ylöspäin.
Jos haluat kielet mahdollisimman alas niin silloin kaulan tulisi olla mahdollisimman suora, kuitenkin ilman nauharätinöitä. Jos kaularauta on liian kireällä tuloksena on rätinöitä ensimmäisiltä nauhoilta... Onnea matkaan, kyllä se siitä.
Keppi kädessä joka ilta.
Sleepless
23.03.2003 22:00:20
Ter.
Millä tavalla tatsi on paska? Huonon tatsin antaa yleensä liian löysälle asetettu kaularauta, jolloin kaulassa on liikaa "reeliefiä" eli koveruutta ja kielet jäävät liian korkealle, tämä saattaa joskus aiheuttaa myös rätinöitä 14. nauhalta ylöspäin.
Jos haluat kielet mahdollisimman alas niin silloin kaulan tulisi olla mahdollisimman suora, kuitenkin ilman nauharätinöitä. Jos kaularauta on liian kireällä tuloksena on rätinöitä ensimmäisiltä nauhoilta... Onnea matkaan, kyllä se siitä.

Joo löysäilin kaularautaa tuossa hieman ja nyt odotellaan tuloksia. Se pultti on 7mm ja löysin siihen oikeanlaisen hylsyn mutta eipä se tahtonu kunnolla mahtua siihen koloon. Piti vähän veistellä maali roiskeita ja muuta törstöä pois et se hylsy mahtu kunnolla sisään. On se hyvä kun näissä halpis kitaroissa tehdään nää piiloon jäävät jutut ihan kieliposkella ;D

Arvasin et tuosta "tatsi on paska" sanomisesta joku mainittee, mut enpä keksinyt parempaakaan ilmaisua. esim. kielet rämisivät aivan kamalasti ja sustainia ei tuntunut olevan juuri yhtään, mutta sekin johtuu osaksi siitä että kitarassa on floikka. Seuraavaksi taidan lukittaa sen vaaka tasoon. Onko kukaan tehnyt tuollaista viritystä? koetin haulla mutta mitään ei löytynyt.
Socialite
24.03.2003 11:21:28

Arvasin et tuosta "tatsi on paska" sanomisesta joku mainittee, mut enpä keksinyt parempaakaan ilmaisua. esim. kielet rämisivät aivan kamalasti ja sustainia ei tuntunut olevan juuri yhtään, mutta sekin johtuu osaksi siitä että kitarassa on floikka. Seuraavaksi taidan lukittaa sen vaaka tasoon. Onko kukaan tehnyt tuollaista viritystä? koetin haulla mutta mitään ei löytynyt.

Vainiin. Siinä tapauksessa rauta on ollut luultavasti liian kireällä.
Joskus noissa halpiskitaroissa joutuu kaularautaa vääntämään aika runsaasti että mitään ylipäätään tapahtuu...
Tuosta floikkavirityksestä en tiedä paljoakaan, mutta se kuulemma kannattaa tehdä ns. halpisfloikkareihin jotka eivät pidä virettä.
Keppi kädessä joka ilta.
Absoluto
24.03.2003 11:59:39

Seuraavaksi taidan lukittaa sen vaaka tasoon. Onko kukaan tehnyt tuollaista viritystä? koetin haulla mutta mitään ei löytynyt.

Joo on tehty lukitus RG550 Ibaan. Otat takaluukun auki ja mittaat sen kolon joka on floikan takaosan ja bodyn välissä ja veistät siihen vaikka puusta sopivan palan silleen että talla on suorassa. Jousia kiristämällä saa sitten palikan pysymään paikallaan. Jotkut on käyttäneet tarkoitukseen 9v paristoa mutta mulla se on ainakin liian iso siihen koloon.

Siihen räminään ei tuo operaatio valitettavasti auta....
"my mommy is better than your mom and your dad too"
Bald Anus
02.10.2007 20:10:14

Pahoittelen nostoa, mutta minä löysäsin Stratoni kaularautaa n. tunti sitten, koska vaihdoin paksumman kielisetin - 9-42 --> 9-46, oliko tarpeen?.
Paskalla on tekijänsä
THV-Klubi #12
Paskakitaristit #1
hapan
02.10.2007 20:11:36
oliko tarpeen?.

Jaa-a, paha sanoa. Itse en ois veäntännä.
Insane Kane
02.10.2007 20:12:30
Pahoittelen nostoa, mutta minä löysäsin Stratoni kaularautaa n. tunti sitten, koska vaihdoin paksumman kielisetin - 9-42 --> 9-46, oliko tarpeen?.

Ei ollut tarpeen, olisi pitänyt kiristää tai antaa olla.
Ei näin! >=)
pepe__
02.10.2007 20:24:21

ei ainakaan kaularaudan löysääminen kun kielisettiä paksunnetaan. joko kiristää hiukan tai antaa olla, kun ei ole kovin iso muutos paksuudessa.
Ei pysty, on niin hapokasta että ei pysty.
Bald Anus
02.10.2007 20:41:30

ei ainakaan kaularaudan löysääminen kun kielisettiä paksunnetaan. joko kiristää hiukan tai antaa olla, kun ei ole kovin iso muutos paksuudessa.

Aijaa, minä olen aina luullut, että setin paksuuntuessa täytyy löysätä ja päinvastoin, hyvä, että tuli ilmi, kiitos!
Paskalla on tekijänsä
THV-Klubi #12
Paskakitaristit #1
poppamies
02.10.2007 20:48:12

Riippuu mistä roikkuu. Jos vire laskee paljon saattaa kyllä olla tarpeellista löysätä. Tapauskohtainen asia.
G strings are for strippers!
Joees
02.10.2007 20:51:32 (muokattu 02.10.2007 20:52:31)
Aijaa, minä olen aina luullut, että setin paksuuntuessa täytyy löysätä ja päinvastoin, hyvä, että tuli ilmi, kiitos!

Eiks noin maalaisjärjellä voisi funtsia jotta paksummat kielet antaa enemmän vetoa? Jolloin siis kaulaan tulee relifiä melkein itsestään, jos tulee. Jos sitä kaularautaa löysää niin sehän taipuu entisestään.

Riippuu mistä roikkuu. Jos vire laskee paljon saattaa kyllä olla tarpeellista löysätä. Tapauskohtainen asia.

Niinno juu toki näinkin. Mut oletettavasti tollasella kielisetin vaihdoksella ei ihan liikaa vireitä alas lasketa.
Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Hello punks!
oiva tumpeloinen
02.10.2007 20:51:52

Mä kyllä ymmärsin, että tuossa oli kysymyksessä pelkkä setin vaihto paksumpaan. Tai eihän sillä paksuudellakaan ole väliä, jos kaiken kaikkiaan ajatellaan, vaan vetovoimalla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)