Siis hankintalistalla olisi kyseinen kitara sitten jossain vaiheessa. Pari asiaa on mitä tarvisi kysyä. 1) Miten kyseisen kitaratyypin viritys tapahtuu (ne 6 tavallista kieltä nyt varmaan menee niinkuin ennenkin). Mutta miten ne toiset 6 pitää virittää? 2)Onko 12-kieliselle jotain omia kielisettejä? Vai miten homma hoituu? Kiitos. |
Kore 22.03.2003 17:33:27 | |
---|
1) Miten kyseisen kitaratyypin viritys tapahtuu (ne 6 tavallista kieltä nyt varmaan menee niinkuin ennenkin). Mutta miten ne toiset 6 pitää virittää? 4 alinta oktaaviin ja kaksi ylintä unisonoon (=sama ääni) 2)Onko 12-kieliselle jotain omia kielisettejä? Vai miten homma hoituu? On. Kiitos. Ole hyvä. Kokeileppa hakua. Sillä melko varmasti löytyy aiheesta. Follow your instinct - it usually takes you home... |
Quu 22.03.2003 18:41:02 | |
---|
Eli siis... Ack! Meneeko asia (niillä "oikkukielillä") niin, että Bassokielet (E,A,D,G) oktaavia alemmas kuin ne "tavalliset" kitarankielet? Ja ne kaksi ylintä kieltä (B,E) samaan mihin ne "tavalliset" kielet? En ole opiskellut mitään teoriaa tms. Joten en oikein pysynyt mukana "4 alinta oktaaviin ja kaksi ylintä unisonoon (=sama ääni)" -jutussa. Korjatkaa jos olen väärässä (tms). |
Tmp 22.03.2003 18:43:36 | |
---|
Eikö ne nyt mene niin että ekaksi tavalliset kielet. Sitten kuusi lisää sinne päälle. E A D ja G kielet ovat oktaavit korkeammalla kun tavalliset kun taas H ja E kielet ovat samalla korkeudella. "Mutta jos [sota] tulee, niin toivottavasti kukaan ei kuole eikä haavoitu pahasti." - Eclipse |
lxi 22.03.2003 19:08:08 | |
---|
Meneeko asia (niillä "oikkukielillä") niin, että Bassokielet (E,A,D,G) oktaavia alemmas kuin ne "tavalliset" kitarankielet? Ja ne kaksi ylintä kieltä (B,E) samaan mihin ne "tavalliset" kielet? Oktaavia ylemmäs, ei alemmas. Muuten oikein. |
Quu 22.03.2003 21:10:05 | |
---|
Kiitos kaikille. Nyt voin hyvissä mielin odotella sopivaa ostohetkeä :D |
Aman 24.03.2003 10:09:56 | |
---|
Oktaavin ylemmäs?! Huh:) En tiennytkään että ne väännetään niin pirun kireelle:) Oon itsekkin ollut aikeissa hommata tuollaisen... Eikös tollanen "kireys" vaadi jo kitaralta rakenteellisesti enemmän? (saatika sitten kieliltä) Ihminen se on muusikkokin. |
Kore 24.03.2003 13:48:09 | |
---|
Oktaavin ylemmäs?! Huh:) En tiennytkään että ne väännetään niin pirun kireelle:) Oon itsekkin ollut aikeissa hommata tuollaisen... Eikös tollanen "kireys" vaadi jo kitaralta rakenteellisesti enemmän? (saatika sitten kieliltä) Niin siis ne "toiset kielet" on luonnollisesti ohuemmat. 12-kielinen on vankkarakenteisempi, kuin 6-kieli, koska niissä kielissä on enempi vetoa yhteenlaskettuna. Follow your instinct - it usually takes you home... |
Aman 24.03.2003 14:16:00 | |
---|
Toki toki:) Näinhän se oli pääteltävissäkin... Toi vaan tuli aika "shokkina" mulle, herkkä kun olen:-) Ihminen se on muusikkokin. |