Aihe: Klassinen kitaransoitto&kielten sävyerot?
1
pira
12.03.2005 21:55:21
No mitä ihmettä? Mun mielestä tää oli ihan asiallista tekstiä. Jollain voi olla vaan vähän erilainen lähestymistapa asioihin.
Vibrato lähtee syrämmestä.
kamelisko
14.03.2005 12:26:13
Klassisella kitaralla ei itseasiassa käytetä näppäilyyn kuin neljää sormea.. eli pikkurilli on toimettomana. En tiedä miksi, mutta näin mulle opetettiin.

Ja tosiaan. Peukulla vedetään "basso"ääniä ja muilla sitten melodiaa, rämpytystä, näpyttelyä yms. Bassoja voi ottaa e:ltä a:lta ja jopa d-kieleltä.

En osaa soittaa, mutta vuoden verran klassista kitaraa opetellu.. reeniä se vaatii ihan pirusti.

Muistaakseni oli semmonen kirja kun gitarr och jag. Ruotsinkielinen siis..
Antakee mulle rahaa rumpuihin jooko?
Ostinaatio
14.03.2005 16:03:35
1. Tottakai se toinen kieli soi erilailla, onhan se ihan eripaksuinenkin, kyllä siinä on sävyeroa. En kyllä mistään ylinoista tiedä. Ei sen nyt niin merkittävä sen sävyeron pitäisi kyllä olla. (Myöskin jos vapaana virität h ja e-kielet vireeseen, niin siinä voi tulla tuossa jo minimaalinen vire-ero, tosin todella minimaalinen)

2. Ummh? Aika sekavaks meni teksti tässä kyllä.

Mitä tarkoitat, että pitäisi harjoitella matalimmilta kielillä soittamaan bassonuotteja? Tottakai se on yksi merkittävä tapa soittaa. En nyt näkisi, että ihan jokaisen sormen pitäisi vetää jotain hillittömiä polyrytmejä, kyllähän noi suorat rytmit on kuitenkin aika helppo hahmottaa ja jakaa monille sormille.

Toki tätäkin pitää harjoitella.
"Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein
MetsienKulkuri
14.03.2005 21:28:51
Kiitos vastauksista! =)

Mä laitoinkin ekaks klassiseen(siis on vieläkin siellä noi mun kysymykset) , mut sit kokeilin laittaa myös tänne, kun sain vähä semmost palautetta et alko tehä mieli laittaa johonki muuhun osioon =)

Mut siis tosiaan, noikin(mitä laitoitte) tiedot on tärkeitä tietää, että hahmottuu koko ajan paremmin toi et miten ne biisit rakennetaan kitaralle.
Eli tosiaan että peukalolla bassojuttuja...ja sitten muut sormet on melodioita varten...paitsi pikkurilli?

Pitää tutkia noita tabloja nyt sitten...ku tosiaan oon kuunnellut klassisia soittajia, ja miettinyt että missä järjestyksessä niiden sävelten suhteen ne työstää sitä biisiä, ja mikä eniten mietityttää, et mistä ne sen tietyn sävelen aina hakee!Eli mihinkä kannattaa hypätä millonkin.

Mut tosiaan, kiitoksii näistä tiedoista.
Täytyykin heti ettiä niitä tabloja huomista varten.
Rakasta jokaista sointua eriksee niin hyvä tulee =)
rattledad
15.03.2005 11:31:28

Noita figerpicking-juttuja voi varmaan soittaa nailonkieliselläkin, vaikkei ne klasaribiisejä olekaan. (Soittoasento kannattaa katsoa mieluummin jostain klassisen kitaransoiton oppaasta kuin tuolta)

http://www.acousticguitar.com/MainP … s-Browseallofouronlinelessons-2.asp
Great guitars, amps, and microphones are a must. Crappy guitars, amps, and microphones are another must. (EQ 2/2005)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)