Aihe: Aloittelijajuttuja/Täysin sekalaista
1
MetsienKulkuri
12.03.2005 18:42:04
Klassista kitaraa tässä opiskelen.

1.
Ekaks kielistä..kun tota oon virittänyt sen kuntoon, siis itsensä suhteen, mut kummiskin esim H-kielen viidenneltä nauhalta kun tilutt..siis rämpyttää, ja vertaa sitä sen vieressä olevaan vapaaseen alimpaan kapeimpaan (e-kieli) kieleen-sen sointuun siis, niin ne ovat kyllä niinkun samat, mutta silti eri ääni..

..ei välttämättä eri sävel, mutta silti se koko H-kieli soi eri tavalla, vähän niinkuin "ulisten".

Vähän samanlainen ääni kun jos sulla on jäänyt vettä tai jotain kurkkuun vielä vähän ja alotat puhumaan jos siis et oo ehtinyt niellä kunnolla, niin semmonen ääni tulee tosta H-kielestä, vaikka virittäis sekä e-kielen että H-kielen soimaan samalla tavalla,( eli kun painat 4. nauhalta H-kieltä, ja 4.nauhalta e-kieltä, ja viritättänyt oot ne siis siten että saat saman sävelen ), niin silti niinkun se paksumpi kieli on erilainen ääni

Kielet on uusia.

Mut täytyy viel koklaa jos ostais jotain kalliimpaa kielisettii tms..

Mut ehkäpä se sittenkin kuuluukin olla niin, että eri sävelet eripaksuisilla kielillä kuulostavat erilaisilta?Voiko se olla ees mahdollista?

No niin, sit aihe 2.

Elikkäs..mulla tulee kaikenlaisia ideoita(sävellyksiä), joita ainakin ite pidän kauniina, mieleen, ja niitä pitäs sit pystyy soittamaan kitaralla.
Pianolla saan tarpeeks(siis et mulle itelle riittää) kauniisti soitettua sen sävellyksen, mikä pyörii päässä, mut sit kitara on vähän eri juttu, siinä ei sävelet ookkaan yhdessä rivissä vaakatasossa.
Eli kun se mitä päässä liikkuu, niin pianolla mä kopioin sen päässä soivan musiikin siten, että vasemmalla kädellä vedän vaikkapa jotain bassokuviota, jonka sijainti asteikolla sit välil muuttuu, mut kummiskin, vasuri hoitaa ne jutut.

Sit oikealla kädellä tulee tehtyä ne melodiat siihen päälle..

Tämä nyt yksinkertaisena esimerkkinä.

Pianossahan sulla on 10 sormee, joilla voi keskittyä soittamiseen, mut kitarassa enää 5, koska toiset viis keskittyy tuomaan niitä säveliä(sieltä otelaudalta) siihen sulle soitettavaks(näppäiltäväks).Eli siis omasta musiikista on karsittava pois, että pystyy vetään kitaralla, eiks je?

Mutta mutta..kun kuuntelee klassista kitarasooloilua, niin(toivon että siellä oikeestikin on vaan yks soittaja yhdellä kitaralla "livenä"), ne saa kummiskin ihan tyydyttävän monipuolista musiikkia aikaseks..ja oon sit miettinyt, et miten ne sen tekee.
Sama ku näät taulun, ja alat miettiin et miten se on rakennettu se kuva.

Niin eiks se oo niin että sä vaikkapa peukalolla vaikkapa rämpytät jatkuvasti vaikkapa ihan vaan vapaata paksuinta ylintä kieltä, ja sit samaan aikaan niillä neljällä muulla sitten improvisoit?
Eli kun pianossa aluks on se hankaluus, että pitää oppii soittaan ihan eri tavaraa vasemmalla, ja jotain aivan muuta oikealla, eli menee motoriikan puolelle vissiin, niin eiks kitarassa pidä ainakin oppia se, et soitat oikean käden peukalolla jotain ihan omaa komppia, ja sit muilla sormilla melodiaa, joka ei välttämättä ole edes rytmi rytmiin sen kompin kanssa?

Esim kuivaharjotteluna otetaan komppiin etusormikin mukaan, eli soitat vapaata ylintä E-kieltä kerran, ja sit eturormella vapaata A-kieltä kaks kertaa, vaikkapa nyt niin, että pitkä E, sit kaks lyhyttä A:ta..jatkuvasti teet nyt tota..vaikkapa sekunnissa 2 kertaa tuo kolmen näppäilyn yhdistelmä.

Sit jäljelle jää 3 sormea..eli sul nyt koko ajan peukku ja etusormi vetää tota yksinkertasta kuviota..vasenta kättä ei nyt käytetä muuhun kun kitaran kaulasta pitämiseen kevyesti kiinni..
..no niin..nyt sitten keskisormi, nimetön ja pikkurilli..teet niillä vaikka semmosta, että D-G-D # D-H-D # H-G-D # D-G-D # J-N-E # J-N-E # J-N-E #

Ja kokeilet vetää etusormi-peukku kuviota samalla vakio tempolla, ja sit sitä melodia kuvion(muut sormet) tempoa vaihtelet..

Tietty kannattaa ottaa se vasen käsi mukaan, että saat kivemman kuulosta aikaseks ja monipuolisempaa, esim kompin(etus.&peuk.) muuttaa siinä vaivihkaa aina eri sävelaskeleeseen, ja sit melodioita nyt sitten semmosia mitä mieleen tulee..

Mut siis idea on se että treenaat tota et kaikki 5 sormee(ilmeisesti optimi) pystyy eri tahdis näpyttään..

Eli siis näin mä näkisin tän systeemin, et on välttämätömtä treenata tollain, että saa hienoa aikaan, ja ennen kaikkea että pystyy sit soittaan sitä mitä sielu tahtoo.

Oonko ihan hakoteillä täs kitaran opiskelussa?

Otelaudasta oon tutkinut kokeilemalla et mitä kaikkee sieltä löytyy, ja pikkuhiljaa tulee ihastumisia, ja muistaa ne "lempisoinnut" sieltä..(niistä sitten rakentelee melodioita).
Tietty pitää olla ovela ja tehä välil niinkin, miten ei oo tottunut =)

Mut tässä nyt pari mitä tuli mieleen, kokeilin ettiä alottelijat-osiosta tällasia juttuja, mut ei löytynyt..eli pahoitteluni jos meni väärälle osastolle..ja kitara-osastolla kaikki puhuu sähkiksestä =(
sähkiski on tosi jees, mut mut..niin on akustinenkin *nam* =)
Rakasta jokaista sointua eriksee niin hyvä tulee =)
MetsienKulkuri
12.03.2005 19:33:36
Sitähän(opettelua) tässä tehdään joka päivä =)

Ja eiköhän se soitin ole ihan vireessä-ainakin Ennen jokasta soittokertaa ;)

Mutta mutta..kokeilen laittaa nää jutut jonneki toisee osioo..ehkä joku tajuu mitä meinaan...
Rakasta jokaista sointua eriksee niin hyvä tulee =)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)