En tiedä onko tämä juuri oikea alue, mutta kun tekniikasta ja laitteista puhutaan, niin luulisin olevani ihan oikealla alueella. Eli haluaisin äänittää rummut raiturille (Boss BR-1180). Tuota tekniikan tuntemusta ei minulla kovin paljon ole, joten ensiksi vissiinkin lähdetään siitä, että mikitetään rummut. Mitä laitteita pitää olla välissä, että saisi hyväsoundista jälkeä aikaan? Meneekö piuhat (rumpumikeistä) mikseriin ja siitä raiturille vai miten? Musatyylinä on kaikennäköinen humpasta heviin jne. Tähän mennessä olen äänittänyt rummut suoraan Bossiin yhdellä mikillä rumpujen yläpuolella ja suht.koht. hyvää jälkeä olen saanut aikaiseksi. Mutta nyt alkaa olla sellainen tilanne ettei se enää riitä, joten kaikki apu on tervetullutta. Laitteista, tyylistä jnejne. Mitä en osaa soittaa, niin sitä ei tarvitsekaan osata. |
Tämä juttu sopisi varmaan paremmin studiotyöskentelyn alueelle, mutta kerronpa omista kokemuksistani rumpujen äänityksessä. Itse olen tehnyt äänityksiä pääosin kolmella mikillä, yksi bassarille, yksi virpalle ja yksi overhediksi. Bassarissa olen käyttänyt AKG112, virvelissä SM57, ja övereissä AKG 2000B tai AKG3000B konkkamikkiä. Stereokuvaa tällä ei paljoa saa aikaan, mutta kohtuullista jälkeä demo-käyttöön ym. Joka mikki äänitetään omille raidoilleen, lisätään eq:t, kompurat, kaiut ym. efektit ja miksataan muiden soitinten joukkoon. Jos on raitoja enemmän käytössä, voi ottaa vaikka joka kannun ja pellin omalle raidalleen kunhan muistaa vaiheet ym. |