Aihe: metallisatula lap steeliin
1
Flashboy
17.03.2003 14:24:52

Mistäs sais metallisen satulan kuuskieliseen lap steeliin? vai täytyykö tehä ite? Metallisella satulalla sais aikaan varmaan kirkkaampaa country-saundia. Vai onko näin?

Löytyiskö muita ideoita/vinkkejä laps nsteelin rakentamiseen ja kehittelyyn?
Flashboy
26.03.2003 10:42:53

mikkivalinta riippuu kai siitä millaisen soundin haluaa. Soitinrakentajakaverini sanoi että P-90"saippuapala" olis hyvä ja monipuolinen. sopii sekä bluesiin ja countryyn,vaikkapa.
Flashboy
26.03.2003 17:07:54

Ólihan se talla tosi hyvännäköinen,varmaan kallis. Ite olen aloittamassa 1. lap steelin tekoa. Ajattelin laittaa kielet läpiviennillä(niin kuin telessä)ja sit tallaksi gibson tyyli¨sen tune-o-maticin. En aio laittaa nauhoja ollenkaan(eihän niitä tarvi)vaan nauhan kohdat ajelen sirkkelillä ,sievät urat. teen lap steelini kolmesta puukappaleesta(mahonki) keskipala (lavasta perään asti ja kaula kans) sit liimaan perään puupalat ylös ja alas. tällasella suunnitelmalla ajattelin eteenpäin mennä. Mitäs oot mieltä? Toivottavasti saat selityksestä jotain selvää.
Puavali
26.03.2003 21:17:01
Ólihan se talla tosi hyvännäköinen,varmaan kallis. Ite olen aloittamassa 1. lap steelin tekoa. Ajattelin laittaa kielet läpiviennillä(niin kuin telessä)ja sit tallaksi gibson tyyli¨sen tune-o-maticin. En aio laittaa nauhoja ollenkaan(eihän niitä tarvi)vaan nauhan kohdat ajelen sirkkelillä ,sievät urat. teen lap steelini kolmesta puukappaleesta(mahonki) keskipala (lavasta perään asti ja kaula kans) sit liimaan perään puupalat ylös ja alas. tällasella suunnitelmalla ajattelin eteenpäin mennä. Mitäs oot mieltä? Toivottavasti saat selityksestä jotain selvää.

Eihän lap steel tarvitse tune-o-matic tallaa, kun sitä ei tarvitse hienovirittää. Tasainen talla ja satula, että voi soittaa putkella kuuden kielen sointuja. "Nauhat" maalaamalla "otelautaan", niin näkee missä putkea kuljettaa.
Zarmo
27.03.2003 12:28:18

sitä ei tarvitse hienovirittää.

Eikö? Kuvittelisin, että sointuja ei muuten saa soimaan joka paikasta. Voin olla väärässäkin. Itse ajattelin tehdä lap steelin prototyypiin tyylin kielet ja mikki kiinni kakkosneloseen. Jos tulee toimiva, niin sitten parempaa väsäämään.
Sadan euron sähkökitarani on ihan hyvä.
jansu
27.03.2003 19:21:04
...sitä ei tarvitse hienovirittää.

Tuota minäkin mietin. Kaikenlaisia talloja on lapsteeleissa tullu nähtyä, sekä mallia suora pultti että myös straton ja telen yms. talloja. Tuneomaticista sen verran, että eikös siinä oo kielet eri korkeuksilla otelaudan kaarevuuden mukaan? Ainakin mun Epin Flying V:ssa näyttäisi olevan näin. Ja sehän ei taas lap steelissa oo varmaankaan paras mahdollinen ratkaisu.

Aattelin ensin käyttää telen tarviketallaa (ja mikkiä), mutta toisaalta houkuttelisi tehdä mahdollisimman paljon itse. Tällasta yksinkertasempaa mallia vois soveltaa http://www.angelfire.com/music2/construct/ssbrdg4.jpg . Miksei toimisi, olihan vanhoissa Fenkuissa samantyyppinen: http://www.wideopenwest.com/~steelgtr/adjbridge.jpg .

Kiitti vinkistä Flashboy, p90 vaikuttaa ihan hyvältä vaihtoehdolta, varsinkin kun sellanen ylimääränen tuolla romulootassa on :-)
Tässä ei lue mitään.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)