Aihe: Tapio Rautavaara
1 2 3 4
Sertzo S
10.03.2005 16:25:57
Nyt kun tänään on kulunut tasan 90 vuotta Tapio Rautavaaran syntymästä, niin sen kunniaksi kysyisin teiltä nyt ,että mitä muistoja/tarinoita/mielipiteitä teillä on Rautavaarasta? Onko joku teistä tavannut aikoinaan hänet ihan livenä ?

Kaksi kertaa säestänyt 70-luvun alussa Oulussa ja Kokkolassa.
Mukavan käsityksen sain miehestä.
paavi
11.03.2005 10:41:39
Tarkemmin en ole perehtynyt Rautavaaran elämään, mutta sen verran kuin tiedän, niin on täytynyt olla hieno mies. Ei välttämättä helpoimmasta päästä ihmisenä, mutta ainutlaatuinen. Tapion kaltaisilla ihmisillä ei elämä koskaan ole helppoa, haetaan äärimmäisyyksiä, omia rajoja. Kaikkea pitää kokeilla ja se kaikki pitää tehdä aina vain paremmin ja paremmin. Ja sehän ei ole mahdollista.

Mielelläni laulan kitaran kanssa silloin tällöin Rautavaaran kappaleita lapsilleni.

Jos pari vuotta sitten ihmettelin täällä Muusikoiden.netissä, miksi ei enää synny oikein vastaavanlaisia ilmiöitä etenkään Suomen musiikkimaailmassa. Ehkä siinä ei ole mitään ihmettelemistä loppujen lopuksi, maailmahan muuttuu. Tuntuu vain siltä, että kaikkien pitää olla erikoistuneita juuri yhteen ja ainoaan asiaan. Ei anneta edes mahdollisuutta kokeilla. Kansalle "annetaan" uusi solisti, joka automaattisesti lokeroituu tietylle ihmisryhmälle. Hänen pitää sitten myös käyttäytyä siten, että "uskottavuus" tämän ryhmän silmissä säilyy. Yksi ammattilainen tekee sävelmät, toinen tekee sanat. Kolmas suunnittelee brandin, ulkoasun, visuaalisen puolen...
karpela diem (tartu tanjaan)
KoskPaavo
11.03.2005 11:12:23
Mielestäni kuitenkin sellaisiakin tyyppejä edelleenkin on , niillä on vaan tällainen "sisäpiirimaine" jonka ne on saavuttanut vuosikymmenien duunilla ilman television ja lehtien mainosrumbaa. Itse arvostan,vaikka itse en genreä harrastakaan, Dave Lindholmia. Syvää asiaan perehtyneisyyttä ilman kusipäisyyttä.
Täytyy taas puuttua tuohon hanuristijuttuunkin, huippuhemmoja on julmetun paljon tässä maassa , ja harrastajia. Sillä pelillä ei kanssa Ilta-Sanomien lööppeihin päästä
Kuolemasta saa parhaat aplodit, ei kuitenkaan encoreen asti
Qsine
11.03.2005 18:50:42

Musiikin muzakkistuminen ja inflaatio on mielestäni suurimpana syynä siihen, ettei uusia Rautavaaroja enää tule. Vallalla on semmoinen yleiskäsitys, että kyllähän sitä kitaraa rämpyttää kuka tahansa ja kaikilla on kitara. Ehkä näin onkin: sodanjälkeisessä Suomessa kitara ei ollut itsestäänselvyys joka hushållissa. Kun iltapuhteina oli ovennuppi vuoltu, niin mentiin kylille kuuntelemaan sitä, joka osasi ne pari sointua.

Ja laulajiahan näyttävät olevan nykyään kaikki. Kovimpia starboja, Kansaa ja KariTapsaa varmasti kuunnellaankin, mutta trubaduureilla on nykyään kovat ajat, kun on yleisössä monennäköistä narsistia, levotonta bändikoululaista, entistä kuorolaista ja mikrofoniinlaulajaa, joille postmoderni, hektillinen elämäntyyli ja viihdekoneisto ovat luoneet arkipäivän ADHD:n. Ei jakseta keskittyä siihen, jos jollain on jotain sanottavaa, tai onko jokin tietty yhdenmiehentuote hyvä.

Dave mainittiinkin jo. Haluan vielä lisätä, että onneksi Mikko Perkoilakin elää edelleen ja voi hyvin.
"Laitetaan lapsi keskellä yötä pakkaseen hakemaan karannutta kanarialintua...joka tosiasiassa nukkuu tyytyväisenä huppunsa alla!"
mack the knife
11.03.2005 19:03:21
En mä halunnut millään pahalla sitä kitaraa mainita. Qsine on ihan oikeassa koko asiassa. Mulla vain tuli mieleen, että onko siitä ollut sille apua, vai onko joskus peräti ollut hienon laulun tiellä koko luuttu. Mutta kai siihenkin aikaan jäi enemmän rahaa, kun ei ottanut säestäjää jakamaan pottia.
Ridgen artikuloitu raivo ansatiimin edessä!
half
11.03.2005 20:38:07
En mä halunnut millään pahalla sitä kitaraa mainita. Qsine on ihan oikeassa koko asiassa. Mulla vain tuli mieleen, että onko siitä ollut sille apua, vai onko joskus peräti ollut hienon laulun tiellä koko luuttu. Mutta kai siihenkin aikaan jäi enemmän rahaa, kun ei ottanut säestäjää jakamaan pottia.

Just, just mitä noille rahaa laulat, laula ittelles.
Väärin ? Kyllä tämmöinenkin biisi kai on.
pekkajau
13.03.2005 10:47:26
"Kyll ne aina sanoo että laula Tapsa... laula Tapsa! Mutt ei ne koskaa sano että ota Tapsa voileipää!"
Tärkeintä ei ole se että itse viihtyy vaan se että kaverit viihtyy!
pekkajau
13.03.2005 10:51:29
Yle Teemalla on tullut pari kertaa elokuva "Tapsa" katsojan valintana tällä viikolla!
baron
13.03.2005 17:14:39

Jess,jess ymmärretään, eihän tuohon aikaan ollut kai kitara(ote)koulujakaan , jotain Ivan Putilin-juttuja, kaikki kunnia sillekin kuitennii.

Oli jotain muutakin: Joku suomalainen, jonka nimeä en muista oli kirjoittanut sekä tanssimusiikki- että klassisen kitarakoulun ja mun vanhemmat osti erehdyksessä sen klassisen ja mä hampaat irvessä treenaan p,i,m,a, sormillä näppäilyn ja sitten kun menen keikkaa katsomaan ja näen kitaransoittoa ja se hakkaakin plektralla tajuan, että jotain vinossa ja onnistun hankkimaan sen tarkoittamani kitarakoulun.

(Oisko Viljo Immonen?, vai pätkiikö mulla?)
The Steinway piano - with its beauty and power - is the perfect medium to express the performers's art, drama and poetry
half
13.03.2005 17:47:53

Tais olla. Mulla on se " tanssimusaversio jossain ", mutta en tähän hätään löytänyt. Muistaakseni kannessa luki jotain tähän tapaan, että kitarakoulu nykyaikaista plektrasoittoa varten tai jotain sinnepäin. Pitää etsiä ko opus.
Neljä Ruuvia
13.03.2005 17:48:43
Oli jotain muutakin: Joku suomalainen, jonka nimeä en muista oli kirjoittanut sekä tanssimusiikki- että klassisen kitarakoulun ja mun vanhemmat osti erehdyksessä sen klassisen ja mä hampaat irvessä treenaan p,i,m,a, sormillä näppäilyn ja sitten kun menen keikkaa katsomaan ja näen kitaransoittoa ja se hakkaakin plektralla tajuan, että jotain vinossa ja onnistun hankkimaan sen tarkoittamani kitarakoulun.

Immonenpa hyvinkin,minulla jossain se plektrasoittoa varten oleva opus onkin . Viljo on myös tehnyt mainio elämäkertateoksen "Kitaristin tie"
Sillä tiellä muun muassa juodaan muistaakseni punkkua ja jaloviinaa :-)
turhala
13.03.2005 17:52:31

Eikös Ne Immosen teosten nimet olleet olleet Jotenkin että;
Kitaran soitto-opas Sormisoitttoa varten ja toinen oli - Näppäin soittoa varten . Tuo näppäin vissiin tarkoitti plektraa?? jos nyt oikein muistelin .
baron
13.03.2005 18:02:57

Eikös Ne Immosen teosten nimet olleet olleet Jotenkin että;
Kitaran soitto-opas Sormisoitttoa varten ja toinen oli - Näppäin soittoa varten . Tuo näppäin vissiin tarkoitti plektraa?? jos nyt oikein muistelin .

En löytänyt netistä mitään, mutta ainakin 50-luvulta molemmat.
Ovat multa vuosien saatossa kadonneet.
Yhden "Segovia"piisin alun vielä muistan ja sillä kiusaan ihmisiä, kun saan kitaran käteeni.
The Steinway piano - with its beauty and power - is the perfect medium to express the performers's art, drama and poetry
mack the knife
13.03.2005 20:04:31
Yritin ostaa kerran Kittilästä Soikkelin Nestorin ratioliikkeestä plektraa. Nestori yritti kirjoittaa Paragonia: tlep...ptel...leptr...tre...
Loppujen lopuksi siihen ilmestyi 3 kappaletta soittolehtiä.
Ridgen artikuloitu raivo ansatiimin edessä!
pekkajau
13.03.2005 20:24:32
Ilpo "Ilja" Saastamoisen kitarakirja on myös antanut käsittääkseni paljon vaikutteita maamme kitaran soittajille? Ainakin itse silmäilin sitä pupillit pyöreinä "JokaPoika" lehdestä tilaamani kakkosluokan Landola sylissäni jo silloin kun ei vielä kunnolla munakarvat kasvaneet! Olen vaan hävittänyt valitettavasti kyseisen kirjan jonnekin ja joskus tulee ihan nostalgia syistä lainattua sitä kirjastosta ja tutustuttua sen hämmästyttäviin slurreihin!
KoskPaavo
13.03.2005 20:48:32
Mulla oli Kaarlo Reinikaisen "Joka pojan huuliharppukoulu" Turun "Piano-Radio"sta.
Kuolemasta saa parhaat aplodit, ei kuitenkaan encoreen asti
half
13.03.2005 21:10:12
Ilpo "Ilja" Saastamoisen kitarakirja on myös antanut käsittääkseni paljon vaikutteita maamme kitaran soittajille? Ainakin itse silmäilin sitä pupillit pyöreinä "JokaPoika" lehdestä tilaamani kakkosluokan Landola sylissäni jo silloin kun ei vielä kunnolla munakarvat kasvaneet! Olen vaan hävittänyt valitettavasti kyseisen kirjan jonnekin ja joskus tulee ihan nostalgia syistä lainattua sitä kirjastosta ja tutustuttua sen hämmästyttäviin slurreihin!

Siitä on kai tulossa uusi painos, kuulin jostain.
pekkajau
14.03.2005 09:44:33
Siitä on kai tulossa uusi painos, kuulin jostain.

Se pitää sillon heti hankkia! "Ilja" sai kai kitarakirjastaan aikoinaan valtion tiedonjulkistamispalkinnon tais olla vuos 1976?
kimmoke
14.03.2005 09:57:49

Saastamoisen kitarakirja on edelleen kova sana! Joskus kun viittis reenata ja opetella Ilipon sointu / improvisaatio ym. systeemit, mutta laiskuus...
Työtä työttömille, maata maattomille ja sianvihtaa köyhille.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)