Aihe: Käyt
1
Pallisti
22.03.2003 12:43:31
Käyttääkö "kunnon" basistit plektraa? Minun mielestäni asia näin että kunnon basistit näpyttelee sormilla (ja jopa kitaristit).

Se riippuu siitä, että millasta soundia hakee ja mitä soittaa. Mä soitan pelkästään sormilla ;)
Täysii ja ihan vi*un nopee.. www.collarbone.tk
absqua
22.03.2003 18:03:03
Käyttääkö "kunnon" basistit plektraa? Minun mielestäni asia näin että kunnon basistit näpyttelee sormilla (ja jopa kitaristit).

Minun mielestäni kunnon basisti soittaa hyvässä timessa hyviä juttuja, kuuntelee muita bändin jäseniä ja reagoi heidän soittoonsa ja omaa hyvän tyylitajun. On ihan toisarvoista soittaako hän plekulla vai ei.

Tähän lopuksi lainaan yhtä pari päivää vanhaa kirjoitustani samasta aiheesta, en jaksa kirjoittaa samaa uudestaan:

Tsekkaa www.carolkaye.com ihan vaan esimerkiksi siitä miten plekulla saadaan basso laulamaan nätisti. Tai kuuntele joku The Beatles-yhtyeen basso-helmi, esim. "Rain". Macca vetää kaiken plekulla. Monista hienoista metallibasisteista puhumattakaan. :-)

(eikö McCartney ole "kunnon basisti"? tai Carol Kaye?)

Loppupeleissä kyse ei todellakaan ole siitä soittaako kukin bassoaan sormilla vai plektralla vai hepinnokalla vaiko millä. Ihan sama. Ne ovat kaikki vain välikappaileita musiikin aikaansaamisessa. Ja siinä asiassa ei kukaan voi tulla väittämään että "Ei bassoa soiteta plekulla" tai "Bassoa soitetaan VAIN plekulla" tms. On vain ja ainoastaan omaa ahdasmielisyyttä mennä heittelemään moisia yleistyksiä.

Et kai sinä lähde taidemaalarillekaan piipittämään että "ei tauluja saa maalata paljain käsin". Sinä menet näyttelyyn ja katsot valmista duunia ja joko diggaat tai et.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
ExE
23.03.2003 11:49:31
MM. Steve DiGiorgio ja Helloweenin basisti ( ei muistu nimi )on sanonut, että ei se ole todellakaan häpeämisen asia jos soittaa plekulla. DiGiorgio soittaa noin 95% sormilla ja 5% plekulla, helloweenin basistilla prosentit oli prosentit muistaakseni melkein yhtä suuret.

Mielestäni on ihan sama soittaako plekulla vai sormilla, kunhan soitto kuulostaa hyvältä. Ja eihän se pleku/sormet vaikuta siihen mitä ja mimmosia kuvioita basisti haluaa soittaa.

Itse olen nyt alkanut soittaa plekulla ja olen huomannut, että saan paljon paremmin rytmistä kiinni kuin sormilla ja muutenkin soittaminen on sujunut paremmin.

Melkein kuin vertaisi lyijytäytekynää ja tavallista lyijykynää...
Master, Master, where's the dreams I've been after ?
Vilhelmus
23.03.2003 12:39:13

MM. Steve DiGiorgio ja Helloweenin basisti ( ei muistu nimi )

Markus Grosskopf
Born of black wind, fire and steel
lxi
23.03.2003 22:45:34

Markus Grosskopf

Isopää! Hoho!

*köh*, niin...

Chris Squire on minulle malliesimerkki hyvästä basistista ja herra soittaa plektralla. Lopulta tämä plektra-sormet -taistelu riippuu ainoastaan siitä, minkälainen rooli bassolla on yhtyeessä, minkälaisia temppuja on tarkoitus saada soitettua ja minkälaista soundia haetaan. Molemmille on aivan varmasti paikkansa.
Vastaus kysymykseesi löytyy osoitteesta http://www.google.com.
handegunnar
25.03.2003 13:09:04
Soittihan Cisse Häkkinenkin plektralla :-)

Tämä plecktralla soiton halveksiminen lienee jotain tuota juurta. (Cisse oli huono basisti -> soitti plektralla -> hyvät basistit ei soita plektralla).

Toinen juttu sitten oliko Cisse loppuin lopuksi niin huono basisti.
hörhö
25.03.2003 16:04:32

Minä en kyllä yhtään tykkää siitä saundista, mutta makuasioista on helppo kiistellä.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)