Aihe: Minkä kytken looppiin?
1
makoskela
22.03.2003 08:38:54
Yritin etsiä haulla vastausta, mitään yksiselitteistä en
löytänyt, joten..

Miten kytkeä efektejä kitaran ja putkinupin väliin?
Mitkä olisi parasta kytkeä looppiin ja miksi? mitä se
etuaste voi efektistä pilata?
Onko järjestyksellä suurta merkitystä?

Laitteistani
-ensin tietty kitara
-kompressori (pedaali)
-särö-pedaali
-chorus-pedaali
-wah-pedaali
-muut pedaalit esim. flanger
-multiefekti (josta käytän delaytä)
-volume-pedaali
-noise supressor (räkkimalli)
-vahvistimena perinteinen JCM800 2210
Jusstus
22.03.2003 09:34:18 (muokattu 22.03.2003 09:38:09)
Laitteistani
-ensin tietty kitara
-kompressori (pedaali)
-särö-pedaali
-chorus-pedaali
-wah-pedaali
-muut pedaalit esim. flanger
-multiefekti (josta käytän delaytä)
-volume-pedaali
-noise supressor (räkkimalli)
-vahvistimena perinteinen JCM800 2210

Näähän on mielipidekysymyksiä ja selviää parhaiten kokeilemalla itse. Mutta noista edellisistä vähintäänkin tuon delayn laittaisin looppiin. Joku on maininnut peukalosäännöksi sellaisen, että kaikki aikaan ja tilaan vaikuttavat efektit, kuten kaiut ja delayt sekä myös chorus kannattaa laittaa looppiin. Itelläni kylläkin on chorus ennen etusta. Mutta kokeile ja opi.

Sen etuasteen vaikutus esim. tohon delayhin on sellainen, että jos delay on ennen etusta, kaikki delaysta tulevat kaiut säröytyy etusessa (jos käytät vahvarin säröä) eri tavalla, eli kaiut hieman vähemmän, jos tulevat hiljemmalla. Ylipäänsä mun mielestä tulee puuroisempi vaikutelma. Jos delay on loopissa, särön määrä saundissa pysyy samana, vaikka volyymitaso delay-kerroissa olisikin eri. Jos ymmärrät... Samoin kaiku ennen vahvarin etussäröä säröytyy hieman edelleen, jolloin on taas tuloksena hieman sellaista sekoittumista, päällekkäisyyttä ja puuroa.
"These go to eleven.."
makoskela
22.03.2003 09:39:22
Kiittää vihjeestä. Osaatko sanoa mitä pahaa se
etuaste näille tilaan ja aikaan liittyville efekteille
saa aikaan?
Jusstus
22.03.2003 09:41:12
Kiittää vihjeestä. Osaatko sanoa mitä pahaa se
etuaste näille tilaan ja aikaan liittyville efekteille
saa aikaan?

Joo, heitinkin jo edittiä tohon edelliseen vastaukseen...
"These go to eleven.."
makoskela
22.03.2003 09:43:12
Sieltä se vastaus näköjään jo tulikin, en jostain syystä
saanut alempaa palstaasi näkyviin.
Jusstus
22.03.2003 10:28:29 (muokattu 22.03.2003 10:29:09)
Wah wah ensimmäiseksi heti kitaran jälkeen tai muuten kuulostaa se hirveältä(yleensä).

Tosta wahistakin ollaan eri mieltä eri piireissä, mutta mulla se on myös heti kitaran perässä.

Tämän jälkeen itselläni on kompressori, särö ja chorus. Loopista löytyy Danon tremolo ja Bossin Delay.

Kyllähän nää kaikki jotenkin vaikuttaa toisiinsa, ja aika monet näistä suhteista on pääteltävissä ihan ilman kokeiluakin. Esim. tremolo ja delay eri järjestyksessä tuo ihan erilaiset saundit ilmoille. Kompressori ennen säröjä lisää särön määrää, muttei volyymia. Säröjen jälkeen kompura lisää volyymia, muttei säröä. Mutta kokeilemalla löytyy kaikkea makeeta ja myös kaikkea hulluakin...
"These go to eleven.."
makoskela
22.03.2003 11:26:29 (muokattu 22.03.2003 11:26:51)
Kompressori ennen säröä tuntuu mahdollistavan
kohtuullisen selvän sooloilusaundin, ts. en ole käyttänyt
kompuraa särösaundeissa kuin lead-soittamisessa.
Mitenkäs tuon kohinasalvan kanssa... oikea paikka
lienee viimeisenä ennen vahvistinta?
Dumb
22.03.2003 11:55:46

Wah wah ensimmäiseksi heti kitaran jälkeen tai muuten kuulostaa se hirveältä(yleensä).

Mulla taitaa tuo Line6-vahvistimen wahi olla kytkettynä vasta muiden efektien jälkeen (aika loogista, sillä millä hitolla se nyt ennen vahvistinta olevia efektejä voisi ollakaan) ja varsinkin delay+wah -soundeissa olen tykännyt erittäin paljon juuri tuosta "wahitetaan delay-soundia" -ratkaisusta.

Olen tästä puhunut ennenkin, mutta sanon taas kerran. Eli, mulla on siis signaaliketju kytketty jossain määrin suosituksista poiketen. Kitaran jälkeen tuleva pedaalilankku on kyllä kytketty suositusten mukaan (whammy --> modulaatiot --> delayt), mutta poikkeus tulee siinä, että tuo koko lauta on kytketty ennen vahvistinta. Vahvistimesta otan kuitenkin kaikki säröt ja myös tuo aikaisemmin mainittu wahi tulee mukaan vasta vahvistimessa. Joitakin efektejäkin otan silloin tällöin vahvistimesta, joten sekin sekoittaa pakkaa entisestään.

Whammy on noista pedaaleista oikeastaan ainut, joka on kytketty niin kuin yleensä neuvotaan. Se kun kannattaa melkein poikkeuksetta sijoittaa ensimmäiseksi efektiketjuun, heti kitaran jälkeen, jotta se saa mahdollisimman puhdasta ääntä sisäänsä ja näin pitch shift onnistuu paremmin. Modulaatiot toimivat mielestäni hyvin tuolla tavalla vahvistimen edessäkin vaikka soittaisi särölläkin. Tietysti joitain kompromisseja täytyy tehdä, jotta sama efekti toimisi sekä puhtaalla että säröllä. Joskus onnistuu, joskus ei. Tietysti joskus olisi kiva saada joitain modulaatio-efektejä enemmän hallitsevaan rooliin (eli särön jälkeen), mutta tähän asti ainakin tuo nykyinen sijoituspaikka on kuitenkin se paras omiin tarpeisiini. Delayta tulee käytettyä särön kanssa aika vähän ja siihen tarkoitukseen olen pyhittänyt yhden delay-purkin kokonaan.

Kompuraa minulla ei erillisenä pedaalina ole, joten sen sijoituspaikasta en osaa sanoa oikein mitään. Tuossa Line6-vahvistimessani olevan kompuran sijoituspaikkaakaan en tiedä, veikkaisin kuitenkin ennen säröä olevan.

Se, mitä tällä nyt halusin sanoa, on juuri tuo aikaisemminkin mainittu kehoitus omien korvien kanssa kokeilusta. Kannattaa käyttää aika noiden paikkojen etsimiseen (ellei sitten tosiaan halua mennä "perinteisen" kaavan mukaan), sillä sitä kautta voi löytää erittäin hienoja soundeja.
Socialite
24.03.2003 14:33:46
Pakko kertoa kaikille että mielestäni EQ (boss eq7) toimii paremmin loopissa...moi
Keppi kädessä joka ilta.
Juutas
25.03.2003 10:51:30
Kumpaan ryhmään Octacer kuuluu: suoraan linjaan vai efektiluuppiin? Niin ja mitkä kaikki efektit nyt olivatkaan näitä "aikaan vaikuttavia"?
Dumb
25.03.2003 10:56:16

Kumpaan ryhmään Octacer kuuluu: suoraan linjaan vai efektiluuppiin?

Jos nyt vähän viilataan pilkkua, niin ei kumpankaan. "Suoraan linjaan" viittaa enemmänkin PA-juttuihin.

Mutta kuitenkin, kuten itsekin mainitsin niin mulla tuo Whammy (joka on myös octaver) on ainoana efektinä "oikeassa" kohdassa signaaliketjua. Eli kyllä se Octaver kannattaa kitaran ja vahvistimen väliin laittaa. Whammyn tapauksessa sijoitusta suositellaan heti kitaran jälkeen, mutta Octaverista en tiedä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)