Aihe: Tanssimusiikkiin sopiva kokoonpano?
1 2 3 4
Saikkonen
22.03.2003 02:10:09 (muokattu 22.03.2003 02:10:47)
Millä kokoonpanolla kannattaa teidän mielestä kannattaa soittaa tanssimusiikkia?

Taloudellisesti kannattaa soittaa siten, että laulaja soittaa synaa, josta tulee koko "bändi" eikä sitten muita tarvitakaan.

EDIT: vihre
Joka harkitsee seuraavaa askeltaan liian kauan, seisoo koko ikänsä yhdellä jalalla.
Yms
Teemu Tee
22.03.2003 17:57:31 (muokattu 22.03.2003 17:57:58)
Millä kokoonpanolla kannattaa teidän mielestä kannattaa soittaa tanssimusiikkia?

Se yleisin on selkeästi rummut, basso, kitara ja koskettimet + laulaja(voi olla joku edellisistäkin.)

Tavallisin poikkeus taitaa olla kosketinsoittajan paikalla toinen kitaristi.

Jos tuohon haluaa alkaa lisätä soittajia, joku puhaltaja voisi tuoda saksofonilla, trumpetilla ja huilulla mukavia lisäulottuvuuksia. Viulu ja haitari ovat perinteisiä tanssimusiikissa, myös perkussionisti voi laajentaa paljonkin mahdollisuuksia.

Ongelmana on keikkapalkkioiden rajallisuus. Kaksi soittajaa enemmän tuo tietenkin monipuolisuutta, mutta rahaa ei kuitenkaan paljoa enempää makseta. Ikuinen ongelma.

Tanssimusiikissakin olisi syytä miettiä erillistä roudaria, silloin reissut ovat kevyempiä ja soundi salissa todennäköisesti parempi. Tämä unohdetaan liian usein, raadetaan vaan niska limassa. Jos ei kaikilla keikoilla, niin ainakin pidemmillä rundeilla ja ns. "tärkeillä vedoilla" voisi lisäukko tekniikkapuolella sekä kuljettajana parantaa kokonaisuutta.
Tyhjän saa pyytämättäkin
KMT
22.03.2003 18:19:46

Se yleisin on selkeästi rummut, basso, kitara ja koskettimet + laulaja(voi olla joku edellisistäkin.)

Tavallisin poikkeus taitaa olla kosketinsoittajan paikalla toinen kitaristi.

Jos tuohon haluaa alkaa lisätä soittajia, joku puhaltaja voisi tuoda saksofonilla, trumpetilla ja huilulla mukavia lisäulottuvuuksia. Viulu ja haitari ovat perinteisiä tanssimusiikissa, myös perkussionisti voi laajentaa paljonkin mahdollisuuksia.

Tuollahan luodaan se standardi saundi, jota kuulee
joka yhtyeeltä... Mun mielestä kunnon bändissä on
6-7 soittajaa, 2-3 kitaraa, kosketinsoittaja, basso,
rummut, sekä muutamia biisejä voisi värittää ihan
"uskomattomilla" soittimilla: lap steel, sitar, mandoliini,
sello, baritonikitara jne, soittimilla joita ei pahemmin näy,
no vois se pirunkeuhkonkin lisätä...

Tietysti ongelmana on mistä esimerkiksi sitareita saa,
ostaisin heti kun olis mahdollisuus

Ei voi sanoa muuta kuin että nykyajan tanssimusiikki on
"perseestä" sovitukset matkivat toisiaan ja ei uskalleta tehdä
omia juttuja biiseihin
Mä olen vain tyhmä...
Speedy
22.03.2003 20:10:19

omia juttuja biiseihin

Tuo on aivan liian totta.. Moni tanssi bändi kuullostaa samanlaiselta. Mutta usein varmaan johtuu siitä, että kyseisillä soittajilla ei ole taitoa tehdä monimutkaisia, tai erilaisia sovituksia tahikka soinnuttaa biisejä uudelleen.. Usein sovitukset menee, että kuunnellaan biisit jostain, ja kopioidaan suoraan siitä, soinnutkin ovat aika monesti perus-kolmisointuja, ja joku seiska saattaa eksyä vahingossa mukaan.. Eli soinnullisesti/soinnillisesti monet ovat aika köyhiä.. Mutta sen kyllä sitten huomaa, missä bändissä soittaa enemmän teoriaan perehtyneitä muusikoita..

Olen kerran kuullut tämmöisen jutun, jonka joku solisti on sanonut: " Kun pojat opettelette ne biisit tosta nauhalta niiku ne siin on, nii ihmiset huomaa, että pojat on opetellu biisit hyvin. Ja soittakaa sooloina melodiat, nii ei ihmiset luule että ei pojat oo jaksanu opetellu biisejä!" Musta se on just toisinpäi, että ei oo pojat jaksanu tehä mitää uutta, kopioineet vanhan.. Mun mielipide on, että mitä vähemmän se kuullostaa alkuperäseltä, nii sitä parempi.. Ei tietenkää koske kaikkia biisejä, ja tietty noin niiku karrikoidusti ilmaistuna..

Ja kysymykseen vastaten: rummut, basso ja koskettimet (+solisti) Tommosellakin pärjää, ja mahtuu hyvin, useissa ravintoloissa on suht pienet lavat.. Mut jos on hyvä kosketinsoittaja, nii eise välttämättä tartte kitaristia, mut antaahan se ihan eri saundin.. siinä tulee vaan se sovitus kysymys eteen, että osataanko sovittaa nii "monelle" soittajalle, että se kuullostaa hyvälle, ja "erilaiselle"....
"All I think abaut is time and groove" J. Porcaro
KMT
22.03.2003 22:47:11

Eniten minua pännii esimerkiksi nämä käännösbiisit,
minkä takia edes pitäisi edes suomentaa hyviä biisejä,

Niin ja samalla laillahan sitten soitetaan kuin alkuperäisesti eli viuluineen ja kaikkineen,
Henkilökohtaisesti tällä hetkellä eniten ottaa päähän Virve Rostin, oon voimissain prkl kopiointia alkuperäisestä...
Mä olen vain tyhmä...
Iso-Jaakko
22.03.2003 22:52:26

Eniten minua pännii esimerkiksi nämä käännösbiisit...

Käännösbiisin kuten minkä tahansa muunkin voi tehdä sekä hyvin että huonosti. Kuuntelepas joku Ajomies, Eva, Vihreät niityt tai Tyttö metsässä Olavi Virralta. Mutta eipä ne nykyään... ei nykyään ennää ossaa...
Ronskisti ranttaliks vaan!
KMT
22.03.2003 23:12:15

Käännösbiisin kuten minkä tahansa muunkin voi tehdä sekä hyvin että huonosti. Kuuntelepas joku Ajomies, Eva, Vihreät niityt tai Tyttö metsässä Olavi Virralta. Mutta eipä ne nykyään... ei nykyään ennää ossaa...

Onhan ne osa hyviä, mutta esimerkiksi Beatlesin tuotannosta
on tehty älyttömän tyhmiä suomennoksia...
Mä olen vain tyhmä...
Ukko
23.03.2003 10:14:59

Pääsääntöisesti, ainakin rafloissa, kokoonpanoon kuuluu rummut, kiipparit ja basso, ja joku/kaikki hoitavat laulupuolen. Isommissa paikoissa lisätään kokoonpanoon kitara/foni /toinen kiippari kuvioita.
Neljä Ruuvia
24.03.2003 12:25:12

Tuollahan luodaan se standardi saundi, jota kuulee
joka yhtyeeltä... Mun mielestä kunnon bändissä on
6-7 soittajaa, 2-3 kitaraa, kosketinsoittaja, basso,
rummut, sekä muutamia biisejä voisi värittää ihan
"uskomattomilla" soittimilla: lap steel, sitar, mandoliini,
sello, baritonikitara jne, soittimilla joita ei pahemmin näy,
no vois se pirunkeuhkonkin lisätä...

Tietysti ongelmana on mistä esimerkiksi sitareita saa,
ostaisin heti kun olis mahdollisuus

omia juttuja biiseihin

Nyt tota KMT ku sun ikäs on ehkä vielä vähäinen ja ajopäiväkirja ohut,niin täytyy sun ylevää ajatustasi kunnioittaen kysyä että mistäs kaikille noille soittimille a)soittajat ,b)caset ,c) millä autolla matkattais ja viel ,d) että monikanavainen mikseri tarttis olla ja kui paljo mikkejä?
KMT
24.03.2003 14:18:52

Nyt tota KMT ku sun ikäs on ehkä vielä vähäinen ja ajopäiväkirja ohut,niin täytyy sun ylevää ajatustasi kunnioittaen kysyä että mistäs kaikille noille soittimille a)soittajat ,b)caset ,c) millä autolla matkattais ja viel ,d) että monikanavainen mikseri tarttis olla ja kui paljo mikkejä?

a) meidän bändissä on tämmöisiä, moni-insrumentalisteja
joten ei ole pahempi ongelma,
b) eikös niitä löydy helposti? no ehkä on hankalaa löytää sitarille,
c) keikkabussilla, ja isolla peräkärryllä,
d) Monta kanavaa,
Mä olen vain tyhmä...
Sandy
24.03.2003 15:04:03
Eniten minua pännii esimerkiksi nämä käännösbiisit,
minkä takia edes pitäisi edes suomentaa hyviä biisejä,

Niin ja samalla laillahan sitten soitetaan kuin alkuperäisesti eli viuluineen ja kaikkineen,
Henkilökohtaisesti tällä hetkellä eniten ottaa päähän Virve Rostin, oon voimissain prkl kopiointia alkuperäisestä...

Sehän johtuu yksinkertaisesti siitä, et suomalaiset haluaa laulaa mukana ja enklannin kieli (saati sitten joku muu kieli) on vaan vaikeampi ääntää kuin suomi, siis keskivertosuomalaiselle. Kyllä se on keikoilla huomattu! Pari viikoa sitten yks setä sano mulle, et "Tykkään susta, laula ihan mitä vaan, mutta mieluiten suomenkielisiä kappaleita." Sitäpaitsi, monet (varsinkin 60-luvun) käännökset on aivan hulvattoman hauskoja!
Sandy
24.03.2003 15:05:08
Ja siihen vielä mä lisäisin, että bändi ilman kitaraa on aikas köyhä. (Ja kitara ilman nauhakaikua..)
KoskisenMasa
25.03.2003 00:18:27

Semmoinen kokoonpano, joka sopii henkisesti
samalle lavalle ja samaan bussiin väsyneenäkin ja vittuntuneena. Kyllä siinä sen jälkeen tulee tarpeellinen määrä soittimia mukaan, ja jos ei, niin voi opetella.

:)
Rock n
27.03.2003 11:24:12

Rummut, basso, piano ja kissalauta.
Pula-Aho
27.03.2003 11:51:42

Kyl tää perinteinen trio on paras, eli mies, haitari ja jakkara.
Maailman toiseksi hauskin asia on kännissä soittaminen.
Jami
27.03.2003 23:11:02

Kyl tää perinteinen trio on paras, eli mies, haitari ja jakkara.

Joista jakkara on äänekkäin ettei tuu sanomista volumesta.
isojussi
29.03.2003 12:07:49 (muokattu 29.03.2003 12:08:21)
Hyvä Speedy!

Kerrankin joku on mun kanssa samoilla linjoilla. Ei oo ihme, että iskelmämusa alkaa olla sellaista maustamatonta vehnäleipää, kun se nykyään on, kun kaikki musa latistetaan samaa biittimuottiin. Luojan kiitos mä voin vielä kaivaa Jobimeita yms. esille - joskus sentään on osattu tehdä hyvää ja tanssittavaa musaa.....

Mutta asiaan: Mä jakaisin tanssibändin neljään tärkeään elementtiin: Rytmi - basso - harmonia - melodia.

- Rytmi: Yleensä rumpusetillä kai hoituu, mutta varsinkin jos on useampi lyöjä käytössä, on mahdollisuuksia vaikka mihin yhdistelmään - toisaalta kannattaa miettiä, millaisella rumpusetillä lähtee liikkeelle, sillä välillä tuntuu, että nykyrumpaleilta on mielikuvitus piilotettu samaan paikkaan, kuin lähes kaikilta tanssiorkestereilta.

- Basso: Lankkuhan se tässä on kai yleisin vaihtoehto - ja silloin ainoa, jos bändiltä puuttuu soittotaito ja he joutuvat esittämään rautalankaa. Kun vielä näkisi kontran lavalla... Tuuba on myös yllättäväkin hyvä vaihtoehto ja suurimmassa osassa tanssimusiikkia tuuba ja kontra kuulostavat paremmalta, kuin sähköbasso - miettikääpäs! Jos sitten on tarve pitää bändi pienenä ja käytössä ammattitaitoinen pianisti/kosketinsoittaja, voi hän hoitaa bassottelun vasurilla.

- Harmonia: Koskettimet, piano, haitari, kitara, puhallinsektio, banjo... onhan tässäkin valinnanvaraa.

- Melodia: Lauluhan se on tanssibändissä ykkösvaihtoehto, mutta jos biiseissä on potentiaalia, voi hyvä puhaltaja saada mainiota jälkeä aikaan.

Mahdollisuuksia ja variaatioita on siis vaikka minkälaisia ja bändin kokoonpanotoki ohjaa jonkin verran musamaailmaa. Pahiten biisivalikoimaa ja bändin monipuolisuutta rajoittavaksi tekijäksi näkisin kyllä huolestuttavaksi kasvaneen kitaristimäärän - tai oikeastaan heistä suurinta osaa vaivaavan ammattitaidon ja monipuolisuuden puutteen.
meskalita
29.03.2003 17:21:23

Ja siihen vielä mä lisäisin, että bändi ilman kitaraa on aikas köyhä. (Ja kitara ilman nauhakaikua..)

kitara on länsimaisen rytmimusiikin suurin fakki. :S
Jami
29.03.2003 20:16:07

Täällähän on kasaantumassa uus huippuryhmä tanssinharrastajien iloksi.

KTM - sitara

Rock n - kissalauta

isojussi - tuuba

Pula-Aho - haitari ja jakkara

Speedy - sovitukset

Tulemme näkemään ennenkokemattoman sukseen humpanjumituksen gengressä. Pois kaikki hikiset ja nuhjaantuneet triot. KRIPS tulee ja valloittaa uudistaen suomalaisen paikalleenjähmettyneen tanssimusiikin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)