Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tehokkain tapa käyttää FAST FRETiä?
1 2
Sir Härö
11.03.2005 11:17:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli kyseessähän on tuo jumalainen aine joka puhdistaa kieliä ja otelautaa ja pidentää niiden ikää.
 
En oo kauaa vielä sitä käytellyt, mutta sen verran olen huomannut että sitä voi käyttää monin eri tavoin.
 
Itte olen käyttänyt sitä seuraavasti:
 
-Levitän ainetta kielille huolellisesti
-Otan liinan jolla käyn kielet läpi niin että aine vaikuttaa myös kielien otelaudan puolta
-Hinkkaan liinalla paskat pois kielistä
-levitän ainetta hieman lisää ja vedän liinalla isoimmat pois
-laitan kepin laukkuun ja annan aineen jämähtää kieliin
 

 

 
Mikä olisi tehokkain tapa käyttää sitä?
 
Copyright huomautus: Härö irtisanoutuu kännissä kirjoitettujen kirjoitusten sisällöstä! Pastilli?
Safaweb
11.03.2005 11:29:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite teen näin:
 
1. Hinkkaan liinalla yksitellen jokaisesta kielestä paskat pois, varsinkin alapuolelta.
2. Levitän fast frettiä.
 
Frozen Flamen uusi The Burning Breeze EP on saatavilla. OSTA!!!!! 5 euroa + pk....
PIM
11.03.2005 11:33:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tai sitten hommaat Optima Goldit niin ei tarvitse run.., eiku hinkkailla ja läträillä.
 
...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS...
efunkelist
11.03.2005 11:57:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jonkin verran oon iteki yrittäny jaksaa käyttää tuota matskua, kyllähän se toimii.
 
Tehokkainta lienee käyttää FF;ää saippuan kanssa ;)
Pesee kädet huolella aina ennenku soittaa, sormistahan se scheisse sinne kieliin tulee.
 
Sekin auttaa että säilyttää kitaraa kotelossa/pussissa niin ei huonepölykään keräänny kieliin. Meillä tosin soittimet on aina ständissä kun pitää olla soitin saatavilla kun tekee mieli soittaa. Tämän seurauksena soittimet ovat myös täynnä koirankarvoja :/
 
Pitäis kyllä opetella pitää parempaa huolta soittimista ja etenkin kielistä. Varmasti olisi paremmat soundit, parempi mieli.
 
Jucciz
11.03.2005 12:50:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

1) Levitän Fast Fret:iä kieliin
2) Annan aineen "imeytyä" ja "pehmittää" kielissä olevaa törkyä hetken aikaa
3) Otan talouspaperia ja hinkkaan huolella paskat pois kielistä
4) Otan vielä hieman Fast Fret:iä ja levitän liinalla sen puhdistettujen kielten päälle sekä odelauden joka nurkkaan.
5) Jynssään nauhavälit ja etenkin nauhojen reunat vanupuikolla: yllättävän paljon irtoaa törkyä jos ei ole vähään aikaan tehnyt
 
kalamies#11 >-)))>
« kalusto · räpellystä »
Sir Härö
11.03.2005 13:40:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoittaako juGGis sitä että sä levität sitä Fast fretiä ihan suoraan ote laudalle?
Annatko sä sen siinäkin imeytyä hetken?
 
Copyright huomautus: Härö irtisanoutuu kännissä kirjoitettujen kirjoitusten sisällöstä! Pastilli?
Jucciz
11.03.2005 15:14:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoittaako juGGis sitä että sä levität sitä Fast fretiä ihan suoraan ote laudalle?
Annatko sä sen siinäkin imeytyä hetken?

 
Joo. Vähän samaan tapaan kuin astioidenkin pesua helpottaa se, että astiat likoavat hetken aikaa -> lika lähtee vaivattomammin sen jälkeen.
 
kalamies#11 >-)))>
« kalusto · räpellystä »
Sir Härö
11.03.2005 15:17:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo. Vähän samaan tapaan kuin astioidenkin pesua helpottaa se, että astiat likoavat hetken aikaa -> lika lähtee vaivattomammin sen jälkeen.
 
Eikä tässä vielä kaikki! Kyllä vain! Nyt yöpakkaset makuuhuoneessa ovat historiaa. Minulla on uusi vaimo joka myös käyttää fast fretiä! :)
 
Täytyy tänään varmaan koittaa tota vanupuikko judzkaa.
 
Copyright huomautus: Härö irtisanoutuu kännissä kirjoitettujen kirjoitusten sisällöstä! Pastilli?
Timesby
22.05.2007 12:47:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sopiiko fast fret kokovaahterakaulalle, joka on nitrolakattu?
 
"Mr Rusk, You're not wearing your tie."
McNulty
22.05.2007 13:18:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse luovuin Fast Fretistä. Se puikko on ihan persuksista, se "nukkaa" ja muutaman kuukauden kuluttua siitä puikosta ei tahdo enää tulla mitään. Sitä pitää puristella ja kuristella.
 
Niinpä käytin hetken aikaa Dunlopin tököttiä, mutta se teki joissain tilanteissa kielistä tahmeat.
 
Tässä on se tuote jota käytän nykyään:
http://saitenkatalog.de/shop1/produ … id=13b2f1f4e460d001b93cce401e9ea56d
 
Loistava aine, hyvä levittää ja helppo käyttää. Kun on kerran DR:n kielet niin heidän tököttinsä myös.
 
Tällä hetkellä miun kitaranhoitotuotteista löytyy seuraavat:
- DR String Life
- Dunlop 65 Guitar Polish & Cleaner (cleaner ja kiilloitus-sumutinpullo)
- Dunlop 65 Cream Of Carnauba (vaha)
- Dunlop 01 Fingerboard Cleaner (otelaudan putsaaja, putelin päässä sellainen karvatukko)
- Dunlop 02 Fingerboard Deep Conditioner (otelaudan kostuttaja, päässä myös sellainen karvamollukka)
- Dunlop 65 Lemon Oil (tuon Deep Conditionerin lisäksi myös sitruunaöljyä pitämään otelauta hengissä talvisin)
 
+lisäksi tietysti säämiskää, mikrokuituliinoja, hammasharja (josta harjat leikattu pienemmiksi = hyvä putsata otelauta) yms. pientä hoitokamaa.
 
Kovasti haluaisin kokeilla noita Planet Wavesin kitaranhoitotuotteita. Pitää ensi kerralla kun Saitenkatalogista tilaa, ottaa niitäkin kylkiäisiksi.
 
clenching the fists of dissent
Timesby
22.05.2007 21:27:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sopiiko fast fret kokovaahterakaulalle, joka on nitrolakattu?
 
Vastaankin omaan viestiini. Pistin GHS:lle viestiä ja kysyin tästä asiasta. Vastaus tuli -> Ei tule vahinkoa ja on turvallista käyttää. Lopussa oli, että "It's made with mineral spirits". Mitäköhän nuo mineral spiritsit on?
 
"Mr Rusk, You're not wearing your tie."
zepeteus
22.05.2007 23:54:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitäköhän nuo mineral spiritsit on?
 
Mineraalitärpättiä, kuulunee yleisluokkaan liuotinbensiini. Liuotin ja ohennin mm. maaleissa ja puunsuojauksessa. Puhdistuskäytössä käytetään yleensä laimeana seoksena.
 
Henkien hommaa tuo kääntäminen toisinaan, tärpätti on kuitenkin turpentine ja esim. käytöstä riippuen mineral spirits on joskus white spirits.
 
Timesby
23.05.2007 00:15:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mineraalitärpättiä, kuulunee yleisluokkaan liuotinbensiini. Liuotin ja ohennin mm. maaleissa ja puunsuojauksessa. Puhdistuskäytössä käytetään yleensä laimeana seoksena.
 
Henkien hommaa tuo kääntäminen toisinaan, tärpätti on kuitenkin turpentine ja esim. käytöstä riippuen mineral spirits on joskus white spirits.

 
Asia kunnossa. Onkohan tuosta tärpätistä muuta "haittaa" kuin, että satiinksi hiomani kaulan takapinta palaa kiiltäväksi nopeammin? Sormien mukana kielistä siirtyy tuota ainetta kuitenkin muuallekin kaulaan.
Selvennykseksi. Olen ymmärtänyt, että esim. sinoililla (tärpätillä?) saisi hiotun lakan takaisin kiiltäväksi, edellyttäen tietenkin, että kaikkea lakkaa ei ole hiottu.
 
"Mr Rusk, You're not wearing your tie."
Pehvanssi
23.05.2007 09:21:16 (muokattu 23.05.2007 09:21:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun nenään se fast fret haisoo ihan parafiiniöljylle. Oma fast fret pötkö kuivui ja tökkäsin sen hetkeksi parafiiniöljyyn keräileen voimia ja nyt tuote toimii ihan samalla tavalla kuin aikaisemminkin. Mun johtopäätös; Fast fret = parafiiniöljy.
 
patte123
23.05.2007 19:24:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kertokaas joku kauppa helsingissä mistä tuota fast frettiä löytää?
 
joukov
23.05.2007 21:31:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kertokaas joku kauppa helsingissä mistä tuota fast frettiä löytää?
 
Millbrookista löytyy ja muistaakseni Kitarapajalta myös.
 
SWR: An army of rats ate your gear. Stanley Clarke: Yeah. Its amazing.
rosberg
23.05.2007 22:05:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä taas käytän treeneissä, kun haluan taas raikkautta kieliin parin tunnin soittelun jäljiltä. Mutta ei se elämää pelasta. Anaaligeeli on paras rasva.
 
myynnissä ibanez axr-300 ostetaan gibson explorer
mr-brownstone
24.06.2012 21:31:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kirjotetaanpa tässä 5v. toimeettomana olleeseen ketjuun!
 
Elikkä siis ostin tuota jumalallista tuomiopäivän puhdistinta fast frettiä joskus viime syksynä ja olen käyttänyt sitä samaa puikkoa koko kuluneen ajan joka kerta soiton jälkeen sillä kielet puhdistaen ja se tikku ei ole vieläkään lyhentyny paljoa yhtään/siinä on vielä reilusti sitä ns."nukka" osaa minnekkä se aine on laitettu.
Ja kysymykseni on se oletteko itse vaihtaneet fast frettinne uuten purkkiin miten usein. Itseäni vain mietityttää voiko olla että se 10e maksava tökötti todella säilyy toimivana näinkin pitkään kun sitä joka viikko olen aktiivisesti n. 3 kertaa käyttänyt. Tai milloin sitä tietää että se fast fret on "loppu".
Vieläkinhän tuosta on irronnut puhdistavaa ainetta mutta mitenkä te muut olette vaihtaneet aineen uuten purkkiin.
 
Rock N Roll Never Dies!!
Jucciz
24.06.2012 21:47:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehkä kerran vuodessa ostan yhden pötkön Fast Fret:iä. Kitaroita on toisaalta kymmenen, kaikki enemmän tai vähemmän käytössä - aktiivisempia keikkakitaroita niistä puolet, eli viitisen kappaletta. Käytän kyllä Fast Fret:iä nykyisin aika satunnaisesti, koska olen huomannut sen, että parin-kolmen keikan jälkeen kielet on käytännössä aika heittää roskiin, eikä niitä enää mikään ihmeaine pelasta: vaikka lian saisikin pois, intonaatio ei enää asetu ja vire ei pysy, tämä lienee fysiikan laki ja liittyy kielen venymiseen.
 
Tietty silloin kun kielet on juuri hiljattain vaihtanut, pyyhkäisen niitä tuoreeltaan soiton jälkeen toisinaan FF:llä, jolloin ne ainakin hetken aikaa ovat taas vähän puhtaammat. Vähän vanhemmissa kielissä Fast Fret ei enää pelasta mitään, joten harvoin jaksan vaivautua. Soittelen sen mitä soittelen ja suht pian vaihdan uudet kielet mieluummin kuin yrittäisin sen kummempaa tekohengitystä. Harvoin soitan samalla kielisetillä paljoa yli 20 tuntia.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Räkkipeli
25.06.2012 10:38:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen havainnut Fastin soveltuvan parhaiten voiteluun. Puhdistukseen käytän eri ainetta ja liinoja, millä lähtee huomattavasti paremmin kaikki paska. Ja vasta sen puhdistuksen jälkeen voitelen Fastilla, ja homma skulaa. Kielet ovat kuin uudet.
 
SILKKAA PASKAA
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «