Aihe: Uus basisti syntynyt..
1 2
Riksu_basisti!!!
10.03.2005 08:14:46
Morjens kaikki basistit.
Aloitin soittamaan jouluna bassoa (heviä) ja nyt olen soittanut 3vko bändissä.Olis pari kysymystä.

eli
1- Soitan sormin bassoa ja opettelen kolmen sormen soitto tyyliä. Olisko kellää mitää vinkkei harjotteluu??

2- löytyiskö keltää mitää sooloa mitä vois harjotella.Satun meinaa oppimann huikeeta vauhtia ja haluaisin opetella jonku soolon. Aattelin iha ekaa kysyy täältä ku tääl tiedetää parhaite (luulisin)

eipä sit muuta

Toivottavasti tulee kommenttii..
Elämästä saa ja pitää nauttia. Musiikki on tapa muistaa se Riksu_basisti
Incarnation
10.03.2005 08:22:54
Morjens kaikki basistit.
Aloitin soittamaan jouluna bassoa (heviä) ja nyt olen soittanut 3vko bändissä.Olis pari kysymystä.

eli
1- Soitan sormin bassoa ja opettelen kolmen sormen soitto tyyliä. Olisko kellää mitää vinkkei harjotteluu??

Jos välttämättä tahdot oppia soittamaan kolmella oikean käden sormella, niin siihen täytyy vähän panostaa.
Ensin kannattaa opetella näpyttelemään kieliä/kieltä tietyssä järjestyksessä. Nimetön-keskisormi-etusormi -on varmasti kaikista suosituin. Opettelet tuon näpyttelytavan siten, että sormet näpyttävät kieltä tasaisesti ja että kaikki sormet näpyttävät kieltä vain "omalla vuorollaan".
Kurinalaisuutta se siis vähän vaatii.

Tässä ihan hetki sitten tässä bassopalstan etusivulla oli kolmen sormen tekniikkaan perehtynyt topic. Etsi se.

2- löytyiskö keltää mitää sooloa mitä vois harjotella.Satun meinaa oppimann huikeeta vauhtia ja haluaisin opetella jonku soolon. Aattelin iha ekaa kysyy täältä ku tääl tiedetää parhaite (luulisin)

Älä kehitä itseäsi liian nopeasti. Aloita ihan rauhassa vaikka tuntuisi, että osaat ja opit vaikka mitä ja vielä nopeassa tahdissa. Monta kertaa sitä yliarvioi taitonsa ja menee sormi suuhun kun pitäisi jotain monimutkaista alkaa soittamaan.
Ihan rauhassa harjoittelet siis ja kehität tekniikkaa.
Rest in peace Dime
Riksu_basisti!!!
10.03.2005 09:26:17
Kiitti.
pidän kiinni tosta.
Elämästä saa ja pitää nauttia. Musiikki on tapa muistaa se_____ Riksu_basisti_____
methäläene
10.03.2005 09:34:54
Tärkeätä on opetella pitämään tempo tasaisena.
Metronomi/rumpukone on hyvä hankinta.

Tässä muutama linkki:
http://www.guitarnoise.com/bass.php

http://www.e-bass.ch.vu/

http://www.bassically.net/lessons/online_lessons.htm
..."iki-läikkä"-kiljua.. se oli aina kosteena yhestä kohtaa...
TeeTee
10.03.2005 10:32:13
Jos on tietsikan ääressä mahdollisuus treenata, niin tämä on ihan ehdoton:
http://www.pinkandaint.com/weirdmet.shtml
eli metronomi siis, käyttää äänikortin midi-ääniä, saa kaikenlaisia rumpusoundeja ja on helppo käyttönen, itse pistän useimmiten bassariääntä jyskämään, jotenkin sopii basson kanssa paremmin kuin se kuiva perusnaksutus.
Riksu_basisti!!!
10.03.2005 10:39:05
Tää metronomi kuulostaa hyvält.
Täytyy kokeilla kaveril.

Kiitos kaikil vastanneil!!
Elämästä saa ja pitää nauttia. Musiikki on tapa muistaa se_____ Riksu_basisti_____
chief
10.03.2005 13:42:38
Suosittelen lämpimästi hankkimaan opettajan.

Myös tuolla on hyviä harjoituksia:

http://www.adamnitti.com/lessons.shtml
Häh?
methäläene
10.03.2005 14:13:03
Jos on tietsikan ääressä mahdollisuus treenata, niin tämä on ihan ehdoton:
http://www.pinkandaint.com/weirdmet.shtml
eli metronomi siis, käyttää äänikortin midi-ääniä, saa kaikenlaisia rumpusoundeja ja on helppo käyttönen, itse pistän useimmiten bassariääntä jyskämään, jotenkin sopii basson kanssa paremmin kuin se kuiva perusnaksutus.

Vautsivau!
Tulee paljon soiteltua tietokoneen ääressä. Tää on kiva.
Kiitos.
..."iki-läikkä"-kiljua.. se oli aina kosteena yhestä kohtaa...
Jani The Rock
10.03.2005 15:34:11

Terve vaan, bassomies! Kyllä se kolmen sormen tekniikka siitä kehkeytyy, kun vaan malttaa reenata.

Sooloiluun voi sanoa, että kannattaa kuunnella sillä korvalla etenkin Black Sabbathin Geezer Butleria sekä Lemmyä. Molemmilla on ensinnäkin saatanan hyvä soundi ja itse olen kummankin soitosta saanut paljon virtaa omaan meininkiini, myös sooloiluun.
The road never ends for me, kid.
Spawn
11.03.2005 11:59:50
Kolmen sormen tekniikkaan on helpompi päästä kun on opetellut soittamaan kahdella sormella hyvin. Sen jälkeen voi pikkuhiljaa lisätä sitä kolmatta sormea mukaan. Itsellä se lähti niin, että laukat hoidettiin kolmella sormella ja muut kahdella. Sen jälkeen aloin treenaamaan lähtisikö osa näistä muistakin kolmella jne.
Ei se ihan heti kehity. Itse treenasin yhden kesän pari tuntia päivässä että opin kolmen sormen tekniikan. Nyt en muulla tavalla soitakaan.
jetrotulli
11.03.2005 12:58:18 (muokattu 11.03.2005 13:00:01)
Itse treenasin yhden kesän pari tuntia päivässä että opin kolmen sormen tekniikan. Nyt en muulla tavalla soitakaan.

Pystytkö vetämään kolmen sormen tekniikalla Whiplashin alkuperäisellä tempolla? Mulla on noissa tosi nopeissa jutuissa ongelmana se, että näppäykseen ei meinaa saada kunnolla atakkia. Välillä tuntuu että turha ees treenata, ei sitä koskaan saa kuulostamaan hyvältä. Jos joku osaa soittaa tosi nopeasti 8-osia, niin ois kiva jos laittas vaikka jonkun näytteen. Kertokaa myös hyviä harjotusmetodeja. Esim. missä asennossa kannattaisi harjoitella, mä harjoittelen aika vähän, koska en oo löytänyt mukavaa asentoa. Aina on kädet jotenkin epämukavasti tai jotain muuta.
Spawn
11.03.2005 13:16:19
Pystytkö vetämään kolmen sormen tekniikalla Whiplashin alkuperäisellä tempolla?

Tässäpä sitä soittelin, tuntui menevän.

Esim. missä asennossa kannattaisi harjoitella, mä harjoittelen aika vähän, koska en oo löytänyt mukavaa asentoa. Aina on kädet jotenkin epämukavasti tai jotain muuta.

Itse olen parhaan soittoasennon saanut seisomalla. Pientä hihnan säätöä niin saa varmasti mukavan soittoasennon. Kun aloitin bassonsoiton, en koskaan istunut, soitin vain seisaaltani. Istueltani pidän bassoa haarojen välissä.
Wil-J
11.03.2005 14:09:20
Esim. missä asennossa kannattaisi harjoitella, mä harjoittelen aika vähän, koska en oo löytänyt mukavaa asentoa. Aina on kädet jotenkin epämukavasti tai jotain muuta.

Seisaaltaan ja ei roikoteta sitä bassoa munien alapuolella!
Incarnation
11.03.2005 14:39:33
Seisaaltaan ja ei roikoteta sitä bassoa munien alapuolella!

Eikä kainalossa!!
Rest in peace Dime
Wil-J
11.03.2005 14:45:27
Eikä kainalossa!!

No jos soittomukavuutta haetaan niin on se lähempänä kainaloa kun polvia. Mutta sillee on musta hyvä että juuri ja juuri voi kusta ali.
Teijo K.
11.03.2005 17:17:12

No jos soittomukavuutta haetaan niin on se lähempänä kainaloa kun polvia. Mutta sillee on musta hyvä että juuri ja juuri voi kusta ali.

No nythän on niin, että sbasso laitetaan telineeseen tahi laukkuun pissaamisen ajaksi. Tästä ei tingitä.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Operaatio Live : Jyväskylä
Wil-J
11.03.2005 17:22:17
No nythän on niin, että sbasso laitetaan telineeseen tahi laukkuun pissaamisen ajaksi. Tästä ei tingitä.

Laskeeko kellertävät virtsalaikut vintakepelin jälleenmyyntiarvoa? Luulis että kasvattaa...
absqua
11.03.2005 17:40:29 (muokattu 11.03.2005 17:40:45)
Mutta sillee on musta hyvä että juuri ja juuri voi kusta yli. ;-)
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
bize
11.03.2005 18:33:06
Mutta sillee on musta hyvä että juuri ja juuri voi kusta yli. ;-)

Lähinnä noin. Mitä ei pysty basso alhaalla soittamaan, on liian monimutkaista..
Fuck the fusion! Jazz music can't get make of living in Finland as it might can be in America example.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)