Aihe: Actionin vaikutus intonaatioon?
1
placebo
09.03.2005 01:03:00 (muokattu 09.03.2005 01:10:13)
Spesifinen kysymys: missä vaiheessa joudutaan tekemään kompromissi kielten korkeuden ja intonaation suhteen? (vastaus on varmasti kitarakohtainen, mutta noin suunnilleen). Paljon kitaroita säätäneillä on varmasti jonkinmoista hajua tästä. Esimerkki valaiskoon asiaa:

Itse olen mieltynyt korkeaan actioniin. 12. nauhavälistä mitattu korkeus matalaan E-kieleen on n. 4,5 mm otelaudasta. Intonaatiot on säädetty kohdilleen, talla ja satula ovat kunnossa ja kohdillaan, kaula on sopivasti "kaarella" jne. Mutta - Silti kuulostaa siltä, että kielet soi piirun verran ylävireessä (nimenomaan kandennentoista nauhan jälkeen). Olen myös tietoinen tästä absoluuttisen vireen mahdottomuudesta jne, mutta sen piikkiin en tätä ilmiötä laskisi.

Olen tullut siihen johtopäätökseen, että action on liian korkea ja että sitä pitäisi laskea (mikäli haluaa intonaation "täysin" kohdalleen). Toisinsanoen - Korkea action aiheuttaa sen, että kieltä painettaessa kieli "venyy entisestään" ennenkuin se ottaa nauhaan kiinni ja tämä puolestaan aiheuttaa lievän ylävireen..

Onko tämä siis sellainen juttu, jonka kanssa on vaan opittava elämään, mikäli mielii soittaa kielet korkealla?
"The notes are the same all around the world, but the way you put the notes together must be something very personal - Your own story" - Pierre Bensusan
la m quina
09.03.2005 01:56:31
Itse olen mieltynyt korkeaan actioniin. 12. nauhavälistä mitattu korkeus matalaan E-kieleen on n. 4,5 mm otelaudasta.

Tuoko on korkea? Meitsillä on väliä n. 5mm. Välillä oli jopa korkeammallakin.

Milläs korkeudella ne tilusankarit kieliään pitää?
placebo
09.03.2005 02:46:14 (muokattu 09.03.2005 02:50:34)
Tuoko on korkea? Meitsillä on väliä n. 5mm. Välillä oli jopa korkeammallakin.

Aika alakanttiin tuon mitan taisin antaa... Tarkempi mittailu näyttäisi n. 5 mm väliä minullakin.

EDIT: Itse olin siinä käsityksessä, että tuon luokan actionit miellettäisiin jo "korkeiksi"...(?)
"The notes are the same all around the world, but the way you put the notes together must be something very personal - Your own story" - Pierre Bensusan
poppamies
09.03.2005 08:21:14

Mitä korkeampi actioni niin sen hankalammaksi tuo intonaatio on saada täsmälliseksi ylänauhoilla.
Jos haluaa korkean actionin niin eräs kompromissi on että säädät intonaation kohdalle vaikkapa 17 nauhalta ja 12 kohta saa olla mitä on. Useinmiten tällä tavalla saa ihan kelvollisen kitaran.
"G-strings are for strippers"
HeavyMachinery
09.03.2005 08:22:58

Aika alakanttiin tuon mitan taisin antaa... Tarkempi mittailu näyttäisi n. 5 mm väliä minullakin.

EDIT: Itse olin siinä käsityksessä, että tuon luokan actionit miellettäisiin jo "korkeiksi"...(?)

Härre guud On pojilla aksonit !!

Kyllä 5 mm on paljon ja vaikuttaa huomattavasti intonaation. Tuossa tilanteessa ei auta kuin hakea se kompromissi intonaation.

Mielenkiinto heräsi että miksi haluat kielet noin korkealle ainut selitys ois slide soitto?
Minä tiedän - siis pelkään !
Henko
09.03.2005 12:13:16

Kasvaa sormihauikset, kun on kielet korkeella :)
-Elämässä pitää olla irtopäitä.
WelmerX
09.03.2005 12:37:57
Milläs korkeudella ne tilusankarit kieliään pitää?

Ainakin ite pahimmalla tilukaudella (Malmsteen-kausi) pidin kieliä siinä 5 mm paikkeilla, mutta nykyään oon tullu siihen tulokseen, että n. 2 - 3 mm on melko passeli. Vielä kun intonaation jaksaisi joskus säätää.. ;)
askomiko
09.03.2005 13:20:56
Intonaation saa aina jostain kohdasta kuntoon, mutta muualta se sitten kusee. Satulan korkeus on toinen homma joka vaikuttaa varsinkin alkupään intonaatioon. Yksi todella hyvä ratkaisu olisi tehdä itse oman mallinen kompensoitu satula:

http://www.mimf.com/nutcomp/

Muuta löpinää:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=37618
"Helevetin nopia kairata, ku on näin ohut jiä!" RÖYTÖ!!1
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
askomiko
10.03.2005 22:37:33
Tuossako siis on selitys kyseiseen ilmiöön…(?)

Osittainen selitys, kokonainen liittyy eri paksuisten kielten erilaiseen taivutusjäykkyyteen, venymiseen ja laskennallisen skaalapituuden ja puhtaiden sävelten eroihin, siitä Buzz Feitenin patenttiselosteesta sen saa esille aika hyvin. Mutta aika monimutkainen homma loppujenlopuksi, jos ihan hifisti mennään.
"Helevetin nopia kairata, ku on näin ohut jiä!" RÖYTÖ!!1
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
HeavyMachinery
11.03.2005 03:58:33

Tärkein syy on plektrakäden soittotekniikka. Korkeammalla actionilla saan kaipaamaani dynamiikkaa ja ätäkkiä plektran iskuihin. Jos action on matalampi, kielet alkavat räsähdellä/särähdellä ikävästi napakoista iskuista.

Toinen syy on se, että pidän kitaran soinnista kun action on korkea.

Tohon auttaa kun laitat paksummat kielt sillä siitä pääsee. Ja soundi paranee (soittajan sormet ei! )
Minä tiedän - siis pelkään !
placebo
11.03.2005 07:42:04
Tohon auttaa kun laitat paksummat kielt sillä siitä pääsee. Ja soundi paranee (soittajan sormet ei! )

Osasin hieman odotellakin että koska tuo ehdotus tulee :) Vaan eipä ole sama asia. Korkean actionin tuomaa etua ei ole korvattavissa matalammalla actionilla ja paksummalla kielisatsilla. Soittotuntuma on täysin eri ja "pelivaraa" on heti vähemmän. Saundiin tuolla operaatiolla voi toki vaikuttaa.
Boldari
11.03.2005 07:53:46

Joo. Kannattaa laittaa 11 milliset kielet. Lähtee munakkaat blues-saundit.
Laine, ajattele. Koita miltä se tuntuu.
32788
11.03.2005 18:14:56
Joo. Kannattaa laittaa 11 milliset kielet. Lähtee munakkaat blues-saundit.

Joo varmasti lähtee yli sentin paksuisilla kielillä... Tarkoitat varmaan kuitenkin 0.11-tuumaisia kieliä ;)
Böö.
Imper
11.03.2005 18:26:24

:) mahet menee joiltain ohi.
Everyone is a per-son
Kassu
11.03.2005 18:29:27
Joo varmasti lähtee yli sentin paksuisilla kielillä... Tarkoitat varmaan kuitenkin 0.11-tuumaisia kieliä ;)

Tais mennä ohi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)