Aihe: Valmiiseen bodyyn viilua?
1
Burana2
10.03.2005 17:23:52
Ajattelin ostaa tollasen valmiiksi mitotetun, hiotun ja kaiverretun bodyn. Tuli mieleen, että voiko sellaseen iskeä vielä viilua pintaan, jos käyttää juuri jotain ohutta viilua, niin meneekö esim. mitoitukset jotenkin pieleen? Toivottavasti ei ollut tyhmä kysymys.

Kiitos
spyykko
10.03.2005 18:32:47

Ajattelin ostaa tollasen valmiiksi mitotetun, hiotun ja kaiverretun bodyn. Tuli mieleen, että voiko sellaseen iskeä vielä viilua pintaan, jos käyttää juuri jotain ohutta viilua, niin meneekö esim. mitoitukset jotenkin pieleen? Toivottavasti ei ollut tyhmä kysymys.

Kts. eka linkki tuolta:
http://www.google.com/search?q=add+ … amp;num=0&ie=utf-8&oe=utf-8

Viilun paksuudesta riippuu sotkeeko tuo jotain vai ei. Tallahan nousee viilun paksuuden verran ylöspäin, joten riippuu vähän tallapalojen (tai tallan, riippuu minkälainen talla on kyseessä) säätövaroista tuleeko siitä joku ongelma vai ei. Veikkaisin että useammassa tapauksessa ongelmaa ei tule.
Ite olis taas tarvinnu tehdä
Burana2
10.03.2005 22:04:12 (muokattu 10.03.2005 22:04:57)
Kiitokset vastaajille, tämä selvensi. Sellasta vielä kysyisin, että onko itse tekemällä mahdollista päästä mitenkään tollasseen gibson body viimeistelyyn, eli linkkikuva: http://www.gibson.com/products/gibson/lespaul/images/lp5+6+hsnh_lg.jpg
Ja jos on niin miten tapahtuisi? petsiä? maaliruisku?
fox
10.03.2005 23:22:21

Kiitokset vastaajille, tämä selvensi. Sellasta vielä kysyisin, että onko itse tekemällä mahdollista päästä mitenkään tollasseen gibson body viimeistelyyn, eli linkkikuva: http://www.gibson.com/products/gibson/lespaul/images/lp5+6+hsnh_lg.jpg
Ja jos on niin miten tapahtuisi? petsiä? maaliruisku?

Miksei, jos on vakaa käsi ja hyvä ruisku sekä tietämystä sunburstin maalaamisesta noin periaatteessa.. Petsiä keltasesta eri sävy punaisiin, jos cherryä mielii maalata, ynnä lakkaa. Ihmisethän ne maalaa tuollakin.. Kuitenkin ehkä kannattaisi ensin tehdä pienenpieniä ruiskutuskokeita joihinkin koelautoihin, ihan vaan varmuuden vuoksi.
Vielä tuohon viilun laittamiseen kaarevaan pintaan, kun sulla ei ole kuitenkaan mitään muotoprässiä, joilla nuo viilut ymmärtääkseni höyrytetään tuohon vaahtera- tahi leppäkanteen, kannattaa viilu painottaa hyvin kohtuuttoman painavalla hiekkasäkillä, myöskään ei auta kuivana koittaa paikoilleen, varmasti murtuu se siinä. Ja ehkä kohtuullisen loivaa kannen kaarevuutta kotikonstein tehtävässä soittimessa suosia.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
Burana2
10.03.2005 23:40:59
Miksei, jos on vakaa käsi ja hyvä ruisku sekä tietämystä sunburstin maalaamisesta noin periaatteessa.. Petsiä keltasesta eri sävy punaisiin, jos cherryä mielii maalata, ynnä lakkaa. Ihmisethän ne maalaa tuollakin.. Kuitenkin ehkä kannattaisi ensin tehdä pienenpieniä ruiskutuskokeita joihinkin koelautoihin, ihan vaan varmuuden vuoksi.
Vielä tuohon viilun laittamiseen kaarevaan pintaan, kun sulla ei ole kuitenkaan mitään muotoprässiä, joilla nuo viilut ymmärtääkseni höyrytetään tuohon vaahtera- tahi leppäkanteen, kannattaa viilu painottaa hyvin kohtuuttoman painavalla hiekkasäkillä, myöskään ei auta kuivana koittaa paikoilleen, varmasti murtuu se siinä. Ja ehkä kohtuullisen loivaa kannen kaarevuutta kotikonstein tehtävässä soittimessa suosia.

Kiitos neuvoista, tässä vaiheessa vielä vähän tällästä ideoiden ilmaan heittelyä, alkoi vaan toi cherry kiinnostamaan. Eli periaattellisena lähestymistapana voitaisiin pitää tohon cherryyn: hyvä maaliruisku, oikeansävyset petsit ja sitten se hyvä lakka. Ruiskulla ja petsillä sitten rauhallisesti burstin muoto (treenamista ensin kuten sanottua) ja sitten lakka päälle.
Juzzu
11.03.2005 07:59:37
Ruiskulla ja petsillä sitten rauhallisesti burstin muoto (treenamista ensin kuten sanottua) ja sitten lakka päälle.

Vesipeti on kuulemma veemäinen ruiskutettava siten että sen saisi nätisti. En tiedä sitten itse kun en ole kokeilllut. Mutta paremman tuloksen saisi sitten lakkojen väliin värin ruiskuttamalla.
Yritys on ensimmäinen askel epäonnistumiseen
takape
11.03.2005 08:58:08
voisiko tuon sunburstin maalata käsin esim kangasrievulla hieromalla. Eikö sillä saisi häivytettyä kun maalaisi ensin tuon keltaisen ja sitten rievulla hieroisi punaista reunoihin ja häivyttäisi hiljalleen.

Viilun kanssa kannattaa olla varovainen kun se kuivuessaan tahtoo helposti halkeilla, ainakin ohut viilu.
Juzzu
11.03.2005 09:19:04
voisiko tuon sunburstin maalata käsin esim kangasrievulla hieromalla. Eikö sillä saisi häivytettyä kun maalaisi ensin tuon keltaisen ja sitten rievulla hieroisi punaista reunoihin ja häivyttäisi hiljalleen.

Jaa-a... Tiedä tuosta. Onhan noita tehty muttei ne musta ole nyt ihan hirveen mahdottoman upeilta näyttäneet.
Itse tein tuon erittäin miedon burstin tuohon omaan lespaan hiekkapaperilla ;o) Ei tullu ihan parhautta siitäkään mutt kelpaa mulle.
http://www.freewebs.com/juzzu/LP_kokokuva.jpg
Yritys on ensimmäinen askel epäonnistumiseen
justus5
11.03.2005 09:29:51
voisiko tuon sunburstin maalata käsin esim kangasrievulla hieromalla.

Voi olla toi cherryburst aika hankala yhdistelmä tuolle tekniikalle värien kovan kontrastin takia. Mutu-tuntumalta veikkaisin että tuollaisen vaaleasta-tummaan tyylisen sävytyksen saa siistiksi ainoastaan spraylla/ruiskulla.

Tuossa on yksi esimerkki lisää rievulla tehdystä burstista ja tulos on ihan ok - tosin väritkin on melko tummia.

http://www.mykaguitars.com/instruments/009/process/default.htm
Remember to rebel against authorities, kids!
Juzzu
11.03.2005 09:38:15 (muokattu 11.03.2005 09:42:48)
Tuossa on yksi esimerkki lisää rievulla tehdystä burstista ja tulos on ihan ok - tosin väritkin on melko tummia.

Aika hyvin onnistunut!
http://www.mykaguitars.com/instruments/009/process/24.jpg

Tuommoinen uber-loimu onnkin ehkä helpompi värjätä kun siinä ei näy sitä värien "linjaa".. Jos loimuttoman kannen värjäisi noin niin eri värien sävyjen linjaus suhteessa rungon muotoon olisi paljon tarkempi ja vaikeampi tehdä.
"Olin lähettäny täysin kännissä kaveritytölle alkuviikosta viestin "taidan olla homosensuelli" ja ihmettelin aamulla vastausta "en usko että oot homo". Ehkä tota juttua ei pitäisi viljellä niin palio." -Vilhelmus
Burana2
11.03.2005 10:34:29
Aika hyvin onnistunut!
http://www.mykaguitars.com/instruments/009/process/24.jpg

Tuommoinen uber-loimu onnkin ehkä helpompi värjätä kun siinä ei näy sitä värien "linjaa".. Jos loimuttoman kannen värjäisi noin niin eri värien sävyjen linjaus suhteessa rungon muotoon olisi paljon tarkempi ja vaikeampi tehdä.

Kysytään juzzulta, kun asiantuntemusta näyttäis löytyvän, että mitä lähestmistapaa suosittelisit itse tollaiseen cherryburstiin?

Mutta paremman tuloksen saisi sitten lakkojen väliin värin ruiskuttamalla.

Jos jaksaisit vaikka vääntää vähän rautalangasta :).
Juzzu
11.03.2005 11:08:49
Kysytään juzzulta, kun asiantuntemusta näyttäis löytyvän, että mitä lähestmistapaa suosittelisit itse tollaiseen cherryburstiin? Jos jaksaisit vaikka vääntää vähän rautalangasta :).

No siis pohjanvärin voisin tehdä puulle, keltaisesta punaisen sävyyn puu hyväksyy ihan nätisti, tulee semmosta ihan söpöä jälkeä. Eli siis se pohjaväri, kellertävän oranssi puulle. Sitten lakkaa ja tehdään kunnon pohjat. Tämän lakan päälle sitten aletaan ruiskulla ja sopivilla väreillä tekemään burstia.

Toki tuon voisi varmaan tehdä sitenkin, että puu lakataan naturalina ja koko väritys tehdään lakkojen väliin, mutta ymmärtääkseni tuo "pohja puulle" -metodi on yleinen...?

Itse en ole noin vielä kertaakaan värjännyt, mutta tarkoitus olisi yrittää tuon puoliakustisen kanssa. Että sillä varauksella kannattaa sitten suhtautua näihin mun ohjeisiin. Ennoo mikään asiantuntija todellakaan, liikaa aikaa vaan vissiin kun pitää joka asiaan sotkeentua :o)
"Olin lähettäny täysin kännissä kaveritytölle alkuviikosta viestin "taidan olla homosensuelli" ja ihmettelin aamulla vastausta "en usko että oot homo". Ehkä tota juttua ei pitäisi viljellä niin palio." -Vilhelmus
Pete-69
11.03.2005 11:54:29

Mä tekaisin Thinline Teleeni värit just Juzzun mainitsemalla tavalla: hieroin kankaalla suoraan puulle (=loimukoivu) keltaoranssin tinneripetsin (tosin punaista olis voinu olla hieman enempi...). Sen jälkeen "pohja"lakka päälle, hionnat ja reunoille ruiskulla kevyt kelta-ruskea bursti. Omasta mielestäni tuli ihan jees. Kuvia löytynee parin päivän päästä (kunhan jaksan päivittää sivut..;) www.freewebs.com/pete-69 ja sieltä Thinline Tele.

Se punainen väri imeytyi jostain syystä hieman "oudosti" koivun syihin (siis siinä rättivaiheessa). Vaikee selittää, mut katotaan jos se selviäis niistä kuvista.
Tim
11.03.2005 21:00:04

Tuolla reranchissa on paljon noita pintakäsittelyohjeita.

http://reranch.august.net/Gibson_sunburst.html
ja mimf.comin kirjastossa
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)