Aihe: sormet rikki
1 2
Tuuge
09.03.2005 17:30:02
Onko se kielten vika, että sormien nahka menee ihan rikki soittaessani pitemmän aikaa kerrallaan bassoa. En siis ole aloittelija ja soittokokemusta löytyy usealta vuodelta. vai onko sittenkin tekniikassani vika?
Pääasia että bassot kuuluu!
Wil-J
09.03.2005 18:00:16
Kyllä sormien pitäisi kovettua jos soittaa tarpeeksi paljon. Jos on pitkiä taukoja välissä, pehmenevät sormenpäät...
Superbeast89
09.03.2005 18:35:35
Mä en älyä kun oon soittanu kohta pari vuotta (välillä plekulla) mutta mulla ei kuitenkaan oo kertaakaan ollu sormet paskana. Voihan se tietenkin johtua siitä etten soita tarpeeks pitkään kerralla.
If you are gonna rock, rock heavy!
Wil-J
09.03.2005 18:41:33
Mä en älyä kun oon soittanu kohta pari vuotta (välillä plekulla) mutta mulla ei kuitenkaan oo kertaakaan ollu sormet paskana. Voihan se tietenkin johtua siitä etten soita tarpeeks pitkään kerralla.

Ei mullakaan ja oon soittanut 6,5 vuotta. Uskoisin että mulla johtuu siitä, että aloin pikkuhiljaa soittaa enemmän, enkä yhtäkkiä rykinyt hirveitä määriä joka päivä...
poppamies
09.03.2005 19:52:05

Oon soittanut kauan mutta kyllä ne menee aina uudestaan rikki jos jättää viikon, pari soittamatta ja sitten yhtä-äkkiä soittaakin 3-4 tuntia. Ei sille voi mitää. Se on luonnon laki.
Toinen asia on että pitäisi välttää veden kanssa lotraaminen(tiskaaminen) jos aikoo soittaa heti perään. Partavaahto on toinen aine mikä pehmentää ihoa ja se on huono asia se.
"G-strings are for strippers"
Hullu basisti
09.03.2005 20:17:41
Oon soittanut kauan mutta kyllä ne menee aina uudestaan rikki jos jättää viikon, pari soittamatta ja sitten yhtä-äkkiä soittaakin 3-4 tuntia. Ei sille voi mitää. Se on luonnon laki.
Toinen asia on että pitäisi välttää veden kanssa lotraaminen(tiskaaminen) jos aikoo soittaa heti perään. Partavaahto on toinen aine mikä pehmentää ihoa ja se on huono asia se.

Totta puhut. Yks on kanssa paha toi käsirasva. Kädet pehmii ja kielet menee tumpuiksi äkkiä.
"I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill
Ville S
09.03.2005 22:48:43
kylmyyttä kannattaa kans välttää vaikkei se sinänsä liity sormien kulumiseen.
Soitin tässä joku aika sitten kaverin bassolta ja tuli vähän rakkuloita ku se tuntu aivan eriltä kuin oma basso. kumma juttu.
rattledad
09.03.2005 23:21:53

Sormenpäiden 'paaduttaminen' vaatisi suorastaan oman threadinsä.

(callous / callus 'kæləs a, 1. tunteeton, kylmä, sydämetön, paatunut, tunnoton, 2. känsäinen)

Tässä känsien kehittämiseen niksi, jota en ole malttanut kokeilla:
http://www.epinions.com/inst-review-824-26302697-398CB379-prod5
Great guitars, amps, and microphones are a must. Crappy guitars, amps, and microphones are another must. (EQ 2/2005)
NYdoll
10.03.2005 00:42:11

Mulla meni vanhan basson kans sormet rikki, ku käytin niihin aikoihin liian pientä vahvistinta. Tuli remmottua kieliä hieman turhan aggressivisesti, että sais ääntä irti siitä vehkeestä. Flatwound kielet on kans yks ratkaisu.
metalli sykkii...
Beelsebub
10.03.2005 10:21:15
Ensimmäisenä vuonna tuntui olevan aina sormista nahkat pois pidempien treenien jälkeen, mutta nyt ei ole pariin vuoteen ollut mitään hätää. Osittain johtuu varmasti sormien tottumisesta mutta myös siitä, että olen alkanut soittaa treeneissä plekulla siinä vaiheessa kun sormin soitto alkaa tuntua epämiellyttävältä. Yleensä max. 2 tuntia sormilla soittamista riittää yksiin treeneihin. Kaiken lisäksi näin oppii soittamaan myös plekun kanssa, mikä ei ole ollenkaan huono asia.
poppamies
10.03.2005 11:42:34

...olen alkanut soittaa treeneissä plekulla siinä vaiheessa kun sormin soitto alkaa tuntua epämiellyttävältä. Yleensä max. 2 tuntia sormilla soittamista riittää yksiin treeneihin. ...

Tuo on hyvä tapa. Kun lopettaa ennenkuin sormenpäät menee rikki niin ne kovettuu kovettumistaan seuraavalla kerralla.
Jos ne menee rikki niin joutuu aloittamaan alusta...
"G-strings are for strippers"
Hughes
10.03.2005 17:07:13 (muokattu 10.03.2005 17:07:41)
Jaco Pastorius ei kuulemma aikoinaan suostunut tiskaamaan ollenkaan, koska soundi kärsi.
MoParit on ihana asia.
Teijo K.
10.03.2005 19:11:35

Jaco Pastorius ei kuulemma aikoinaan suostunut tiskaamaan ollenkaan, koska soundi kärsi.

Tulee liian kova soundi jos oikein palijon liottaa. Pyykkärimuorin kädet on maailman karheimmat. Minä olen meidän perheen tiskikone, notta usein tulee tiskattua. 10v sisällä on ollut vain kerran rakko, se tuli silloin kun hommasin tuon kondran. Nyt saa jo kondritellakin ihan rauhassa ilman rakonpelkoa. Aloitellessa tuli sbassostakin rakkoja.

Kaippa se ihokin on yksilöllinen, notta toisille tulee rakkoja aina ja toisille ei koskaan.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Operaatio Live : Jyväskylä
methäläene
10.03.2005 19:35:34
Tulee liian kova soundi jos oikein palijon liottaa. Pyykkärimuorin kädet on maailman karheimmat. Minä olen meidän perheen tiskikone, notta usein tulee tiskattua. 10v sisällä on ollut vain kerran rakko, se tuli silloin kun hommasin tuon kondran. Nyt saa jo kondritellakin ihan rauhassa ilman rakonpelkoa. Aloitellessa tuli sbassostakin rakkoja.

Kaippa se ihokin on yksilöllinen, notta toisille tulee rakkoja aina ja toisille ei koskaan.

Meillä on jako niin että avovaimoke imuroi ja minä tiskaan.
Ehkä se johtuu siitä tiskaamisesta että ei oo sormiin tullu mitään vaikka viikko sitten aloitin basson soiton. Oon soitellu jotain 3-5 tuntia päivässä. On meinaan kivaa.

Tai sitten se johtuu siitä, että kitaran soittoa on 9 vuotta takana...
..."iki-läikkä"-kiljua.. se oli aina kosteena yhestä kohtaa...
Force
02.07.2006 21:20:13

En oikein osannu tuota hakua käyttää. Mut hätä olis.

Eilen keikalla rakko tuli oikean käden keskisormeen. Purasin sen puhki (VIRHE).
Kohta oli koko sormen pää repeytynyt (n. 1/2cm x 1/2cm pala pois) ja vertakin sieltä sit tulla tupsahti. Keikkaa ei yksinkertasesti voinu jatkaa. Pari biisiä jäi soittamatta. Sormen pää kun on paksua nahkaa ja kun se repesi niin se on nyt aika ikävä soittaa..ei se kipu vaan se että sillä on mahdoton soittaa kun siinä on sellanen kova kipeä klitoris lerpattamassa joka pienestäkin soitosta repeää syvemmälle.

No aika parantaisi. Mutta seuraava keikka onkin jo tiistaina. Ja tarttis olla soittokunnossa. Mitäs niksejä olis että keikan pystyy vetäsemään. Soitan siis sormilla ja tatsi on..hmm..helevetin raju.

Tack
http://www.forcesite.net
Johannes_t
02.07.2006 21:27:57

No aika parantaisi. Mutta seuraava keikka onkin jo tiistaina. Ja tarttis olla soittokunnossa. Mitäs niksejä olis että keikan pystyy vetäsemään. Soitan siis sormilla ja tatsi on..hmm..helevetin raju.

Tack

Tätä sattuu. Jos osaat soittaa myös plekulla, vedä keikka sillä, vaikka muuten soittaisitkin sormin. Laita vaikka lappu kaulaan "mulla on sormi poikki, siks pleku".

Jos et osaa plektraa käyttää, teippaa sormenpää parhaaksi havaitsemalla tavalla.
pardy
02.07.2006 22:23:16

En oikein osannu tuota hakua käyttää. Mut hätä olis.

Eilen keikalla rakko tuli oikean käden keskisormeen. Purasin sen puhki (VIRHE).
Kohta oli koko sormen pää repeytynyt (n. 1/2cm x 1/2cm pala pois) ja vertakin sieltä sit tulla tupsahti. Keikkaa ei yksinkertasesti voinu jatkaa. Pari biisiä jäi soittamatta. Sormen pää kun on paksua nahkaa ja kun se repesi niin se on nyt aika ikävä soittaa..ei se kipu vaan se että sillä on mahdoton soittaa kun siinä on sellanen kova kipeä klitoris lerpattamassa joka pienestäkin soitosta repeää syvemmälle.

Tack

Soita nimettömällä keskarin sijasta. Mun mielestä sangen helppoa. Ongelmana voi taas tässäkin olla se, että jos nyt kunnolla rupeat sahaamaan tuolla nimettömällä niin siihenkin sitten paukahtaa rakko ja tilanne on sama. Mutta jos plektra pysyy näpeissä yhtään niin sillä sitten.
Zarmo
03.07.2006 00:01:15

joksus harvoin saan sormiin rakkoja. Lähinnä sillon, kun ei kuule kunnolla soittoaan ja sit yrittää vetää lujempaa.

Kun alkaa siltä tuntua, että kohta on sormi rikki, niin alan sitten välttää kyseisen sormen käyttöä.

Neulalla olen puhkonut, verta ei oo tullut ikinä.
Ota läski, rakastu basistiin!
Vapinamonologeja
basstone
03.07.2006 01:26:09
Mitäs niksejä olis että keikan pystyy vetäsemään.

Mä oon joskus laittanu sellasta karheapintaista kangaslaastaria. Toimi mulle.
Laitan bassooni midin ja vedän haitarisoundilla koko illan!!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)