Aihe: Kauanko teillä kestäis 7 A kapulat
1 2 3
grind
10.03.2005 02:17:50
Mulla on sellainen tunne, kun soittelen joskus harvoin taman 7a:ta vastaavilla kapuloilla enkä saa sellaisilla tikuilla iskuun voimaa, että eihän ne voi silloin hajotakkaan. Eivät ole kyllä katkenneetkaan koska en niillä juurikaan soittele.

Samat sanat, on ne niin kevyet, jotta tuntuu vaikealta lyödä niin lujasti että hajoaisivat, heh. Parit treenit yritin seiskoilla soittaa, ei kyllä toiminut kohdallani.
http://fullspeed.to/incarnate "Nopiaa rässideathia"
temekallio
10.03.2005 09:13:43 (muokattu 10.03.2005 09:16:51)
Jaa, että kapulat siis kestää kaksi vuotta jos on "hyvä tekniikka"? Aika tuubaa etten sanoisi.

Kapuloita menee ja tulee, niillä kuulu soittaa eikä hiplata. Totta kai tekniikalla on vaikutusta asiaan, peltien koot ja painot sekä oman lyönniin lujuus vaikuttavat kestävyyteen kyllä paljon enemmän. Kyllä ne kapulat tulee äkkiä syödyiksi kun jotain rässiä muutamankin tunnin päivässä veivaa.

EDIT:

Niin ja lisätään vielä, että en siis käytä 7A-kokoisia kapuloita. Eihän semmoisilla tulitikuilla onnistu mikään.;) 5B:kin alkanut tuntua hieman ohuehkolta, pitänee kokeilla astetta paksumpaa.

Ei ole mitään tuubaa, jos kapulat katkeavat, niin täytyy sanoa että kapula on jo uutena ollut jotenkin viallinen tai sitten soittajassa on se vika. Kun seiskoilla soitin, en kyllä nykyään, niin kapulan vaihdoin kun se alkoi olla niin tikkuinen, että ei tuntunut käteen hyvältä, tai sitten nuppi sanoi työsopimuksen irti.
Soitan sitä mitä mieleen pälkähtää.
pehmo
10.03.2005 09:22:15

fmcruelty:
Suomes myydään ainaki NOVA -merkillä vastaavia.

Nuo novat on ainakin ihan täyttä kuraa. Sahajauhoa niistä tuli. Olivat 5A.
Je dois partir
Mörre
10.03.2005 09:45:54
Mulla kestää Vater Manhattan 7A:t keikka- ja treenikäytössä noin vuoden, jonka jälkeen ne siirretään pelkästään treenikäyttöön. Eli pirun kestäviä kapuloita ovat.

Sama juttu, pirun kestäviä, ja varsinkin päät kestävät hyvin.
"Basso on lyömäsoitin ja siinä pitää olla vitusti säröö!!!" -Matti Heikkilä
fmcruelty
10.03.2005 10:09:28

Nuo novat on ainakin ihan täyttä kuraa. Sahajauhoa niistä tuli. Olivat 5A.

Ne o nii yksilöitä kaikki. Jos nappaa oikeen oksaasen ja kieron parin, nii kyl siinä äkkiä lastut lentää. Joukos on kuitenki aika siedettäviäkin yksilöitä.
Kirjoitan parhaillaan päättötyötä ja ressiä pukkaa... Jos huono säkä käy, niin saatan jopa käyttäytyä väkivaltaisesti.
pearl
10.03.2005 10:24:32
Itse käytän yleensä 7A-kapuloita. Toimii minulla ihan hyvin. Oli aika outo juttu vaan, kun yleensä minulla kestää kapulat niin kauan, kunnes heitän kapulat menemään tipin kulumisen takia. Ostin kaksi paria vateria, joista toinen oli 7A manhattan ja joku toinen malli. Kapulat meni poikki 3ssa viikossa... Olisiko vaan ollut niin, että sattui huonot tapaukset? Joka tapauksessa, nyt on Vic Firthin 7A:t ja hyvin kestää taas...
Jari-Markus Sinkkonen, Kotiteollisuus: "Olen sitä mieltä, että rumpu on lyömäsoitin. Kuten myös ihminen."
temekallio
10.03.2005 12:26:03 (muokattu 10.03.2005 12:27:39)
Taidat nyt puhua eri asiasta, eli siitä jos kapulat tuppaavat katkeamaan heti lähtöönsä. Koska kyllähän ne kapulat saattaa mennä katki kun paljon soittelee, ne yksinkertaisesti kuluu poikki.

Totta, mutta eikös tässä tapauksessa, jos kapulat kestivät vain 15 min, niin ole juuri kyse "heti lähtöönsä"

Ja yleensä vaihdan kapulat ennen kuin ne ehtivät lähellekään kulumisesta johtuvaa katkeamispistettä. Useimmiten nupit hajoavat aikaisemmin kuin varret.
Bacchus
10.03.2005 16:07:34
Totta, mutta eikös tässä tapauksessa, jos kapulat kestivät vain 15 min, niin ole juuri kyse "heti lähtöönsä"

Juu, on kyllä. Siinä olet täysin oikeassa.

Ja yleensä vaihdan kapulat ennen kuin ne ehtivät lähellekään kulumisesta johtuvaa katkeamispistettä. Useimmiten nupit hajoavat aikaisemmin kuin varret.

Tuli mieleen tässä kun muistelin, niin itsellä kävi aiemmin juuri samalla tavalla. Sitten vaihdoin Taman Ka Shi-kapuloihin ja tipit kestivätkin yllättäen todella hyvin. Kapula napsahti poikki ennenkuin tipin kulumisen takia tarvitsi kapuloita nurkkaan heittää. Nykyään soittelen Regal Tipin nylonkärkisillä, joten kärjen kulumisongelmia ei siinäkään suhteessa ole. Tosin kapulat kuluvatkin sitten urakalla varresta ja ennenpitkää katkeavat.
-
tthei
10.03.2005 16:59:25

Ite tykkään 7A-kokosista kapuloista koska ne sopii hyvin käteen ja on kiva kevyet. Eikä mulla ainakaan katki oo menny vaikka välillä aika kovaa innostun mättämään. Nyt jo 3 tai 4 kuukautta soittelen samoilla kapuloilla ja toisesta kapulasta on lähteny ränsistymään vaan se kohta mikä kanttilyönnissä osuu virpan vanteeseen, mut muuten aika primakunnossa.
Open your eyes. Open your mind. Close your hand and make a fist -------------------------- www.innervision-fin.tk
drummer89
10.03.2005 17:12:12
todellaki.. Vaterin Manhattan 7A..osta sillä mul on ainakin kestäny,mutta en soita mitään super kovaa vaan sopivasti.En sit tiedä jos sä soitat kovaa ni siirry 5:siin..
Pieni setti päältä kaunis...
hgr
10.03.2005 19:09:12 (muokattu 10.03.2005 19:11:03)
Ei ole mitään tuubaa, jos kapulat katkeavat, niin täytyy sanoa että kapula on jo uutena ollut jotenkin viallinen tai sitten soittajassa on se vika. Kun seiskoilla soitin, en kyllä nykyään, niin kapulan vaihdoin kun se alkoi olla niin tikkuinen, että ei tuntunut käteen hyvältä, tai sitten nuppi sanoi työsopimuksen irti.

...

Kaikki kapulat katkeavat lopulta. Se että sinulla ei kapulat katkeile, johtuu siitä että vaihdat ne ennen kuin niin ehtii tapahtua eikä mistään muusta. Kyllä minunkin käytössä on jo tipit kuluneet aika surkeiksi siinä vaiheessa kun keppi katkeaa.

Varmasti kepit kestävät vaikka 10 vuotta, jos niillä sivelee ja hiplailee hellästi. Virvelin kanttiin tai haikan reunaan soitto on soundikysymys eikä huonoa tekniikkaa, mutta tässä käytössä kapulat kuluvat väistämättä nopeasti.
temekallio
10.03.2005 19:29:25 (muokattu 10.03.2005 19:30:17)
...

Kaikki kapulat katkeavat lopulta. Se että sinulla ei kapulat katkeile, johtuu siitä että vaihdat ne ennen kuin niin ehtii tapahtua eikä mistään muusta. Kyllä minunkin käytössä on jo tipit kuluneet aika surkeiksi siinä vaiheessa kun keppi katkeaa.

Varmasti kepit kestävät vaikka 10 vuotta, jos niillä sivelee ja hiplailee hellästi. Virvelin kanttiin tai haikan reunaan soitto on soundikysymys eikä huonoa tekniikkaa, mutta tässä käytössä kapulat kuluvat väistämättä nopeasti.

Soundikysymys, kyllä! Ja tottahan tuo on että ennen pitkää katkeavat. Eihän tässä sentään rautaa kepit ole.

Luovutan jo..turhaa on enää vängätä, että kuinka kauan ne kestää vai kestääkö olenkaan =D
Minulla ne vain sitten sattuvat kestämään

EDIT:

Hiplaamista en silti tunnusta ;)
Groovi
11.03.2005 00:28:58
Raskaampaan musiikkiin hanki ehdottomasti hiilikuituset! Saundi vähän kärsii samoin kun pellit. Useat hehkuttavat, että hiilarit hajottavat pellit nopeasti. Niin ei kuitenkaan ole, jos osaa lyödä rennosti kovemmatkin iskut.
Itse olen kohtuu tyytyväinen aquarian 5A tikkuihin. Ovathan ne toki aika raskaat ja niillä soittaminen tuntuu kömpelöltä aluksi. Mutta pääasia on, että melkein kaksi vuotta kesti ensimmäiset hiilikuituiset, eikä tarvinut joka viikko hakea uutta puuta!

Keikoille ja studioon sitten noi puiset kepit on must.

Soundi kärsii? ehdottomasti yksi syy miksi myös käytän hiilaria on se että pellit ja haikka kuulostaa pykälän verran kirkkaammalta. eli soundi paranee.
Koskaan et osaa kaikkea. Jos opit uutta, unohdat vanhat. Ja kukaan ei ole paras, aina joku osaa jotain mitä sä et.
skanky
11.03.2005 04:11:37

Ajattelin vaan ku ittellä kesti semmoset 15 min..
(NE OLI VIC FIRTHIN!!)
Sinne meni 10e!

Noin sekunnin kymmenesosan.
"Jesus built my hotrod!"
Funai
11.03.2005 16:45:59
B-Stickin 7A:t kesti ehkä kymmenisen minuuttia. Sitten halkesi pituussuunnassa, välttäkää noita kuin ruttoa :) Nyt on Vic Firthin 5A:t, kestäneet on pari viikkoa, joskin tipit ovat jo halkeilleet :( Mistähän saisi kestävätippiset kepit, tuntuvat hajoavan kaikki.
rumpaliko?
11.03.2005 18:05:26
Ajattelin vaan ku ittellä kesti semmoset 15 min..
(NE OLI VIC FIRTHIN!!)
Sinne meni 10e!

Heh! Mulla kesti VIC FIRTIT (5A) n.20 min, sitte vaan katkes siitä nupin alapuolelta ja kaiken lisäksi se kapula millä löin virveliin.
V#t#tt## vaan ku myyjä oikein kehumalla kehu että näitä et saa kirvelläkään poikki. :)
Fillit kusee...Kullit fisee
tthei
11.03.2005 21:13:53

B-Stickin 7A:t kesti ehkä kymmenisen minuuttia. Sitten halkesi pituussuunnassa, välttäkää noita kuin ruttoa :) Nyt on Vic Firthin 5A:t, kestäneet on pari viikkoa, joskin tipit ovat jo halkeilleet :( Mistähän saisi kestävätippiset kepit, tuntuvat hajoavan kaikki.

Jos nylontipit kelpaa soundillisesti niin osta sellaset, niiden tipit pitäis kestää. Mulla on ainakin Vic Firthin nylontippikepeistä lentäny useasti soittaessa ne tipit vittuun, mutta pikaliimaa vaan ja takas paikalleen niin kyl ne sit pitäis pysyy.
Open your eyes. Open your mind. Close your hand and make a fist -------------------------- www.innervision-fin.tk
ultra
12.03.2005 08:12:58
Muistakaa että palikat ovat osa teidän soundianne sitten kun pääsette sille asteelle, että soittonne on tunnistettavissa...

Ja asiaan vastauksena, olen pieni ihminen, mutta en niin pieni että 7A:t sopis käsiin. Viimeks soitin moisilla joskus 13-vuotiaana ja paskaks meni ´bout puolessa tunnissa. Enkä ainakaan silloin soittanut lujaa, ihan fysikaalisista syistä.

Käytän ProMarkin 5A:ta ja halonhakkuseen 747:aa.
I'm a gooner
elexi
12.03.2005 13:19:11
Ite käytän Firtin 5b:tä ja aika hyvin kestäny..paitsi et virelin reuna järsii puolestävälistä hiljalleen palikan poikki.. jotakuinkin kuukausi pari saattais kestää. 7a:ta vois kokeilla ja veikkaisin et saman verran kestää..
kiistämme kaiken!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)