Aihe: kaapit+ sekaelementit?
1
pekurides
05.03.2005 21:48:36

JOU! nyt oli hirvee kaappirumba päällä (vein kaks takas) ja jäi kaivelee toi täydellisen saundin etsintä:)
myin mielenhäiriössä vanhan n.v.-69 marsun greenbäkin ja vaukeuksi löytää kunnon kaappi isoilla tehoilla tilalle!
Nii et onko paljon kokemuksia yhdistellä 4x12 kaappiin eri elementtejä ja kuinka hyvin toimii.
Nyt mulla on KRANK V12eminence elementeillä ja funtsittii kaverin kaa et koklattais vaihtaa pari, sillä randall V30 celeillä
ps. mun eka kaappivaihtoehto greenbäkin jälkee oli ENGL vintage, mut ei se keskialuehonotus yhtään uponnut.. mutta munaa ja potkua pitää olla! ja tehot väh.200W (VHT2150)
Onko kokemuksia, kiitti!
mkp
10.03.2005 10:23:43
Jos kokeilet em. virityksiä, kannattaa laittaa sarjaan kytketyt kajarit samanlaisina ja erimerkkiset/tyyppiset sitten rinnan kytkien.
Esim.4x12 kaapissa voisi hyvin toimia Celestionin 2x12 vintage ja 2x12 green, siten että samanlaiset parit aina sarjassa.

mk
kulmahiomakone
10.03.2005 10:38:23
Jos kokeilet em. virityksiä, kannattaa laittaa sarjaan kytketyt kajarit samanlaisina ja erimerkkiset/tyyppiset sitten rinnan kytkien.

Onko tälle jotain perusteluita? En itse jaksa miettiä...
mkp
11.03.2005 14:11:33 (muokattu 11.03.2005 14:13:03)
Perusteluja:
Soundi on useinmiten parempi, kun seuraa em ohjetta...
(Saa toki kytkeä miten lystää)
kulmahiomakone
11.03.2005 18:58:04
Perusteluja:
Soundi on useinmiten parempi, kun seuraa em ohjetta...
(Saa toki kytkeä miten lystää)

Tuo nyt on kovin subjektiivista. Se että rinnan kytkettyjen elementtien resonanssipiikit ovat eri taajuuksilla, tuo kyllä lisää kontrollia saundiin, mutta näin äkkiä tulee mieleen ainakin kaksi vastaargumenttia. Ensinnäkään samanmalliset elementit eivät ole koskaan täysin samanlaisia ja siksi ne rinnankytkettynä automaattisesti vaimentavat toistensa resonanssitaajuuden huitteilla tapahtuvaa kontroloimatonta soimista.

Toisekseen, ja mikä tässä minusta on oleellista, elementit voi aivan hyvin kytkeä rinnan malliin x+y ja y+x. Tällöin saavutetaan aivan sama kontrolli, ja kaapin saa vielä jaettuna stereoksi niin että sekaparit säilyvät.
pekurides
16.03.2005 22:21:02

juu, stereokytkennät on päällä ja just tota mietin miten vaikuttaa jos erilaiset elementit yhdessä(2X16ohmia rinnan=8ohm + toinen puoli sama homma), syökö jotenki toiselta jotain alueita ja miten herkkyys jne.
Tahtois heittää v30:t alas jav12eminencet ylös ja kuitenki pitää ns. vasen ja oikee erillään:)
Tarttee vissiin vaa koklata ku ehtii/jaksaa, työlästä vaa juotella piuhoi moneen kertaa ehkä turhaankin...
pekurides
16.03.2005 22:27:45

nii ja mun toka kaappivaihtis oli pajan duunaama oversized4x12, 2kpl celestionia ja 2kpl fenderin jensen ämyriä
Kytkin ne erikseen stereoksi, mutta en huomannu isompia eroja kyseisten elementtien välillä jostain -70luvulta molemmat... mutta v30 ja v12eminence(pikkasen greenpäkkimäinen imo) ovat kyllä ihan erityyppiset niin...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)