Aihe: Cubase SX ongelmia
1
zarniwoop
05.03.2003 14:10:01
Hyvää päivää.

Olen kokeillut musiikin nauhoittamista Cubase SX versiolla 1.03, mutta on yksi ongelma mihin törmään. Jos soittaa tavaraa klikin kanssa sisään, niin nauhoitukseen tulee jonkinlainen millisekuntien viive, joka ei soinnu esim. midirumpujen kanssa ollenkaan yhteen. Olen kuullut, että tämä ongelma johtuu siitä, että signaali kiertää jotain ylimääräisin lenkkejä ja sen saa korjattua muuttamalla Input-asetuksista tiettyjä kohtia, mutta en ole keksinyt mitä ne voisivat olla. Olisiko kenelläkään ideoita?
Jabe
05.03.2003 18:33:12

Tämä liittyy myös siihen, että mitä kuuntelee mistäkin. Jos on midipohja, jonka päälle äänittää audiota, niin paras tapa on kai kuunnella midiä suoraan midilähteestä, ja audiota suoraan siitä lähteestä. Silloin on varmasti timessa sen pohjan (klikin) kanssa.

Jos sulla on esim. joku pikkumikseri, niin laita midilaitteen audioulostulo pariin kanavaan, ja audiolähde toiseen (siis esim. kitaraetuvahvistimen piuhat). Sitten valitset mikserissä niin, että vaan se äänitettävä signaali jatkaa äänikortille (esim. main out -ulostuloon, josta viet signaalin äänikorttiin). Kuunteluun (kuulokkeisiin tai mikserin monitor out -lähtöön) tulee sitten midipohja ja skitta. Näin et ole riippuvainen mistään kortin tai prosessorin latenssiprobleemista.

Mahdollista on kyllä kuunnella myös "kortin kautta". Silloin vaan pitää olla hyvä kortti ja puuceessä vääntöä, ettei tule mitään viiveongelmaa.

Plääh, en osaa vastata yleispätevästi puhumattakaan, että osaisin ratkaista laakista ongelmasi. Kannattaa ehkä kuitenmin selventää itselleen (vaikkapa paperille piirtämällä), että miten haluaa signaalien kulkevan, ja mitä kuuntelee mistäkin. Ongelma voi ratketa siinäkin.
john electric
06.03.2003 12:11:25
mulla on ihan sama ongelma. midi asetuksissa on valittuna vain yhdet sisään ja ulos, mutta silti Cubase soittaa takaisin ihme ajoituksessa, lähinnä jotain bossanovaa. ja kyse ei kyllä ole mistään äänen kierrosta tai viiveistä, kyse on pahasta midi-ongelmasta. hyvin monta tuntia olen istunut ja setvinyt, eikä mitään loogisuutta ongelmaan löydy. iloinen olen jos joku keksii ratkaisun . mulla on virus c kytkettynä edirolin usb-midillä tehokkaaseen kannettavaan, ja audio suoraan vahvistimeen syntystä.
Jabe
06.03.2003 13:23:18

Hmm .. onpas kiusallista. Itseltäni ne alun midiongelmat ratkesivat, kun poistin ylimääräiset (vahingossa luomani) midi-in ja midi-out väylät.

Viimeisimmässä SX:n päivitysversiossa oli muuten joku pieni fixaus tähän liittyen. Katsotaas .. avaan toisen ikkuna, ja käyn steinbergin sivuilla ... joo, kyllä siellä on muutamia midiin liittyvuä fixejä. Kandee ehkä päivittää ihan viimeisin versio, ja katsoa, joko se auttaisi. Se uusin on siis 1.051.

http://service.steinberg.de/webdoc_ … show/updates_applications_pro_pc_en
askomiko
06.03.2003 17:57:33
Minun ex-koneeni äänikortti oli sound blaster 128, ja pienin latency jonka sillä sai aikaan oli 750ms. Eli siis 3/4 sekuntia. Eihän sillä tullut nauhottelusta mitään. Siinä tapauksessa se oli siis äänikortin syy. Jos pystyt käyttämään äänikorttia, joka tajuaa ASIO-juttua, niin olet jo lähempänä voittoa. Ja jos cubasessa on samankaltaisia äänilaite-valintoja kuin logicissa tai cubasen vanhoissa versiossa, niin kokeile eri systeemeitä. Eli siis directsound, asio, mme tai jotain.
"Paskasta ei saa konvehtia" - Leila P. Makkonen
peculier
07.03.2003 23:11:46
Hyvää päivää.

Olen kokeillut musiikin nauhoittamista Cubase SX versiolla 1.03, mutta on yksi ongelma mihin törmään. Jos soittaa tavaraa klikin kanssa sisään, niin nauhoitukseen tulee jonkinlainen millisekuntien viive, joka ei soinnu esim. midirumpujen kanssa ollenkaan yhteen. Olen kuullut, että tämä ongelma johtuu siitä, että signaali kiertää jotain ylimääräisin lenkkejä ja sen saa korjattua muuttamalla Input-asetuksista tiettyjä kohtia, mutta en ole keksinyt mitä ne voisivat olla. Olisiko kenelläkään ideoita?

Cubase käyttää oletuksena midi:llä soitettua klikkiä.
Jos siis midi äänesi tulevat jostakin softapohjaisesta härpätyksestä, tulee klikki useimmiten pienellä viivellä.
Silloin voi clickin vaihtaa "audio clickiksi" jolloin kyseistä ongelmaa ei ole. (metronome settings)
Tai käyttää clikkiin midi laitetta joka soittaa realtimenä.

Cubase sx toimii erinomaisesti esim. via:n emolevylle integroiduilla äänikorteilla, tai vanhoilla sb64PCI töttöröillä.

Tarkista asetuksesi....

Itselläni on useita midi laitteita käytössä (virus indigo, xv20-20, etc.) eikä mitään viive ongelmia enää ole. Olen nimittäin käyttänyt cubasea versiosta "Audio XT 3" lähtien, ja systeemi on tullut tutuksi....;-)
john electric
08.03.2003 21:59:32
päivitin ohjelman ja ongelmat hiukan muuttuivat: 2 ensimmäistä raitaa hoituvat hyvin mutta 3 raidasta alkaen tulee sama viive. olen koittanut eri metronomi asetuksilla, eri midi asetuksilla... ja väliin koko metronomi häipyy kuulumasta. ohjelma soittaa välillä ihan ok, mutta taas yhtäkkiä heittää nuotteja taaksepäin, yms. tähän asti olen tehnyt kottaraisenpönttö macilla ja cubasen kivikautisella versiolla kaiken ja taidan palata aivan pian takaisin sinne. enää en keksi mitään maallista selitystä tälle.
Jabe
12.03.2003 18:05:11

Toivottavasti jaksat vielä setviä, ja löydät ratkaisun. On se uusi SX kuitenkin niin paljon parempi. Sanotko vielä, että mistä kuuntelet nyt sitä clikiä? Siis onko sulla joku midi -laite (syntsa tms.), jonka pitäisi soittaa sitä clik -ääntä?
john electric
13.03.2003 19:30:16
kuuntelen clikkiä koneen kajarista. voisikohan se olla aiheuttaja? pitääpäs koittaa midiclikkiä.
Fortune
21.03.2003 11:48:55
päivitin ohjelman ja ongelmat hiukan muuttuivat: 2 ensimmäistä raitaa hoituvat hyvin mutta 3 raidasta alkaen tulee sama viive.

Hmm, onko sinulla noiden 2 raidan äänityksen jälkeen monta ottoa ohjelmassa muistia syömässä, itselläni ainakin tuppaa käymään niin, että kun vetää kitaraosuuksia uusiksi muutaman kerran eikä poistele turhia muistista, niin latenssia alkaa tulla häiritsevissä määrin.
Ostetaan midipedaali. Katso tori.
Kitarakamakaavio.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)