Aihe: Rakensin jazzarin
1
bize
07.03.2005 18:17:26
Eli jo viime keväänä sain päähäni rakentaa hieman oman näkemyksen mukaan modifioidun jazzarin. Projekti valmistui jo kesällä ja olen vetänyt kymmenisen keikkaa tällä bassolla (minkä voi huomata naarmujen määrästä..). Nyt kuvat ja ääninäyte ovat täällä, jee! Eli:

-Body lämpökäsiteltyä koivua
-Kaula punapyökkiä, pinnoite mehiläisvaha/pellavaöljy (alunperin ysäriyamahan kaula, josta hioin mustan maalin pois)
-Schallerin hardwaret
-EMG-J -aktiivimikit (2x9V elektroniikka)
-GHS Boomers roundwound-kielet

Kuvat:
http://www.saunalahti.fi/~jpgrohn/tommi/bass1.jpg
http://www.saunalahti.fi/~jpgrohn/tommi/bass2.jpg
http://www.saunalahti.fi/~jpgrohn/tommi/bass3.jpg

Seuranaan muut "pultit":
http://www.saunalahti.fi/~jpgrohn/tommi/basses.jpg

Ääninäyte (prosessoimaton):
MC Pölyn Kaikki hyvin täällä -biisistä napattu pätkä
http://www.saunalahti.fi/~jpgrohn/tommi/irtobasso.mp3

Toivottavasti tää innostaa ihmisiä omaan väkertämiseen. Itelläni tausta soitinrakennukseen oli kantele yläasteen teknisen työn tunnilla.. Kaiken kaikkiaan aikaa kului n. 150 tuntia. Bodyn reunan pyöristykset tein kokonaan hiomapaperilla, mikä veikin leijonanosan tuosta ajasta. Hintaa projektille kertyi n. 350 euroa paikallisen puutyöpajan tuntikustannukset mukaanlukien. Mikit sain vaihdossa Shuren sm viiskasiin.
Fuck the fusion! Jazz music can't get make of living in Finland as it might can be in America example.
Hughes
07.03.2005 18:19:52
Rok!!
MoParit on ihana asia.
Teijo K.
07.03.2005 18:24:00

Eli jo viime keväänä sain päähäni rakentaa hieman oman näkemyksen mukaan modifioidun jazzarin. Projekti valmistui jo kesällä ja olen vetänyt kymmenisen keikkaa tällä bassolla (minkä voi huomata naarmujen määrästä..). Nyt kuvat ja ääninäyte ovat täällä, jee! Eli:

Hieno, mutta kaulan tekeminen ei ole sen vaikeampi rasti kuin bodykään, etenkin jos ostaa puolivalmisteena otelaudan (nauhaurat valmiiksi sahattuna). Muuten hyvännäköisen pyöreämallisen bodyn hieman löllöää tuo HeVi -lapa. Munsta.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Operaatio Live : Jyväskylä
Royal Banzai
07.03.2005 21:12:34
Mikäs jazzari toi on olevinaan? Ei ne mikit siihen arvonimeen riitä... ehheh. Mut ihan jees jos diggaa, vai mitä?
Does your mama like to reggae?
hollstro
07.03.2005 21:15:14

Basso ei sytyttänyt, tällainen vintage-hörhö kun olen. Ääninäyte sen sijaan on umpirautaa! Tykkäsin soitosta ja saundista tosi paljon.
elbowski
07.03.2005 22:18:45
Aika rangan basson rakensit. Onnittelut!
Listen to Black Sabbath or DIE!!
Ei kai se vaan ollut... Pastilli??? | IMIK #25
Basismi
07.03.2005 22:51:31 (muokattu 07.03.2005 23:04:31)
On muuten pirun hyvän kuuloset pohjat tuossa viaton-biisissä! Vähän turhan chemical brotherssia ehkä, mutta hyvä meno silti. Harmi että tuo rappaus häirihtee meikäläistä. Parasta genressään mitä olen kuullut.

Edit: niinjoo, tuo basso ei erityisesti sytytä, mutta rakentelu on kivaa.
Viistous helpottaa soittamista!
Incarnation
08.03.2005 17:17:55
Ei ehkä basso ihan mun makuun, mutta bodyn Warwick-tyyppinen olemus lämmittää. Ihan komja silti.
Rest in peace Dime
januz
08.03.2005 18:49:46
Ihan toimivan näkönen peli... tosin ehkä just toi lapa vähän näiritsee, mut ehkä myöskin vähän budjettikysymys kai. Mistä hommasit noi Schallerin palikat, mikllä hinnalla ja onko miellyttänyt käytössä? Lähinnä toi talla kiinnostais, gotohiin ja badassiin verrattuna puolta halvempi ilmeisesti, mutta onko myös puolta paskempi? Millä tohon koivuseen bodyyn on toi väri saatu? Ja tosta aiheestahan mulla on kysymys vetämässä, mutta siis onko samat kohdat käsitelty ensin pellavaöljyllä, ja sit vahalla, vai onko eri kohdat eri käsittelyllä..?
bize
08.03.2005 19:11:41 (muokattu 08.03.2005 19:12:52)
Ihan toimivan näkönen peli... tosin ehkä just toi lapa vähän näiritsee, mut ehkä myöskin vähän budjettikysymys kai. Mistä hommasit noi Schallerin palikat, mikllä hinnalla ja onko miellyttänyt käytössä? Lähinnä toi talla kiinnostais, gotohiin ja badassiin verrattuna puolta halvempi ilmeisesti, mutta onko myös puolta paskempi? Millä tohon koivuseen bodyyn on toi väri saatu? Ja tosta aiheestahan mulla on kysymys vetämässä, mutta siis onko samat kohdat käsitelty ensin pellavaöljyllä, ja sit vahalla, vai onko eri kohdat eri käsittelyllä..?

Kaulan käsittelin ensin pellavaöljyllä kolmesti (päivä kuivumista jokaisen käsittelyn välissä) ja sit vetelin pari kerrosta mehiläisvahaa.

Thomannilta schallerin palikat, talla on monipuolisesti säädettävä (tuo kielten etäisyyden säätö on tärkeä ominaisuus IMO, itse tykkään siitä että kielet ovat lähellä toisiaan ja "normitallalla" kielet jäävät nelikielisessä liian kauas toisistaan). Vire pysyy kuljetustenkin aikana, joten virittimet lienevät ok kamaa. Tosin sävelkorkeus on pienestä pyörittämisestä kiinni, jotkut enemmän hienosäätöhenkiset virittimet olis ollu enemmän miun makuun. Sekä talla että koneisto oli budjettivalintoja molemmat, mut ovat osoittautuneet toimiviksi ja hinta-laatusuhteeltaan mitä mainioimmiksi. Tallan vaikutuksesta soundiin en osaa sanoa, ei ole vertailupohjaa. Sustain tossa bassossa on paska mut sopii tyyliin (kannattaa tehdä body tuhdista puusta jos haluaa hifimpää soundia).

Body on petsattu lakkapetsillä, jota saa huonekalu- ja sisustusliikkeistä. Vähätöinen ratkaisu, mutta kuluu helposti pois ja naarmuuntuu kuten kuvista näkyy. Lakkasinkin ton ensin mutta poistin jälkikäteen lakan NitroMors -nimisellä aineella kun lopputulos muistutti lähinnä jotain puistonpenkkiä. Ja tosiaan normaalikoivusta tulee petsattaessa huomattavasti vaaleampi, lämpökäsittely tummentaa puuta. Petsaamisen sijaan suosittelisin mehiläisvahaa bodyyn, voi olla kestävämpi ja tyylikkäämpi ratkaisu kuin tuo petsaus. Myös liuotinpohjaisia vahoja kannattaa harkita, torjuvat tuhohyönteisiä huomattavasti paremmin kuin luonnolliset pinnoitteet.
Fuck the fusion! Jazz music can't get make of living in Finland as it might can be in America example.
Hullu basisti
09.03.2005 13:57:14
Juu, komia oli munkin mielestä kyseinen basso. Ittelläkin projekti päällä mut on vasta suunnitteluvaiheessa. Tiedä häntä koska sitä sitten kerkiää työstämään. Mutta toi kannusti muakin yrittämään, kun näkee että joku on onnistunut.
"I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)