mack the knife 08.03.2005 12:52:40 | |
---|
Kyllä soittajia löytyy ihan varmasti ja vielä motivoituneitakin jos laulajalla on töitä ja se maksaa siitä. Auraviihteellä on varmaan sata vanhaa prinsessaa ja prinssiä (osa hyviäkin) mut ei niillä ole kuin ehkä 2 keikkaa kuussa. Ei saa bändiä. Joo. Sitähän ne Polarissakin ihmettelee, että on se kumma kun ei bändit lähde komppaamaan jotain 2 keikan solistia. Ei ne muista, että tällä pitäis elääkin jotenkin. Tiiä tässä...saatana soittanna monneen vuoteen...? (Urho Pölönen) |
Qsine 08.03.2005 12:54:45 | |
---|
Meillä on pystysolisti. Bändissä on neljä henkeä, yksi vain laulaa, eikä sitten mitään muuta: sehän menisi muuten ihan sekaisin! Pystysolisti on meillä vähän niin kuin jalkapallossa Ronaldo: kun saa pallon, niin sitten mennään ja lujaa. Muttei ole kovin joukkuehenkinen: jos hiukankin joutuu kiinnittämään muuhun kuin laulamiseen (esim.rytmiin) huomiota, niin taas mennään sekaisin. No, tällä kokoonpanolla ollaan vedetty nyt 13 vuotta. Mutta miksi pystysolisti? Koska pystysolisti koetaan dominoivaksi, äänessä olevaksi bändin liideriksi. Pystysolistille kaikki tulevat tilittämään, antamaan palautetta, pystysolisti on rasvanaamoja palveleva paskasuodatin! Ja näin me kolme muuta, introvertimpää kaveria saamme olla takahuoneessa suht rauhassa keikkamme loppuun asti. Minusta pystysolistius on terve, luonnollinen ilmiö bändin jäsenten tasa-arvon kannalta. Kaikkien artisteiksi halajavien diletanttien pitäisi käydä ainakin viiden vuoden pystysolistinen koulu. Pystysolistimme on kiltti, palveluhenkinen mies, josta kaikki pitävät ja joka ei ryyppää. Jos tällainen on teilläkin, pitäkää ihmeessä hänestä kiinni. Olen itse asiassa aika yllättynyt, että nykysuuntaus ei kirjoituksienne perusteella suosi pystysolisteja. Pitääkö joka soittajan todella osata tehdä 2-3:a eri asiaa? "Laitetaan lapsi keskellä yötä pakkaseen hakemaan karannutta kanarialintua...joka tosiasiassa nukkuu tyytyväisenä huppunsa alla!" |
kimmoke 08.03.2005 14:07:54 (muokattu 08.03.2005 14:11:20) | |
---|
Täytys löytää mahdollisimman iso ja lihava pystysolisti, niin ei polkkaparit tulis syliin ;) Melkein kuin jääkiekossa: "hyvä maalivahti, kun se on aina tiellä". Tosissaan... pystysolisti on soittajan paras ystävä, kun se hommaa keikat ja pyyhkii perseet. Solistin täytyy tosiaan olla supliikki immeinen, kun ei ainakaan meikäläiseltä paljon välispiikkejä irtoa (muutakun kevyttä v***uilua) Työtä työttömille, maata maattomille ja sianvihtaa köyhille. |
half 08.03.2005 15:00:23 | |
---|
Täytys löytää mahdollisimman iso ja lihava pystysolisti, niin ei polkkaparit tulis syliin ;) Melkein kuin jääkiekossa: "hyvä maalivahti, kun se on aina tiellä". Tosissaan... pystysolisti on soittajan paras ystävä, kun se hommaa keikat ja pyyhkii perseet. Solistin täytyy tosiaan olla supliikki immeinen, kun ei ainakaan meikäläiseltä paljon välispiikkejä irtoa (muutakun kevyttä v***uilua) Se tietenkin kertoo vitsit ja spiikkaa ketä laulaa. Pitää hallita monta asiaa yhtäaikaa. Ei se soittaminen ja laulaminen yhtäaikaa ole pienellä harjoittelulla kummenpaa kuin purkan syönti ja kävely yhtäaikaa. Kyllä meilläkin on näitä käynyt kokeilemassa ja pettymässä uhottuaan ensin keikoistaan ja tekemisistään. Kustannustehokkain ja silti oikea bändi on vanha kunnon trio, jossa kaikki laulavat ja stemmatkin on kohdallaan. Ei todellakaan tarvita mitään tuntemattomia stand up - koomikkoja valkoisine smokkeineen. Vika on varmaan kilpailujen, jotka luovat heille väärää kuvaa solistin elämän ihanuuksista. Totuus on tarua ihmeelisempi. Todelliset artistit taustabändeineen ovatkin sitten eri tarinaa. Väärin ? Kyllä tämmöinenkin biisi kai on. |
dizzy 08.03.2005 15:05:49 | |
---|
Jos bändi saa osaavan pystysolistin riveihinsä ja rahajako menee kohilles, niin tuntemattomankin bändin ura todennäköisesti lähtee nousukiitoon. Kumminkin tuo tanssikuhilas tarvitsee sen katseenvangitsijan, "kuninkaansa tai kuningattarensa", ihailun tai vihastuksen ilmentymän. |
uruttaja 08.03.2005 15:47:40 | |
---|
Joo. Sitähän ne Polarissakin ihmettelee, että on se kumma kun ei bändit lähde komppaamaan jotain 2 keikan solistia. Ei ne muista, että tällä pitäis elääkin jotenkin. Eipäs tullut yhtään varteenotettavaa pystysolistin nimeä kaupunkireissun aikana. Meillä oli muutama vuosi sitten pystysolisti ns. bändinjäsenenä ja sen ainut lisäarvo keikkamyynnissä oli menestys eräässä laulukilpailussa. Monilla muillakin ilmoitustauluilla on viesti: Pirteä hyvä-ääninen laulaja etsii toimivaa duoa tms. taustabändikseen. Voi että tekis mieli lähteä. Kumma kyllä näillä Seinäjoen kakkosilla ja kolmosilla ei ole juuri kenelläkään bändiä, eikä keikkoja. Tarja Lunnas ja Ari Klem on hyviä poikkeuksia tässä listassa. Näyttäis siltä että se pystysolisti on ylimääräinen kuluerä ilman levy- tai kilpailutaustaa. |
Congat yms. rytmisoittimet on kans kohillaan, jos taittuu. Joillakin ne on vaan lähes vetypommiin verrattava uhka, eivätkä tahdo mennä piiloon millään, tästä Kuhilas vois kyllä kertoa enemmän kun on kokemusta semmosen hämmentimen kanssa soittamisesta. Vieläkin saan yökastelua. Eikä ne congat vielä mitään, kun sillä oli timbalesitkin ja vosotus verissä. Pahin virhe oli jossain ahtaassa paikassa, kun erehtyi esittään, että voisko timbat jättää pois, jotta tulis tilaa. Oli sitten varma, että illan aikana joka biisillä käytti timboja, jotta huomattaisiin kuin kuina tarpeelliset ne on. Tamburiinikin on tosi vaarallinen ase väärissä käsissä. Kerran täytyi ottaa tuurauskeikalla pystyltä pois, kun meinas sekoittaa koko paletin. |
KoskPaavo 08.03.2005 18:36:53 | |
---|
Tony Montana alias Johnny Dodger onkin myös ainakin jonkunmoinen soittaja. Eri asia ovat nämä esim. karaokekilpailuja käyneet suihkussalaulajat, jotka meitäkin kiusaavat älyttömillä ehdotuksillaan. Tony Montana alias Pasi Hailio, Järvenpäästa kai Kuolemasta saa parhaat aplodit, ei kuitenkaan encoreen asti |
mack the knife 08.03.2005 18:41:10 | |
---|
Tony Montana alias Pasi Hailio, Järvenpäästa kai Tuusulasta. Soitin sen kanssa 5 vuotta. Syntynyt muuten Juvalla. Lähtee taas reissuun huhtikuussa. Oi Sally Spectra, mikä supliikin säihke! |
Pula-Aho 08.03.2005 18:55:22 | |
---|
Lähtee taas reissuun huhtikuussa. Kah, eikö Tuusulassa riitä tulipaloja sammutettavaksi? Ja näpsäkkä vaimokin kotona. Maailman toiseksi hauskin asia on kännissä soittaminen. |
Pula-Aho 08.03.2005 19:02:05 | |
---|
Kaikkien artisteiksi halajavien diletanttien pitäisi käydä ainakin viiden vuoden pystysolistinen koulu. Kerran eräs nuorimies halusi bändiimme solistiksi. Oli tehnyt keikkaa vuoden verran ja oli nyt julkaisemassa ensimmäistä singleään. Keskustelussa hän totesi, että on se vaan hyvä, kun tulee tuo levy, niin voi sen jälkeen vetää vain kaksi settiä kun tähän asti on joutunut vetämään viisi. Enpä rekrytoinnut. Eipä ole tainnut kukaan muukaan. Maailman toiseksi hauskin asia on kännissä soittaminen. |
nikolai 08.03.2005 19:41:19 | |
---|
Täytys löytää mahdollisimman iso ja lihava pystysolisti, niin ei polkkaparit tulis syliin ;) Melkein kuin jääkiekossa: "hyvä maalivahti, kun se on aina tiellä". Ettäkö toinen vielä? :) Kun vielä on riski rumpali varmistamassa takakentän niin mikäs meidän on kompatessa. |
mack the knife 08.03.2005 20:04:15 | |
---|
Kah, eikö Tuusulassa riitä tulipaloja sammutettavaksi? Ja näpsäkkä vaimokin kotona. Kyllä kai niitä riittää. Osoite vaan taitaa vaimon kanssa olla nykyään eri. Oi Sally Spectra, mikä supliikin säihke! |
Sandy 08.03.2005 20:27:57 | |
---|
Toi tamburiini tai muu kolistin on vihoviimeinen, kun sitä hakkaa epätahdissa, sotkee pahasti. Mä tunnustaudun sellaiseksi soittotaidottomaksi pystysolistiksi, jonka tarpeellisuudesta tahi tarpeettomuudesta täällä kovasti keskustellaan... Olen muuten saanut bändin pojilta siunauksen vedellä jos jonkinmoisella kilkuttimella, esim. tamburiini, rytmimunat, clavet jne. Joko mulla on rytmitajua, tai sit bändin pojat on hakuteillä ton homman suhteen. Yks vaihtoehto tietty on, että ne pelkää mua eikä kukaan uskalla kieltää multa mitään... Oi kunpa tietäisitkin, miten valtateitä pitkin, täällä juhlitaan ja täällä lauletaan. (M. Haavisto) |
Pula-Aho 08.03.2005 20:28:21 | |
---|
Osoite vaan taitaa vaimon kanssa olla nykyään eri. Hmm, noin saattaa käydä kun mies alkaa yht'äkkiä viettämään liikaa aikaa kotona. Maailman toiseksi hauskin asia on kännissä soittaminen. |
clave 08.03.2005 20:49:19 | |
---|
Mä tunnustaudun sellaiseksi soittotaidottomaksi pystysolistiksi, jonka tarpeellisuudesta tahi tarpeettomuudesta täällä kovasti keskustellaan... Olen muuten saanut bändin pojilta siunauksen vedellä jos jonkinmoisella kilkuttimella, esim. tamburiini, rytmimunat, clavet jne. Joko mulla on rytmitajua, tai sit bändin pojat on hakuteillä ton homman suhteen. Yks vaihtoehto tietty on, että ne pelkää mua eikä kukaan uskalla kieltää multa mitään... Sä oletkin poikkeus, eiks se vahvista aina säännön:) "Täytyy varoa, ettei turhaan tehty työ mene hukkaan" |
baron 08.03.2005 21:11:46 | |
---|
Sä oletkin poikkeus, eiks se vahvista aina säännön:) Jos clave taittuu pystysolistilta, niin mikäs sen parempi, mutta jos lyö lattariin humppaa ja senkin epätahdissa, niin parempi lähteä vaikka kaljalle. The Steinway piano - with its beauty and power - is the perfect medium to express the performers's art, drama and poetry |
Sandy 08.03.2005 22:05:28 | |
---|
Jos clave taittuu pystysolistilta, niin mikäs sen parempi, mutta jos lyö lattariin humppaa ja senkin epätahdissa, niin parempi lähteä vaikka kaljalle. Kyl mä oon ainakin yrittäny sitä rumbaclaveakin opiskella.. Mutta oon sen verran luovuttanu, että soitan sen vaan soolossa, muuten menis ketuille.. Oi kunpa tietäisitkin, miten valtateitä pitkin, täällä juhlitaan ja täällä lauletaan. (M. Haavisto) |
baron 08.03.2005 22:16:05 | |
---|
Kyl mä oon ainakin yrittäny sitä rumbaclaveakin opiskella.. Mutta oon sen verran luovuttanu, että soitan sen vaan soolossa, muuten menis ketuille.. Rumbaclave on ihan tarpeeton. Sitä oikeesti käytetään vain kuubalaisessa kansanmusiikissa, jos härmässä soitetaan rumbatanssille musaa, se on oikeesti boleroa, johon kuuluu ihan simppeli son clave. Jos haluat hienostella, opettele sen sijaan sambaan ja bossaan brasilian/bossa clave, mutta ei se ole välttämätöntä. The Steinway piano - with its beauty and power - is the perfect medium to express the performers's art, drama and poetry |
Sandy 08.03.2005 22:20:11 | |
---|
Rumbaclave on ihan tarpeeton. Jos haluat hienostella, opettele sen sijaan sambaan ja bossaan brasilian/bossa clave, mutta ei se ole välttämätöntä. Niin, mikä sitten on tarpeetonta ja mikä taas ei välttämätöntä, siitäkin voitais keskustella varmaan aika pitkään. En mä halua hienostella. Heiluttelen sambassa vaan rytmimunnoo... Ei siinä vaudissa ehtis mitään clavea miettimään! :) Oi kunpa tietäisitkin, miten valtateitä pitkin, täällä juhlitaan ja täällä lauletaan. (M. Haavisto) |