Aihe: Gibson Les Paul - Laatua vai mielikuvia legendasta?
1 2 3 4 520 21 22 23 24
Juzzu
08.03.2005 09:56:26
Joo, tottahan tuo. Ei varmasti kaikille mikään ergonomisin kitara, en tiedä liekö minullekkaan. Kuitenkin, se on enemmän sen kitaran ominaisuus kuin vika.

Nih! Ei se kuulostaisi LP:lta jos se olisi tehty lepästä ja runko olisi 25mm paksu. Tähän voisi heittää tällaisen turbomaisen kommentin, että LP on tosimiehen soitin, rimppakintut voi käydä ostamassa sen täydellisesti tasapainotetun höyhenen kevyen kitaransa ja tulla autuaaksi. Tai käydä salilla ja jatkaa rokkaamista.
Yritys on ensimmäinen askel epäonnistumiseen
Spez
08.03.2005 09:56:26
Fenderin telecasterilta ei odoteta muutakuin hurinaa. Ja siitä ei kuule koskaan mitään valituksia, koska sitä hurinaahan löytyy. :)

Juuri näin, kun halutaan tele, niin silloin Fender myös tarjoaa telen.

Enpä tähän voi mitään rakentavaa kommenttia Giban LP:istä sanoa, koska en ole kuin muutamalla soitellut.. Mutta sellanen pistää silmään täällä, että on helppo ruveta haukkumaan jotain ison merkin kitaroita. Kaikki varmasti tietävät kuinka hyviä kitaroita Gibson on syytänyt, ja sitten kun tulee sitä sekundaa, niin kritiikkiä tulee kunnolla. Odotukset ovat aina todella korkealla kun puhutaan Gibsonista, koska iso G on itse ne odotukset kitaroillaan kattoon nostanut. Ja kun ei ihan sinne ylletä, niin heti saa paskaa niskaan.

Siinähän sinä sen sanoit. Gibson on luonut itselleen laatuimagon, ja hinnatkin ovat sen mukaiset, mutta jos kerta hinnalla ei saa mielikuvalleen vastinetta, kuin jokatoisesta kitarasta (vertaus), niin sehän on ihan persiistä.
"Istun taikka kävelen, perse laskee sävelen" - Basistiystäväni.
Shaft
08.03.2005 10:03:06
Tähän voisi heittää tällaisen turbomaisen kommentin, että LP on tosimiehen soitin, rimppakintut voi käydä ostamassa sen täydellisesti tasapainotetun höyhenen kevyen kitaransa ja tulla autuaaksi. Tai käydä salilla ja jatkaa rokkaamista.

Tai sitten pitää etsiä riittävän kevyt yksilö. Ei LP:n kuulukaan olla älyttömän painava.
Juzzu
08.03.2005 10:06:02
Gibson (ja les paulit) tuntuvat herättävän tunteita ja pistävät sormet sauhuamaan. Pitkiä ketjuja niistä tuntuu tulevan, äkkiseltään muistaisin parikin yli sadan viestin ketjua. Semmosia ne on :o)
SoulMan
08.03.2005 10:07:39
Heh, muistaako kukaan 70-80-luvun vaihteen Anttilan postimyyntikuvastoja? "Sakai skitta" 300 mk. Pienemmässä kuvassa "Tokai" aloittelijoille 100 mk

Hitto kun löytyis jostain scannaus :-)
Minds are like parachutes. They only function when they are open.
carlos
08.03.2005 10:43:28
Juuri näin, kun halutaan tele, niin silloin Fender myös tarjoaa telen.

Ja siitä ei valiteta, koska odotuksetkaan ei ole katossa.
Standin' with the fury that they had in '66
carlos
08.03.2005 10:45:09
Pari tuntia keikalla soittoa ja laulamista samalla on les paulilla yhtä tuskaa minun selälle. Kitara hakee koko ajan paikkaa eikä pysy "käsissä".

vaihe 1) treenaa selkälihaksias
vaihe 2) pidä kitarasta kiinni niinkuin mies

(:
PIM
08.03.2005 10:46:54
Ihan vaan tiedoksi että jos haluaa kevyen LP soundia tarjoavan kitaran niin Variax on sellainen. Ja kaupan päälle saa myös telecastersoundinkin ja vieläpä ilman hurionoita. Ja mikä, parasta Variax ei taatusti ole kopio mistää aiemmasta kitarasta.
...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS...
carlos
08.03.2005 10:48:13
Ihan vaan tiedoksi että jos haluaa kevyen LP soundia tarjoavan kitaran niin Variax on sellainen. Ja kaupan päälle saa myös telecastersoundinkin ja vieläpä ilman hurionoita. Ja mikä, parasta Variax ei taatusti ole kopio mistää aiemmasta kitarasta.

Telecasterisoundi ilman hurinoita? kyllä sieltä nyt jotain pitäis aina kuulua :)

Ja niin, on se kitara muutakin kuin se saundi.
Fortune
08.03.2005 10:54:12
Nih! Ei se kuulostaisi LP:lta jos se olisi tehty lepästä ja runko olisi 25mm paksu. Tähän voisi heittää tällaisen turbomaisen kommentin, että LP on tosimiehen soitin, rimppakintut voi käydä ostamassa sen täydellisesti tasapainotetun höyhenen kevyen kitaransa ja tulla autuaaksi. Tai käydä salilla ja jatkaa rokkaamista.

Höh, minä olen rimppakinttu ja silti soitan mahonkisella LP:lla, joka ei todellakaan ole kevyt.

Selkävaivainenkin olen, välilevy paskana ja yläselkä kiero.

Ratkaisu oli kunnon hihna, leveä nahkainen, joka jakaa kitaran painon tasaisemmin kehoon. Ei ole ollut ongelmia.
"Look behind you, a three-necked guitar!"
Marvel
Juzzu
08.03.2005 10:59:37
Höh, minä olen rimppakinttu ja silti soitan mahonkisella LP:lla, joka ei todellakaan ole kevyt.
Selkävaivainenkin olen, välilevy paskana ja yläselkä kiero.
Ratkaisu oli kunnon hihna, leveä nahkainen, joka jakaa kitaran painon tasaisemmin kehoon. Ei ole ollut ongelmia.

Nonih! Näin just! Oikke!
Shaft
08.03.2005 11:01:44
Voisitko määritellä tarkemmin tuon?

Puhuin yleisesti, enkä niinkään uusista stankuista. Mutta mielestäni LP saisi olla lähempänä tuota neljää kuin viittää kiloa. Mieluummin vielä niin, että rungossa on käytetty kevyttä mahonkia ilman kevennysreikiä.
LesPaul70
08.03.2005 11:05:34 (muokattu 08.03.2005 11:08:52)
Nykyisin kaikki standardit on porattu kevennysrei'in (who cares mahongeista enää)

Löytyykös tälle jotain referenssiä?
Kitarapajalla nimittäin ovat sitä mieltä, että tuota tekniikkaa ei nykyisissä Stankuissa enää harrasteta, vaikka muutama vuosi sitten vielä sitä käytettiinkin. Kumpi on oikeassa?

Kalliimpiin sarjoihinsa (Custom Shopit jne.) ainakin Gibson pyrkii ensisijaisesti valitsemaan kevyemmät puut.
"Lahjattomat harjoittelee" (sinfoniaorkassa kuultua)
Fortune
08.03.2005 11:12:51
Puhuin yleisesti, enkä niinkään uusista stankuista. Mutta mielestäni LP saisi olla lähempänä tuota neljää kuin viittää kiloa. Mieluummin vielä niin, että rungossa on käytetty kevyttä mahonkia ilman kevennysreikiä.

Miksi ei saisi olla erilaisia Les Pauleja?
Marvel
punk
08.03.2005 11:17:33 (muokattu 08.03.2005 11:17:54)
tuplat
we fight to live we live to fight
punk
08.03.2005 11:17:41
minkäköhänlainen on jimmy page signature Les Paul?
hintaa on 13,695 EUR. aika kallis on...
we fight to live we live to fight
Shaft
08.03.2005 11:25:14
Miksi ei saisi olla erilaisia Les Pauleja?

Tottakai niitä saa olla erilaisia, nuo olivat omia mielipiteitäni. Ei tuosta ylimääräisestä painosta tunnu hyötyäkään olevan.
Juzzu
08.03.2005 11:26:14 (muokattu 08.03.2005 11:29:42)
Löytyykös tälle jotain referenssiä?
Kitarapajalla nimittäin ovat sitä mieltä, että tuota tekniikkaa ei nykyisissä Stankuissa enää harrasteta, vaikka muutama vuosi sitten vielä sitä käytettiinkin. Kumpi on oikeassa?

No noiden reikien käyttö on sentään fakta, mutta enpä ole kuullut tai nähnyt mistään etteikö niitä enää käytettäisi, luulisin että olisin moiseen tietoon esim. LP-voorumilla törmännyt...? Minusta niissä on reiät kunnes toisin todistetaan, onkohan kitarapajalla asian suhteen jotain referenssiä?

Taitanen kysyä asiasta...

minkäköhänlainen on jimmy page signature Les Paul?
hintaa on 13,695 EUR. aika kallis on...

Noita on useampaa eri sarjaa noitakin, kalliimmat ovat kaikki Pagen testaamia ja hyväksimiä. En muista paljon näitä oli, olikos niitä nyt 20kpl vai 50 vai miten se oli.

Ei tuosta ylimääräisestä painosta tunnu hyötyäkään olevan.

Väittävät että painavammat soivat enemmän "kuoppasoundilla" eli botnea ja yläpäätä tuntuu soundissa enemmän. Kevyemmät puskevat sitten enemmän keskialuetta.
Tosin tuo on kyllä varmaan todella karkea yleistys, tuo mun omatekemä painaa 4.3kg ja on kyllä aika kirkassointinen. Vaan on siinä eeben-lautakin.
Fortune
08.03.2005 11:32:37 (muokattu 08.03.2005 11:50:26)

Väittävät että painavammat soivat enemmän "kuoppasoundilla" eli botnea ja yläpäätä tuntuu soundissa enemmän. Kevyemmät puskevat sitten enemmän keskialuetta.
Tosin tuo on kyllä varmaan todella karkea yleistys, tuo mun omatekemä painaa 4.3kg ja on kyllä aika kirkassointinen. Vaan on siinä eeben-lautakin.

Minun Customini on kyllä todella kuoppasoundinen. Kai, en minä tuommoisia kuule :)
Marvel
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)