Aihe: Soundi yhdistelmänä useammasta etuasteesta
1 2
kunnasja
04.03.2005 00:03:22 (muokattu 04.03.2005 00:04:04)
Lähinnä mielenkiinnosta kyselen, kuinka moni käyttää soundinsa tuottamiseen useampaa kuin yhtä etuastetta / muuta vermettä. Ja minkälaisia kokemuksia tästä mahtaa olla, niin hyviä kuin huonojakin?

Aika yleistähän on buustata särösoundia jollakin pedaalilla, mutta missä määrin käytätte tällöin säröä? Vai tuleeko enemmän volumebuusti ja pienen pieni muutos äänen väriin?

Itse käytän peräkkäin ART DST-4 ja Sansamp PSA-1 -etuasteita.

Komppisärö:
ART:ssa on Clean Tube-putkikanava, josta saa suttuisenpehmeää pörinää; tekee gutaa trankku-PSA:n särön lievälle kulmikkuudelle. Eli ART toimii kuten pedaalibuusteri. Lisäksi ART:sta on ruuvattu käyttöön lievä EQ-korostus. Tämä onkin kimuranttia, koska toimiakseen soundi ei saa erota kuivan signaalin soundista liikaa - siis EQ-käyrältään. Kuivassa signaalissa (eli pelkät kitaran mikit) on melkoisesti ala-middleä, joten sitä pitää ruuvata rutosti buusteriversioonkin. Onneksi on bypass-nappula, jolla vertailu onnistuu lennosta.

Suurempi syy ART:n EQ:n käyttämiselle on PSA:n puuttuva mid-control. Laitteessa ei ole kuin Bass ja Treble, ja Middle muodostuu jonkinlaisena salaperäisenä summalausekkeena kaikista särön määrään vaikuttavista crunch-punch-buzz-janiinedelleen-nappuloista.. Tämä helpotti/monipuolisti keskitaajuuksien hallintaa.

Komppisärön osalta tein vielä basistillemme pienen palveluksen. Turvauduin G-Forcen 5-kaista-EQuun ja leikkasin 200 hetrzin kohdalle lievän montun. 2.5 - 3 kHZ kohdalle teinhyvin lievän noston, ja etsin samalla näiltä haminoin ärsyttävän korostuspiikin, jota leikkasin useamman dB:n.

Clean tonet ovat yhdistelmiä, joissa ART toimii pienenä lisä-EQ:na, PSA hoitaa pääasiallisen soundin. Hankalinta oli löytää "clean tone sweet spot" (ihan oma termini) jolloin soundissa on volumea on riittävästi, mutta gainia niin vähän, ettei pienintäkään säröytymistä tapahdu vaikka löisi kieliin kuinka lujaa.

Soolosoundi:
Päädyin päinvastaiseen konfiguraatioon kuin yleensä: ART:sta valitsin Xtreme-särökanavan, ja väänsin gainit mahdollisimman pienelle - silti karaktäärinen särösoundi jäi pohjalle rakennustarpeiksi. Sen jälkeen tarkistus EQ-asetuksiin, ja PSA:n kimppuun. Ruuvailtuani soundin kohdalleen, kytkin ART:n bypassille, ja yllätys oli sangen hupaisa: PSA:n soundi muistutti hyvin paljon ohutta yläpään Stratocaster-Blues-soundia. Lopputulos kuitenkin toimii hyvin, ja tätä tarkoitinkin lisätessäni uuden kirjoituksen, yhdistelmät voivat olla mitä mielenkiintoisimpia.

Sinänsä turha kirjoitus... vaan tulipa avattua. Kertokaa tarinoita.
pekurides
05.03.2005 01:26:10

Jep, sama hommeli mullakin psa-n kanssa mutta kaverina Gallien-krueger mpl100preamp.juu on aika outolintu mutta junttaa semmoset alapäät ja värit et on putkipelithätääkärsimässä:) ja vannon itsekin putken nimeen (VHT2150) mutta etupuolellametaltrankkusärö putoo!
Mulla taasen psa tuuppaa perussaundin ja GK tuo lisää munaa ja pehmentää karuja ja tylsiä sansamp modeja.(pelkkä psa mun mielestä aika kylmä ja väritön)jne. vähänniinku filtterinä ,kummankin parhaat puolet esiin; psa:n mahtava särö ja GK;N munakas yleistöky, ennenkaikkea VHT:n turpaanvetopotkua!
Nyt mulla on krankin oversized skobe stereona, eminence V12 kaluilla... ENGL Vintage ei vaan sopinu korvaan... ei sitten millään ku olin aiemmin soittanu -69 marsu greenbäkeillä yli 12v. ja myin sen skoben äsken mielenhäiriössä!!! vittu ku vituttaa!!!
Nii ekaks mä kokeilin stereona niitä etusia rinnakkain, aika täyteläinen saundi mutta jossain oli liikaa viivettä ni vähän omituiseksi meni mutta vói sitä särön paksuutta... ehkä pitäs vielä erillinen eq löytää ni sitten... vaikka tos GK.ssa on 4+7 alueinen eq se vähän ei toimi tossa setupissa kovin hyvin.
Kiva kuulla et joku muukin on löytäny saman jutun ku ei toi psa yksinää kaikille toimi. ainakin jos hakee vielä parempaasaundia:)
pekurides
05.03.2005 01:45:39

PS. mikä kaappi+pääte sul on, jotku väittävät että psa toimii parhaiten fullrange ämyreillä ja trankkupäätteellä... minä en trankkuun enää koske, yksi mosvalve joskus oli ja ihan paska! eivät taida noi miehet ole ikinä kunnon saundeja kuuleetkaan:)
muutenki ihan ihme peli toi psa, ihan ku raakile ku middle ja powernupikat puuttuu? mulla ollu psa nyt muutaman kuukauden... Vinkkejä?
Glottis
05.03.2005 17:05:59
Terve!

Mulla ois kans kaks päätettä ja ois kiva käyttää/koittaa kumpaistakin yhtä aikaa. Miten ne pitää kytkeä toisiinsa jotta homma onnistuu? Kamat siis: SansAmp psa1 ja Engl 530 etuset, VHT 2:50 pääte ja Rocktronin Intellifex.

Koittakaa joku jaksaa kertoa tietämättömälle...
McNulty
05.03.2005 18:13:17
Kamat siis: SansAmp psa1 ja Engl 530 etuset, VHT 2:50 pääte ja Rocktronin Intellifex.

Off-topic... mistäs VHT:n kamoja saapi?
Skebaristi
05.03.2005 18:34:26

Kai niitä saa musamaailmasta. Korjatkaa, jos olen väärässä.
Aivan
otto_t
05.03.2005 18:34:34

Käytettynä liikkuu sillointällöin, mutta virallista maahantuojaa ei suomessa tällähetkellä ole. Itse kyselin VHT:n 4x12 Fat Bottomia ja ainakin musamaailma sanoi että heidän kauttaan pystyisi tilaamaan.
E pur, si muove! - Ei perkele, se on muovia!
Glottis
05.03.2005 20:09:20
Käytettynä sain hommattua, vuoden vanha oli. Huippupeli!!!

Mut asiaan, kertokaa joku...
pekurides
05.03.2005 20:37:11

soundata on saamassa tai jo saanut kontillisen VHT sälää maahan! laidasta laitaan, sinne:) ne lopetti ashdownin diilamisen ku ei oikee toimitukset toiminu ja otti VHT:N! JeeS!
asiaan en oo nyt ihan varma mut psa:n 2 inputista voi tulla suora signaali ulos. downloudaa manuaali psa hoimepagelta! ei vissiin tuu ku en ite käyttäny:) mä vetäsin ihan pokkana haarottajan piuhan ja etusien väliin!!! ja toinen piuha rinnan toiseen etuseen!
Mutta ei väkisin toimi, mulla oli jotain viivettä etusten välillä, jonkinlainen hämärä 0,0001ms delay. gallien-krueger mpl100 ja psa. ja sitten ottivat vähän häiriöö ni koklasin ihan pokkana heittää peräkkäin psa+GK, ja perskeles sehän toimi,
ei yhtään ylimääräistä häiriöö ja säätelyjen jälkee muikee saundi!!! compuraa ja eq:ta iskin GK:sta lisää kehiin! ja nyt on hymy korvissa:) ps.heitin suoraan GK:n inputtiin ja clean kanavalle gainit nollille ja outputvolqat täbölle, ihmekyllä tuntuu olevan vähemmän hurinaa ku psa:ssa ja toimii, ei signaalihäviöitä havaittavissa,päinvastoin!!!
pekurides
05.03.2005 20:41:24

ja soundista, kyllä oli paksu ja rikas soundi rinnakkain.
kaksi erilaista saundia samasta stereokaapista ulos, kantsii kokeilla.
Jormaz
08.03.2005 04:32:21
Mitenkäs toimisi semmonen että sekottais linjamikserillä kahden etuasteen signaalit ja sitten tuuttais sen päätteeseen?
In Goth We Trust!
The 666 Club #4
Glottis
08.03.2005 14:15:20
kunnasja!

Kiitti selostuksesta! En kyl silti saanu toimiin sitä... mitäköhän tein väärin?

Ois tarkotus saada tosiaan stereona kahta kaappia käyttäen.

Eli Kitara Englin etuseen kiinni, sieltä yhellä vai kahella piuhalla sansampiin ja sieltä taas monellako piuhalla Intellifexiin ja sieltä taas päätteeseen, jaksatko vielä vähän selvittää?
Crackis
08.03.2005 17:57:31
Mulla on kanssa välillä kaks etuastetta signaaliketjussa ääntä säröttämässä ja ei voi muuta sanoa kun että toimii! Ennen revin säröt periaatteessa kokonaan H&K:n Metal Masterista ja tämä särötetty soundi meni Rocktron Sidewinderin clean-kanavan läpi, josta pudotin hieman middleä. Metal Masterissa kun on sellainen hauska ominaisuus että sen middle-potikka on ennen säröastetta, mikä taas tuo lisää säätämistä pelkästään tätä käytettäessä. Parhaat säröt olen tuosta saanut nimenomaan middle tapissa. Vaikka en säröjä kaivaisikaan MM:sta, niin middle-boostina se on ketjussa jos on.

Joskus olisi kiva kokeilla molempia etusia rinnan ja vetää jonkunlaisen mikserin läpi vahvistimeen, tai vaihtoehtoisesti omille kanavilleen.
kunnasja
09.03.2005 01:33:26
mitäköhän tein väärin?

Englistä lähtee engl-amps.com:in mukaan kaksikin erilaista stereo-outia. Tavallinen, sekä joku "frequency compensated", jossa on jokin lisävolumesäätö. Itse käyttäisin tavallista stereo-outia (line out): left/mono outista PSA:n taka-inputiin yhdellä piuhalla. Sansampin lähdöistä Intellifexiin kahdella piuhalla. Intellifexistä päätteeseen, päätteestä kaappiin... stereona edelleen.

Kokeile kytkentä pala kerrallaan: Ensin Englistä päätteeseen (että toimii), sitten Engl->PSA->pääte, ja lopuksi vasta Engl->PSA->Rocktron->pääte. Tarkista/kokeile linjatason switchejä: ainakin PSA:ssa on 0 dB / 10 dB ...joku tämmönen nappi takana, jota muuttamalla saattaa lähteä toimimaan. Jos nimittäin signaali tulee Intellifexiin liian hiljaisena, noisegate haukkaa sen kokonaan.

Jos ei toi onnistu/ jos haluat PSA:n ensimmäiseksi ja siitä signaalin Engliin: PSA:n outista Englin guitar inputiin, Englin stereo-outista Rocktroniin, siitä päätteeseen. Tai voit kytkeä Intellifexin Englin FX-luuppiin. (PSA:n luupissa oli muistaakseni monolähtö ja stereopaluu. Olen pysynyt siitä erossa...)

Kokeile, ja laita vaikka pikaviestiä jos ei lähde futaamaan.
kunnasja
09.03.2005 01:39:49
Mitenkäs toimisi semmonen että sekottais linjamikserillä kahden etuasteen signaalit ja sitten tuuttais sen päätteeseen?

Vois olla helpompi ruuvata ainakin ku yhdistelmäsärö :D Linjamikseristä en tiedä, mutta stereokaapilla/-päätteellä onnistuu ainakin. Äkkiseltään luulisi kuulostavan suhteellisen munakkaalta, ja eikös joku niin sanonutkin.

Alunperin piti meikäläisenkin tehdä tosiaan niin, että ajan ART:ia ja PSA:ta stereopäätteen eri kanaviin. Tuli vähän takeltelua, eikä homma onnistunutkaan niin kuin luulin, ja luovuin ajatuksesta.
Jormaz
09.03.2005 06:45:18
Pitää testaa E530 ja ADA MP-1 eri kanaviin..
In Goth We Trust!
The 666 Club #4
askomiko
09.03.2005 13:02:07 (muokattu 09.03.2005 13:03:16)
Paras junttasoundi minkä mie olen saanut oli Recto + JMP, jossa JMP:tä särötti Tube factor ja Rat. Parhain vuorenhuippusoundi taasen oli JMP:n tilalla Orange ja Recton tilalla Screamer. Kyllä tunsi olonsa ihan Steve Vaiksi. :) Miusta tuntuu että parhaan hyödyn saa kun on kaksi erillistä kaappia joista hönkyy erilaiset särinät. Se hyöty vaan nousee ikäänkuin toiseen potenssiin, kun on kaksi erilaista soundia. Yhteistulos on paljon enemmän kuin osiensa summa.

Soundit saisi mielellään olla aika erilaisia. Tukkoinen middlerähinä (JMP)+ scooped-modernihevi (Recto) on hyvä yhdistelmä. Kaksi samanlaista ei tuo niin suurta iloa.
"Helevetin nopia kairata, ku on näin ohut jiä!" RÖYTÖ!!1
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
pekurides
09.03.2005 23:16:42

neljä olis viel kovempi... :)
kunnasja
12.03.2005 19:47:15
Joopa joo...

Olimme juuri eilen studiolla, ja komppisärösoundi osoittautui harmikseni perin omituiseksi, suorastaan käyttökelvottomaksi. Tosin signaali johdettiin tarkkaamossa sijainneesta päätteestä äänieristettyyn koppiin, ja siellä kaiutinkaappiin. Säröä ei ollut tarpeeksi, ja muutenkin yläpäät loistivat poissaolollaan. Lisäksi multiefektin geitti oli niin kovilla laitteiston kohinan kanssa, että kielten sammuessa kohinan vaimeneminen kuulosti siltä kuin soundissa olisi ollut kaikua.

Paschkeakos siinä sitten enempiä kyselemään: ohitin ARTin kokonaan, ja ruuvasin soundin PSA:sta. Geittikin jätettiin pois, koskapa studiolla voi hiljaiset kohdat siivota sangen helposti. Saman kohtalon koki kompura - mäjelle.

Treenikämpällä alkuperäinen soundi kuitenkin toimii... eikä kyseessä ole nyt perinteinen "kämpillä se vielä kuulosti ihan hyvältä", uskallan väittää :D Saa nyt nähdä miten elämä jatkuu, tämä kuitenkin mullistaa arvomaailman täysin, ja yöunetkin menee...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)