Aihe: Neuvoja aloittelevalle "opettajalle"!
1
kanka
07.03.2005 21:24:55

Menin sitten lupaamaan tyttöystävän pikkusiskolle että opettaisin hänelle kitarointia kun äskettäin hommattiin uudet sähköiset soittovehkeet. Se innostuikin oikein kunnolla ja haluaa että pidän jonkun näköisiä tunteja viikoittain. Nyt sitten olenkin pulassa että mitä sitä oikein opettaisi..

Soiton alkeet melko pitkällekin itseoppineena on vähän hankala ajatella mitään hyviä harjoituksia jne. kun alkuvaiheessa se taito kehittyi lähinnä mieluisia kappaleita soittamalla. Musiikkimaku ja soittotaito siis kehittyivät käsi kädessä. Pelkään siis tappavani tytön motivaation heti alkumetreille jos pistän sille vaan jotain skaaloja sahattavaksi. Kyselin jo vähän etukäteen että mitäs hän haluaisi oppia mutta "emmäoikeintiiä" oli selkeä vastaus. Musiikkimakukin tuntuu olevan "kaikki hyvä kelpaa".. Ilmeisesti sähkiksen coolius lähinnä häntä viehättää.

Varmaankin siis jollain helpoilla tutuilla suomirokeilla yms. kannattaisi lähteä liikkeelle vai mitä viisaammat suosittelisi? Sitten siihen ohelle kenties jotain yksinkertaisia harjotuksia, lähinnä plekutusta koska tyttö on klassista kitaraa jo jonkun aikaa soitellut.. Mitään skaalojen ja sointujen rakenteita tuskin tässä vaiheessa vielä kannattaa ryhtyä opettamaan, itse kun soitellessa niitä oppii ymmärtämään niin tulos varmaankin on paras.. Vai?

Pikaisia neuvoja/mielipiteenilmaisuja tässä kaipailen! (Keskiviikkona pitäisi olla ensimmäinen tunti)

Kiitokseja jo etukäteen!
Valitse minkä värisen Muusikoiden.netin haluat.
Apricot
07.03.2005 21:43:39
Tässä starttipaketti:

- plektraharjoituksia (yhdellä kielellä, pelkästään alaslyöntiä, myöhemmin alas-ylös)
- C-duurin äänet avoasemasta, pari kieltä kerrallaan
- sointupareja (esim. C - G7; Am - E; Dm - Am jne.) ja jotain yksinkertaisia komppeja oikealle kädelle
- venytys- ja vibraattoharjoituksia yhdellä äänellä, hammer-on, pull-off, slide; hitaasti!
- kvinttiote ja siitä muodostettavat duuri- ja mollisoinnut
- mollipentatoninen skaala ja helpot bluesjutut; siis TOSI helpot!
- 12 tahdin blues

Kannattaa:
- etsiä tarpeeksi helppoja biisejä materiaaliksi (CCR, Karjalainen ym.)
- koko biisiä ei tarvii opetella, pelkkä introkin käy, tai melodia tms.
- vähän asioita kerrallaan
- sillä on itsessään suuri merkitys, että soitat oppilaan kanssa ja näytät mallia; ei tarvii yrittää saada "tulosta" aikaan
- jos oppilas ei tiedä mitä haluaa, niin sitten opettajalla on oikeus päättää siitä; valitse jotain keskitien poppia ja rokkia

Tällä tavalla mä olen tuon tapaisen oppilaan hoidellut.
No problemo!
Kusse
07.03.2005 21:43:51
Sikäli kun tapoin yhden kaverisuhteen "opettamalla" kitaran soittoa...
Saithan sä selvää? Älä valita!
Ostinaatio
07.03.2005 21:49:41
Kysy mitä musiikkia oppilaasi kuuntelee, ja yritä blokkailla siellä, ettet tapa hänen soittointoaan, tämä on hyvin tärkeää. Muutenkin on tärkeää kuunnella oppilasta _hyvin_ tarkoin.

Tuossa tuli jotain hyviä starttijuttuja, ei niin lopullisesti tarvitse noihin pikkaustekniikoihin yms. keskittyä, kunhan katsot ettei oppilas opi virheellistä tyyliä, vaan ne kehittyvät soiton oheisena.

Perussoinnut tosiaan, duuri+molli+pentatoniset asteikot. . Helppoja melodioita _nuottien_kanssa_, jotta se nuottien opettelu ei sitten siirry. Tabeja voi myös opettaa.

Ja ei pidä edetä liian nopeasti.
"Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein
Kusse
07.03.2005 22:03:33
En mä haluu sun intoa opettajana latistaa, mutta(aina se perkeleen mutta) kattelin sun jäsenkuvausta ja aika vähän aikaa oot soitellu, ja omin nokkines. En mä sitä sano, voit olla pirun hyvä, mutta jokainen joka opettelee asiat yksin, on jokasella niillä oma tyyli. Ja se tyyli on ehkä sulle hyvä, mutta kaikille se ei sovi. Eli, älä opeta väärin. Väärää tekniikkaa on vittumaista korjata. Sori jurrissa oon, toivottavasti ymmärrät mitä tarkoitan.
Saithan sä selvää? Älä valita!
kimurantti1
07.03.2005 23:20:19 (muokattu 07.03.2005 23:21:21)
En mä haluu sun intoa opettajana latistaa, mutta(aina se perkeleen mutta) kattelin sun jäsenkuvausta ja aika vähän aikaa oot soitellu, ja omin nokkines. En mä sitä sano, voit olla pirun hyvä, mutta jokainen joka opettelee asiat yksin, on jokasella niillä oma tyyli. Ja se tyyli on ehkä sulle hyvä, mutta kaikille se ei sovi.

Otetaan nyt kuitenkin huomioon että kysyjän tyttöystävän pikkusiskolle sähkökitaran perusteiden opettamiseen tuskin tarvitaan opistotason pätevyyttä. Saati jos antaa sitä opetusta ilmaiseksi tai hyvin pienellä hinnalla tyyliin 10e tunti?

Alkuperäiseen kysymykseen: Kannattaa näyttää heti ensimmäisellä tunnilla joku helppo käteen jäävä riffi jota oppilas voi sitten kelailla kotona ja miettiä, että "Kylläpäs mä oon hyvä kun osaan soittaa näin hyvän kuuloisen jutun". Esimerkiksi joku riffi tai melodian pätkä jonka sä itse opettelit ensimmäisenä josta tuli se fiilis että pakko soittaa lisää. Ja komppaan vielä muita sen verran, että vaikkei oppilaalla olisi juuri nyt mitään tiettyä juttua jonka haluaa oppia, heti kun hän sellaisen hoksaa, niin kannattaa mennä siinä mukana. Tietysti hieman "oikeaan suuntaan" ohjaten.
Metronomi on muusikon paras ystävä.
kanka
08.03.2005 07:44:59 (muokattu 08.03.2005 07:54:36)

En mä haluu sun intoa opettajana latistaa, mutta(aina se perkeleen mutta) kattelin sun jäsenkuvausta ja aika vähän aikaa oot soitellu, ja omin nokkines. En mä sitä sano, voit olla pirun hyvä, mutta jokainen joka opettelee asiat yksin, on jokasella niillä oma tyyli. Ja se tyyli on ehkä sulle hyvä, mutta kaikille se ei sovi. Eli, älä opeta väärin. Väärää tekniikkaa on vittumaista korjata. Sori jurrissa oon, toivottavasti ymmärrät mitä tarkoitan.

Jep jep, ymmärsin pointin. Tahdon kuitenkin tarkentaa, että en suinkaan ole koko aikaa keskenäni soitellut. Opettaja astui kuvioihin melko pian ja kyllä siinä sitten virheelliset pikkaustekniikat ja muut korjaantuivat. En väitä että olisin ollenkaan pätevä opettamaan soittoa vähäisellä soittokokemuksellani, siksihän täällä neuvoja pyydänkin. Uskon kuitenkin näiden opasteiden siivittämänä kykeneväni saattamaan tytön osaamista edes jonkin verran eteenpäin.
Hesrock
08.03.2005 11:56:12
Ihan sama mitä treenaatte kuhan teette ne Hitaasti
Topah
08.03.2005 20:26:36

Mitä huonompi oppilas, sen parempi opettajan pitäisi olla. Tässä tapauksessa ei välttämättä tarvitse puhua opettamisesta, vaan juttujen näyttämisestä. Kokeneemmilta kannattaa aina kysyä neuvoja.
Guitar playing is like shit, it never stops!
Master of reality
11.03.2005 18:44:23
Ynkkää vaan kehiin :D
Rock´n´Roll ain't noise pollution!
kanka
11.03.2005 18:54:41

Fareria
Chester
11.03.2005 19:00:02
Hyvin vähän teihin kokeneisiin konkareihin nähden soitttaneena keltanokkana joka katselee teitä Suuruuksia vain leukaan en osaa sanoa paljon muuta kuin että yritä innostaa ja inspiroida oppilastasi. Just niitä helppoja suomirock kappaleita ja muita überupeita (ja helppoja) riffejä kannattaa opettaa. Näin ainakin itse olisin halunnut opetukseni alkaneen, mutta opettajani on pinttymätön klassisen kitaramusiikin fani. Ja tietysti ainoat rockkappaleet joita hän on minulle opettanut ovat tietysti Nothing else matters, sound of silence ja tears in heaven.
Mutta nyt aion työntää opetusta "oikeaan" suuntaan : ). Ainakin yrittää työntää.

Ja muista aloittaa basicista, kitaran asennosta, käden asennosta ja muistuta että ei ikinä kannata välittää toisten mielipiteistä elleivät he soita paremmin kuin sinä (samalla muistuta että Se Maailman Parhain Kitaristi olet juuri Sinä Itse (ynkkä fanit voivat valittaa mutta heitä ei (taaskaan) kuunnella)).
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta
jumal
11.03.2005 21:06:50
Yksi sana: Apulantaa. Ottakaa vaikka 0010. Ei ole liian vaikea saada kuulostamaan melko hyvältä. Ja jos tuota ikäluokkaa yhtään arvaan aletaan kohta olla siinä "apulanta-iässä" ;)
Jackson Dinky
11.03.2005 21:47:36 (muokattu 11.03.2005 21:49:21)
jos oppilas ei tiedä mitä haluaa, niin sitten opettajalla on oikeus päättää siitä; valitse jotain keskitien poppia ja rokkia

Mä opettaisin dödistä ja tilutusta ._.

Totta.
Jau jau!
guitarmonkey
12.03.2005 12:38:40
Kannattaa tietysti myös tarkkailla omaa soittamista ettei mene omien taitojen esittelyksi. Helposti unohtaa miltä tuntui itse olla aloittelija joskus päälle kymmenen vuotta sitten. Aloittelijana tuntuu pahalta katsella hyvää soittoa kun jo pelkät barre-soinnut tuottaa tuskaa.
Jos saisin mahdollisuuden soittaa kenen tahansa muusikon kanssa -elävän tai kuolleen, valitsisin ehkä mieluiten sen elävän.
Ostinaatio
12.03.2005 12:48:42 (muokattu 12.03.2005 12:49:05)
Kannattaa tietysti myös tarkkailla omaa soittamista ettei mene omien taitojen esittelyksi. Helposti unohtaa miltä tuntui itse olla aloittelija joskus päälle kymmenen vuotta sitten. Aloittelijana tuntuu pahalta katsella hyvää soittoa kun jo pelkät barre-soinnut tuottaa tuskaa.

Teknisesti muuten saa tuohon aloitteluun vähän tuntumaa, kun kääntää kitaran toisinpäin ja yrittääpi soitella vastakkaisilla käsillä, ei olekkaan enää ihan niin heleppoa :-)

Tosiaan painotan tässä yhä, että kysytään oppilaalta mitä hän itse haluaa oppia/ mistä musiikista pitää. Turha alkaa omia mieltymyksiä tuputtelemaan, toki saa ehdotella jos oppilas ei itse heti keksi.
"Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein
wrshredder
12.03.2005 13:04:29
Teknisesti muuten saa tuohon aloitteluun vähän tuntumaa, kun kääntää kitaran toisinpäin ja yrittääpi soitella vastakkaisilla käsillä, ei olekkaan enää ihan niin heleppoa :-)

tuo on totta! vaihdoin jopa yhdestä akustisestani kielet toisin päin kokeillakseni kyseistä kikkaa..kitaran pitäminen sylissäkin mukavasti tuotti jo vaikeuksia :)
May the Tilu be with you!
saukkinen
14.03.2005 18:04:22
Hei mä pidän tunteja, ja oon kuitenki soittanu vast vuoden, ja siitäkin yli puolet omin nokkineni. Sanoin silloin alussa jo sille kaverille, etten sua voi pitkään opettaa, koska silloin mennään ohi jo mun taitojeni. Mutta edes jonkun aikaa kuitenkin. Nyt ollaan kateltu vähän sointuja ja vaihtoja ja seuraavaksi siirrytään komppaukseen. Kyllä sitä aina jotain keksii :)
Se on pullo Jack Danielsia ja sohvalle nukkumaan.
kanka
14.03.2005 18:11:44

Yeah. Ensimmäinen tunti meni ja onnistui varsin hyvin. Tyttö oli tyytyväinen ja into oppimaan näyttäisi olevan kasvussa. Soiteltiin jotain helppoja riffejä ja vähän vitossointuja katsottiin.. Niitten avulla kun ainakin itse sain ensimmäiset oivallukset noista sointujutuista kitaralla. Demppaamista voisi myös olla hyvä vähän katsastaa..
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)