Aihe: Les Paul ei pidä virettä.
1
PoLFus
06.03.2005 21:55:25

Noin 10 vuotta vanha les paul ei pidä jostain syystä virettä, vaikka kuinka virittelen. Ei johdu kielistä, eivät ole NIIN uudet. 11-52 - setti käytössä. Saako noita virittimiä säätää jotenkin vai kannattaako uusia kokonaan ?
"Hippi mieheksi." - Mirrinsane
fox
06.03.2005 21:59:47

Noin 10 vuotta vanha les paul ei pidä jostain syystä virettä, vaikka kuinka virittelen. Ei johdu kielistä, eivät ole NIIN uudet. 11-52 - setti käytössä. Saako noita virittimiä säätää jotenkin vai kannattaako uusia kokonaan ?

Jos sulla on siinä ne vakio tulip-button muovinupilliset virittimet niin kyllä suosittelisin vaihtoon pistämistä. Jos ne taasen on sellaiset metallinupilliset, joissa on ruuvi siinä viritysnupin päässä, voi sitä ruuvia koittaa hieman kiristää.
LaXu
06.03.2005 22:35:29
Kokeile aluksi kiristää virittimien ruuvit ja mutterit. Sitten voisi lähteä syytä etsimään vaikkapa huonosti tehdystä satulasta (valitettavan yleinen ongelma sähkökitaroissa).
Kuha
06.03.2005 23:33:34

Mulla oli sama ongelma. Vaihdoin alkup. Groverien tilalle hyvät Schallerit. Toimii.
Muistakaa venytellä.
kivi
07.03.2005 00:12:40 (muokattu 07.03.2005 00:19:01)
Jos sulla on siinä ne vakio tulip-button muovinupilliset virittimet niin kyllä suosittelisin vaihtoon pistämistä. Jos ne taasen on sellaiset metallinupilliset, joissa on ruuvi siinä viritysnupin päässä, voi sitä ruuvia koittaa hieman kiristää.

Höpsis. Ne tulip-nuppiset "Gibson Deluxe" -koneistot on aivan hyvät (sanoo vakaumuksellinen Gibson-mies). Kireyden säätö löytyy muistaakseni pikkasen hankalasti sieltä sisältä akselin ("tapin") päästä avaamalla ruuvit. Ihan tarkkaan en muista, koska mulla ei oo ollut noiden kanssa koskaan mitään ongelmia, ja aika monta tulip-nuppista Nashvillen ja Kalamazoon kaveria on ja enemmän on ollut. Jos vire ei pidä, vika on 99,9 varmuudella kielen kiinnityksessä tappiinsa (väärä määrä kierroksia, ei varmistuslenkkiä sileillä kielillä, kaikki kierrokset jääneet reiän alle...), satulan urissa tai tallapalan jousten pettämisessä tms.

Kun kiristät, älä kiristä liian tiukkaan. Sillai sopivasti on hyvä.

PS. Groverin vaihto Schalleriin tai toisinpäin on varsinkin outoa puuhaa, jos ei nyt jokin osa oo oikeasti rikki.

Tää on aika tavallista nähdä jengin vaihtavan Gibsonien virityskoneistoja, pahimmassa tapauksessa vielä joihinkin epäesteettisiin pastillinuppeihin. Yleensä syy on kumminkin muualla, ja korjaantuu "vahingossa" samalla kun kielet vaihdetaan.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
fox
07.03.2005 00:23:20

Höpsis. Ne tulip-nuppiset "Gibson Deluxe" -koneistot on aivan hyvät (sanoo vakaumuksellinen Gibson-mies)..

Juu jes, mutta mun käsittääksein PolFussilla (ei Lester W.Polfus) onkin Epipuhelin, jossa on "generic far-east Kluson Deluxe Great Copy" - virittimet.. Ne alkuperäiset on kyl kiristettävissä, mutta tuppaavat nuo kopiot kulahtamaan kymmenessä vuodessa nii, ettei auta loitsu eikä rukous.. =)
kivi
07.03.2005 00:33:33 (muokattu 07.03.2005 00:35:51)
fox:
Ne alkuperäiset on kyl kiristettävissä, mutta tuppaavat nuo kopiot kulahtamaan kymmenessä vuodessa nii, ettei auta loitsu eikä rukous.. =)

Ach so! No niin tietty. Niissä on ne kaaret jotka pitävät vetonupin akselia sitä samaa peltiä pohjalevyn kanssa, ja jos se pohjalevy sitten on jotain epämetallia, niin nupin ruuvikierteen ja tapin messinkipyörän jengat ei kohtaa?

Tästä selviää kyllä varmaan ekat kerrat puristamalla ne kaaret uudestaan kiinni (pihdeillä), öljyämällä rattaat ja säätämällä messinkipyörän keskellä olevan ruuvin "sopivaksi". Koneistot voi vaihtaa sittenki´n, kun jotain menee oikeasti rikki, eiksje?

Oliko vähän vaikeasti selitetty?

PS1: Jos kumminkin vaihdat koneistot kokonaan, vaihda saman tien tyhjiövoitelukoneistoihin. Se kannattaa.

PS2: Jos uusia koneistoja varten pitää porata, se on pylväsporakone tai sit viila. Käsivaralta poraaminen ei oo hyvä idea, ellei oo jotain spesiaali-laajennusterää.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
fox
07.03.2005 00:40:50

Oliko vähän vaikeasti selitetty?

PS1: Jos kumminkin vaihdat koneistot kokonaan, vaihda saman tien tyhjiövoitelukoneistoihin. Se kannattaa.

PS2: Jos uusia koneistoja varten pitää porata, se on pylväsporakone tai sit viila. Käsivaralta poraaminen ei oo hyvä idea, ellei oo jotain spesiaali-laajennusterää.

Mä käytän aina sellon viritystappijyrsintä, jos vaihdetaan 8 mm -> 10 mm tapillisiin koneistoihin.. Kyllä sen kämmenpohja kestää, 6 reiän käsivaralla vääntämisen..
Noi kaukomaan Klusonit on vähän vetkulat, mun mielestä, just vaihdoin ostamastani projekti Epiphoonista virittimet, kaipa ne olis vireen pitäneet, mutta ne tapit heilui ja helisi..ja vanhalla on kovemmat vaatimukset, sitäpaitti sattu olemaan lootassa aivanhyvät Korean pojan joulutinasta pusertelemat Pingin virittimet. Olkoon siinä nyt toistaseksi.. =) Ku ei ollu Schallereita, Grovereita eikä Klusoneita hyllyssä..edes Gotohia.
kivi
07.03.2005 00:48:13
Noi kaukomaan Klusonit on vähän vetkulat, mun mielestä, just vaihdoin ostamastani projekti Epiphoonista virittimet, kaipa ne olis vireen pitäneet, mutta ne tapit heilui ja helisi

No, nyt kun ne on sulla irti, niin purista pihdeillä ne tapin akselia pitävät leuat kiinni, niin sulla on taas laatikossa helisemättömät koneistot hätätarpeiksi
:-)
(Handsome Dick Manitoba)    
fox
07.03.2005 00:54:43

No, nyt kun ne on sulla irti, niin purista pihdeillä ne tapin akselia pitävät leuat kiinni, niin sulla on taas laatikossa helisemättömät koneistot hätätarpeiksi
:-)

Juu, eiköhän niille jotain tarvi tehdä. Ja "aika tavaran kauppaa" sano vanha kansa.. :)
k1mm0
07.03.2005 16:49:28
Nyt on minullakin Epiluuriin virityskoneiston vaihto edessä. Groverit löytyisi tuolta läheisestä liikkeestä hintaan 60 €, kympin lupasi vielä hyvittää tuosta vanhasta koneistosta vaihdossa. Sanokaas, tietäväiset, onko tuo Grover hyvä valinta ja onko hinta sopiva?

Ja sitten vielä, tarvinnekko tehdä mitään ylimääräisiä poraamisia tai vastaavia? Minä en oikein semmosia uskaltaisi mennä itse tekemään, kun on neljä peukaloa keskellä kämmentä.
Se on kyllä ihan epistä, kun kaveri on ollut paljon enemmän humalassa kuin itse, mutta silti itselle tulee hirveä krapula ja sille kaverille ei ollenkaan.

Tabiteollisuus takoo tasokkaita tabulatuureja
fox
07.03.2005 17:02:19

Ja sitten vielä, tarvinnekko tehdä mitään ylimääräisiä poraamisia tai vastaavia? Minä en oikein semmosia uskaltaisi mennä itse tekemään, kun on neljä peukaloa keskellä kämmentä.

Vähän riippuu siitä Epiphonesta, mutta jos siinä on ne muovinupikkaiset Kluson-kopiot Epiphonen logolla ja taasen Groverit on tosiaan ne 10 mm rungolla, niin työstöä vaatii.. Osta tai pyydä lainaan (voi olla kyllä hissua se) sellon viritystappi-jyrsin, sellanen kartiokas metallihärveli..Se on oivallinen peli tappien reiän suurentamiseen. Varovasti kun sillä jyrsäsee, niin tulee hyvä. (En yhtään sitte tiedä mitä nykyään maksavat ne..) ;)
Juzzu
07.03.2005 17:20:57

Voisit tulla joskus mukaan kun käy tuolla Uusiotuotteella tekemässä hommeleita niin voitais samaan hikeen porata ne reiät 10-millisiksi.
Yritys on ensimmäinen askel epäonnistumiseen
k1mm0
07.03.2005 18:09:02
Voisit tulla joskus mukaan kun käy tuolla Uusiotuotteella tekemässä hommeleita niin voitais samaan hikeen porata ne reiät 10-millisiksi.

Tuohan olisi vallan hienoa. Ilmoittelehan sitten kun passaa mukaan tulla. Täytyy käydä tässä lähipäivinä ostamassa ne Groverit ja irroitella vanhat valmiiksi.
Se on kyllä ihan epistä, kun kaveri on ollut paljon enemmän humalassa kuin itse, mutta silti itselle tulee hirveä krapula ja sille kaverille ei ollenkaan.

Tabiteollisuus takoo tasokkaita tabulatuureja
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)