Aihe: Ammatin jatkonäkymät
1 2 3
half
07.03.2005 20:35:02
Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni :
Ravintolat maksavat teostoa oli siellä bändi tai ei. Aina maksaa, kun soi, vaikka radio parturissa. Korvausten kohdentuminen levyhommissa onkin vaikeampi juttu. Ne menee silleen keskimäärin eli kellä paljon biisejä ja soittoa saavat samassa suhteessa. Ei kannusta tekemään biisejä, jos ei ole levyille hyvää jakelua ja sitä kautta radiosoittoa.
Toisin on livesoitto, sillä teostoilmoitukset tehdään biiseittäin jolloin jyvä on kohdallaan ja omat ovat samalla viivalla muiden kanssa.
Eli ei kannata surra mitä teosto kerää, vaan miettiä miten ja keille se jaetaan, sillä rahat jaetaan joka vuosi oli ilmoituksia tai ei. Mitä vähemmän jakajia, sitä enemmän isot pojat tienaavat. Radiosoittoa ei voi valita, mutta jokainen voi valita mitä keikoilla esittää ja mihin murut putoavat.
Väärin ? Kyllä tämmöinenkin biisi kai on.
baron
07.03.2005 22:19:24

Käsittääkseni tanssimusiikki puolella muutamat monet ravintolat ovat polkeneet hinnat sinne 50€/mies pöydän alta ja nämä puoliamatööri ammattihumppamuusikot syövät näiden koulutettujenkin musiikkialan perustutkinnosta valmistuneiden ns. oikeiden muusikoiden leivän.

Se hän on selvä että ei kukaan ns. kunnon ravintolamuusikko suostu lähtemään viidestäkympistä vetämään viittä settiä illassa. Mutta kun näitä elämäntapa tanssimuusikoita on niin ne syövät samalla ravintolamuusikon alan oikeiden muusikoiden leivän kun ravintolat pudottavatkin orkestereiden hintoja näiden elämäntapamuusikoiden suostuttua tulemaan 50% alennuksella.

Mä soittelen tasan huvikseni, mun leipäni ei tippaakaan oo kiinni soittamisesta, mutta 50 euron tarjoukselle mä haistattelen!
The Steinway piano - with its beauty and power - is the perfect medium to express the performers's art, drama and poetry
dizzy
09.03.2005 10:41:12
Käsittääkseni tanssimusiikki puolella muutamat monet ravintolat ovat polkeneet hinnat sinne 50€/mies pöydän alta ja nämä puoliamatööri ammattihumppamuusikot syövät näiden koulutettujenkin musiikkialan perustutkinnosta valmistuneiden ns. oikeiden muusikoiden leivän.

Tuskinpa...
Markkinataloudessa kun ollaan, niin tietyt lainalaisuudet toteutuu. Ei ravintoloitsijan tarvitse saatikka maksavan asiakkaan kysellä soittajilta jotain "sertifikaattia" pätevyydestä ja sen mukaan maksaa palkkioita. Ennemänkin yleinen orkesterilaatutaso on noussut näinä vuosina kun oppilaitokset syytävät uusia soittajia kehiin. Kyllä ravintolat ja lavat tänäpäivänä maksaa kohtuu korvauksen orkesterille, jos on havaittavissa selvää asiakastyytyväisyyttä. Muistan kyllä ajan kun kapakeissa kävi ihmisiä riippumatta kuka siellä soitti.
Suurin rahajakopluffaus tapahtuu just tässä akselilla artisti-orkesteri. Se ei mene meikäläiselle jakeluun notta nämät tähtiartistit saavat huikeita palkkioita 2-3 setin laulannasta. Olen ollut todistamassa tilannetta kun säestettävänä ollu t-kunkku valitteli tanssijärjestäjälle, jolta ilta oli mennyt miinuksen puolelle (jäi velkaa ohjelmatoimistolle), että kunpa nuo orkesterit olisivat halvempia... ja tanssi-isäntä nyökytteli. Rahajako sinä iltana oli artisti 1500€ ja bändi 800€/5 mieheen. Markkinataloutta?
uruttaja
09.03.2005 11:01:57
Tuskinpa...
Markkinataloudessa kun ollaan, niin tietyt lainalaisuudet toteutuu. Ei ravintoloitsijan tarvitse saatikka maksavan asiakkaan kysellä soittajilta jotain "sertifikaattia" pätevyydestä ja sen mukaan maksaa palkkioita. Ennemänkin yleinen orkesterilaatutaso on noussut näinä vuosina kun oppilaitokset syytävät uusia soittajia kehiin. Kyllä ravintolat ja lavat tänäpäivänä maksaa kohtuu korvauksen orkesterille, jos on havaittavissa selvää asiakastyytyväisyyttä. Muistan kyllä ajan kun kapakeissa kävi ihmisiä riippumatta kuka siellä soitti.
Suurin rahajakopluffaus tapahtuu just tässä akselilla artisti-orkesteri. Se ei mene meikäläiselle jakeluun notta nämät tähtiartistit saavat huikeita palkkioita 2-3 setin laulannasta. Olen ollut todistamassa tilannetta kun säestettävänä ollu t-kunkku valitteli tanssijärjestäjälle, jolta ilta oli mennyt miinuksen puolelle (jäi velkaa ohjelmatoimistolle), että kunpa nuo orkesterit olisivat halvempia... ja tanssi-isäntä nyökytteli. Rahajako sinä iltana oli artisti 1500€ ja bändi 800€/5 mieheen. Markkinataloutta?

1/2-komppia.

Kun viittaat markkinatalouteen, niin siihenhän kuuluu myös se, että kuka tahansa voi ryhtyä tangokuninkaaksi ja ottaa 1500 keikasta. Monet ottaa vielä paljon enemmänkin.

Ei minullekaan mene jakeluun tuo jako, olisi edes 50-50, mutta ei tunnu ja kuulu olevan.
mack the knife
09.03.2005 11:19:00
Olen ollut todistamassa tilannetta kun säestettävänä ollu t-kunkku valitteli tanssijärjestäjälle, jolta ilta oli mennyt miinuksen puolelle (jäi velkaa ohjelmatoimistolle), että kunpa nuo orkesterit olisivat halvempia... ja tanssi-isäntä nyökytteli

Mua ottaa päähän nimenomaan tuo "tanssi-isäntä nyökytteli".
Nekin vellihousut on polvillaan noiden ns. kuninkaallisten ja muidenkin puurattien edessä. Ja taas on bändi kaiken pahan alku ja juuri.
Tehdään lakko! Kukaan bändi ei säestä enää yhtään solistia, menkööt kasettien kanssa kaikki ympäri maata. Ei tarvis kansioita eikä tarvis kuunnella kun bändi soittaa päin persettä. Eikä tarvis hävetä kun bändistä ainakin kaksi laulaa paljon paremmin kuin itse. Eikä tarvis sanoa että eihän MULLE sitten jää niin paljon.
Ericin epäilyt ja maireuden naamiot...
uruttaja
09.03.2005 11:22:18 (muokattu 09.03.2005 11:25:15)
Mua ottaa päähän nimenomaan tuo "tanssi-isäntä nyökytteli".
Nekin vellihousut on polvillaan noiden ns. kuninkaallisten ja muidenkin puurattien edessä. Ja taas on bändi kaiken pahan alku ja juuri.
Tehdään lakko! Kukaan bändi ei säestä enää yhtään solistia, menkööt kasettien kanssa kaikki ympäri maata. Ei tarvis kansioita eikä tarvis kuunnella kun bändi soittaa päin persettä. Eikä tarvis hävetä kun bändistä ainakin kaksi laulaa paljon paremmin kuin itse. Eikä tarvis sanoa että eihän MULLE sitten jää niin paljon.

Mäcki, käyppä katsomassa vaikka Auraviihteen sivuilta näiden puurattien keikkalistoja.

Markkinatalous on pitänyt huolen, ettei ihan umpip...a mene kaupaksi. Parin vuoden takaisella nuorella hemmollakin on vissiin ihan 6 keikkaa tiedossa. 2000-luvun kuninkaallisten keikkamäärät ovat 3 -6 huhtikuussa.
mack the knife
09.03.2005 11:28:52
Mäcki, käyppä katsomassa vaikka Auraviihteen sivuilta näiden puurattien keikkalistoja. Markkinatalous on pitänyt huolen, ettei ihan umpip...a mene kaupaksi. Parin vuoden takaisella nuorella hemmollakin on vissiin ihan 3 keikkaa tiedossa.

Joo, eipä se onneksi ihan älytöntä ole. Onhan siinä sekin, että ei niitä keikkapaikkoja riitä kaikille millään. Tangomarkkinat on vähän samantapainen pöljyys tällä hetkellä kuin se, että telkkari mainostaa nuorille, että liittykää ihmeessä armeijaan.
Esiintymispaikat vähenee, mutta tangokuninkaallisia työnnetään joka vuosi markkinoille monta. Eikös niitä kolme ole molemmista sukupuolista.
Samoin armeijassa, varuskuntia lakkautetaan, kun ei ole varaa pitää pystyssä. Silti koulutetaan lisää henkilökuntaa ja vielä houkutellaan telkkarissa, että tulkaa ihmeessä.
Ericin epäilyt ja maireuden naamiot...
KoskPaavo
09.03.2005 12:15:19
Kai se armeijan TV-mainostuskin osa jonnimoista imagonkohotusprojektia.Kai sekin on nykyään niin rankka paikka.
Kuolemasta saa parhaat aplodit, ei kuitenkaan encoreen asti
uruttaja
09.03.2005 12:18:44 (muokattu 09.03.2005 12:19:12)
Kai se armeijan TV-mainostuskin osa jonnimoista imagonkohotusprojektia.Kai sekin on nykyään niin rankka paikka.

Maanantaina tulleen keskusteluohjelman perusteella yli 20% ikäluokasta ei suorita asepalvelusta. Keskeytyksen syitä on mm. nettiriippuvuus: Mitenköhän mnetin humppa-osio aromakiltoineen pelittäis, jos oltais kaikki 19 - 21 vuotiaita
half
09.03.2005 14:03:25
Maanantaina tulleen keskusteluohjelman perusteella yli 20% ikäluokasta ei suorita asepalvelusta. Keskeytyksen syitä on mm. nettiriippuvuus: Mitenköhän mnetin humppa-osio aromakiltoineen pelittäis, jos oltais kaikki 19 - 21 vuotiaita

Hyvää elävää materiaalia.
Fred Riksberg
11.03.2005 20:41:21
Ensimmäisen viikon kommentointi. Kaikki asiat on pelannu toiseen malliin, kuin yhdenkään ohjelmatoimiston kanssa. Sen verran raotan, että duuni on VR:n sähköpuolella. Taskussa on jo Inter-City lippu, jolla voin reissata ympäri maata. Kuteet talon puolesta. Huomenna ja ylihuomenna ylitöihin. Huomenna vielä tuurauskeikka ja sunnuntaiksi töihin. Ehkä väsyttää, mutta liksa on + 300%, niin ei voi väliinkään jättää. Eipä voi olojaan valittaa keikkakärvistelyn jälkeen.
half
11.03.2005 20:55:23
Ensimmäisen viikon kommentointi. Kaikki asiat on pelannu toiseen malliin, kuin yhdenkään ohjelmatoimiston kanssa. Sen verran raotan, että duuni on VR:n sähköpuolella. Taskussa on jo Inter-City lippu, jolla voin reissata ympäri maata. Kuteet talon puolesta. Huomenna ja ylihuomenna ylitöihin. Huomenna vielä tuurauskeikka ja sunnuntaiksi töihin. Ehkä väsyttää, mutta liksa on + 300%, niin ei voi väliinkään jättää. Eipä voi olojaan valittaa keikkakärvistelyn jälkeen.

Matkailu avartaa ja reissussa rähjääntyy. Kiva kun viihdyt, sillä muusikkouteen ei ole muuta lääkettä kuin muusikkous.
KoskPaavo
11.03.2005 22:21:52
Matkailu avartaa ja reissussa rähjääntyy. Kiva kun viihdyt, sillä muusikkouteen ei ole muuta lääkettä kuin muusikkous.

On muitakin lääkkeitä...
Kuolemasta saa parhaat aplodit, ei kuitenkaan encoreen asti
half
11.03.2005 22:39:02
On muitakin lääkkeitä...

Niinpä, kuuluvat toimenkuvaan. Eikä siinä mitään, vaikka henki haisee, jos homma käy. Olen vaan huomannut tässä matkan varrella, että pahimmilla nipottajilla ei yleensä käy. Lääkitseminenkin on kuitenkin kellosepän työtä, sillä esityksen " taiteellinen " läpivienti ei saa kärsiä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)