Aihe: Liekki yhtye
1 2 3 4 5 6 7 8 9 1014 15 16 17 18
Tupuna
06.03.2005 23:07:37
Mun mielestä toi taas on yksi ehdottomasti Liekin parhaista puolista. Ärsyttää nimittäin niin maan vietävästi suomalainen rockperinne, jossa musiikki tuntuu olevan aivan liian usein alisteinen lyriikoille. Tyyliin "Kirjoitinpa hienon inhorealistisen kertomuksen syysmasennuksesta/mikanfaijanbeeämveestä/suomalaisen miehen komplekseista, mutta täytyy kuitenkin lyödä tähän vielä kulunut sointukulku päälle, että saa tän levylle".

Niin samaa mieltä kanssasi. Annan sinulle plussan.

Liekkiä ei tulekaan mielestäni verrata kaukoröyhkiin ja samuliputroihin, koska ei ne sanoitukset ole Liekissä se juttu. Minusta tuntuu, että Kuusela tekee sanoista mahdollisimman outoja ja maalailevia vain siksi, että musiikilla olisi ilmaisussa tärkeämpi rooli. Ja pelkällä musiikillakin voi kertoa asioita, jos sen osaa. Ja Liekki osaa sen mainiosti! Samanlaista musiikillista maalailua harrastaa muuten Anssi Tikanmäki sävellyksissään. Sanat pilaisivat Tikanmäen hienot ideat täysin... Ja sanokaa minun sanoneen, tunnen Liekin estetiikassa aivan samaa henkeä.
ROCK OUT WITH YOUR COCK OUT!
Pitkavirta
07.03.2005 01:46:07
Ehkä se näyttää heviltä, jos katsoo sieltä Liekki-maailmasta

aivan.

pitää kuitenkin muistaa että ei se "ihan ensimmäinen" hevikään nyt niin hirveän heviä ole, kun vertaa nykyartisteihin. Tarkoittaa siis sitä että jos vaikutteet muutenkin lähtee tuolta muutaman vuosikymmenen takaa, ei voi olettaa että Liekki-hevi olis jotenkin rinnastettavissa nykyjään tehtyyn heviin.

mut P's, ei tapella
Rämppy
07.03.2005 10:12:25
Mun mielestä parhaat sanoitukset on sellaisia, joita ei ihan tajua. Eli omien mielikuvien luomista ei ole tapettu liialla selkokielisyydellä ja alleviivaamisella. Liekin tekstit ovat tässä mielessä hyviä samaan tapaan kuin vanhat Isokynä Lindholmin sanoitukset esim. Sirkus-levyllä. Eivät tosiaan ole selkokieltä, mutta tunnelma niistä välittyy vahvasti. Liekin biiseissä on tunnelma.
Tosiaankin jossain Rintaman urkusoundin leslie-lepatuksessa on ripaus muinaista Uriah Heep-meininkiä (joka ei nykymittapuun mukaan ole kovin heviä). Eli ei ole pelkoa, että Liekki olisi nyt hevibändi.
Eikö tähän rämpyttämiseen koskaan kyllästy?
Paperilyhty
07.03.2005 14:52:42 (muokattu 07.03.2005 14:54:24)
aivan. pitää kuitenkin muistaa että ei se "ihan ensimmäinen" hevikään nyt niin hirveän heviä ole, kun vertaa nykyartisteihin. Tarkoittaa siis sitä että jos vaikutteet muutenkin lähtee tuolta muutaman vuosikymmenen takaa, ei voi olettaa että Liekki-hevi olis jotenkin rinnastettavissa nykyjään tehtyyn heviin.

mut P's, ei tapella

En minä rinnastakaan, kun en ainakaan omasta mielestäni oikeastaan edes kuuntele nykyheviä, heh. Mutta jos hevin on tarkoitus kuulostaa raskaalta, painostavalta, synkältä, mystiseltä, aggressiiviselta tai miltä tahansa, niin minusta Liekki ei kuulosta siltä.

Hups, unohdin mainita päätähuimaavan nopeuden ja tuplabasarin ;)
Am I cursed, or am I blessed, I can't tell, oh yes - Jeff Buckley: Witches' Rave-
carlos
07.03.2005 16:39:53
Mun mielestä parhaat sanoitukset on sellaisia, joita ei ihan tajua. Eli omien mielikuvien luomista ei ole tapettu liialla selkokielisyydellä ja alleviivaamisella.

Onhan se totta, että tuollaiset sanoitukset ovat parhaita. Mutta ainakin Veljet -kappaleessa se tuntuu menevän jo hieman yli.
Mielestäni Sara on sellainen yhtye, joka on onnistunut hyvin siinä, että laulaa hieman "salamyhkäisesti", mutta silti sanoista saa selvää (vaikka tekstejä ei heti ymmärtäisikään..)

Mulle ei oo ainakaan mikään helppo nakki moisesta vääntää mitään järkevää mielikuvaa
Punainen tyyni, meidän syy, jååjåå... (å= a tai o)

...Ei aa kun ää, huolesi on
Ei jahkan ää, veljesi on
Ei aa kun ää,huolesi on

Sanotaan nyt vielä se, että en yleistä kaikkia Liekin lauluja tällaisiksi suu kiinni/kaapissa laulamiseksi.
Standin' with the fury that they had in '66
Rattata
07.03.2005 17:27:11 (muokattu 07.03.2005 17:46:58)
Noniin, nyt on levyä pyöritelty muutamia kertoja. Ja täytyy sanoa että aivan mahtava levy, ei mahda mitään. Tässä on jotain niin hienoa, ettei sitä tajua muuta kuin syventymällä ja nauttimalla.

Biiseistä ainakin tällä hetkellä ylitse muiden ovat Tytöt/kadut/paluu, Päijänne, Valeria, Rajan piirsin taa, Rintama.

Nuo kriittiset kommenttini sanojen epäselvyydestäkään ei enää pidä paikkansa. Tai ei ainakaan enää haittaa. Korppi jäi minulta harmillisen pieneen kuunteluun, levyä kun en ikinä ostanut. Täytyy korjata asia.
Kylmä kahvi kaunistaa, mutta pakki ei kestä minkä pärstä vaatis.
Tupuna
07.03.2005 17:57:04
Noniin, nyt on levyä pyöritelty muutamia kertoja. Ja täytyy sanoa että aivan mahtava levy, ei mahda mitään. Tässä on jotain niin hienoa, ettei sitä tajua muuta kuin syventymällä ja nauttimalla.

Biiseistä ainakin tällä hetkellä ylitse muiden ovat Tytöt/kadut/paluu...

Tuntuu tämän porukan mielestä olevan Tytöt/kadut/paluu aika tykki biisi. Mitä enemmän tuota levyä olen kuunnellut, sitä vahvemmin tuo biisi nousee yli muiden. Musiikillinen kertomus, hyvä fiilisten kuvaaja.
ROCK OUT WITH YOUR COCK OUT!
Rattata
07.03.2005 18:24:10
Tuntuu tämän porukan mielestä olevan Tytöt/kadut/paluu aika tykki biisi. Mitä enemmän tuota levyä olen kuunnellut, sitä vahvemmin tuo biisi nousee yli muiden. Musiikillinen kertomus, hyvä fiilisten kuvaaja.

Kyllä, eikä mikään ihme. Sen verran kova biisi että hiukset lähtee. T/k/p:n lisäksi heti alkuun suosikikseni tuli Valeria.

Yo:n keikkaa odotellessa...
Kylmä kahvi kaunistaa, mutta pakki ei kestä minkä pärstä vaatis.
superfly
07.03.2005 23:37:49

Yo:n keikkaa odotellessa...

Samoin minä. Ja tänään kävin levynkin ostamassa. Hieman hämmentynyt fiilis noin kertakuuntelun jälkeen. Osa biiseistä ei jotenkin uponnut, Tuntuu kyllä semmoiselta levyltä mikä aukeaa pikkuhiljaa monen kuuntelukerran jälkeen vasta.... Samoin kävi Korppi-levyn kanssa mulle. Ensin en oikein pitänyt lainkaan tuosta, mutta nykyään soi autossa koko ajan ja kuskilla on leveä hymy sekä kauhia kesäfiilis päällä.
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
sikanaama
08.03.2005 10:18:23
Eipä ole vielä uusi levy soinut, mutta ensi viikon lauantaina Lutakkoon kahtomaan.
Delirium tremens.
Valdemar
08.03.2005 10:27:32
Eipä ole vielä uusi levy soinut, mutta ensi viikon lauantaina Lutakkoon kahtomaan.

Elä valehtele, ei saatana, saatko rahaa tuosta hommasta?
One fuckin well dressed man !
sikanaama
08.03.2005 10:37:29
Elä valehtele, ei saatana, saatko rahaa tuosta hommasta?

Joo ja munaa.
Delirium tremens.
Valdemar
08.03.2005 10:39:11
Joo ja munaa.

OK
One fuckin well dressed man !
Guitar Hero
08.03.2005 11:13:16
"Luotettavat tahot" kertoo, et Veljet-kappaleen kertosäe kuuluu:

Ei oo sun, älä, huolesi oo
Ei oo sun, älä, veljesi oo..

Öh, naiivi kommentti, mut.. Ei se mun mielestä noin mee.. Haha.. Levyn nimiraita on ainakin mulla jääny kummittelemaan. Se vaan on niin TAJUTTOMAN maaninen. Noh, toisaalta on helpompi löytää tolt levylt hyvii, ku huonoja raitoja. Paha sanoo pahaa mistään. Meitsi diggaa!
Emmä erehdy, ne on ne muut.. Kato
jussiohman
08.03.2005 11:19:37

Jep! Ja vitun kova on yhtye.
Lihava sinkku hakee kontaktia
piiska
08.03.2005 13:59:23

Parhautta!
Pitkavirta
08.03.2005 14:47:53
Jaahans, ilmeisesti 'Tuomitun Tie'kin on saanu radiosoittoa, just tuli Suomipopilta.. :)

Miks ei 'Sinun Luona Kerran' tai 'Rajan Piirsin Taa' tule piristämään mun työpäivää :(
blastoff
08.03.2005 22:37:47
Ei yhtään hullumpi levy tämä Liekin uutukainen. Ihan Korpin tasolle ei mielestäni ylletty, mutta hienoja hetkiä löytyy vaikka kuinka paljon. Loistobiisejä ovat ainakin Vanha puu, Tytöt/Kadut/Paluu ja Lilja
JeeVes
08.03.2005 22:47:28
Magio oli hienon hieno kesälevy. Tunnelmallista ja pikkunättiä. Odotan kyllä uutta levyä.

Juu Magioon ja Korppiin olen tutustunut erittäin hyvin. Loistavia levyjä molemmat, mutta enemmän anna pisteitä kyllä Korpille.

Uuteen levyyn en ole vielä tutustunut, mutta vakaantuneelta Liekki fanilta kuulin, ettei täysin sama linja ole pysynyt. Tiedä sitten onko se hyvä vai huono.
kalamies #15 >-)))>
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)