efunkelist 28.02.2005 07:54:11 | |
---|
Combossani on jousikaiku jota en juurikaan käytä. Vahvistimeen se on kytketty RCA-plugeilla. Mietin vain että miten nuo on teknisesti toteutettu.. Jos nykäisen tankin irti ja nakkaan pois (=joku muu haluaisi sen varmasti johonkin projektiin) niin voisikohan tuon vahvariin jäävän "efektilenkin" jotenkin hyödyntää? Kyllähän sitä joskus harvoin tulee käytettyä mutta nyt sen voisi tosiaan jättää pois kun meinaan combosta tehdä erikseen nupin ja kaapin ja tuo jousikaiku jää varsinaiseksi "riippakiveksi" nupin koteloinnissa, se kun vie tilaa. Enkä edes suuremmin piittaa tuon kyseisen jousitankin soundista - voisihan sitä harkita hommaavansa iiiison tankin sen tilalle jos soundi olisi sitten muhkeampi tai sitten ei. Jos tankin päätän heivata niin mitäs sitä keksisi tuolle tyhjälle RCA-lenkille. Vahvarissa on jo efektilenkki joten sellaista siitä ei tarvitse tehdä. Etupaneelissa kuitenkin on reverbin potikka joten jotainhan sillä pitää saada säätää! ;D Jos vaikka heittäis sinne jonku pienen säröttimen tai treblebuustauksen jolloin potikasta saisi preesens-hanikan. Sellainen setistä puuttuukin. Vaan minkäslaisilla voimakkuuksilla tuo lenkki sitten toimisi, ei taida olla ihan sitä linjatasoista kun sillä pitäisi jousitankkiakin elävöittää? Presence-buust voisi olla ihan paikallaan.. Kalamies#9 >-)))> Pastilli? Tästä tietoa rauhasta. |
efunkelist 05.03.2005 17:47:15 | |
---|
Ideoita, anybody?! |
noir 06.03.2005 10:07:52 | |
---|
Tuohan oli muuten jänskä idea. Ei ole tullut mieleenkään, vaikka saman olen huomannut, että universaalit RCA:t siellä pilkistävät. Mä haluun sua - sulta ei kysytä. Totuus. |
Joel Harald 06.03.2005 11:11:45 | |
---|
Tämä ei nyt asiaan hirveästi liity mutta kysympä nyt näin ni ei tarvii uutta threadia tehä. Itselläni tulee hurinaa puhtaalla kun laittaa kaiun päälle. Voiko tuon RCA-johdon ihan huoletta vaihtaa vaikka paremmin suojattuun? Turpa kii tai tuun teille soittaa. |
kivi 06.03.2005 11:54:13 (muokattu 06.03.2005 11:55:27) | |
---|
Tämä ei nyt asiaan hirveästi liity mutta kysympä nyt näin ni ei tarvii uutta threadia tehä. Itselläni tulee hurinaa puhtaalla kun laittaa kaiun päälle. Voiko tuon RCA-johdon ihan huoletta vaihtaa vaikka paremmin suojattuun? Voi. Kannattaa kumminkin katsoa sitten tarkkaan, mistä piuhan vetää; vahvistimessa on kaikkea kuumaa ja säteilevää... Toinen mahdollisuus on, että jos sulla on täysputkivahvistin, kaiun ohjausputki saattaa olla finaalissa. Kokeilepa ensin vaihtaa se. Se on etuasteputkien rivissä äänenvärinsäätöjen (jos ne on putkilla) jälkeen ja ennen pääteputkien ohjausputkia. |
Joel Harald 06.03.2005 13:54:53 | |
---|
Voi. Kannattaa kumminkin katsoa sitten tarkkaan, mistä piuhan vetää; vahvistimessa on kaikkea kuumaa ja säteilevää... Toinen mahdollisuus on, että jos sulla on täysputkivahvistin, kaiun ohjausputki saattaa olla finaalissa. Kokeilepa ensin vaihtaa se. Se on etuasteputkien rivissä äänenvärinsäätöjen (jos ne on putkilla) jälkeen ja ennen pääteputkien ohjausputkia. Ei valitettavasti oo A-luokan vahvistin. Marsun DSL100. Tuossa missä tuo johto menee ni ei oo lähellä muutaku etu- ja pääteasteputket. Eikä itseasiassa ees kovin lähelläkään. Turpa kii tai tuun teille soittaa. |
päänahka 06.03.2005 14:06:15 | |
---|
Ei valitettavasti oo A-luokan vahvistin. Marsun DSL100. Tuossa missä tuo johto menee ni ei oo lähellä muutaku etu- ja pääteasteputket. Eikä itseasiassa ees kovin lähelläkään. Täysputkivahvistin ei välttämättä ole A-luokan vahvistin. A-luokan vahvistin ei välttämättä ole täysputkivahvistin. Kaiun ohjausputkina käytetään ihan samoja putkia kuin etuasteessa, eli se voisi periaatteessa olla joku niistä. Noissa vahvistimissa homman kuitenkin hoitavat puolijohteet. Soolot on perseestä. |
Joel Harald 06.03.2005 14:41:43 (muokattu 06.03.2005 14:42:12) | |
---|
Täysputkivahvistin ei välttämättä ole A-luokan vahvistin. A-luokan vahvistin ei välttämättä ole täysputkivahvistin. Kaiun ohjausputkina käytetään ihan samoja putkia kuin etuasteessa, eli se voisi periaatteessa olla joku niistä. Noissa vahvistimissa homman kuitenkin hoitavat puolijohteet. Anteeksi väärinkäsitys, mutta ei ole tasasuuntauskaan putkella tuossa :) Etuasteputkistakaan se ei johdu nimittäin pari viikkoa sitten vaihdoin tuohon uudet EH:n putket, eikä vika silläkään korjautunut. Turpa kii tai tuun teille soittaa. |
efunkelist 06.03.2005 14:57:43 | |
---|
Jo luulin että saisin vastauksia mutta ei :( Onko tietoa minkälaisella voimakkuudella signaali kulkee jousikaiussa, jos vaikka noihin rca-liitäntöihin kytkisi jotain muuta kivaa? Jonku härpäkän joka kirkastaa soundia ja tuolloin reverb-potikka toimisi dry/wet-potikkana? tms? saako tuosta mitenkään tehtyä jotain presence-sovellusta? |
maza 06.03.2005 15:20:22 | |
---|
Kaiun "drive"-signaali on varsin voimakas, monesti putkilla toteutetussa kaikudriverissä on tehoa parikin wattia. Paluusignaali taas on hirveän pieni (ja häiriöaltis). Luultavasti haluat vaimentaa tuota lähtevää signaalia esim. vastuksilla. |
efunkelist 06.03.2005 22:10:51 | |
---|
Luultavasti haluat vaimentaa tuota lähtevää signaalia esim. vastuksilla. Koneessa on kaksi pääteasteputkea ja kaksi etuasteputkea. Veikkaan että jousikaiku toimii transistorilla. Signaalin voimakkuuden joutunee sitten siis mittaamaan. Mitenköhän tekisin sen turvallisesti... Saattaa olla että jää räpläämättä tuo jousikaiku. Mutta toivottavasti ei tarttis sillä mielellään sen "lenkin" käyttäisi johonkin muuhun... Apuja tarvitaan - viedäkö kone johonkin vahvarihuoltoon/rakentajalle modattavaksi? |
kivi 06.03.2005 23:27:22 | |
---|
Apuja tarvitaan - viedäkö kone johonkin vahvarihuoltoon/rakentajalle modattavaksi? Näin mä tekisin. Se ei kuitenkaan oo ammattilaiselta iso juttu mitata noita arvoja, laskea sopivat vastukset tai muuntimet jos tarvitaan, ja vaikka laittaa syntyneeseen lenkkiin täysi bypass-kytkin, ellei sellaista ennestään koneesta löydy. Kokemus osoittaa, että soitin- ja soittorompepuolella ammattilaisen työ on yllättävän halpaa muutenkin kuin vertaamalla innokkaan amatöörin aiheuttamaan vahinkoon ;-) |
efunkelist 07.03.2005 08:36:59 | |
---|
Kokemus osoittaa, että soitin- ja soittorompepuolella ammattilaisen työ on yllättävän halpaa muutenkin kuin vertaamalla innokkaan amatöörin aiheuttamaan vahinkoon ;-) Jep. No tämä nykyinen vahvistin on kuitenkin "stunt"-peli mun hulluille visioilleni sillä aion sen tulevaisuudessa joka tapauksessa korvata uudella vahvistimella. Ennestään olin siihen tyytymätön mutta pikkuviilailulla oon saanu siitä ihan käyttökelpoisen. Mutta koska olen tehnyt nimenomaan vain pikkuviilailuja on tuo jousikaiun korvaaminen muulla olla hiinä ja hiinä että riittääkö omat rahkeet... Täytyypä kysyä paikalliselta ammattilaiselta kustannusarvioita customoinnille ja harkita sitten uudestaan oman kolvin lämmittämistä ;) |
kivi 07.03.2005 11:00:28 (muokattu 07.03.2005 11:02:14) | |
---|
Täytyypä kysyä paikalliselta ammattilaiselta kustannusarvioita customoinnille ja harkita sitten uudestaan oman kolvin lämmittämistä ;) Ota combo mukaan, anna ammattilaisen mitata ja kirjoita neuvot muistiin. Sitten mee itse tekemään työ. Ei varmasti maksa paljoakaan, mä olen havainnut että ihan jokainen ihminen on suunnilleen onnellisimmillaan saadessaan puhua omasta erikoisalastaan ja jakaa tietoaan. Puolen tunnin arviointihinta enintään, sanoisin, ja siitäkin voinee keskustella jos vaikka innostut ostamaan jotain tai lupaat tarjota kahvit (mielellään samantien, vaikka sitten joutuisit pistäytymään konditoriassa kampaviinereitä hakemassa). |
KoskPaavo 07.03.2005 14:00:11 | |
---|
Kannattaako sitä jousitankkia ainakaan siitä irti ottaa, kyllähän se ihan käypä efekti on ainakin jollekin , vaikka ei sulle oliskaan. Kuolemasta saa parhaat aplodit, ei kuitenkaan encoreen asti |
kivi 07.03.2005 14:31:37 (muokattu 07.03.2005 14:33:13) | |
---|
Kannattaako sitä jousitankkia ainakaan siitä irti ottaa, kyllähän se ihan käypä efekti on ainakin jollekin , vaikka ei sulle oliskaan. Ainakin jos vahvistimen aikoo myydä, se on kiva pitää ennalleen palautettavassa kunnossa. Jos taas asialla ei oo väliä, voin ottaa ylimääräisen kaikutankin vastaan esim. seuraavan kerran Kuopiossa käydessäni;-) - ellei esim se Viiking-musiikin alakerran vahvistinkorjaaja halua ostaa sitä johonkin laitteeseen. |
Voi olla että käytän peliä Flangerissa. Tai sitten Viikingissä, ans kattoo. Ja combon jälleenmyyntiarvolla ei ole sitten mitään väliä, en mä sitä mihkää myy ellei joku friikki tarjoa siitä hunajaa. Toi jousitankki on melko lyhyt, joskin sen soundi on ihan ok-mittainen mielestäni. Sille vain ei kertakaikkiaan ole paljoa käyttöä, enemmän olisi juuri esim. presence-potikalle. Jos sitten joskus haluan (muka) jousikaiun niin saatan sitten investoida sellaiseen jossa on pitempi delay (=siis jousi). Vanha jousikaiku joutaa hyvinkin pois jos sen tilalle saa jotain fiksua. Myyn sitten tuonne soitinkauppoihin, tai teille ;) No, kunhan homma lähtee eteenpäin niin informoin sitten tuloksista. Jänskää. |
KoskPaavo 07.03.2005 18:49:25 | |
---|
Jos joskus haluat maailman parhaan putki-jousireverbin, mä voin sulle tehdä Fender Reverbin -kloonin. Kaksi olen tehnyt , toimivat loistavasti. Kuolemasta saa parhaat aplodit, ei kuitenkaan encoreen asti |
efunkelist 07.03.2005 21:51:43 | |
---|
Jos joskus haluat maailman parhaan putki-jousireverbin, mä voin sulle tehdä Fender Reverbin -kloonin. Kaksi olen tehnyt , toimivat loistavasti. Tuossa tapauksessa ottaisin kyllä isomman jousikaiun kuin nykyinen. Voisin vaikka harkita nykyisen tankkini vaihtoa hyviin skemoihin+osalista+ohjenuoraa tuollaisen kaikuttimen kokoamiseen. Käykö kauppa? ;) |
KoskPaavo 08.03.2005 08:12:10 | |
---|
En mä sillä kaikutankilla suoraan sanottuna mitään tee , mutta pikaviestinä voin lähettää sulle skemaa ja mutu-tietoa laitteesta. Itse asiassa ihan helppo duuni tuommoinen on tehdä. Kuolemasta saa parhaat aplodit, ei kuitenkaan encoreen asti |