Minä en ole huomannut chorus-efektin olevan olennainen osa McGuinnin soundia. Kompuraa McGuinn käyttää sen sijaan ahkerasti. McGuinnin Signature Rickenbacker 12-kielisessä on käsittääkseni sisäänrakennettu kompressori, jonka saa kytkimestä päälle ja pois sekä mukana on myös tarpeelliset attack ja sustain säädöt. Uskon, että syynä McGuinnillä on Jazz Chorus/Jazz Chorus-mallinnuksen käyttöön todella hyvän puhtaan soundin tarve - ei niinkään chorus-efekti. Voin tietysti olla väärässäkin, mutta näin minä itse olen asian sisäistänyt. Ajattelin vain siksi, että lueskelin jotain kitaralehteä, jossa McGuinn sanoi nimenomaan choruksen olevan olennainen osa soundiaan...kuulemma jo Byrds-aikoina. Mutta taisinpa sekoittaa kompressoriin. Itse asiassa se kuulostaa paljon uskottavammalta. Less is more. |
Tuleeko kelleen mieleen kitaristeja jotka olisivat soitelleet perinteisiä rokkisooloja 6-kielisillä Rickenbakereilla - ja irtoaako niistä rankempia soundeja ilman kiertoa. Eikös John Fogerty soitellut aika paljon Rickenbackerilla CCR-aikoina? Sellaisella hauskanohuella soundilla. Ja feedbackiakin käytti hallitusti efektinä esim. I Put A Spell on Youssa ja Suzie Qssa. Mä en ole itse saanut puoliakustisista Rikuista oikein mieleistä soundia, mutta se on ainoastaan meikäläisen lahjattomuutta. Sen sijaan sellainen lankkuversio voisi olla hyvä peli fuzzin kanssa. Semmoinen kuin Pistepirkkomiehellä ainakin joskus oli. Aika hyvän kuuloisia riffejä olen Keräsen kuullut sellaisella päästelevän. Eikö tähän rämpyttämiseen koskaan kyllästy? |