kepittäjä 07.03.2005 00:54:33 | |
---|
Mitä olette mieltä siitä, jos maamme laulu vaihdettaisiin? Tilalle tulisi tottakai Sibeliuksen Finlandia! Perustelut tämmöiselle idealle lienee aika selvät.. Virolla on sama sävelmä myös omana kansallis lauluna, Liekkö ollut tuo runeberg edes syntyjään suomalainen ja yksinkertaisesti finlandia on paljon parempi biisi eikä edes liian vaikea kansalle laulettavaksi! :P Ja älkää huoliko, ei ne runebergin tortut sieltä kaupan hyllyltä kuitenkaan katoaisi. :D -Sibeliukselle finlandia snapsi!- Pop/Jazz |
Brother Michael 07.03.2005 01:09:22 | |
---|
Ei käy !! Ei nyt enää tässä vaiheessa aleta vaihtelemaan niinkin suuria asioita kuin kansallislaulu. 10 vuotta itsenäistymisen jälkeen ehkä vielä ymmärtäisin, mutta en enää tässä vaiheessa. Ei kansallislaulu tai lippu ole kuten kännykkä, jonka voi vaihtaa, jos "kaikilla on semmonen" tai "tää on iha vanhentunu". Kohta joku vielä antaa Venäjän esimerkiksi, mutta se taas on eri asia siinä mielessä, että ottivat entisen takaisin, eivät kokonaan uutta. Ja nykyinenkin hylättiin vasta reilut 15 vuotta sitten. Sitäpaitsi...ei Finlandia olisi hyvä korvike, se on jotenkin liian synkkä. Näillä mennään sano jääkiekkovalmentaja kauden alussa |
kepittäjä 07.03.2005 01:14:21 | |
---|
Tässä ajatellaankin suomen imagoa (tavallaan). Kuka on kuuluisin edesmennyt suomalainen? Ei ainakaan kukaan mannerheim, vaan sibelius. Euroopassa ja jenkeissäkin tunnetaan finlandia sävellyksenä. Ja ei oo kiva että jotkut sekottaa suomen viroon pelkän melodian perusteella... emmätiä mitä hittoo mä täällä tästä rupesin puhumaan mut ei se vaihto mikään mahdoton ajatus olisi. Pop/Jazz |
Mr. Mustard 07.03.2005 01:17:00 | |
---|
Miksi meidän pitäisi vaihtaa? Viro saisi vaihtaa, kun menivät meitä matkimaan;) Finlandia on sävellyksenä parempi, mutta Maamme laulussa on helpompi laulumelodia, joka toimii kansallistunteen nostamisessa yhteislauluhetkissä. Sitä paitsi Maamme -laulu on jo vakiintunut perinne! Finlandiaa ihannoivat uusnatsitkin, joten vaihdossa olisi omat riskinsä kiusallisten tilanteiden suhteen. "Life is what happens to you while you´re busy making other plans" - John Lennon. |
Miksi meidän pitäisi vaihtaa? Viro saisi vaihtaa, kun menivät meitä matkimaan;) Finlandia on sävellyksenä parempi, mutta Maamme laulussa on helpompi laulumelodia, joka toimii kansallistunteen nostamisessa yhteislauluhetkissä. Sitä paitsi Maamme -laulu on jo vakiintunut perinne! Finlandiaa ihannoivat uusnatsitkin, joten vaihdossa olisi omat riskinsä kiusallisten tilanteiden suhteen. Soot asia mies! tähän on hyvä lopettaa tää tyhmä keskustelu... Mut maamme laulu ei oo ees suomalaisen tekemä haha. Ja sitä me vaan hoilataan ja ollaan niin isänmaallisia. OK nyt oon hiljaa... :S Pop/Jazz |
KMT 07.03.2005 01:31:20 | |
---|
Ei kumpikaan. särö pedalli ihan hyvä black sabbath ääni keltanen ihan hyvä |
Kimmo72 07.03.2005 01:44:43 | |
---|
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan. |
Lord of the strings 07.03.2005 09:22:31 | |
---|
Joo Finlandia Maammelaulun tilalle. Jos joku valittaa että on vaikea laulaa niin olkoot sitten laulamatta. "Who are you? How did you get in?" "Well, i'm the locksmith and.. I'm the locksmith."|IHKK #14| Pastilli? |
Pallisti 07.03.2005 09:44:54 | |
---|
Mua kiristää eniten siinä maamme laulussa se, että virolla on sama ralli. Finlandia olisi kyllä parempi piisi paremmilla sanoilla :) |
päänahka 07.03.2005 09:51:04 | |
---|
Maamme-laulu on ihan huono, mutta olisi vähän outoa ruveta vaihtamaan tässä vaiheessa. Ja voi olla, että Finlandiaan kyllästyisi, jos se olisi kansallislaulu. Menisi pilalle, hieno kipale. Soolot on perseestä. |
wrshredder 07.03.2005 10:03:27 | |
---|
säkkijärven polkka olis hyvä.. se nostaa tunnelmaa. May the Tilu be with you! |
paavi 07.03.2005 10:22:42 | |
---|
Onhan tästä käyty keskustelua kyllä siellä sun täällä. Itse olen sitä mieltä, että Finlandia on koko teoksena aivan mahtava ja se hymniosuuskin erittäin kaunis, mutta ei sovi kansallishymniksi. Tuo hymni kuuluu laulaa hitaalla temmolla, pitkällä kaarella. Lisäksi siihen kuuluu olennaisesti dynamiikan vaihtelu. Perussuomalainen karjuu sen epävireisesti täysillä alusta loppuun. Tosin eihän Maammekaan ole mikään helppo rytmisesti, kansa on vain oppinut laulamaan sen jotenkin sinne päin. Ero näissä kahdessa teoksessa olisi siinä, että Maamme-laulun orkestraatio kuitenkin antaa laulajalle selkeän käsityksen rytmistä kun taas Finlandia-hymni on soljuvampi, pehmeää äänimattoa. Ristiriitaiset tunteet tämän suhteen. Toisaalta kyllä olisin ylpeämpi Finlandia-hymnistä Suomen kansallislauluna. Toisaalta olisi joka kerta varmasti kauheaa kuunnella sitä esitettävän. Siitähän pitäisi tehdä uusi versio, rytmikkäämpi, nopeampi, puoli oktaavia matalampi. Kuinka se loppukin toteutettaisiin? Mahdollisesti käytettäisiin koko teoksen finaalia? Esimerkiksi Segerstam neuvoo joskus kuoron laulavan tuon viimeisen hitaan version hymnin melodiasta finaalissa "on aamus alkanut, oi, synnyinmaa". Tässä jotain linkkejä: http://koulut.kirkkonummi.fi/~sepankou/symboli/symboli5.htm http://www.uta.fi/utain/2003s/19/7203.html http://www2.eduskunta.fi/fakta/edus … ja/464/kehykseton/virosuomikans.htmkarpela diem (tartu tanjaan) |
willie 07.03.2005 10:28:46 | |
---|
Mitä olette mieltä siitä, jos maamme laulu vaihdettaisiin? Tilalle tulisi tottakai Sibeliuksen Finlandia! Finlandia olisi kyllä upea ! Tätä vaihtamisajatusta olen itsekkin joskus miettinyt, taitaa vaan olla aika vaikee proggis varsinkin vanhemman väen keskuudessa jopa mahdoton ajatus. |
Lilli 07.03.2005 11:04:39 (muokattu 07.03.2005 11:11:17) | |
---|
Mitä olette mieltä siitä, jos maamme laulu vaihdettaisiin? Tilalle tulisi tottakai Sibeliuksen Finlandia! Perustelut tämmöiselle idealle lienee aika selvät.. Virolla on sama sävelmä myös omana kansallis lauluna, Liekkö ollut tuo runeberg edes syntyjään suomalainen ja yksinkertaisesti finlandia on paljon parempi biisi eikä edes liian vaikea kansalle laulettavaksi! :P Ja älkää huoliko, ei ne runebergin tortut sieltä kaupan hyllyltä kuitenkaan katoaisi. :D -Sibeliukselle finlandia snapsi!- Olen varsin vahvasti samaa mieltä ja perustelutkin täsmäävät. Lisäksi Paciuksen Maamme-laulu on suora cover-versio jostain saksalaisesta sotilasmarssista. - Sitäpaitsi Finlandia-hymni kuvastaa äänimaisemaltaan loistavasti isänmaamme kaunista luontoa ja peräänantamattoman kansamme sielua. EDIT: En muistanut, että eikös Finlandia ole jo Biafran kansallislaulu; että ei toisten saa ottaa... Ja sitäpaitsi: "Finlandiaa ihannoivat uusnatsitkin, joten vaihdossa olisi omat riskinsä kiusallisten tilanteiden suhteen". Jos näin on niin en ala natsipaskojen TopTen-biisejä kannattelemaan. 'The cattle is lowing and The Baby awakes / but Little Lord Jesus no crying He makes'. |
Deep Shadow 07.03.2005 12:57:49 | |
---|
EDIT: En muistanut, että eikös Finlandia ole jo Biafran kansallislaulu; että ei toisten saa ottaa... Tämä oli minulle uutta tietoa, mutta näinhän se näkyy olevan... "Televisio on kulttuurin vappunenä" -A.W. Yrjänä |
out of breath 07.03.2005 13:51:41 (muokattu 07.03.2005 13:52:06) | |
---|
komppaan Only one way to say it, so I'll say it! |
LNA 08.03.2005 09:23:41 | |
---|
Miten niin finlandiahymni vaikeampi laulaa? Herra isä! Siis toisin sanoin: Paavi - auta mua nyt selittämään. Siis se epävireen loisto mitä koulun juhlissa sai aina Maamme:n kajahtaessa kuulla, on jättänyt traumoja. Melodiahan on aikas pomppiva Finkkuun verrattuna. Eikö se merkitse sitä, että oikeisiin säveliin osuminen on paassiuksessa hankalampaa? Ja useinhan biisi "otetaan" ihan liian korkealta perussuomimassalle, joka ei kevennä ylhäällä, vaan karjuu ja yrittää väkisin ylös (vaikkei sinne millään ilveellä pääsisikään) - tai hymisee/inisee jotain epä-ääntä kahden laulajan ja ehkä yhden opettajan osuessa nuottiin salin toisella puolella. Toki olen sitä mieltä, että pidetään mieluummin vekkuli-Maamme kansallislauluna, ja säästetään Finlandiahymni asiaansa omistautuneille mieskuoroille ;) You have 13 hours in which to solve this Labyrinth.. |
paavi 08.03.2005 10:37:24 | |
---|
Miten niin finlandiahymni vaikeampi laulaa? Herra isä! Siis toisin sanoin: Paavi - auta mua nyt selittämään. Okei. Itse asiassa oon sun kanssa samaa mieltä. Maamme-laulu on yllättävän vaikea myös...eri tavalla. Finlandia-hymni on melodialtaan selvästi helpompi, mutta sen herkkyys ja pitkät linjat antais paljon vähemmän anteeksi. karpela diem (tartu tanjaan) |
Marlowe 08.03.2005 11:01:27 | |
---|
Finlandia on kappaleena komeampi, mutta en kuitenkaan lähtisi vaihtamaan kansallislaulua toiseen, kyseessä on kuitenkin sen verran vakiintunut käytäntö (vaikka loppujen lopuksi on aika yhdentekevää, mitä laulua silloin soitetaan, kun joku meikäläinen sattuu voittamaan rallikisat). EDIT: En muistanut, että eikös Finlandia ole jo Biafran kansallislaulu; että ei toisten saa ottaa... Valtiota nimeltä Biafra ei ole käsittääkseni ollut olemassa enää kolmeen vuosikymmeneen, joten siinä mielessä kai Finlandia-hymni olisi ihan vapaata riistaa. Ja sitäpaitsi: "". Jos näin on niin en ala natsipaskojen TopTen-biisejä kannattelemaan. Jep. Wagneriakaan ei kannata kuunnella, kun Hitler sattui sitä kotistereoissaan soittelemaan. Ja tämä oli sitten sitä sarkasmia. The unhappiest people I know, romantically speaking, are the ones who like pop music the most. (Nick Hornby) |
depe 08.03.2005 11:38:08 | |
---|
Turha pilata hienoa Finlandiaa sillä, että sitä laulettaisiin kännipäissään jäähallissa. Piste. Ilman hauskaakin voi olla alkoholia. |