Aihe: Hiotut kielet?
1 2 3
handegunnar
06.03.2005 21:49:13
Olen harkitsemassa hiottujen kielien vaihtamista soittimeeni (kopio jazz, nauhallinen). Haluaisin sellaisen tumman 60-70 luvun soundin. Ymmärtääkseni hiotuilla sellaisen saisi. Mulla on jäänyt sellainen muistikuva, että 70-luvulla basson kielet olivat pääasiassa hiottuja. Käyttääkö joku teistä hiottuja kieliä? Millaisia vahvuuksia hiotuissa on? Ovatko samoja kuin hiomattomat vaiko ohuempia?

Henry Ojutkangas soittaa bluesia Jazzilla, jossa on hiotut kielet. Se kuulosti kyllä hyvältä.

Hiotut ovat sen verran kalliit, ettei niitä ihan summassa arvaa mennä ostamaan. Toisaalta nehän kestävät harrastelijalla ikuisuuden.
''You don't have to be a musician to play rock and roll. You've just got to love it and want to play it.'' LEE BRILLEAUX
Niskamies
06.03.2005 22:08:12
Hiotut kielet(flatwoundit) ovat tumput saundiltaan verrattuna hiottuihin(roundwound) kieliin. Eli yläpäätä ei ole läheskään yhtä paljon, ja saundi ei ole yleensä ainakaan yhtä metallinen. Saundi on todella pehmeä, bassovoittoinen ja muhkea. Näin omien kokemusten mukaan.

Kokeile Fenderin flättejä. Ne maksaa vain noin 30 euroa paketti ja kuulostaa mun korvaan hyvältä. Itellä on 105-45 paksuus, mikä on sopivan jäykkä. Flätit ovat yleensä pikkasen jäykemmät kuin samanpaksuiset roundit.
Meitsi on meshissä.
Wil-J
06.03.2005 23:13:13
Onkos noit Fenderin flättejä ihan noissa keskustan (Helsinki) putiikeissa tarjolla, esim fasulla? Missä halvimmat? Pitäis laittaa nauhattomaan...
stragowa
06.03.2005 23:33:03
Mulla oli yhessä vaiheessa hiotut d'addariot kiinni bassossa... oli muuten niin kauan siinä kiinni, kunnes tajusin, että siinä soundissa ei ole ollenkaan minkäänlaista ataccia.. yläpäätä niistä ei pahemmin saa irti... mutta jos joku tykkää, niin mikäs siinä. =)
"Ikinä ei opi soittamaan, mutta aina voi harjoittelemalla yrittää."
Niskamies
07.03.2005 06:52:37
Onkos noit Fenderin flättejä ihan noissa keskustan (Helsinki) putiikeissa tarjolla, esim fasulla? Missä halvimmat? Pitäis laittaa nauhattomaan...

Fasulla on. Sieltä ostin omani hintaan 30 euroa.
Meitsi on meshissä.
Bassolow
07.03.2005 08:34:20
Tähän tämän kysymksen kirjoitan kun haulla en löytänyt enkä uutta keskustelua aiheesta viitsisi tehdä.

Elikkä käyttikös Geezer Butler (Black Sabbath) flatwound kieliä?

Katoin eilen illalla Black Sabbathin keikan vuodelta 1970 ja kivat oli soundit.
balzary
07.03.2005 09:55:20

ääni fenderin fläteille täältäkin, mitään muita en tosin ole testannut...
Why be in when you can be out?
Hullu basisti
07.03.2005 10:10:51
Tähän tämän kysymksen kirjoitan kun haulla en löytänyt enkä uutta keskustelua aiheesta viitsisi tehdä.

Elikkä käyttikös Geezer Butler (Black Sabbath) flatwound kieliä?

Katoin eilen illalla Black Sabbathin keikan vuodelta 1970 ja kivat oli soundit.

En tiedä käyttikö flättejä, mutta jossain haastattelussa Geezer sanoi että ne oli ihan persaukisia ja keittivät Tony Iommin kanssa kielet antaen niille tekohengitystä.

Samassa haastattelussa Geezer sanoi pöllineensä paljon kieliä (muistaakseni Rotosoundeja paksummasta päästä) uran alkuaikoina. Mutta siinä ei sanottu oliko ne flättejä.
"I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill
Karlsson
07.03.2005 10:45:33
Fenderin flätit saa äänen myäs täältä!
"Olet aina haukkunut Mahea hölmöksi, mutat Mahe on 100000000000 kertaa lahjakkaampi ja taitavampi soittaja kuin sinä. ''Mahe ei harjoittele''- vaha viidakon sanonta." -Trollhammaren
Wil-J
07.03.2005 12:02:10 (muokattu 07.03.2005 12:02:27)
Fasulla on. Sieltä ostin omani hintaan 30 euroa.

Kyllä se on varmaan pakko sellaset tuolta noutaa kun ovat noin kehutut ja kaiken lisäksi huokeat!
Karlsson
07.03.2005 12:18:49
Kyllä se on varmaan pakko sellaset tuolta noutaa kun ovat noin kehutut ja kaiken lisäksi huokeat!

Muista ostaa ainaki .50 setti!
"Olet aina haukkunut Mahea hölmöksi, mutat Mahe on 100000000000 kertaa lahjakkaampi ja taitavampi soittaja kuin sinä. ''Mahe ei harjoittele''- vaha viidakon sanonta." -Trollhammaren
balzary
07.03.2005 12:46:04 (muokattu 07.03.2005 12:46:16)

mulla on sellanen (muistaakseen...) 50-65-85-100 setti, ja olishan tohon voinu vähän paksumman e-kielen ainakin kelpuuttaa. varmaan tulee testattua jotain toista kielimerkkiä piakkoin, kunhan sohva- ja soitinhankintojen visalaskusta on selvitty.
Ihme Basisti
07.03.2005 13:53:15
Omassa soi Rotosoundin 50-75-95-110 flätit.
On kyllä hyvä mieli jäänyt noista verrattuina edelliseen D'Addarion flätti-settiin. Niissä soundi oli ihan liian tumppu.
Bassoni on Raamattuni ja sen soitto saarnaani.
Wil-J
07.03.2005 14:34:21

No oon yleensä E-kielen paksuudesta setin hankinnassa katellut että minkä otan... Mikäs sitten sellanen olisi missä on 105 E-kieli, vai onko se fläteillä liian paksu? Miten niiden jäykkyys eroaa roundwoundeista? Tykkään 105 round wound tatsista, sellaista tavoittelen.
Karlsson
07.03.2005 14:44:45
No oon yleensä E-kielen paksuudesta setin hankinnassa katellut että minkä otan... Mikäs sitten sellanen olisi missä on 105 E-kieli, vai onko se fläteillä liian paksu? Miten niiden jäykkyys eroaa roundwoundeista? Tykkään 105 round wound tatsista, sellaista tavoittelen.

Mäpä aina oon kattonu G-kielen paksuudesta! Lällällää!

Flätit on jäykemmat rakenteensa vuoksi kuin roundit, joten jos haluat samaa tatsia niin sitten ohuempaa...

Itte haen fläteiltä semmosta ultimaattista jäykkyyttä, niinko.
Wil-J
07.03.2005 15:04:22
Mäpä aina oon kattonu G-kielen paksuudesta! Lällällää!

Flätit on jäykemmat rakenteensa vuoksi kuin roundit, joten jos haluat samaa tatsia niin sitten ohuempaa...

Itte haen fläteiltä semmosta ultimaattista jäykkyyttä, niinko.

No sitten ehkä haluan astetta ohuemmat kuin tuo 50 eli oisko seuraavana 45 sitten...
balzary
07.03.2005 15:06:58

No sitten ehkä haluan astetta ohuemmat kuin tuo 50 eli oisko seuraavana 45 sitten...

mut ota huomioon noi paksuudet tos mun ylemmässä kirjotuksessa, eli ne alakielet on suhteessa ohkasemmat fenderin setissä (tai ainakin joissain niissä)
Wil-J
07.03.2005 15:09:28
mut ota huomioon noi paksuudet tos mun ylemmässä kirjotuksessa, eli ne alakielet on suhteessa ohkasemmat fenderin setissä (tai ainakin joissain niissä)

Selvä pyy, katson kokonaisuutta :)
NYdoll
07.03.2005 15:54:52

Mun soitossa eivät pelanneet flätit oikeen hyvin. Meni soundi sellaseks mössöks. Säröä oli ihan turha ees polkee päälle, ku siitäki tuli pelkkää pörinää...
metalli sykkii...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)