Aihe: Mitä on groovaaminen?
1 2 3 4 5 6
Aegis
06.03.2005 20:06:43
Ja väitteesi "imevimmistä tempoista" on oma subjektiivinen mielipiteesi. Mikä tahansa tempo imee hyvin, jos siinä on groove.

Loistavaa! Itse en taida jaksaa aloittaa taas yhtä riitaa siitä miten nopeuskin voi olla svengaavaa, mutta tuo oli kyllä helvetin hyvin sanottu varsinkin sellaiselta henkilöltä jonka nimimerkki on jazzmies :)

Mutta sanonpa ihan kiusallani vielä, että jos Slayer tulee suomeen keikalle, soittaa reilun satsin reiluun tempoon meneviä biisejä ja tuhansilla ihmisillä heiluu joka raaja musiikin tahtiin, niin miten voi sanoa ettei nopeudessa ole groovea? Eikös groove ole jotain sellaista mikä tunnetaan läpikotaisin kehossa ja josta saadaan jonkinlaisia tuntemuksiakin?
Als ik een vis was dan zouden auto's ramen hebben en zelfs rendieren zouden neuken in een aquarium.
jazzmies
06.03.2005 20:26:09
Jazzmiestä arvostan kovastikin. En toki epäile musikaalisia kykyjäsi. Varmasti osaat soittaa rumpuja hienosti. meillä kaikilla on omat vahvuusalueemme rumpalina. Minulla on se kakkosnelonen, joka imee golfpallon puutarhaletkun läpi. Jazz ympyröissä olisin korkeintaan tyydyttävästi hommat hoitava taustaukki.

Joo kiitos hollmi-5, olet todella hyvä sparrausvastustaja, kun ensi tiistaina pitää esitelmöidä yliopistolla vedenpitävä analyysi jazzrytmiikasta ja -rumpusoolosta. Mikä onkaan parempi foorumi opetella perustelemaan omia mielipiteitä kuin m-net!
hollmi-5
06.03.2005 21:54:12
Keskustelu on hyvää, kun on eriäviä mielipiteitä. Kunhan vain muistaa, ettei näitä keskusteluja niin vakavasti pidä ottaa. Hiukan huumoria mukaan, niin otsasuonet eivät pullistele liikaa.
Mika Hollström
jazzmies
06.03.2005 22:17:33
Hiukan huumoria mukaan, niin otsasuonet eivät pullistele liikaa.

Hitsi, masokismi on ollut aina paheeni;)
drumm
06.03.2005 22:44:36
meillä kaikilla on omat vahvuusalueemme rumpalina. Minulla on se kakkosnelonen, joka imee golfpallon puutarhaletkun läpi.

Laita ihmeessä mp3:sta, niin kuunnellaan.
hollmi-5
06.03.2005 23:35:49
Pistä postia: mika.hollstrom@pp.inet.fi laitan sitten 0,99 megan WMA-tiedoston... Ei oikein ole parasta osaamista malliksi laittaa, mutta jotain kumminkin.
Mika Hollström
hollmi-5
07.03.2005 09:17:03
Mutta sanonpa ihan kiusallani vielä, että jos Slayer tulee suomeen keikalle, soittaa reilun satsin reiluun tempoon meneviä biisejä ja tuhansilla ihmisillä heiluu joka raaja musiikin tahtiin, niin miten voi sanoa ettei nopeudessa ole groovea? Eikös groove ole jotain sellaista mikä tunnetaan läpikotaisin kehossa ja josta saadaan jonkinlaisia tuntemuksiakin?

Tuo määritelmäsi sopii jopa paremmin Hizbollahin hautajaishulinoihin. Mites se groovaa? Heilutaan, huudetaan, itketään ja ammuskellaan ilmaan. Parasta menoa...
Mika Hollström
Bacchus
07.03.2005 13:31:13
Väittelemistä väittelemisen takia, todella hedelmällistä.
-
hollmi-5
07.03.2005 13:59:28
Ota Bacchus välillä huumorilla :-)
Mika Hollström
moottorisaha
07.03.2005 18:12:25

Pistä postia: mika.hollstrom@pp.inet.fi laitan sitten 0,99 megan WMA-tiedoston... Ei oikein ole parasta osaamista malliksi laittaa, mutta jotain kumminkin.

Voitko lähettää minullekkin?
"Blow me up. I'm pre-blown, dude. It's like pre-heat ya know? You know how you set it up to blow up? I'm already pre-blown, so I'm already hooked up. Does that make no sense? Of course it don't. Dimebonics." - Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P.
Triskal
07.03.2005 18:50:07 (muokattu 07.03.2005 18:51:00)

Tuo määritelmäsi sopii jopa paremmin Hizbollahin hautajaishulinoihin. Mites se groovaa? Heilutaan, huudetaan, itketään ja ammuskellaan ilmaan. Parasta menoa...

Ette te jazzarit tajua metallin päälle. :P

Kysynpä tämmöistä: Onko musiikki huonoa jos se ei groovaa? Tai onko rummut soitettu huonosti jos ne eivät groovaa?
MK73
07.03.2005 21:12:23
"Kaikki mitä rumpalilta toivotaan, on että dynaaminen jännite kestää biisin loppuun saakka, ja että soitto svengaa. Ei muuta."

Näin on suurin esikuvani Anssi Nykänen sanonut. Siinäpä se.
hollmi-5
07.03.2005 21:13:12
Minä olen ollut seuraamassa metallimusiikin syntymästä asti sen kehittymistä. Olen ollut fanaattinen metallimies ja vieläkin sitä kuuntelen. Kyllä minä sen voin tunnustaa, että olen pudonnut kelkasta jo jokin aika sitten. Kun pikametalli tuli, niin sitä en jaksanut enää kuunnella.
Mika Hollström
moottorisaha
07.03.2005 21:44:57

Hyvinhän se kulki. :)
"Blow me up. I'm pre-blown, dude. It's like pre-heat ya know? You know how you set it up to blow up? I'm already pre-blown, so I'm already hooked up. Does that make no sense? Of course it don't. Dimebonics." - Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P.
jazzmies
07.03.2005 21:45:36
Kysynpä tämmöistä: Onko musiikki huonoa jos se ei groovaa?

Ei grooveton musiikki huonoa ole. Hyvässä musiikissa täytyy olla jännite, punainen lanka, joka luikertelee esityksen läpi. Esimerkiksi körttivirsissä on lähes yhtä paljon taukoja kuin laulua, minkä seurauksena rytminen jännite on mieletön, mutta grooveksi tai groovaavaksi sitä olisi hieman hölmöä kuvailla.

Groove on afroamerikkalaisen musiikin termistöä ja termin käyttö muissa yhteyksissä on kyseenalaista, sillä alkuperäismerkitykseltään groove-sana tarkoittaa tiettynlaista rytmistä vaikutelmaa ja käyttöyhteyttä. Niinkuin ketjussa aikaisemmin totesin, groovaavuus-sana on yleistynyt ja sitä käytetään puhekielessä synonyyminä svengille, timelle, eteenpäinmenolle, haamulyöntejä sisältävälle kompille, tietylle tyylille, kyvylle soittaa biittinsä tiettyyn paikkaan, toimivalle soitolle... Eli tulkintoja on niin monta, että jokaisella on sanalle oma merkityksensä. Itse käytän groove-sanaa pelkästään sen afroamerikkalaisessa yhteydessä kuvaamaan rytmistä tunnelmaa: yhteissoiton hienovarainen rytmikudos. Muissa käyttöyhteyksissä edellisen luettelon termit kuvastavat paremmin rytmin muita ulottuvuuksia kuin epämääräinen groove-sana.

Mielestäni Meshuggah on harvoja metallibändejä, jonka yhteydessä voidaan puhua groovesta sen alkuperäisessä, kudosrytmiikkaa tarkoittavassa merkityksessä.
Bobana
08.03.2005 08:08:06
Syy siihen miksei se "ripulikomppi" groovaa on se että kuka saatana rupee groovaamaan jossain 240 temmossa hä??? Saatikka että joku räkäturpa sen sieltä erottaisi...

Tämä kärkevä kommentti niille jotka täällä metallia mollaavat. Minäkään en niitä saatanan räppäri-lökäpöksyjä jotka kulkee lippis vinossa täällä vartavasten nimittele vaikka olen mättömusiikin soittaja ja suuri ystävä.

Noniin ja sitten vielä asiaan.
Niinkuin monet ovat tässä jo asian minua paljon hienommin esittäneet niin groove on sitä ettei kuulosta koneelta, eli komppi huojuu hieman kuitenkin pysyen kasassa tueten bändin muuta soittoa.

Mun mielipide on se että kaikki aloittelevat jannut vois heittää klikin nurkkaan sillä se on ammattilaisten työkalu.
Taimin voi varsin hyvin opetella aluksi pöydän kulmaan naputtamalla. Tällöin tulee mielestäni luonnollisempi groove. Se ei todellakaan ole itsestäänselvyys vaan hyvä groove voidaan saavuttaa vain ja ainoastaan ankaralla treenaamisella. Oikotietä onneen ei ole.
Mielelläni pitäisin klikin ainoastaan studiotyökaluna ja antaisin luonnollisuudelle sijaa soittamisessa.

Kaikenlainen musiikki on hienoa ja elämälle sisältöä antava asia!
Mikko/DE
08.03.2005 10:13:54

No hei tässähän on hyvä hetki nyhtää himaan päin!

Groovaako tämä?
http://www2.nyt.fi/stream/disco_ensemble-drop_dead_casanova.asx

Hehhehhe
Suleima
08.03.2005 11:15:47 (muokattu 08.03.2005 11:18:45)
Mun mielipide on se että kaikki aloittelevat jannut vois heittää klikin nurkkaan sillä se on ammattilaisten työkalu.
Taimin voi varsin hyvin opetella aluksi pöydän kulmaan naputtamalla. Tällöin tulee mielestäni luonnollisempi groove.

No tämä on aika erikoinen mielipide. Pitää kyllä paikkaansa, että klikin kanssa tietyn grooven päälle saaminen on todella vaikeata, mutta tarkoitus ei taida ollakaan että sillä klikillä pitää väkisin soittaa bändin treeneissä ja keikoilla.
Klikin kanssa harjoittelu auttaa pitämään timessä huomattavasti paremmin ja rumpali joka ei ole klikkiin ikinä koskenut todennäköisesti hötkyilee niin, että ainakin minua häiritsee melkoisesti.
Klikkiä onkin hyvä käyttää mielestäni itsekseen harjoitellessa, jotta se time saadaan tarkaksi. Sitten bändin kanssa reenatessa se klikki jätetään kotiin, mutta timen pitäisi silti pitää ainakin useimpia musiikkityylejä soittaessa. Ilman klikkiä soitettaessa mikään ei estä tiukan grooven syntymistä. Klikki on ammattilaisten työkalu, kuinka moni haluaa kuulostaa amatööriltä livenä. Kyllä se on karski fakta, että rumpalin tulee olla se luotettava peruskivi jonka edessä muun bändin on turvallinen soittaa.
Bacchus
08.03.2005 12:45:55 (muokattu 08.03.2005 12:50:49)
Ota Bacchus välillä huumorilla :-)

Hehe, touché...=) Oikeassa olet, pitäis ottaa vähän rennommin.

Nyt poistun kuuntelemaan rentoutuskasettia ja rauhoitan mieleni.

No hei tässähän on hyvä hetki nyhtää himaan päin!

Groovaako tämä?
http://www2.nyt.fi/stream/disco_ensemble-drop_dead_casanova.asx

Hehhehhe

Eihän tälläinen metallipää mitään groovesta tiedä, mutta biisi toimii helvetin hyvin! Taitaa olla teiän uudelta levyltä, kun olin tunnistavani sen kohutun Portasoundin introsta...?;) Hemmetti, pitääkin käydä levy poistamassa, pidemmän aikaa jo pitänyt.

Pahoittelen off-topiccia.
-
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)