Aihe: Rickenbacker!
1 2 3 4
Zammy
20.04.2004 09:19:51
Tuleeko kelleen mieleen kitaristeja jotka olisivat soitelleet perinteisiä rokkisooloja 6-kielisillä Rickenbakereilla - ja irtoaako niistä rankempia soundeja ilman kiertoa.

Steppenwolf oli tässä joku päivä Ed Sullivan Showssa ja siellä näky Rickenbacker kitaristilla. Bändihän veti playbackina, mut lieneekö Riku käytössä muutenkin?
Jani The Rock
20.04.2004 09:38:41 (muokattu 20.04.2004 09:40:55)

Steppenwolf oli tässä joku päivä Ed Sullivan Showssa ja siellä näky Rickenbacker kitaristilla. Bändihän veti playbackina, mut lieneekö Riku käytössä muutenkin?

Onhan se John Kay käyttänyt Rickenbackeria paljonkin, erityisesti mallia 381. Sekä levyllä että livenä. Hänellähän on oma signature-mallikin eli 381 JK, jossa on humbukkerit, aktiivielektroniikka sekä phase switch.
Japanilainen Fender Stratocaster myynnissä torilla. Check it out!
Avon
23.07.2004 01:11:53
Onkos kukaan testannut noita Tokain R-mallisia kitaroita?

http://www.musamaailma.fi/bandikamat/tuotteet/155/161/rg__43.phtml
A little less conversation, a little more action.
Heavymies
23.07.2004 11:05:02 (muokattu 23.07.2004 11:06:10)
Kitaroita en ole testannu, mutta meiän basistilla on sellanen 4001 basso. Siinä on ainaki perkeleen hyvä soundi ja se on muutenki hyvä.

Off-topic:
Paljonkos tollanen 4001 muuten ees maksaa?
Mun käsittääkseni se ei ole ihan mikään halpis.
Pitäis vissii noilta basisteilta käydä kysymässä, mutta ota niistä nyt selvää =) Ei vaiskaa...
Jumala ei vähennä elämästäsi soittamiseen käytettyä aikaa.
GuitarMonster
23.07.2004 16:22:53
En ole itse koskaan kokeillut rikua, mutta...

...mielestäni ovat aika rumia keppejä.
jatoanti
06.03.2005 17:05:13
Onko kellään kokemuksia rickenbackerin vahvareista? Itselläni on käytettynä ostettu RG-90 nuppi, mutta en ole löytänyt mistään minkäänlaista tietoa laitteesta. Joistain muista malleista on löytynyt juttuja , mutta tästä ei mitään. Rickenbackerin asiakaspalvelullekin lähtein emailia, mutta eipä oo kuulunu sieltäkään mitään.

Jos joku osaisi neuvoa, mistä kannattaisi etsiä tietoa tai osaisi kertoa jotain tietoja laitteesta.
McNulty
06.03.2005 18:13:55
Itse en Rikuista niin kauheasti diggaile... ne 12-kieliset sähkikset (eli 350V63 Liverpool 12, 620/12, 360/12V64 ja 360/12) tosin ovat sieltä tyylikkäämmästä päästä 12-kielisiä... (SG:stä kun en tykkää olleskaan.) Onhan Rikuissa nostalgiaa ja vintagea yllin kyllin, hyvä soitettavuus ja hieno saundi... ei vaan toimi minun jutuissani. Rikun bassot onkin jo toinen juttu... 4003:sta vekkulimpaa ei ole eikä tule, vaikken bassoista paljoa ymmärräkään... pääasia että saundi, fiilis ja tatsi miellytti.
Jani The Rock
06.03.2005 18:56:28

Jahas... tämä threadi on tehnyt comebackin.

Nyt on sitten mullakin vihdoin Rickenbacker. Ei kitaraa, mutta basso. Ennen tätä olen pitänyt huuhaana sellasia puheita että soittimeen voisi muka ns. rakastua, mutta nyt olen nähnyt valon...

Vaan ei ollut ihan helppoa Rickenbackerin osto. Alunperin olin kaavaillut ostaa uuden 4003:n, mutta kun tossa pari kuukautta sitten kyselin niin vastaus oli että "kesällä voi ehkä tulla". Eikä löytynyt Saksanmaaltakaan. Mutta kun laitoin ostoilmoituksen M.netin torille, niin johan tärppäsi!

Kitarapajalla on nyt uusi 360. Kaveri kävi sen testaamassa, eikä tykännyt soittotatsista ollenkaan. Ulkonäöstä kyllä - kehui olleen eräs hienoimmista ellei peräti hienoin kitara jonka hän on nähnyt.

Rickenbackerhan on siitä asiallinen firma että se ei ole koskaan alkanut tehdä mitään halpiksia. Tossa Gibson-threadissa verrattiin Gibaa Rolls-Royceen, mutta jos multa kysytään niin kyllä Rickenbacker on lähempänä tota statusta.
The road never ends for me, kid.
...And Justice For All
06.03.2005 19:11:36
Onhan se aika yleinen, 4001 ja 4003 mallit. Rokkia niillä soitettiin/soitetaan, nyt muistuu mieleen ainakin Macca, Lemmy, ja Geddy Lee.

Älä unohda Cliff Burtonia!!
© ...And Justice For All. Kaikki naiset pidätetään, muut saa mennä.
Jani The Rock
06.03.2005 19:19:36

Älä unohda Cliff Burtonia!!

Ja Chris Squirea... saatanan hieno se Squiren signature.

http://www.lizzydaymont.com/rick_gallery.htm
The road never ends for me, kid.
fox
06.03.2005 19:30:16

ne 12-kieliset sähkikset (eli 350V63 Liverpool 12, 620/12, 360/12V64 ja 360/12) tosin ovat sieltä tyylikkäämmästä päästä 12-kielisiä... (SG:stä kun en tykkää olleskaan.)

Rickyn 12-kielistä aikoinaan itsekin mielittelin, oli vaan ainoa silloin saatavissa oleva se "twin-neck yhdessä kaulassa"-Ricky.. Eli tämä nerokas keksintö, jossa on oktaavikielille ne alasveto-ja lukituskoukut.. silloin suhtauduin siihen perin epäluuloisesti. Eli Euroopassa tuo Rickyn saanti, niinku Jani The Rock´kin toteaa, on ollu aina ns. huonompaa. No, koitin sitten yhteyksiä erääseen toiseen jenkkifirmaan... Muuten, ei niillä ole koskaan ollu SG-mallistossa 12-kielistä.. :)
Kiinnostuksen kohteena mulla oli ES-335-12 jonka saatavuus oli myös perin huono. Siinä vaiheessa jouduin sitte tyytymään erään silloisen "pahamaineisen kopio-firman" tuotteeseen, ja talouteen saapui Iban 2618-12 Artist..
Feggy
06.03.2005 19:55:42

Rickyn 12-kielistä aikoinaan itsekin mielittelin, oli vaan ainoa silloin saatavissa oleva se "twin-neck yhdessä kaulassa"-Ricky.. Eli tämä nerokas keksintö, jossa on oktaavikielille ne alasveto-ja lukituskoukut.. silloin suhtauduin siihen perin epäluuloisesti. Eli Euroopassa tuo Rickyn saanti, niinku Jani The Rock´kin toteaa, on ollu aina ns. huonompaa. No, koitin sitten yhteyksiä erääseen toiseen jenkkifirmaan... Muuten, ei niillä ole koskaan ollu SG-mallistossa 12-kielistä.. :)
Kiinnostuksen kohteena mulla oli ES-335-12 jonka saatavuus oli myös perin huono. Siinä vaiheessa jouduin sitte tyytymään erään silloisen "pahamaineisen kopio-firman" tuotteeseen, ja talouteen saapui Iban 2618-12 Artist..

Mulla oli aikoinaan sama mielessä, mutta rahapulassa päädyin Strato XII eli Fenderin 12-kieliseen stratoon. Ei olisi kannattanut. Epämiellyttävän leveä kaula, ei helissyt tarpeeksi eikä oikein pysynyt vireessäkään. Eli edelleen Ricky haaveissain...vaikka kyllä 6-kielinenkin kelpaisi.
Less is more.
elbowski
06.03.2005 20:02:36
Itse aion 100% varmasti vielä tämän elämäni aikana hankkia 4001-basson, on meinaan bassojen aatelia tuo, ja suurin basisti-idolini soittaa rikulla.
Listen to Black Sabbath or DIE!!
Ei kai se vaan ollut... Pastilli??? | IMIK #25
jawalami
07.03.2005 11:13:38 (muokattu 07.03.2005 11:14:17)

Mulla on 330FG ja 360/12MG. Kalliita pelejä, mutta pätkääkään en hankintojani kadu. Soundi on jotakin, mitä muualta ei saa, ja eivätpä nuo promokuvissakaan ole huonolta näytteet. Pyramid Gold -sarjan hiotut kielet ovat muuten ehdoton valinta 60-luvun soundia tavoiteltaessa.

Jalo Walamies
Jake24-25
07.03.2005 11:40:06
Onko kellään kokemuksia rickenbackerin vahvareista?

Tämä ei liity nyt Rickenbackerin vahvareihin, mutta muista vahvareista Rickenbackerin 12-kielisen kanssa toimii hyvin ainakin Rolandin Jazz Chorus jota Roger McGuinn on tiettävästi käyttänyt takavuosina 12-kielisensä kanssa. Nykyisinhän McGuinn käyttää Rickenbackerinsa kanssa PODia, josta hän käyttää Jazz Chorus-mallinnusta.
"Rock´n Roll is cool, but ain´t nobody´s fool!" Jake T
Feggy
07.03.2005 11:46:22

Tämä ei liity nyt Rickenbackerin vahvareihin, mutta muista vahvareista Rickenbackerin 12-kielisen kanssa toimii hyvin ainakin Rolandin Jazz Chorus jota Roger McGuinn on tiettävästi käyttänyt takavuosina 12-kielisensä kanssa. Nykyisinhän McGuinn käyttää Rickenbackerinsa kanssa PODia, josta hän käyttää Jazz Chorus-mallinnusta.

Ja tämä johtunee siitä, että McGuinn käyttää aika paljon chorusta saadakseen sen 12-kielisen soundin?
Less is more.
Jake24-25
07.03.2005 11:54:33 (muokattu 07.03.2005 11:56:51)
Ja tämä johtunee siitä, että McGuinn käyttää aika paljon chorusta saadakseen sen 12-kielisen soundin?

Minä en ole huomannut chorus-efektin olevan olennainen osa McGuinnin soundia. Kompuraa McGuinn käyttää sen sijaan ahkerasti. McGuinnin Signature Rickenbacker 12-kielisessä on käsittääkseni sisäänrakennettu kompressori, jonka saa kytkimestä päälle ja pois sekä mukana on myös tarpeelliset attack ja sustain säädöt. Uskon, että syynä McGuinnillä on Jazz Chorus/Jazz Chorus-mallinnuksen käyttöön todella hyvän puhtaan soundin tarve - ei niinkään chorus-efekti. Voin tietysti olla väärässäkin, mutta näin minä itse olen asian sisäistänyt.
"Rock´n Roll is cool, but ain´t nobody´s fool!" Jake T
fox
07.03.2005 11:56:18

Ei, vaan lähinnä kaiketi siitä, että Jazz Choruksen kliinit on "lakeurenkuulut" eli todella puhtaat. "Skinny" Mc Guinny- kuten herraa nimitetään, ainakin eri lehdissä julkaistujen listojen mukaan soittanee melko yksoikosella set-upilla.
StJerky
07.03.2005 12:22:41
Noista 12-kielisistä sen verran, että DeArmondhan valmisti jonkun aikaa 12-kielistä mallia, jossa oli se SG-tyyppinen body. Nykyäänhän koko merkkiä ei enää ole, mutta jos käytettynä...

Kaveri osti viime syksynä uuden DeArmondin 6-kielisen (Guild kopio jossa vähän Les paul mallinen body). Valmistettu Indonesiassa ja hinta jotain 200 €. Minä en pitänyt, mutta kaveri ollut tyytyväinen. Virityskoneistot menee vaihtoon heti, mutta mikki ihan hyvä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)