Aihe: Miten saa kolmannen sormen mukaan?
1 2 3 4
Ville S
05.03.2005 22:11:01
hei tarkistakaa et e-mailissa on tarpeeksi tilaa niin ei tarvi aina kahta kertaa lähettää, kiitos.
viletti
06.03.2005 01:09:09
Olkoon miten guru äijä se Steve Bailey tahansa, mutta soittonsa on kamalan kuulosta.

Klassista kitaraa nuoruudessa soittaneena on tuo nimetön ollu bassohommissa aina aika luontevasti mukana. Olen huomannut semmoisen homman että tulee soitettua ihan perus kahen sormen vaihtonäppäilyä nykyään lähinnä etusormi+nimettömällä. Nyt kun kattoo tuota kouraa niin on niin jotenki kumman pitkän näkönen keskari että kai tuo oudompi näppäilytyyli on ihan luontevaakin ja loogista. Näpytteleekö joku muukin yhtä hassusti?
pardy
06.03.2005 16:42:57

Olen huomannut semmoisen homman että tulee soitettua ihan perus kahen sormen vaihtonäppäilyä nykyään lähinnä etusormi+nimettömällä. Nyt kun kattoo tuota kouraa niin on niin jotenki kumman pitkän näkönen keskari että kai tuo oudompi näppäilytyyli on ihan luontevaakin ja loogista. Näpytteleekö joku muukin yhtä hassusti?

Tunnustan. Tuola aikaisemmin samaa asiaa päivittelin, että se on helpompaa vetää etusormella ja nimettömällä kuin etusormella ja keskisormella kun tuo keskari on niin luonnottoman pitkä.

Incarnation: Toi on vaan poseerauskuva. Ei se noin soittanut.

Hmm, rohkenen olla eri mieltä. Oletkos katsonut Cliff 'em allia? Siinä näkyy aika hyvin miten se Cliff aikanaan veti, ja kyllä sillä aina aika ajoin oli sormet tuollaisessakin asennossa. Hän myös näpytteli käyttäen keskaria ja nimetöntä jolloin etusormi ja nimetön jäivät vapaaksi että sai hyvin tehtyä tuon käsimerkin samalla kun soitti. Mutta ei hän kuitenkaan koko aikaa tolla tavalla soittanut, aina silloin tällöin vaan siellä biisien välissä normaalin soiton seassa.
Basisti.
Grissom
06.03.2005 20:25:28

Yks kikkahan ois et jos soittais väärinpäin eli pikkurillillä E kieltä, nimettömällä A:ta jne. mutta siinä pitäis opetella vaan koko systeemi uudelleen, johon menis paljon aikaa ja hermot.
"I know, I believe in nothing but it is my nothing." -MSP
Dropped C
14.03.2005 00:10:21
Jees, nyt sain vauhdinkin mukaan! Soittelin tuota Parallel Universeä mitä tälläkin palstalla on mainostettu. Helpot kohdat tuossa piisissä, kielten vaihdoissa on vielä todella vakavia ongelmia. Eikä mene kuin muutaman tyylinen komppi. Tuo nimetön kun on vielä huomattavasti lyhyempi kuin keskisormi. Nyt pitää rauhoittua, muuten on kohta mojova rakkula nimettömässä.
Carpenter
28.05.2007 15:05:50
Nostetaanpa. Kun soitatte kolmella sormella, niin mikä on näppäilyjärjestys yleensä? 1-2-3 tuntuu minulle luontevimmalta, mutta onko olemassa mitään ns. yleistä "sääntöä" miten pitäisi soittaa. Haluaisin opetella mahdollisimman oikeaoppisen tekniikan.
Basisti on lyömäsoitin.
TommiW.
28.05.2007 15:11:32
Nostetaanpa. Kun soitatte kolmella sormella, niin mikä on näppäilyjärjestys yleensä? 1-2-3 tuntuu minulle luontevimmalta, mutta onko olemassa mitään ns. yleistä "sääntöä" miten pitäisi soittaa. Haluaisin opetella mahdollisimman oikeaoppisen tekniikan.

Se on oikeaoppista, mikä toimii.

Yksi, jota kannattanee kokeilla on 3-2-1-3, 2-1-3-2, 1-3-2-1 jne. järjestys.

Nyrkkisääntönä voidaan kumminkin pitää sitä, että mikäli saat sormijärjestyksellä tasaista soundia aikaan, se on oikeaoppinen.
"On oikeita ääniä ja sitten niitä joita Wasara soittaa." "Sä et varmaan ikinä soita mitään normaalia" -Seer-O
J.Hollström
28.05.2007 15:11:55
Mutta jos nyt puhutaan Antti Tuiskun fanista niin se kolmas sormi on ihan utopiaa.

Kiree on paree, sano...
Sir Härö
30.05.2007 00:04:02 (muokattu 30.05.2007 00:07:15)
Itsehän aloitin bassoilun plekulla. Kyllästyin uskomattoman rumaan plekusoundiin ja rupesin reenaamaan kolmella sormella. Äkkiä opein.

edit... Ja tuo sormijärjestys. Jos soitan jotain yksinkertaista kahdeksasosakuviota niin järjestys on surutta 3-2-1-3-2-1-3-2-1-3-2-1

Jos taas kuvioon tulee mukaan kuudestoistaosia ja useita kielen vaihtoja niin järjestys mukautuu sen mukaan että mikä sormi kerkeää ekana :)

Eli vaikkapa 3-1-2-3-1-2-2-1-3-1-2-3-1-2-2-1...
Turpa kiinni ja kuuntele!
jauheliha
30.05.2007 00:09:06
Threadin alkuperäiseen aiheeseen:

http://www.harmony-central.com/Bass/Articles/Hanging_Ten/

Joskus itse noita harjoitellut. Pystyn käyttämään kolmatta sormea melko luonnollisesti, mutta eipä sitä jaksa kun pärjää kahdellakin niin hyvin.
Beiss
Dropped C
30.05.2007 00:32:45 (muokattu 30.05.2007 00:33:45)
Jahas, tälläinen teki näköjään paluun. Luovutin sitten aikanaan kuitenkin ja siirryin suosiolla lepran käyttöön nopeammissa judskissa. Fiilistelyt taikka hitaammat jyrnyytykset sitten kahella nakilla. Oon niin -tanan laiska reenaamaan. Vielä kun oppisi sillä lehdykällä soittamaan niin, ettei kilkattaisi tallamikkiin...
"Legendaarinen Gibson / EPI kitaran arvo nousee vaan" - Kolmisointu.
JuXu
30.05.2007 01:27:13

Mahtaako olla yleistä "sääntöä"...itse soitan yleensä 3-2-1 -järjestelmällä jos tarvitsen kolmatta sormea kehiin. Tuosta 3-2-1-järjestelmästä tulee lipsuttua varsinkin kielen vaihdoissa, sitten se menee siitä eteenpäin siinä järjestyksessä mikä tuntuu sopivalta.
Jos/kun pitää soittaa nopeasti JA tarkasti, otan plektran käyttöön...sormet - erityisesti kolmella soitettaessa- ei vaan tahdo pysyä _vielä_ tarkasti mukana. Parannettavaa siis on :)
teino
30.05.2007 11:10:08
Eilen piti bänditreeneissä testata, miten ne omat nakit oikeastaan toimii. Kolmen sormen soiton oon oppinut, kun sitä väkisin opettelin.

Kahdeksasosia pystyy soittamaan suht nopeasti joko 1-2-3-1-2-3... tai ihan randomilla, mutta 3-2-1 ei onnistunu. Outoa.
Ja kahella sormella jos mennään, niin se on 1-2 (tai 2-1 jos tarvii enemmän "atakkia" soittoon. Kun kokeilin 1-3 tai 2-3 niin soitosta tuli vaan semmosta hiplailua, ei hyvä...
Akku irti!
-jj-
30.05.2007 15:33:41

Jeps, itsehän opettelin tuon kolmen sormen tekniikan "vanhoilla" päivillä, kun halutti jotain uutta oppia ja ihan ergonomian takia, kun tuota voimaheviä tulee nykyään soiteltua. 3-2-1 on järjestys minulla pääsääntöisesti aina, tietty joitakin poikkeuksia on. Treeniä vaati pirusti ja varsinkin kahden sormen tekniikan poisoppimiseen meni aikaa. Nyt voi hyvällä omallatunnolla sanoa, että kannatti opetella, kun nykyis(t)en bändi(e)n keikkaseteissä on kohtalaisen paljon viisuja, joissa on pirusti 16-osia ja plekua en on keikalle suostunut ottamaan, kun ei se pysy kädessä kuitenkaan sormien hiotessa (lue= en ole koskaan opetellut plekulla soittamaan kunnolla) :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)