k... 06.03.2005 11:01:17 | |
---|
Täällä oli taannoin jonkinnäköstä tietoa capoista mutta en haulla löytänyt threadia. Etsin kapoa mistä löytyy seuraavat ominaisuudet: 1) sopii sähkökitaraan (squier strato, vissiin D-kaula) 2) helppo laittaa/ottaa pois kitarasta 3) hienosäätö kuinka lujaa painaa kieliä 4) hienon näkönen ;) Jos se sopisi myös myös (leveäkaulaseen, C-kaula?) akustiseen nylon-kitaraan niin se ois plussaa. Shubbia ovat jotkut kehuneet, mutta ainakaan T-kaupasta en löytänyt muita kohdan 4 täyttäviä malleja kuin tämän: http://www.netzmarkt.de/thomann/tho … _s1_deluxe_kapodaster_prodinfo.html Tämä on yksinkertasesti liian ruma mun makuun: http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_shubb_c1_prodinfo.html :) |
dfloreno 06.03.2005 12:11:44 | |
---|
I'll Play The Blues For You. |
M-Juhana 06.03.2005 12:38:39 | |
---|
NO REMORSE ! -Lemmy- |
McNulty 06.03.2005 12:43:28 (muokattu 06.03.2005 12:45:07) | |
---|
|
MrGuitarist 06.03.2005 12:58:17 | |
---|
EDIT: etenkin tuo Trigger toimii hienosti ja sen saa lähes kielisoittimelle kuin kielisoittimelle =) Onko kenelläkään ollut vireennousemisongelmia triggerin kanssa? Omani kanssa oon sellaista havainnut ja järkeilin myös, että pienempikin "puristusvoima" riittäisi ja näinollen voisi olla mahdollista ettei tuo virekkään nousisi. |
M-Juhana 06.03.2005 13:10:37 (muokattu 06.03.2005 13:12:33) | |
---|
Onko kenelläkään ollut vireennousemisongelmia triggerin kanssa? Omani kanssa oon sellaista havainnut ja järkeilin myös, että pienempikin "puristusvoima" riittäisi ja näinollen voisi olla mahdollista ettei tuo virekkään nousisi. Capon kanssa tulee aina vire onkelmaa, kitarasta riippuen. Jos on korkeat nauhat ni aina enämpi ! Mut toi trikkeri ei oikein pelitä, esim. kitarassa joka on säädetty slidelle ja kielet on korkealla. Mulla ja päntikaverilla on noi ja ei olla oikein kumpikaan tyytyväisiä. Shubb pitäs hankkia. Edit. Sen verran viälä, et kyllä toi dunloppi esim. mun teräskielisessä akustisessa toimii. Ei se mikää "susi" ole. NO REMORSE ! -Lemmy- |
McNulty 06.03.2005 13:11:51 | |
---|
Onko kenelläkään ollut vireennousemisongelmia triggerin kanssa? Omani kanssa oon sellaista havainnut ja järkeilin myös, että pienempikin "puristusvoima" riittäisi ja näinollen voisi olla mahdollista ettei tuo virekkään nousisi. No se on alkuunsa aikas jäykkä... mutta kyllä se siitä pikkasen antaa periksi... itse jätin sen capon aina yöksi pöydänjalan ympärille "venymään" =) |
M-Juhana 06.03.2005 13:13:35 | |
---|
No se on alkuunsa aikas jäykkä... mutta kyllä se siitä pikkasen antaa periksi... itse jätin sen capon aina yöksi pöydänjalan ympärille "venymään" =) En kyllä noin tekisi, kun ei meinaa nytkään jaksaa painaa kieliä kunnolla ....... NO REMORSE ! -Lemmy- |
McNulty 06.03.2005 13:16:30 | |
---|
Mulla se taas oli liian jäykkä, tai sitten se pieni epävireisyys johtui siitä että skitassa oli jumbo-nauhat. Kuitenkin pienempi puristusvoima riitti loppupeleissä... |
M-Juhana 06.03.2005 13:18:06 | |
---|
Mulla se taas oli liian jäykkä, tai sitten se pieni epävireisyys johtui siitä että skitassa oli jumbo-nauhat. Kuitenkin pienempi puristusvoima riitti loppupeleissä... Mites sitten bendaamiset yms. pitääkö paikoillaan ?? Mulla luistelee kielet ku ei kiristy kunnolla ? NO REMORSE ! -Lemmy- |
McNulty 06.03.2005 13:24:07 | |
---|
Mites sitten bendaamiset yms. pitääkö paikoillaan ?? Mulla luistelee kielet ku ei kiristy kunnolla ? jos ihan capon vierestä bendaa niin liikkuu mutta jos capo on esim. 2:lla nauhalla niin ihan hyvin pystyy bendaan 9. nauhalta. Aika vähän tosin tulee capoa käytettyä... |
M-Juhana 06.03.2005 13:29:21 | |
---|
jos ihan capon vierestä bendaa niin liikkuu mutta jos capo on esim. 2:lla nauhalla niin ihan hyvin pystyy bendaan 9. nauhalta. Aika vähän tosin tulee capoa käytettyä... Just sillon ne liikkuukin ku soittaa ns. "ekalta nauhalta", siitähän nuo monet riffit soitetaan. NO REMORSE ! -Lemmy- |
kivi 06.03.2005 13:39:16 (muokattu 06.03.2005 13:43:33) | |
---|
Mites sitten bendaamiset yms. pitääkö paikoillaan ?? Mulla luistelee kielet ku ei kiristy kunnolla ? Niinno, capon pitäis puristaa sen verran löysästi, että kielet pääsee bendaamisen jälkeen palautumaan. Yhtä ainoaa joka tilanteeseen sopivaa capoa tuskin voi olla; tosin se sellainen musta "pihtimallinen", mikä lieneekään, on aika hyvä ja nopea käyttää niin livenä kuin studiossa. Sitä suosittelen EDIT: eli just tuo Dunlopin trigger capo. Mut sitten just tuon kielten liukumisen - kun niiden pitäis luistaa capon ali samalla keveydellä kuin öljytyn satulan yli, mulla on joku 50 vuotta vanha äärimmäisen monimutkainen ja hankala kiinni ruuvattava capo, joka kuitenkin toimii mukavasti kun sen ensin saa loksuteltua paikalleen. Siinä ei oo kumiputkea pehmusteena, vaan joku erikoishuopa. Sitä tulee käyteltyä, varsinkin kun äänittelee akustisia capolla. Capo pitää laittaa aina varovaisesti ja kieliä vääntämättä paikalleen, ja ei liian lähelle nauhoja. Silloin vireongelmia ei juuri ole. |
M-Juhana 06.03.2005 14:22:29 | |
---|
Niinno, capon pitäis puristaa sen verran löysästi, että kielet pääsee bendaamisen jälkeen palautumaan. Yhtä ainoaa joka tilanteeseen sopivaa capoa tuskin voi olla; tosin se sellainen musta "pihtimallinen", mikä lieneekään, on aika hyvä ja nopea käyttää niin livenä kuin studiossa. Sitä suosittelen EDIT: eli just tuo Dunlopin trigger capo. Mä oon kokenut tän silleen, et kielet ns. liikkuu capon alla , eivätkä ns. veny kuten ilman capoa / satulasta. Ja jos ei kunnolla puristu, ainakin slidekitarat soi päin pers.... Mut suo siellä vetelä täällä. Mulla tällaset kokemukset. NO REMORSE ! -Lemmy- |
Hannu H. 06.03.2005 15:31:40 | |
---|
Ei löydy kiristys säätöä, mutta muuten hyvä vaihtoehto on kyserin capo. Itellä tämmönen "sähkismalli" ja hyvin pelittää. Nylonkieliseen sopivuudesta en tiiä ku en semmosta (kunnollista) omista. http://www.kysermusical.com/sixstring.htm"Well, you get the dumb instrument and you learn how to tune it and just learn to go from one thing to another." -Jimmy Page- |
rattledad 06.03.2005 16:29:02 | |
---|
" How would broken find the bones?" - Lucinda Williams: World Without Tears |
kivi: Capo pitää laittaa aina varovaisesti ja kieliä vääntämättä paikalleen, ja ei liian lähelle nauhoja. Silloin vireongelmia ei juuri ole. Mun käsityksen mukaan mitä _lähempänä_ nauhaa capo, on sen _vähemmän_ vireongelmaa on? Jos laitat capon nauhan päälle, niin vire ei vääristy juuri lainkaan - tosin kielten sointi on tällöin käytännössä käyttökelvottoman "tumppu". Anyway, tässä yksi näkemys siitä, miten capon kanssa pelatessa saadaan paras mahdollinen sointi ja minimoidaan vireongelma: http://web.telia.com/~u86505074/capomuseum/Read/tone.htm Lisää capo-ongelmista ja hiukan niiden ratkaisemisistakin: http://web.telia.com/~u86505074/capomuseum/Read/problems.htm- You can shake it you can break it you can hang it on the wall - |
MrGuitarist 06.03.2005 19:00:58 | |
---|
No se on alkuunsa aikas jäykkä... mutta kyllä se siitä pikkasen antaa periksi... itse jätin sen capon aina yöksi pöydänjalan ympärille "venymään" =) Muutaman vuoden tämä on ollut jo puoliaktiivisessa käytössä. Voisi tietysti kokeilla tuota, että laittaa sen johonkin yön yli "jännitystilaan". Tuollainen ruuvilla säädettävä voisi toimia vireen kannalta paremmin, koska saa säädettyä sen puristusvoiman sopivaksi. Tuntuu että tuossa Dunlopissa on hieman liikaa "jytyä" jopa 0.11-setin kielille. Tuo on muuten kyllä niin kätevä, ettei toisaalta hankalampaan systeemiin tekisi mieli siirtyä. |