Aihe: Orange AD 15/12
1
Bluesmies
14.07.2003 11:22:53
Jollakin täällä muistaakseni oli tuo kyseinen vahvistin. On iskenyt todellinen orange-buumi, ja tätä kyseistä peliä olen harkinnut. Riittääkö tämä 15W bändisoittoon? Se on tällä hetkellä oikeastaan ainoa seikka joka arveluttaa. Entä onko teitä häirinnyt kaiun puuttuminen?

Itse olen kauan jo harkinnut peaveyn delta bluesia, mutta nyt olen kallistumassa orangeen. Miten tämä orange pärjää bluesin/rockin soitossa? Eikö tämän pitäisi nimen omaan olla omiaan tämän tyylisessä soitannassa?
Kitara on tyhmä!!
Bluesmies
14.07.2003 12:04:09
Lisätään vielä sellainen kysymys, että kyseinen peli taitaa olla yksikanavainen, mutta gain-säätö kuitenkin on. Saako siis cleanin siten, että gain-säädön säätää täysin nollille? Yksikanavaisuuden johdosta cleanista särölle ei siis voi vaihtaa mitenkään muuten kuin manuaalisesti käymässä pyöräyttämässä nappulaa? Onko näin? Jos tietävät viitsisi vastata, niin big thanks!! On nyt sellainen orange-gas, että vastaukset helpottaisivat sitä jonkun verran... (tai sitten pahentaisivat). =)
Kitara on tyhmä!!
booster
14.07.2003 12:21:46
Gain tarkoittaa etuasteen vahvistusta. Mitä enemmän vahvistusta on, sitä enemmän on myös säröä. Puhdasta ja vähemmän puhdasta saa sieltä puolenvälin alapuolelta yleensä, riippuu tietysti putkista, mikeistä jne.
Jos oikein tarkkoja ollaan niin putkivahvareissa on aina vähän säröä, tai jotain sellaista ainakin olen isojen poikien puhuvan.
Kitarakamakaavio
Wanted:
Strato Fender, Squier, Tokai, mielellään T:reen alueelta
Super Overdrive tai Blues Driver
karik
14.07.2003 19:10:14

Kyllä tämä bändisoittoon riittää mikäli kohtuuvoimakkuuksilla soitetaan. Mutta jos haluat sellaista puhdasta kuin mitä Peavey Classicissa on (Delta Bluesista minulla ei ole kokemusta mutta lähellähän nuo taitavat olla toisiaan) niin sitä et löydä. Kun Orangessa gain on korkeintaan kello yhdeksän paikkeilla niin ääni säröytyy humppareilla ja sellaista Fender-puhdasta ei saa yksikelaisillakaan. Nollagainilla ei tule mitään ääntä. Mikin volumea pienentämällä tulee tietysti puhtaampi ääni mutta sitten soitellaankin hiljaisemmalla äänenvoimakkuudella.

Yksikanavaisuus ei haittaa, minusta se on lähinnä etu. Jos kitarassa on esim. yksikelainen ja humppari, niin mikkiä vaihtamalla saa korvattua kanavan vaihdot. Ja jos haluaa isompaa eroa niin sehän hoituu pedaalilla. Pedaalilla saa muutakin väriä (delay, reverb) jos sellaista kaipaa.
Bluesmies
15.07.2003 14:17:55
Kyllä tämä bändisoittoon riittää mikäli kohtuuvoimakkuuksilla soitetaan. Mutta jos haluat sellaista puhdasta kuin mitä Peavey Classicissa on (Delta Bluesista minulla ei ole kokemusta mutta lähellähän nuo taitavat olla toisiaan) niin sitä et löydä. Kun Orangessa gain on korkeintaan kello yhdeksän paikkeilla niin ääni säröytyy humppareilla ja sellaista Fender-puhdasta ei saa yksikelaisillakaan. Nollagainilla ei tule mitään ääntä. Mikin volumea pienentämällä tulee tietysti puhtaampi ääni mutta sitten soitellaankin hiljaisemmalla äänenvoimakkuudella.

Mutta eikö cleanin saa sillä tavalla, että säätää master volumen täysille ja avaa pikkuisen gainia? Tietenkin jos gainia avaa liikaa, niin tulee säröä, mutta eikö siitä tuolla tavalla saa cleanin lujillakin äänen voimakkuuksilla?
Kitara on tyhmä!!
karik
15.07.2003 14:42:30

Mutta eikö cleanin saa sillä tavalla, että säätää master volumen täysille ja avaa pikkuisen gainia? Tietenkin jos gainia avaa liikaa, niin tulee säröä, mutta eikö siitä tuolla tavalla saa cleanin lujillakin äänen voimakkuuksilla?

Riippuu tietysti siitä, mitä cleanilla tarkoitetaan. Orange on Laney-LC15:n kaltainen brittisoundinen, joka kulkee jossain Marshallin ja Voxin maastossa. Isoksi avatulla master-volumella tulee pääteputkisäröä vaikka gaini olisikin pienellä. Mutta siinäpä se näiden hauskuus onkin. Näissä ei siis ole kovempaa soitettaessa samanlaista cleania kuin esim. Fenderin Blues Juniorissa tai Peaveyn Classicissa.
Bluesmies
15.07.2003 14:54:24
Riippuu tietysti siitä, mitä cleanilla tarkoitetaan. Orange on Laney-LC15:n kaltainen brittisoundinen, joka kulkee jossain Marshallin ja Voxin maastossa. Isoksi avatulla master-volumella tulee pääteputkisäröä vaikka gaini olisikin pienellä. Mutta siinäpä se näiden hauskuus onkin. Näissä ei siis ole kovempaa soitettaessa samanlaista cleania kuin esim. Fenderin Blues Juniorissa tai Peaveyn Classicissa.

Thanks! Miten muuten sitten esim. keikkavolumeilla... voiko kyseisellä pelillä soittaa edes lähes cleanilla mikäli sitä ei oo mikitetty?
Kitara on tyhmä!!
karik
15.07.2003 22:55:30

Thanks! Miten muuten sitten esim. keikkavolumeilla... voiko kyseisellä pelillä soittaa edes lähes cleanilla mikäli sitä ei oo mikitetty?

Paremmin kuin Laneyn 15-wattisella mutta huonommin kuin Blues Juniorilla :). Riippuuhan tuo muista soittajista ja musiikkityylistä miten 15-wattisella pärjää.
Bluesmies
20.07.2003 20:54:40
Onko tässä orangen ad 15/12 combossa mahdollisuutta liittää se johonkin isompaan kaappiin?
Kitara on tyhmä!!
vjvesa
21.07.2003 09:22:04
Onko tässä orangen ad 15/12 combossa mahdollisuutta liittää se johonkin isompaan kaappiin?

on mahdollisuus, mutta liitäntä on piilossa combon sisällä.
Kamalista profiilista
Bluesmies
21.07.2003 10:21:43
on mahdollisuus, mutta liitäntä on piilossa combon sisällä.

Eli mitä tää nyt niinku käytännössä tarkottaa?
Kitara on tyhmä!!
Sammakko
25.01.2005 10:39:08

kattokaa mun allekirjotus.
Tami
05.03.2005 18:45:55

pystyykö tuolla vahvistimella siis kuitenkin soittamaan The Shadows/Agents tyylistä musiikkia riittävän puhtaalla cleanilla omaksi iloksi kerrostaloasunnossa?

Pystyy hyvin
Töissä intissä - vikaa vintissä!!
jarkki
17.03.2005 07:30:22
Onkos ton laitteen valmistus jo lopetettu kun en löytänyt enää thomannilta ja ostin kai viimeisen eilen musamaailmasta.
StJerky
18.03.2005 09:01:32
Laitoin tämän kysymyksen jo toiseen threadiin, mutta tänne se sopinee paremmin.

Onko kukaan testannut Orange Rocker 30 comboa? Clean kanavalla ainostaan volumepotikka! Toimisiko hyvin alakaapin kanssa? Musiikkityyli ei heviä (ehkä sellaista southern-rockin suuntaista pikemminkin).
Lilli
22.02.2006 18:38:08
Laitoin tämän kysymyksen jo toiseen threadiin, mutta tänne se sopinee paremmin.

Onko kukaan testannut Orange Rocker 30 comboa? Clean kanavalla ainostaan volumepotikka! Toimisiko hyvin alakaapin kanssa? Musiikkityyli ei heviä (ehkä sellaista southern-rockin suuntaista pikemminkin).

Onkos kukaan sittemmin ottanut tyyppejä tästä Orangen Rockerista? _Millainen on soundikirjo?
'Tärkeintä on dägä-dägä!' - MAN
LaXu
22.02.2006 18:58:52

Olen testannut lähes kaikkia Orangen tämän hetken malleista, AD140 nuppia lukuun ottamatta.

Rocker 30 kuulostaa hyvin pitkälti samanlaiselta kuin isommat Rockerverbit, tosin Rocker 30 1x12 combo oli alapään puolesta vähän vaisu joten ainakin itse ottaisin sen kaveriksi Orangen suljetun 1x12 kaapin tai sitten Rocker 30 nuppi + suljettu kaappi.

No, joka tapauksessa Rocker 30 särökanavalta löytyy Rockerverbien tapaan särösoundeja kevytrososta vintage-henkiseen high gainiin asti. Harvoja vahvareita joissa se gain-potikka on oikeasti hyödyllinen nollasta kymppiin. Puhdas kanava kuulostaa mielestäni myöskin hyvältä, vaikka kontrolleina ei olekaan kuin se yksi volapotikka. Rockerverbeihin verrattuna Rocker 30 combossa tuntui olevan enemmän dynamiikkaa, mikä ainakin meikäläiselle on aina plussaa. Pidin siitä selvästi enemmän kuin AD-sarjasta. Sanoisin, että Rocker/Rockerverb vahvarit sopivat oikein hyvin jos musatyylinä ei ole hevi. Kyllä niillä toki hevikin taittuu, mutta eivät vaan ole sellaista übertiukkaa mallia jota kuolonmetallin ystävät arvostavat. Eli enemmän rock- kuin metallivahvareita. Ainoa juttu joka minua risoi tuossa Rockerissa oli efektiluupin puute.

Mitä yksikanavaisiin vahvareihin tulee, niin niissähän haetaan ne puhtaat vääntelemällä kitaran volapotikkaa (tai käyttämällä volumepedaalia) ja pikkaamalla kevyemmin. Joissain vahvareissa pelkästään kevyempi pikkaus riittää. Mielestäni tällä tavalla soundin ohjaaminen on huomattavasti mielekkäämpää kuin on/off-tyyppinen kanavanvaihtopedaalien polkeminen.
Aki
22.02.2006 22:02:58

Isoksi avatulla master-volumella tulee pääteputkisäröä vaikka gaini olisikin pienellä.

Melkein näin. Päätesärö ei riipu potikoiden asennosta vaan siitä touhun määrästä mitä pääteputket yrittää ulos toimittaa. Päätesärö tulee siis pelkästään ulostulevan mekkalan määrästä.

Mitä tuohon Orangeen tulee, olin itsekin pari vuotta sitten ostoaikeissa, kunnes kokeilin sitä ensimmäisen kerran nostettuna tuolille. Ei enään kuulostanutkaan kokoistaan isommalta. Silti, kokoisekseen soundi oli sanalla sanoen ihana.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)