Twinkle 26.02.2005 22:13:55 | |
---|
Elikkäs kun nyt näyttää siltä ettei vakuutus korvaakaan meikäläisen varastettua nuppia koko arvostaan vaan hinnasta minkä siitä muinoin maksoin, niin tappiolle jäädään ja reilusti. Nyt tarttis sitten kehitellä uutta ratkaisua tähän tilanteeseen ja aattelin nyt ruveta kasamaan räkkiä suuren maailman tyyliin. Eli olisi tarkoitus tehdä räkki, jossa on etuaste, pääteaste ja joku aika monipuolinen efektilaite. Ajatuksia tässä on siis monenlaisia. Yksi päässä käyneistä ideoista olisi ostaa jokin edullinen putkietuaste, siihen perään jokin mallintava (PODxt Pro tai vastaava) ja siitä sitten tuommoiseen jykevään transistoripäätteeseen. Toinen vaihtoehto on ostaa Mesan Triaxis, Marshallin JMP-1 tai joku ENGLin etuaste ja lyödä se sitten päätteeseen, mahdollisesti ostaa vielä räkkiin joku efektijyrä. Kuinkas ylipäätänsä on, että onko sillä kummoisesti väliä että onko tuo pääteaste putkea vai ei? Kiinnostaisi tietää ettei tule vikatikkiä koko hommasta. Mitä muut alan harrastajat tuumaa koko hommasta, kannattaako ennemmin ostaa vain uusi nuppi ja jättää nuo lelut omaan arvoonsa? Toimisiko nuo tuollaiset ylläolevat ratkaisut ylipäätänsä ollenkaan? |
Miikathebest 26.02.2005 22:35:45 (muokattu 26.02.2005 22:39:38) | |
---|
Osta vaan nuppi ja jätä turha pelleily pelleille. Riippuu paljolti musiikistasi, mutta kyllä nykyään valmistetaan erittäin monipuolisia vahvistinnuppeja, joiden lisäksi ei tarvitse mitään muuta. Jos podilaatu riittää, niin mallintavistahan löytyy täydellisiä paketteja yksissä kuorissa. Esim. Line6 vetta. Normaaleissa putkipeleissä varmaan tarvitset lisäksi jotain efektilaitetta. (???) |
LaXu 27.02.2005 00:56:16 | |
---|
Osta vaan nuppi ja jätä turha pelleily pelleille. Riippuu paljolti musiikistasi, mutta kyllä nykyään valmistetaan erittäin monipuolisia vahvistinnuppeja, joiden lisäksi ei tarvitse mitään muuta. Samaa mieltä. Minusta nuo räkkipelit eivät muutenkaan kuulosta niin hyviltä, kuin nuppi tai kombo jonka vahvistinosan etu- ja päätevahvistimet on suunniteltu toimimaan hyvin yhdessä. |
Focke Wulf 27.02.2005 01:22:01 | |
---|
täältä et vastausta löydä,kyllä se on mentävä itse kokeilemaan mikä miellyttää eniten |
otto_t 27.02.2005 03:08:32 (muokattu 27.02.2005 03:19:43) | |
---|
Samaa mieltä. Minusta nuo räkkipelit eivät muutenkaan kuulosta niin hyviltä, kuin nuppi tai kombo jonka vahvistinosan etu- ja päätevahvistimet on suunniteltu toimimaan hyvin yhdessä. Syy, miksi itse käytän räkkitavaraa on juuri se että haluamani soundin muodostamikseksi pystyn yhdistelemään eri etu- ja pääteasteita ja löytämään sitä kautta haluamani. Valitettavasti en ole vielä löytänyt nuppia josta kaipaamani soundi lähtee... Mutta pääte ja etuaste on kyllä löytynyt. :) EDIT: ja ainakin itse suosittelisin unohtamaan trankkupäätteet. Tosin, kaipa niitä hyviäkin löytyy, mutta ei ainakaan itselleni vastaan ole tullut. E pur, si muove! - Ei perkele, se on muovia! |
maelstorm 27.02.2005 03:13:12 | |
---|
on sillä väliä, valitettavasti tms. päätteissä, niinkuin kaikessa koko kitarakamakimaraketjussa, on oma soundinsa. Etsi sitä johon olet tyytyväinen. the Mystic may release maelstorms of fire, delete freewill, enter the land of the Spirit, or even stop time. |
zeme 27.02.2005 10:25:42 | |
---|
itselläni on aika oudot tsydeemit. Mut tota ml on sillee et mul on toi PodXT Pro, ja sieltä singaali kulkee mun Marshall JCM900:sen efekti returnii. Et käytän Marshallin päätettä vaan. Sanon et päätärin kannattaa olla putkivehje, paljon parempi, koska ennen nuppia mie käytin tota transistoripäätäriä ja aika ohut. Ei nii hyvä. Heh. potkii paremmin. Mut oudolla tsydeemillä tarkoitin sitä, koska mul on sillee, et mul on toi Morleyn ABY-switchi ja sillä mä jaan singaalin Marshallin etuasteeseen ja toinen menee sinne POD:iin. JA kaikkee ihme hommi asit siin välissä. heh. |
Twinkle 27.02.2005 14:13:34 | |
---|
No jos transistoripäätteet unohdetaan, niin onko olemassa ns. merkittömiä edullisempia putkipäätteitä? Ja jos on, niin mitä menettää jos pistää esmes Mesan etusen jälkeen tällaisen halvemman putkipäätteen? Joku 2x50 wattia varmaan piisaisi tarpeeksi hyvin... toisaalta kun ei ole elämän aikana tykittänyt kuin 120 wattisella putkinupilla niin ei tiedä että riittääkö jo 20 wattia putkista potkimaan 4x12 kaappia liikkeelle? täältä et vastausta löydä,kyllä se on mentävä itse kokeilemaan mikä miellyttää eniten Näinhän se on, mutta ongelma just on siinä että ei voi oikein mennä kauppaan pyytämään että kasaisivat minulle tuollaisen hässäkän että ihan vain testailisin. |
Keke Urlaub 27.02.2005 15:38:35 | |
---|
Joku 2x50 wattia varmaan piisaisi tarpeeksi hyvin... toisaalta kun ei ole elämän aikana tykittänyt kuin 120 wattisella putkinupilla niin ei tiedä että riittääkö jo 20 wattia putkista potkimaan 4x12 kaappia liikkeelle? Aivan varmasti riittää. |
JR 27.02.2005 16:16:31 | |
---|
No en kyllä unohtaisi trankkupäätteitä. Kyllä laadukas trankkupääte hakkaa paskan putkipäätteen 6-0. Makuasiaoita taas tietenkin. Erillinen nuppi / kombo on tottakai hyvä ratkaisu kanssa, mutta jos haluut raksata itse ja yhdistellä soundia juuri niin kuin itse haluat niin silloin räkki on kätsy. Esim. räkkihommissa onnistuu helposti käyttää esim. putkietuastetta ja mallintavaa ihan tilanteen mukaan, kunhann etuasteessa on bybass. Milk can hurt you |
pekurides 05.03.2005 02:32:59 | |
---|
juu kylse putkipääte pitää olla, kokemuksesta voin sanoa että en koske yhteenkään trankkuun enää kuin lekalla:) putkessa vaan kaikki parempikuulosempaa. Kun väännät kahvaa nii trankun saundi tuppaa vaan huononemaan (ohut,kylmä ja väritön) ja putken taas paraneee.. Koita miettii minkälaisesta putkityypistä pidät ja sitten koklaan. EL34 lämmin, KT88 Vitun tykki jne. makuasioita... Ite käytän trankkuetusia ku en oo huomannu juuri eroa ja metallissatrankkusärö ainaski toimii ja pääte se kaapin paikan määrää ,VHT2150 suosittelen! Mäki yritin eka ettii hyvää nuppia mut ei löytyny tarpeeksi kovaa mun vaatimustasolle... makuasioita:) |
loviisa 05.03.2005 04:23:28 | |
---|
eikos siina ou putki piatteessa 80`s saunti? sivurustokorovalla kuoltuna rankku tekisvaha enemma passo rikkaan sauntin? |
Focke Wulf 05.03.2005 04:46:35 | |
---|
vähä ku juoksis niityllä ilman palleja |
Hotlicks 05.03.2005 10:50:26 | |
---|
Miksi nuppi/combo ja erilliset etuset+pääte sulkee toisensa pois? Voihan noitakin yhdistellä. Itse ostaisin (ja ostinkin) hyvän putkinupin (Koch Twintone), jossa jokin miellyttää ja siihen sitten lisäksi etusen (Engl Tubetoner). Aina ei tarvi raahata kaikkea mukana, ja tarvittaessa taas soundivaihtoehdot on hyvinkin laajat. Ylimääräset etuset joko looppiin tai ennen nuppia, ihan miten parhaalta soundaa ja sitten tarvittavat a/b boksit tai loopperit (tms. systeemista riippuen) mukaan. Päättärin etu on tietysti se, että systeemi on stereo, mutta ei ole itselle ainakaan vielä osoittautunut tarpeelliseksi. Voihan sitä tietty ostaa kaks samankokosta nuppia ja ajaa niitä stereona ja käyttää etusia vuorotellen... Erityyppisiä vahvistimia samalta valmistajalta, niin on päätteetkin ainakin melko lähellä samaa (?). Engliltä esim Classic Tube ja Screamer - hintaa suunnillen saman verran yhteensä, kuin esim Mesan putkipäätteellä ja parilla kunnon etusella. Yhteensä 6 kanavaa, joita ruuvata. Ja taas voi ottaa välillä keikalle vain toisen mukaan, jos siltä tuntuu. Samat comboina ,niin saat vielä 1x12 ja 2x10 elementit ja taas lisää soundivaihtoehtoja. |
Vapour 05.03.2005 11:01:14 | |
---|
Itse olen miettinyt sellaista, että tekisi Uraltonen räkkiin erillisenä etusena ja 2*20W päättärinä. Voisi olla veikeitä saundivaihtareita, kun pääte on 2*double singe ended. Ihmisillä, jotka pelkäävät menettävänsä kasvonsa, ei ole kasvoja mitä menettää. -Allekirjoittanut |
Fortune 05.03.2005 14:36:41 | |
---|
juu kylse putkipääte pitää olla, kokemuksesta voin sanoa että en koske yhteenkään trankkuun enää kuin lekalla:) putkessa vaan kaikki parempikuulosempaa.
No jaa, riippuu taas soundi-ihanteesta. Itse räkkiaikoina pidin etusen soundista, kliinisestä ja siististä. Sen vahvistamiseen trankkupääte sopi paremmin kuin putkiversio, vaihdoinkin Marsun 20/20 -päätteen Rocktronin Velocityyn silloin ja olin erittäin tyytyväinen. Jos haluaa dynamiikkaa, putkilämpöä päätteestä ja headroomia, niin sitten putkipäätettä. Meteliä saa molemmista liikaakin ihan mihin tahansa käyttöön. En jäänyt jalkoihin koskaan tuolla Velocity 100:sellakaan... "Look behind you, a three-necked guitar!"
Marvel |
otto_t 05.03.2005 17:07:49 | |
---|
pääte se kaapin paikan määrää ,VHT2150 suosittelen! Jeps, käytän myös itse ja suosittelen. Ehdottomasti paras vahvistin mihin olen tähän mennessä törmännyt. Harmillista on vain se että noita ei ole suomessa hirveän helposti saatavissa. E pur, si muove! - Ei perkele, se on muovia! |
...And Justice For All 05.03.2005 17:11:04 | |
---|
Osta vaan kerralla kunnon nuppi, kuten sanottu, pelleilyt pelleille. © ...And Justice For All. Kaikki naiset pidätetään, muut saa mennä. |
Osta vaan kerralla kunnon nuppi, kuten sanottu, pelleilyt pelleille. Sanoo poika joka on ihan takuuvarmasti kokeillut kaikkia vaihtoehtoja ja niitä punnitsemalla tullut tuohon päätökseen, just-vitun-joo. P = U * I |
Fortune 05.03.2005 17:33:53 | |
---|
Sanoo poika joka on ihan takuuvarmasti kokeillut kaikkia vaihtoehtoja ja niitä punnitsemalla tullut tuohon päätökseen, just-vitun-joo. Juu-u, turha on verrata nuppia ja räkkisysteemiä toisiinsa, kun tavoiteltava soundi on täysin eri suurimmassa osassa tapauksia. Molemmilla puolensa. "Look behind you, a three-necked guitar!"
Marvel |