jpk 05.03.2005 08:10:50 | |
---|
Jep, kaikessa yksinkertaisuudessaan: miten akustinen kitara viritetään? Tarvitsenko siihen jonkun viritinlaitteen, jollaista ainakin sähkökitaroiden kanssa käytetään? Löytyisikö jostain näppärää opasta ehkäpä? Kiitos vastanneille. |
jokujokunen 05.03.2005 08:42:02 | |
---|
Jep, kaikessa yksinkertaisuudessaan: miten akustinen kitara viritetään? Tarvitsenko siihen jonkun viritinlaitteen, jollaista ainakin sähkökitaroiden kanssa käytetään? Löytyisikö jostain näppärää opasta ehkäpä? Kiitos vastanneille. Kitaran viritys esim. Viritys aloitetaan paksuimmasta eli E kielestä. Viritys perustuu siihen, että edellistä, viritettyä kieltä käytetään "mallina" seuraavalle kielelle. Viritettävä kieli soi vapaana ("0. nauhalta") ja sen kielen viritysruuvia kierretään suuntaan ja toiseen kunnes se soi samalla korkeudella kuin mallina käytetty ääni. Alla taulukko, josta selviää,miltä nauhalta mitäkin kieltä pitää painaa viritettäessä (alimpana on paksuin eli E):
e -------------------------------------------------0-------- b ----------------------------------------0--------5-------- g -------------------------------0--------4----------------- D ----------------------0--------5-------------------------- A -------------0--------5----------------------------------- E -------------5-------------------------------------------- Elikkä ensin viritetään E kieli(itse viritän sen korvakuulolla). A-kieli viritetään painamalla E-kieltä 5:nneltä nauhalta ja A soitetaan tyhjänä.Tarkoitus on säätää A-kieltä kunnes se kuulostaa samalta kuin E-kieli.Seuraavaksi sama A-kielellä ja D-kielellä.Eli A:n viides nauha ja D soi tyhjänä.Käännä D:n viritintä kunnes se kuulostaa samalta kuin A. Jatka samaa kaavion mukaan.Huomaa että g ja b viritetään hieman eri tavalla. Yleensä suositellaan, että viritysruuvi ensin löysätään niin, että viritettävä kieli soi alavireessä. Sen jälkeen ruuvia kiristetään niin kauan, että kielet soivat samalla korkeudella. Tällöin kielen jännitys säilyy ja se pitää paremmin vireen soittosession ajan. |
Hannu H. 05.03.2005 10:10:05 | |
---|
"Well, you get the dumb instrument and you learn how to tune it and just learn to go from one thing to another." -Jimmy Page- |
32788 05.03.2005 10:58:41 | |
---|
Ja jotta ei tarvitse korvakuulolta hakea virettä niin ottaa A sävelen täältä: http://www.metronomeonline.com Eikös se pidä joka tapauksessa virittää korvakuulolta? Rahaa on kuin roskaa, roskaa on kuin paskaa, ja paska ei lopu koskaan. |
Titares 05.03.2005 11:10:23 | |
---|
Hanki ihmeessä musiikkiliikkeestä paristokäyttöinen viritysmittari, niin musiikki soi entistä hienommin ja helpommin. Samalla korvakin kehittyy. Eikä maksa kuin parikymmentä eukkoa. |
Lord of the strings 05.03.2005 12:09:40 (muokattu 05.03.2005 12:10:09) | |
---|
Äänirauta on kätevä. Voi kantaa vaikka lompakossa jos siltä tuntuu. "Who are you? How did you get in?" "Well, i'm the locksmith and.. I'm the locksmith."|IHKK #14| Pastilli? |
Hanki ihmeessä musiikkiliikkeestä paristokäyttöinen viritysmittari, niin musiikki soi entistä hienommin ja helpommin. Samalla korvakin kehittyy. Eikä maksa kuin parikymmentä eukkoa. Minä maksoin Korgista joskun ammoin yksitoista euroa. Kyllä mulle ainakin oli helpompi aloittaa mittarin kans viritys. On sitten ainakin vireessä. Ja kyllä se korva siinä kehittyy ajan myötä. Ps. Eihän Roger Waterskaan osannut virittää bassoaan ennen kuin Floyd oli soittanut kymmenen vuotta.... "Jos haluat tosissasi tehdä pahaa vanhemmillesi, mutta kanttisi ei kestä ryhtyä homoseksuaaliksi, voit aina siirtyä taiteiden pariin." Kurt Vonnegut |
Hannu H. 05.03.2005 16:00:56 | |
---|
Eikös se pidä joka tapauksessa virittää korvakuulolta? Ei tarttee sitä alkuääntä hakee korvakuulolta, joka voi aloittelijalle olla hivenen hankalaa... ja vähän pidemmällekkin ehtineelle jos ihan täsmälliseen vireeseen haluaa... "Well, you get the dumb instrument and you learn how to tune it and just learn to go from one thing to another." -Jimmy Page- |
hörhö 05.03.2005 18:43:48 | |
---|
Hanki ihmeessä musiikkiliikkeestä paristokäyttöinen viritysmittari, niin musiikki soi entistä hienommin ja helpommin. Samalla korvakin kehittyy. En aivan ymmärtänyt jälkimmäistä lausetta. Eikös korva kehity nimenomaan korvalla viritettäessä. Mutta viritysmittaria voin minäkin suositella aloittelijalle. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara,
myy mulle halpa av-etunen |
Cujo 05.03.2005 19:56:27 (muokattu 05.03.2005 21:59:41) | |
---|
En aivan ymmärtänyt jälkimmäistä lausetta. Eikös korva kehity nimenomaan korvalla viritettäessä. Mutta jos ei ole koskaan mitään virittänyt, niin korva tuskin tietää milloin se ensimmäinen kieli on vireessä. Pikkuhiljaa jättää sitten mittarin käyttöä vähemmälle, kun korva oppii. edit. Ai-niin. Itse etenkin akustista virittäessä katson milloin se viereinen vapaa kieli alkaa resonoimaan. Siis kun soittaa saman äänen matalemmalta kieleltä. Silloin saa kielet ainakin keskenään vireeseen, vaikka olisi kuuro. Yst. vast. tälle palstalle ASAP. |
severia 05.03.2005 20:33:00 | |
---|
Itse saan aina E:n oikein tunnustelemalla sen löysyyttä ja muut kielet siitä tuolla "vitos tekniikalla". |
rattledad 05.03.2005 23:40:09 | |
---|
miten akustinen kitara viritetään? Ihan samalla tavalla kuin sähkökitarakin. " How would broken find the bones?" - Lucinda Williams: World Without Tears |
Sir Härö 06.03.2005 23:45:36 | |
---|
Akkarin virittämiseen käy ihan perus sähkiksen viritin.. Otat akustisen syliin ja painat viritysmittarin kitaran kantta vasten polvelles ja otat sieltä E:n... Sitten heivaat sen mittarin vittuun ja loput kielet virität ala Een avulla, niin sävelkorvakin saa reeniä. Copyright huomautus:
Härö irtisanoutuu kännissä kirjoitettujen kirjoitusten sisällöstä!
Pastilli? |
ellu 29.05.2005 20:32:34 | |
---|
pianon avulla on myös helppo virittää.... |
klistier 27.12.2008 12:15:41 | |
---|
Sain joululahjaksi akustisen kitaran ja mulla on tollane viritys mittari joku KORG Chromatic tuner CA-30. Tämä on kuulemma viritetty jo ja soikin hyvin mutta joskus täytyy tämä itsekin virittää niin kysynkin että mitä HZ pitää käyttää? Kattelin missä vireessä tämä nyt on niin paksuin kieli on E:nä hertzillä 450. Mut sitten nää muut ei ihan olekaan hertzillä 450..vähän enemmänkin vielä. Eli kun viritän tätä niin viritänkö hz 450 mukaan kaikki vai miten? |
L.Ruoska 27.12.2008 17:43:45 | |
---|
Minä maksoin Korgista joskun ammoin yksitoista euroa. Kyllä mulle ainakin oli helpompi aloittaa mittarin kans viritys. On sitten ainakin vireessä. Ja kyllä se korva siinä kehittyy ajan myötä. Ps. Eihän Roger Waterskaan osannut virittää bassoaan ennen kuin Floyd oli soittanut kymmenen vuotta.... Jeah, nyt karkeasti 6 vuotta soittaneena saan soittimen vireeseen korvakuulolta. Enkä todellakaan osaa sanoa missä tarkalleen on E tai D, mutta niin että kielet ovat toisiinsa nähden vireessä. Myynnissä erinomainen japsi Ibanez Soundgear Duncanin mikeillä ja preampilla. Katso mun Tori-ilmoitukset :) |
elais 27.12.2008 20:00:31 (muokattu 27.12.2008 20:00:52) | |
---|
Sain joululahjaksi akustisen kitaran ja mulla on tollane viritys mittari joku KORG Chromatic tuner CA-30. Tämä on kuulemma viritetty jo ja soikin hyvin mutta joskus täytyy tämä itsekin virittää niin kysynkin että mitä HZ pitää käyttää? Kattelin missä vireessä tämä nyt on niin paksuin kieli on E:nä hertzillä 450. Mut sitten nää muut ei ihan olekaan hertzillä 450..vähän enemmänkin vielä. Eli kun viritän tätä niin viritänkö hz 450 mukaan kaikki vai miten? Olen käsittänyt että yleensä A-kieli viritetään 440 Hz:hen ja muut viritetään A:n mukaan. Mikäli olen väärässä, joku korjatkoon. "Nothing is impossible. The word itself says I'm possible." |
slerbis 27.12.2008 20:58:30 | |
---|
Olen käsittänyt että yleensä A-kieli viritetään 440 Hz:hen ja muut viritetään A:n mukaan. Mikäli olen väärässä, joku korjatkoon. A on 110Hz ja a1 on 440Hz. A-kieleltä tulee perusvireessä 110Hz. Viritysmittareissa on yleensä tämä hertsimäärän säätö sen vuoksi, jotta voitaisiin vaivatta virittää myös vireisiin, jossa a1 ei ole 440Hz. Esim. konserttivireet yleensä poikkeavat hiukan ylöspäin. Eli jos tuo hiukan ylempänä ollut kaveri virittää kitaraansa 450Hz mukaan, kuulostaapi se hiukan ylävireiseltä silloin. Aseta se mittari 440Hz ja sen mukaan kaikki vireeseen. Kyseessä on kromaattinen mittari, joka siis tunnistaa sävelen. Viritä sillain, että "neula" on keskellä ja valo näyttää vihreää ja ruudussa lukee oikea sävel. A tergo in bona nates |
klistier 27.12.2008 21:02:49 (muokattu 27.12.2008 21:03:46) | |
---|
A on 110Hz ja a1 on 440Hz. A-kieleltä tulee perusvireessä 110Hz. Viritysmittareissa on yleensä tämä hertsimäärän säätö sen vuoksi, jotta voitaisiin vaivatta virittää myös vireisiin, jossa a1 ei ole 440Hz. Esim. konserttivireet yleensä poikkeavat hiukan ylöspäin. Eli jos tuo hiukan ylempänä ollut kaveri virittää kitaraansa 450Hz mukaan, kuulostaapi se hiukan ylävireiseltä silloin. Aseta se mittari 440Hz ja sen mukaan kaikki vireeseen. Kyseessä on kromaattinen mittari, joka siis tunnistaa sävelen. Viritä sillain, että "neula" on keskellä ja valo näyttää vihreää ja ruudussa lukee oikea sävel. Elikkä siis paksuimman kielen viritän 440hz mukaan ja pitääkö sit muut kielet virittää korvakuulolla vireeseen vai voinko katsoa kaikki kielet tuosta mittarista? |
blackmore81 27.12.2008 21:14:06 | |
---|
Elikkä siis paksuimman kielen viritän 440hz mukaan ja pitääkö sit muut kielet virittää korvakuulolla vireeseen vai voinko katsoa kaikki kielet tuosta mittarista? Kyllä voit jokaisen kielen virittää erikseen mittarin avulla. What the hell is wrong with freedom? That's what it's all about |