Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: 15" kaiuttimet kitarakäytössä?
1 2
MikeS
04.03.2005 15:22:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve. Onko täällä kenelläkään kokemusta 15" kaiuttimien käytöstä kitaran kanssa? Miltä noin suuri kaiutin kuulostaa kitaran kanssa? Mitä hyviä ja huonoja puolia siinä voi tulla vastaan? Esim. kuinka sellaisilla luonnistuu ylä-äänet?
 
MIKKO
 
McNulty
04.03.2005 15:40:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En osaa sanoa mitään varmaa, mutta mikäli se toimii kitarapuolella vähänkään kuten muut isot elementit muualla... niin voisi kai sanoa 15" saundia "laiskaksi"... Peavey Deltablues combossa taitaa olla 15" elementti ja kyllä sillä vahvarilla ylä-äänetkin onnistui.
 
weelie
04.03.2005 15:42:41 (muokattu 04.03.2005 15:44:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käsittääkseni isot kajarit ei pysty kunnolla toistamaan yläpäätä (eli yli 5-6kHz tms). Mutta olen niitä nähnyt käytettävän, että ei kai se suurempi ongelma ole.
 
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
Shaft
04.03.2005 15:54:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käsittääkseni isot kajarit ei pysty kunnolla toistamaan yläpäätä (eli yli 5-6kHz tms). Mutta olen niitä nähnyt käytettävän, että ei kai se suurempi ongelma ole.
 
Ei se yläpään toisto ole nähdäkseni mikään mainittava ongelma. Jostakin syystä 15" elementit jakavat kuitenkin kitarakäytössä mielipiteitä aika rankasti.
 
Keke Urlaub
04.03.2005 16:00:01
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miltä kuulostanee sitten 2x10"+1x15"-kaappien yhdistelmä jonkin laadukkaan putkikamppeen perässä?
 
ejhfi
04.03.2005 16:01:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Futaa! Mulla on ENGLin alla vanhan Monsterin kaappi, missä on 1 x 15" Celestion ja hienosti toimii. Isompi elementti tekee sopivaa dunkkua soundiin.
 
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
Pertsa
04.03.2005 16:08:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän noita 15 tuumaisia on käytetty vahvistimissa iät ja ajat esim. vanhoissa Fendereissä ja Ampegeissa. Eiköhän se SRV ole varmaan tunnetuin Vibroverbiensä kanssa. Ei kai sitä yli 5kHz:n tarvii paljoa mennäkään. :-) Paljonhan se on tietysti kiinni elementin laadusta kuinka hyvin ne ylimmät äänet toistuu. Ja alapäätä tietysti löytyy.

Itsellä on tuo Delta Blues 1x15 ja sen kaiutin ei ole ihan parhaasta päästä, mutta kai tuolla toimeen tulee. Olen kokeillut Eminence Big Ben ämyriä, joka tuntuu olevan keskialuevoittoinen jo muutenkin keskialuevoittoisessa vahvarissa. Yleisesti ottaen 15 tuumaisissa on sellainen avonainen "leveä" soundi eikä tietenkään niin tiukka kuin pienemmissä. Toki siihenkin vaikuttaa itse kaiutin todella paljon. Monihan on 15 tuumaisella soitettuaan jäänyt sille tielle. Itse en kyllä ole ihan varma. Aionkin jossain vaiheessa hommata tuon DB:n kaveriksi joko suljetun 2x10 tai 1x12 lisäkaapin. Voisi toimia todella hyvin avonaisen 1x15 kombon kanssa.
 
Groovelover
04.03.2005 18:35:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästä topicista tuli mieleen Chicagon ekan albumin kansiteksti biisistä "Free Form Guitar", joka on juuri sitä mihin nimi viittaa, feedback-mekkalointia ynnämuuta veikeää. Siinä tosiaan oli käytössä Fenderin Dual Showman 2x15" kaappi. Yhdellä kitaristitutulla oli jokunen vuosi sitten käytössä skittasettinä Marshallin 100W tremolonuppi jostain 60-luvun lopulta ja Dual Showman 2x15" kaappi samalta aikakaudelta. Kaappia oli vuosien varrella roudattu varmaan muutama sata kertaa autosta lavalle ja takaisin, skoben sivuilla ei tolex-pinnoitteesta ollut kuin jämät jäljellä. Soundi oli kyllä he-le-ve-tin hyvä. Kamala roudata, kokoa ja painoa kun oli riittoisasti.
 
Ocku
05.03.2005 11:04:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ylä-äänet eivät tuota ongelmia. Monet 15-tuumaiset menevät korkeammalle kuin perinteiset 10- ja 12-tuumaiset kitarakaiuttimet.
 
Alapää voi kuullostaa vähemmän tiukalta kuin 10-tuumaisissa, koska 15-tuumaiset eivät leikkaa alapäätä yhtä terävästi.
 
Esim. Fanen 15-tuumainen toistaa 6,5 kiloa.
 
McNulty
05.03.2005 11:07:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miltä kuulostanee sitten 2x10"+1x15"-kaappien yhdistelmä jonkin laadukkaan putkikamppeen perässä?
 
Eikös Dimebag käyttänyt tuollaisia erikokoisia elementtejä vermeissään? Voiskohan olla niin että siellä on välissä jokin jakosuodin lykkäämässä alapäätä 15":lle ja yläpäätä 12" ja 10"?
Kannattaa jossain käydä kokeilemassa tuo Peaveyn Delta Blues combo jos on mahdollista. Lämmin saundi siinä ainakin oli ja mielestäni toimi lead-soitossakin ihan ok. En kyllä testannut minkään EQ:n tai muun kanssa tuota vehjettä että olisi nähnyt mitä taajuuksia se toistaa ja mitä ei.
 
Niskamies
05.03.2005 18:22:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Randallilta löytyy aika mielenkiintonen kaappi. Samassa kotelossa 2x12" ja 1x15", voipi kuulostaa muhkealta.
 
Meitsi on meshissä.
kulmahiomakone
05.03.2005 22:42:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alapää voi kuullostaa vähemmän tiukalta kuin 10-tuumaisissa, koska 15-tuumaiset eivät leikkaa alapäätä yhtä terävästi.
 
Aika pitkälti näin. Tosin mulla ei ole kokemusta kuin parista 15 tuumaisesta, joten en tiedä sopiiko niiden kokemusten perusteella hirveästi ylesitää. Jotain viininmaistelukommentteja kuintenkin... (Vähäisten) kokemusteni perusteella on niin, ettei 15":sta yläpäätä puutu tai alapäätä ole juurikaan normaalia enempää. Suurin ero tulee siitä, etä 15" on "hitaampi" kuin pienemmällä halkaisijalla varustetut elementit. Se ei ole ylen "terävä", ja "soi" mukavasti, ehkä (jonkun mielestä) hivenen "laiskasti".
 
dbeatmod
18.06.2010 16:44:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huom! Olet kirjoittamassa yli 1930 päivää vanhaan ketjuun!
 
Jep, mutta enpä kehtaa uutta aihetta aloittaa kun tämmöinenkin löytyy jo.
 
Asiahan on siis niin, että mikäli innostusta löytyy RAT-projektin jälkeen, niin otan skillsit omaavan kaverin avuksi ja väsään kitarakaapin itse, vaikuttaa nimittäin sen verran halvemmalta projektilta kuin että ostaa valmiina. Tyylihän on, kuten eräästä topiikista jo puhetta löytyykin, drone-pörinä/post-rock/sludge/WHATEVER-tuuttausta hieman Earthin ynnä muun tyyliin, ja kysymys kuuluu: mitkä ämyrit hommaan parhaiten sopisivat? Alapäätä sais löytyä ja ei siis mielellään kovin löysää sellaista.
 
Voisiko jokin yhdistelmä toimia, kuten vaikkapa 2x12" ja 1x15" vai kannattaako suosiolla valita joko 12" tai 15" ylpyrät?
 
"Maestron ilta oli nyt tässä."
tender.insanity
18.06.2010 17:41:42 (muokattu 18.06.2010 17:42:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=191169&co=30
 
Mulla 2x12" + 15". Kuva löytyy omakuvista. Hyvin jytisee.
 
dbeatmod
18.06.2010 17:47:36
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=191169&co=30
 
Mulla 2x12" + 15". Kuva löytyy omakuvista. Hyvin jytisee.

 
Onpahan muuten komea yhistelmä! Kiitän!
 
"Maestron ilta oli nyt tässä."
tender.insanity
18.06.2010 17:54:45 (muokattu 18.06.2010 17:55:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dbeatmod: Onpahan muuten komea yhistelmä! Kiitän!
 
Kiitos kiitos. Ja halvalla pääsee, kun/jos ei ole kiire. Toi mun projekti tosiaan maksoi 69e, mutta teinkin sitä 8kk =)
 
EDIT: Jos asiaa aiheesta, niin laita privaa.
 
dbeatmod
18.06.2010 18:00:10
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Kiitos kiitos. Ja halvalla pääsee, kun/jos ei ole kiire. Toi mun projekti tosiaan maksoi 69e, mutta teinkin sitä 8kk =)
 
EDIT: Jos asiaa aiheesta, niin laita privaa.

 
Pidän ehottomasti mielessä, kiirehän tässä ei tosiaan ole. Eminencen ämyreitä tullut itselläkin syynailtua, katsoo millon saa homman alkuun. :D
 
"Maestron ilta oli nyt tässä."
baba o riley
18.06.2010 19:26:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla oli aikoinaan dynacordin 15" kaappi imperator nupin kanssa ja mahtavat blues soundit irtos. Classic rockia ja storneriakin tuli sillä setil soitettua. Eminencen big ben vai mikä se onkaan kuullostaa kuulema hienolta, en ole itse soittanut, mutta tällaista feedbackiä olen kuullut. Iso bottne.
 
En koskaan kokenut yläoään puuttumista, mutta täytyy muistaa sama ku 15" basarikaapin kanssa, että se soundi syttyy siellä yleisön puolessa välissä. Kitaralla tämä vielä jotenkin tuntui korostuvan kun on usein selkeemmässä ja dominoivassa roolissa. Eli käyttäytyy hyvin erilailla kun 12"
 
dbeatmod
19.06.2010 17:09:12 (muokattu 19.06.2010 17:09:33)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja vielä mielipiteitä kaipaisin ennenkuin lähden toteuttamaan projektia.
 
Jos tekeekin kaapin jossa on elementtejä yksi 15" ja yksi 12", niin mikä kakstoistanen kannattaisi valita viistoistaselle kaveriksi? Eminencelta ajattelin napata kaappiin viistoistaseksi Legend 1518:n, kuvauksen ja klippien perusteella vaikuttaisi siltä mitä haen. Valikoimaahan on kakstoistasten osalta melkoisesti enemmän, joten hieman suuntaa-antavia neuvoja voisin kaivata.
 
Eminencelta kiinnostaisivat ainakin Swamp Thang, Black Powder ja Cannabis Rex. Celestionin ämyreihin taas en ole niin paljoa tutustunut, mutta olen ehdotuksille avoin. Myös muut merkit otetaan huomioon.
 
"Maestron ilta oli nyt tässä."
baba o riley
19.06.2010 18:18:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulis tasapainosempi soundi todennäköisesti jos laittaisit kaks 12" ja yhen 15". Swamp thang on ihan hyväsoundinen. Sellanen classic rock soundi.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «