Aihe: Pikkusormi vitosissa
1 2
Lego
05.03.2005 10:59:10
Minäkin joku aika takaperin havaitsin tuon hyväksi. Wirtasen Tonihan komppailee tuolla tavalla.
P = U * I
kiriminni
05.03.2005 12:19:57
Mikä jottei vahvistaa hyvin heikointa lenkkiä.
Heavymies
05.03.2005 12:45:39
Minä ainakin soitan nuo femmat etusormella ja pikkusormella. Joskus jopa painan pikkusormella sen toisenkin oktaavin sinne mukaan. Hyväksi olen tuon tavan havainnut. Jos käytän nimetöntä ja etusormea niin käsi kipeytyy eikä soittaminen tunnu mukavalta.
Kyllähän se pikkusomikin siinä on kehittynyt matkan varrella.
Jumala ei vähennä elämästäsi soittamiseen käytettyä aikaa.
N.I.B
05.03.2005 15:04:35
Soitan kanssa vitoset tollain. Mulla tulee käsi aika nopeesti kipeeks jos soitan ne nimettömällä ja kyllähän noinkin saa tarvittaessa sen oktaavin painettua kun vähän aikaa pikkurillillä soittelee.
Up The Irons!
Sahanpurija
05.03.2005 16:08:08
Tilanteesta riippuen vitosissa tottakai käytetään myös pienintä. Kyllä se siitä vahvistuu kun jaksat treenata. Joskus kun olin niitannut etusormeeni epähuomiossa, tuli soiteltua jonkun aikaa vitoset jopa keskisormi, pikkurilli yhdistelmällä. Koita vaan mahdollisimman paljon eri tyylejä, koska vaikka niitä et päätyisikään vakituisesti käyttämään, ne kehittävät aina.
Keep your Eyes Wide Open, Moonchild. We're going to Level Five to see One More Red Nightmare. But first you must eat your Cat Food.
Ostinaatio
05.03.2005 17:10:31
Tom Morellon olen havainnut käyttävän tuota. itse soitan kyllä ihan normaalisti etusormi + nimetön ja tarvittaessa pikkurilli oktaavituplaukseksi.

Ei minulla kipeydy jutut, olisko sormienpituudella / käsien muodollsa joku vaikuttava tekijyys tässä? Itellä on aika pitkät ja ohuet sormulat.
"Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein
...And Justice For All
05.03.2005 17:12:49
Itse soitan kyllä ihan normaalisti etusormi + nimetön ja tarvittaessa pikkurilli oktaavituplaukseksi.

Sama mulla.
© ...And Justice For All. Kaikki naiset pidätetään, muut saa mennä.
author
05.03.2005 17:55:07
Ei minulla kipeydy jutut, olisko sormienpituudella / käsien muodollsa joku vaikuttava tekijyys tässä? Itellä on aika pitkät ja ohuet sormulat.

Ei minullakaan kipeydy vaikka sormeni ovatkin ihan nakit. Silloin kun aloitin soiton, soitin juuri pikkusormi-etusormi -tekniikalla mutta nyt olen päässyt siitä tavasta eroon.

Mitä enemmän soittaa sillä periaatteella, että jokaiselle välille on oma sormi, sitä helpommin voi ottaa lisä-ääniä vapailla sormilla. Toisinaan ainoastaan yhden sormen liikuttaminen riittää sointua vaihdettaessa. Siinä tapauksessa pikkusormen ja keskisormen vapaudesta on mielestäni paljon hyötyä.

Ja vaikkei hevissä tai muussa vastaavassa tarvittaisi muuta kuin vitossointuja, niin on se kuitenkin hyvä opetella ottamaan soinnut niin että se tekniikka palvelee mahdollisimman monessa eri soittotyylissä myös myöhemmässä vaiheessa. Ei sitä koskaan tiedä koska alkaakin hevi tympiä ja vaikka blues kiinnostamaan.
Hannu H.
05.03.2005 18:50:46

Etusormi ja nimetön on mulle luonnollisempi. Pikkurilliä joutuu taivuttaan etusormea päin jos sillä vitosia soittaa...
"Well, you get the dumb instrument and you learn how to tune it and just learn to go from one thing to another." -Jimmy Page-
blastoff
05.03.2005 19:25:53
Etu- ja pikkusormella minäkin soitan. Se vaan tuntuu luontevammalta.
ravensoul
05.03.2005 20:17:25
Etusormi/pikkusormi -yhdistelmällä oon alusta asti soittanu vitoset. Tuntu tuo nimettömän käyttö sellaselta vänkäämiseltä. Ja oktaavituplaukset kans pikkusormella barraten.
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Krice
05.03.2005 20:37:03

Sointuotteella, voi tarvittaessa iskeä sen mollin tai duurin keskarilla. Jossain ultranopeissa kohdissa voi vaihtua etu-pikkusormi -yhdistelmäksi.
Torniojaws
06.03.2005 15:45:13

Tuonne 12. fretin tienoille asti käytän yleensä etu+pikku, siitä ylöspäin etu+nimetön.
So sweet the hour, so calm the time, I feel it more than half a crime, When Nature sleeps and stars are mute, To mar the silence ev'n with lute.
Kapane
06.03.2005 16:17:18

etu-, nimetön ja pikkusormi yhdistelmää mä käytän. root, kvintti ja oktaavi versiossa.
Archetype H.D
In Goth We Trust! The 666 Club #555
Roitto
06.03.2005 16:30:20
Etusormi ja nimetön on mulle luonnollisempi. Pikkurilliä joutuu taivuttaan etusormea päin jos sillä vitosia soittaa...

Ei joudu jos on "hieman" omituisen muotoiset pikkurillit kuten mulla. (katso omakuva)
I'm ze lockshmit of love
Torniojaws
06.03.2005 16:42:21 (muokattu 06.03.2005 16:44:18)

Pikkurilliä joutuu taivuttaan etusormea päin jos sillä vitosia soittaa...

Ei joudu jos on "hieman" omituisen muotoiset pikkurillit kuten mulla. (katso omakuva)

Heh, ainakin minulla pikkurilli taipuu luonnollisesti ("automaattisesti") etusormea kohti, eikä suoraa alaspäin kun vien sormia ilmassa soitto-otteeseen. Toisin sanoen, pikkurilli menee nimettömän alle:

http://koti.mbnet.fi/juhau/sormet2.jpg
So sweet the hour, so calm the time, I feel it more than half a crime, When Nature sleeps and stars are mute, To mar the silence ev'n with lute.
Carpenter
06.03.2005 16:43:15
Siihen saakka käytin etusormi + nimetön tekniikkaa, kunnes alkoi vasen ranne reistailla. Niinpä nykyään käytän etusormi + pikkusormi tekniikkaa. Ei tule käsi kipeeks. Myös dropped-D-virettä käytän nykyään aika paljon.
Sovittele puheesi kukkarosi mukaan.
Jamzku
06.03.2005 17:41:20
etu-, nimetön ja pikkusormi yhdistelmää mä käytän. root, kvintti ja oktaavi versiossa.

Tuo riippunee ihan käden mallista. Itse joudun taivuittamaan nimetöntä jos käytän sitä vitosotteissa (ainakin satulan lähellä). Kätösenikään tuskin ovat ainakaan keskivertoa suuremmat.

Pikkusormea käyttäen olen nyt soitellut ja tuntuisi tuo olevan vähän käsiystävällisempi tapa. Yllättävän nopeasti tuon kuitenkin sisäisti, nyt onnistuu jo melkein itsekseen. Tosin tuolla 12. nauhan tienoilla on tosiaan helpompi jo käyttää nimetöntä.
saha
06.03.2005 18:20:18
Vaikka olen aika isokourainen ja soitan Ibanezin tilutuskaulaisella kitaralla, niin otan silti vitoset etu- ja pikkusormella. Rennon tuntuinen tapa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)