Aihe: Apua putkivahvarin hankintaan! 1 2 | |
---|---|
![]() 02.03.2005 23:55:45 | |
Nyt tuntuu siltä että on aika lopettaa transuleikit ja hommata oikea vahvistin (nuppi). Mutta nyt onkin sitten ongelma siinä, että minkäslainen vehje se kannattaisi hommata. Itsellä kun ei ole noista putkivehkeistä kokemuksia niin toivoisinkin nyt neuvoja noitten kanssa enemmän pelanneilta. Olen ymmärtänyt että putkiwatissa on "enemmän voimaa" kuin transistoriwatissa (pitänee paikkansa?). Joten nyt ensimmäiseksi tulee mieleen se kysymys että minkä verran niitä watteja tulisi olla (esimerkiksi tällä hetkellä käytössäni olevan Hartken XL410:n kokoluokan kaappia syötettäessä)? Samoin hintapolitiikasta ei juuri ole käsitystä että jos vaikka joku viitsisi laittaa muutamia esimerkkejä yleisesti pyydetyistä hinnoista (lähinnä Fender, Marshall ja Ampeg mallit kiinnostaisi). Tanssimusiikkia ja rautalankaa enimmäkseen soittelen, Deep Purple/Uriah Heep osastoon myöskin tekisi mieli joskus tarkemmin perehtyä. Joten jos näihin tyyleihin suositeltavia malleja on olemassa niin saa tietysti mainostaa. | |
![]() 03.03.2005 01:08:47 | |
Kokeileppa haku-toimintoa, saatat yllättyä! Does your mama like to reggae? | |
![]() 03.03.2005 22:43:32 | |
No enpä juuri yllättynyt! | |
![]() 03.03.2005 23:34:31 | |
No, onhan näistä keskusteltu täällä pitkin talvea kovastikin. Lyhyt yhteenveto: - putkiwatit ja trankkuwatit ovat ihan samoja esim. 1% THD-säröllä mitattuna (säröytyneen signaalin suhde puhtaaseen, eli haluttuun signaaliin on 1%) - putkivahvistin kuulostaa paremmalta säröytyessään koska särökomponentit osuvat harmoonisille äänille, joten sitä voi "luukuttaa" isommalla säröllä, eli kovempaa. Silti kuulostaa hyvältä. - tehon ilmoittamisessa valmistajilla on aika paljon luovuutta (RMS, musiikkiteho, piikkiteho, särön määrä jne...) - putkipeli on kalliimpi hankia ja ylläpitää, mutta tuntuu olevan nyt himotumpi Tunnettujen valmistajien täysputkipelien hinnoista yleensä, käytettyjen ja uusien: - 50 W 400...800 € - 100 W 500...1000 € - 200 W 600...1200 € - 300 W 1500...2500 € (Ampeg SVT) - 400 W 1500...2000 € (Marshall VBA, Mesa Boogie, Trace Elliott Hexa Valve) | |
![]() 04.03.2005 09:12:00 | |
Offtopic: Mun mielestä bassovahvistimissa putkien vaikutus ei ole läheskään niin dramaattinen kuin kitarapuolella, joten ei putkipeli ole se ainoa oikea bassovahvistin. Todella hyväsoundisia hybridejä ja transistorivehkeitäkin on runsaasti tarjolla. Plussana on yleensä huomattavasti parempi roudattavuus, huoltovapaus sekä hinta. Itse olen joskus törmännyt pienehköissä keikkapaikoissa ja treenikämppäoloissa esim. Ampegin ison putkinupin...hm...huonoon hyötysuhteeseen. No, meikä soitteleekin suht. maltillisilla volyymeilla. Eikö tähän rämpyttämiseen koskaan kyllästy? | |
![]() 04.03.2005 09:31:45 | |
- 400 W 1500...2000 € (Marshall VBA, Mesa Boogie, Trace Elliott Hexa Valve) offtopikkina, onko hexa valve tosiaan 400w? muistelin että olis "vain" 300w. Why be in when you can be out? | |
![]() 04.03.2005 09:38:45 (muokattu 04.03.2005 09:40:29) | |
offtopikkina, onko hexa valve tosiaan 400w? muistelin että olis "vain" 300w. HexaValvessa on 6 kpl 6550- tai KT88-pääteputkia eli teho on ~300 W. Tracen hieman vanhempi VA400 antaa todennäköisesti lähemmäs 400 W pääteputkien korkeamman anodijännitteen ja muiden toimintapisteen asetteluun vaikuttavien juttujen ansiosta. Edit: Trace Elliot on myös tehnyt jonkun aikaa V8-putkinuppia, jossa on 8 kpl KT88-pääteputkia ja ulostuloteho siis 400 W:n hujakoilla. | |
![]() 04.03.2005 09:43:09 | |
Edit: Trace Elliot on myös tehnyt jonkun aikaa V8-putkinuppia, jossa on 8 kpl KT88-pääteputkia ja ulostuloteho siis 400 W:n hujakoilla. teeskentelin että ymmärsin. paljos tehoja antaa..... V6? :D Why be in when you can be out? | |
![]() 04.03.2005 10:50:07 | |
teeskentelin että ymmärsin. paljos tehoja antaa..... V6? :D Veekutosesta lähteepi 300 W. *viheltelee ja katselee muualle* | |
![]() 04.03.2005 12:48:19 | |
offtopikkina, onko hexa valve tosiaan 400w? muistelin että olis "vain" 300w. Juu, vedin ihan stetsonista kun ajattelin että 8 pääteputkea on n. 400 W... Ainakin mulla on näin. | |
![]() 04.03.2005 12:56:57 | |
Juu, vedin ihan stetsonista kun ajattelin että 8 pääteputkea on n. 400 W... Ainakin mulla on näin. Hetkinen. Mikä nuppi sulla on? | |
![]() 04.03.2005 13:32:29 | |
Hetkinen. Mikä nuppi sulla on? Marsun 2001, siinä 8 x KT 88 pääteputket. Alkuperäisillä 6550:lla se on 375W, noilla 88:lla saisi paljon enemmän, mutta sehän riipuu siitä miten ne on biasoitu ja millä jännitteillä putkia ajetaan. | |
![]() 04.03.2005 13:53:48 | |
Marsun 2001, siinä 8 x KT 88 pääteputket. Alkuperäisillä 6550:lla se on 375W, noilla 88:lla saisi paljon enemmän, mutta sehän riipuu siitä miten ne on biasoitu ja millä jännitteillä putkia ajetaan. Kuinka usein tulee vaihdettua pääteputket? Taitaa olla "ihan kiva" potti. Noi KT88:t on aika hyvissä hinnoissa täällä Suomessa. Häh? | |
![]() 04.03.2005 13:55:49 (muokattu 04.03.2005 13:56:03) | |
Kuinka usein tulee vaihdettua pääteputket? Taitaa olla "ihan kiva" potti. Noi KT88:t on aika hyvissä hinnoissa täällä Suomessa. Paljonko muuten? Mull on Monster Ass Busterissa 4 x 6550:t. "Joo, mutta kun en oo mikään sisäkkö, oon vittu rokkari." -Vili | |
![]() 04.03.2005 14:13:44 | |
Paljonko muuten? Mull on Monster Ass Busterissa 4 x 6550:t. GT:n KT88 Musamaailmassa esim. ~ 160e/pari. 6550:t on vähän halvempia, n. 120-130e/pari. http://www.musamaailma.fi/bandikamat/tuotteet/153/ Tosin, kuka niitä Musamaailmasta ostaisikaan... Häh? | |
![]() 04.03.2005 14:25:44 | |
GT:n KT88 Musamaailmassa esim. ~ 160e/pari. 6550:t on vähän halvempia, n. 120-130e/pari. Putket kannattaa ehdottomasti ostaa joko Mikko "Uraltone" Kankaanpäältä tai eBaysta. | |
![]() 04.03.2005 23:59:25 | |
Kuinka usein tulee vaihdettua pääteputket? Taitaa olla "ihan kiva" potti. Noi KT88:t on aika hyvissä hinnoissa täällä Suomessa. Jos vaihtaa kaikki putket, myös etuasteen niin homma maksaa reilut 600 €, jopa enemmän koska hehkujännitteet kannattaa biasoida. Eihän noita tartte jatkuvasti vaihtaa ja KT 88:ja voi ajaa vähän viileämpinä kuin 6550:a ja siten ne kestävät kauemmin eikä tarvitse tehosta tinkiä. Maailmanluokan saundi maksaa., yömaha trankut ei... :-) | |
![]() 05.03.2005 02:55:03 | |
putkiwatit ja trankkuwatit ovat ihan samoja. Putkivahvistin kuulostaa paremmalta säröytyessään koska särökomponentit osuvat harmoonisille äänille, joten sitä voi "luukuttaa" isommalla säröllä, eli kovempaa. Silti kuulostaa hyvältä. Eli tästähän on pääteltävissä, että käytännössä saat putkivahvarista ulos jonkin verran enemmän "hyväsoundista" tehoa verrattuna transuun. Joten tuo käsitykseni putkiwattien ylivoimaisuudesta transuwatteja vastaan pitänee jossain määrin paikkansa (tosin tarkemmin muistellen, tämän väitteen olenkin tainnut kuulla kitaravahvistimien yhteydessä, missä kyseinen seikka vaikuttanee enemmän, varsinkin jos soitetaan särösaundilla?), mutta aiheesta lueskellessani olen saanut sen käsityksen että bassovehkeiden kyseessä ollen-> mitä tehokkaampi, sen parempi, varsinkin jos haluaa puhdasta ja pehmyttä saundia (niin kuin minä). Löysin nimittäin (aika hyvää) juttua tuosta headroomista täältä bassokeskustelu-sivuilta. Tehon ilmoittamisessa valmistajilla on aika paljon luovuutta (RMS, musiikkiteho, piikkiteho, särön määrä jne...) Itse(kin) näitä asioita ymmärtävänä olen suorastaan vittuuntunut näihin paperitehojen ilmoitteluun (ei pelkästään beissivahvareiden vaan myös esim. PA-päätteiden osalta), kun ei niihin tunnuta saavan minkään laista yksiselitteisyyttä eli vertailumahdollisuutta suhteessa hintaan (mikä tosin on käytännössä mahdotontakin. Tähän väliin voisin lainata muusikoiden.netin jäsentä nimimerkillä Jabbe, joka mainitsi kerran että "soundihan ei kuulu paperilla"). | |
![]() 05.03.2005 03:02:19 | |
hollstro:lle erityiskiitos tuosta pienestä hintataulukosta, jota oikeastaan alunperin olinkin vailla. Raha ratkaisee! | |
![]() 05.03.2005 09:00:21 (muokattu 05.03.2005 10:03:17) | |
Offtopic: Mun mielestä bassovahvistimissa putkien vaikutus ei ole läheskään niin dramaattinen kuin kitarapuolella, joten ei putkipeli ole se ainoa oikea bassovahvistin. Todella hyväsoundisia hybridejä ja transistorivehkeitäkin on runsaasti tarjolla. Plussana on yleensä huomattavasti parempi roudattavuus, huoltovapaus sekä hinta. Itse olen joskus törmännyt pienehköissä keikkapaikoissa ja treenikämppäoloissa esim. Ampegin ison putkinupin...hm...huonoon hyötysuhteeseen. No, meikä soitteleekin suht. maltillisilla volyymeilla. Mun mielestä putkivahvistimen ja transistoripelin ääni on bassollakin aivan erilainen, eli kyllä se on vaikutus yhtä "dramaattinen" kuin kitarallakin. Molemmista on hyviä ja huonoja toteutuksia, trankuista ehkä enemmän. On olemassa todella hyväsaundisia trankkupelejä. Erityisesti EBS, Trace, SWR tulee ekana mieleen. Silti näistä ei mikään kuullosta pukivehkeeltä. Eikä mikään putkivehje jolla olen soittanut bassoa (ainakin Marsu, Ampeg, Fender, Musari, Vox, Trace, Mesa, Hiwatt, Sound City...) kuulostanut trankkuvahvistimelta. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)